Új, korlátozott előfizetéses csomagot tesztel a legnépszerűbb videómegosztó
A YouTube viszonylag hamar a világ legnépszerűbb, legtöbbet látogatott videós közösségi platformjává vált, így a közösség, illetve közönség ahhoz is hozzászokhatott, hogy az egykor ingyenes oldal nem működhet tovább reklámok nélkül. A videósoknak és feltöltőknek ebből származik a megtekintések után járó bevételtöredék, de mindazok számára, akik már nem tudták elviselni az egyre sűrűbben jelentkező hirdetéseket, előálltak egy előfizetéses modellel, mely egyszerre tüntette el az agyzsibbasztó reklámszüneteket, és adott hozzáférést néhány hasznos extra funkcióhoz és szolgáltatáshoz. Eddig tehát több választásunk volt, most azonban lesz egy újabb, ahol nem sokkal kevesebbért jóval kevesebb kapunk.
A lényeg viszont megmarad, legalábbis ezt ajánlja az üzemeltető tulajdonos, vagyis a Google, gondolva itt a reklámmentességre, sallangok nélkül. A Premium előfizetés először 2018-ban jelent meg, Magyarországon és több másik európai országban pedig valamikor 2019 közepe táján vált egységesen elérhetővé. Ekkor megismerhettük a YouTube Music Premium-ot és a családi verziót, amely egyszerre hat családtag különálló fiókját fedte le. A YouTube Premium többek között abban különbözött, hogy a Music csomagját is magába foglalta, a legdrágább és egyben legteljesebb változat pedig természetesen YouTube Premium családi csomagja lett, ami a zenés és videós oldalon is kilőtte a reklámokat, hat szabadon választott felhasználó számára. A lényeg, hogy YouTube Premium több lett puszta reklámblokkolónál, hiszen egy olyan, tömegek által a kezdetek óta vágyott, sőt követelt opciót nyitott meg, mint a Lejátszás a háttérben funkció, ami a telefonos alkalmazáshoz mára alapvető igénnyé vált. A másik hasznos érdekesség az Offline mód, mellyel a választott tartalmak és lejátszási listák letölthetővé váltak, hogy később internet kapcsolat nélkül is elérhetők legyenek.
Úgy tűnik, hogy ezek az extrák azonban az előfizetők jelentős százalékát nem érdeklik annyira, és szívesebben fizetnének inkább valamivel kevesebbet, ha ezeket elvesztenék, de a reklámoktól a mobilos app használatakor is megszabadulhatnának. Úgy tűnik, hogy ez az óhaj is teljesülhet, a ResetEra egyik felhasználója legalábbis egy elég meggyőző képernyőmentéssel szolgált, az új, YouTube Premium Lite előfizetés érkezéséről, melyet a The Verge-nek adott interjúban is megerősített. "Az északi országokban és a Benelux államokban (Izland kivételével) egy új ajánlatot tesztelünk, hogy a felhasználóknak még több választási lehetőséget biztosítsunk: A Premium Lite 6.99 euró/hó (vagy ennek megfelelő helyi összeg havonta), és reklámmentességet biztosít a YouTube videókhoz" – mondta a YouTube szóvivője a közleményben. Összehasonlításképpen a YouTube meglévő Premium csomagja Európában havonta 11.99 euró körüli összegbe kerül. "Új ajánlatot tesztelünk, hogy a felhasználóknak még nagyobb választási lehetőséget biztosítsunk" – leplezi le a megkezdett tesztidőszakot a YouTube.
A Premium Lite szolgáltatást egyelőre Belgiumban, Dániában, Finnországban, Luxemburgban, Hollandiában, Norvégiában és Svédországban tesztelik, a hivatalos oldal itthon egyelőre arról tájékoztat, hogy nálunk ez az ajánlat nem elérhető. Mint kiderült, kizárólag reklámmentességet biztosít, azt viszont minden bejelentkezésre alkalmas felületen, legyen az iOS, Android, okostévé és játékkonzol, vagy az önálló YouTube Kids alkalmazás. Természetesen van hátránya is, mivel a legnagyobb érdekességét, vagyis a háttérben történő lejátszást ezzel elfelejthetjük, így, ha mondjuk lezárjuk a mobilunk képernyőjét, esetleg átváltunk egy böngészőben megnyitott cikkre, e-book olvasóra, vagy más alkalmazásra, a videó/zene lejátszása azonnal megáll. A kérdés csak az, hogy az eredeti Premium 60 százalékába kerülő Lite verzió megéri-e ennek a fontos funkciónak az elvesztését, arról nem is beszélve, hogy itt a családi kiszerelés is kevésbé tűnik érvényes ajánlatnak. A visszajelzések alapján azonban meglepően sokan örülnek az olcsóbb reklámmentességnek, mivel saját bevallásuk szerint egyetlen extra funkciót sem használták korábban, így kifejezetten örömmel fogadták, hogy lehetőségük nyílt pár $ vagy € megtakarítására.
A YouTube egyelőre úgy látja, hogy ez egy kísérleti fázis és csak próbálgatják a dolgot, így a közönség visszajelzései nagy hatással lehetnek a Premium Lite végleges formájára, vagy akár más előfizetéses megoldásokra, melyek bevezetésén szintén dolgoznak.