Új, korlátozott elõfizetéses csomagot tesztel a legnépszerûbb videómegosztó
A YouTube viszonylag hamar a világ legnépszerûbb, legtöbbet látogatott videós közösségi platformjává vált, így a közösség, illetve közönség ahhoz is hozzászokhatott, hogy az egykor ingyenes oldal nem mûködhet tovább reklámok nélkül. A videósoknak és feltöltõknek ebbõl származik a megtekintések után járó bevételtöredék, de mindazok számára, akik már nem tudták elviselni az egyre sûrûbben jelentkezõ hirdetéseket, elõálltak egy elõfizetéses modellel, mely egyszerre tüntette el az agyzsibbasztó reklámszüneteket, és adott hozzáférést néhány hasznos extra funkcióhoz és szolgáltatáshoz. Eddig tehát több választásunk volt, most azonban lesz egy újabb, ahol nem sokkal kevesebbért jóval kevesebb kapunk.
A lényeg viszont megmarad, legalábbis ezt ajánlja az üzemeltetõ tulajdonos, vagyis a Google, gondolva itt a reklámmentességre, sallangok nélkül. A Premium elõfizetés elõször 2018-ban jelent meg, Magyarországon és több másik európai országban pedig valamikor 2019 közepe táján vált egységesen elérhetõvé. Ekkor megismerhettük a YouTube Music Premium-ot és a családi verziót, amely egyszerre hat családtag különálló fiókját fedte le. A YouTube Premium többek között abban különbözött, hogy a Music csomagját is magába foglalta, a legdrágább és egyben legteljesebb változat pedig természetesen YouTube Premium családi csomagja lett, ami a zenés és videós oldalon is kilõtte a reklámokat, hat szabadon választott felhasználó számára. A lényeg, hogy YouTube Premium több lett puszta reklámblokkolónál, hiszen egy olyan, tömegek által a kezdetek óta vágyott, sõt követelt opciót nyitott meg, mint a Lejátszás a háttérben funkció, ami a telefonos alkalmazáshoz mára alapvetõ igénnyé vált. A másik hasznos érdekesség az Offline mód, mellyel a választott tartalmak és lejátszási listák letölthetõvé váltak, hogy késõbb internet kapcsolat nélkül is elérhetõk legyenek.
Úgy tûnik, hogy ezek az extrák azonban az elõfizetõk jelentõs százalékát nem érdeklik annyira, és szívesebben fizetnének inkább valamivel kevesebbet, ha ezeket elvesztenék, de a reklámoktól a mobilos app használatakor is megszabadulhatnának. Úgy tûnik, hogy ez az óhaj is teljesülhet, a ResetEra egyik felhasználója legalábbis egy elég meggyõzõ képernyõmentéssel szolgált, az új, YouTube Premium Lite elõfizetés érkezésérõl, melyet a The Verge-nek adott interjúban is megerõsített. "Az északi országokban és a Benelux államokban (Izland kivételével) egy új ajánlatot tesztelünk, hogy a felhasználóknak még több választási lehetõséget biztosítsunk: A Premium Lite 6.99 euró/hó (vagy ennek megfelelõ helyi összeg havonta), és reklámmentességet biztosít a YouTube videókhoz" – mondta a YouTube szóvivõje a közleményben. Összehasonlításképpen a YouTube meglévõ Premium csomagja Európában havonta 11.99 euró körüli összegbe kerül. "Új ajánlatot tesztelünk, hogy a felhasználóknak még nagyobb választási lehetõséget biztosítsunk" – leplezi le a megkezdett tesztidõszakot a YouTube.
A Premium Lite szolgáltatást egyelõre Belgiumban, Dániában, Finnországban, Luxemburgban, Hollandiában, Norvégiában és Svédországban tesztelik, a hivatalos oldal itthon egyelõre arról tájékoztat, hogy nálunk ez az ajánlat nem elérhetõ. Mint kiderült, kizárólag reklámmentességet biztosít, azt viszont minden bejelentkezésre alkalmas felületen, legyen az iOS, Android, okostévé és játékkonzol, vagy az önálló YouTube Kids alkalmazás. Természetesen van hátránya is, mivel a legnagyobb érdekességét, vagyis a háttérben történõ lejátszást ezzel elfelejthetjük, így, ha mondjuk lezárjuk a mobilunk képernyõjét, esetleg átváltunk egy böngészõben megnyitott cikkre, e-book olvasóra, vagy más alkalmazásra, a videó/zene lejátszása azonnal megáll. A kérdés csak az, hogy az eredeti Premium 60 százalékába kerülõ Lite verzió megéri-e ennek a fontos funkciónak az elvesztését, arról nem is beszélve, hogy itt a családi kiszerelés is kevésbé tûnik érvényes ajánlatnak. A visszajelzések alapján azonban meglepõen sokan örülnek az olcsóbb reklámmentességnek, mivel saját bevallásuk szerint egyetlen extra funkciót sem használták korábban, így kifejezetten örömmel fogadták, hogy lehetõségük nyílt pár $ vagy € megtakarítására.
A YouTube egyelõre úgy látja, hogy ez egy kísérleti fázis és csak próbálgatják a dolgot, így a közönség visszajelzései nagy hatással lehetnek a Premium Lite végleges formájára, vagy akár más elõfizetéses megoldásokra, melyek bevezetésén szintén dolgoznak.