A Google novembertõl megtiltja, hogy az Android VPN-alkalmazások a Play áruházban zavarják vagy blokkolják a reklámokat
A Google Play frissített irányelve november 1-jén lép hatályba, és problémát jelenthet néhány AdBlock típusú kiegészítõ és adatvédelmi alkalmazás számára. Az új szabályzat kimondja, hogy csak az Android VPNService alaposztályt használó és elsõsorban VPN-ként mûködõ alkalmazások nyithatnak biztonságos csatornát egy távoli szolgáltatáshoz. Az ilyen VPN-ek azonban nem "manipulálhatnak olyan hirdetéseket, amelyek hatással lehetnek az alkalmazások monetizációjára". Úgy tûnik, hogy a szabályok célja az adathalász VPN-szolgáltatások, például a Facebook által megszüntetett Onavo elrettentése, valamint a hirdetési csalások megelõzése. A felhasználási feltételek kimondják, hogy a fejlesztõknek nyilatkozniuk kell a VPN-szolgáltatás használatáról az alkalmazásáról a Google Play listáján, titkosítaniuk kell az adatokat az eszközrõl a VPN végpontra, és meg kell felelniük a fejlesztõi program szabályzatainak, különösen azoknak, melyek hirdetési csalással, engedélyekkel és rosszindulatú szoftverekkel kapcsolatosak.
A reklámok maradnak, de csak ha betartják a szabályokat. (Kép: Google)
"A Google azt állítja, hogy keményen fellép az olyan alkalmazások ellen, amelyek a VPN szolgáltatást a felhasználói adatok nyomon követésére használják, vagy a felhasználói forgalmat átirányítják, hogy hirdetésekkel pénzt keressenek" – írta Reda Labdaoui, a Blokada marketing- és értékesítési vezetõje a múlt héten egy fórumbejegyzésben. A svédországi székhelyû Blokada reklámblokkoló VPN-alkalmazás gyártója attól tart, hogy ez a szabály a szoftverének elõzõ iterációját, a v5-öt biztosan akadályozni fogja, de más, az adatvédelemre összpontosító szoftvereket is gátolni fog. "Ezek az irányelvi változások azonban azokra az alkalmazásokra is vonatkoznak, amelyek a szolgáltatást arra használják, hogy helyben, az eszközön szûrjék a forgalmat". Labdaoui szerint a júniusban bevezetett Blokada v6 nem lehet érintett, mivel a felhõben végzi a szûrést anélkül, hogy megsértené a Google eszközpolitikáját. Más alkalmazások azonban nem lesznek ilyen szerencsések.
Végre vége az népszerû és ismert cégeket imitáló alkalmazásoknak? (Kép: Google)
Labdaoui például rámutat a DuckDuckGo Privacy Browser for Androidra, mint az új Play-irányelv potenciális áldozatára. Az alkalmazás helyi VPN-szolgáltatást hoz létre, hogy az App Tracking Protection blokkolja a nyomkövetõ szerverkapcsolatokat. A DuckDuckGo azonban nincs meggyõzve errõl. "Nem hisszük, hogy minket érintene a szabályzat, de a csapatunk továbbra is vizsgálja a dolgot" – mondta a vállalat szóvivõje a The Register címû lapnak küldött e-mailben. Egy másik alkalmazás, amely érintett lehet, a Jumbo for Android, amely szintén VPN-hez kapcsolódó kódot használ a nyomkövetõk blokkolásához. A Google politikája persze nem egyedülálló. Az Apple iOS App Store hasonló követelményt alkalmaz egy speciális, NEVPNManager nevû VPN API használatára vonatkozóan, amely csak olyan fejlesztõk számára érhetõ el, akik egy szervezethez tartoznak, nem pedig független egyéni fejlesztõk. Az iOS szabályai szerint: "Egyértelmû nyilatkozatot kell tennie arról, hogy milyen felhasználói adatokat gyûjt, és azokat hogyan fogja felhasználni egy alkalmazás képernyõjén, mielõtt a felhasználó bármilyen mûveletet hajt végre a szolgáltatás megvásárlására vagy egyéb módon történõ használatára. A VPN-szolgáltatásokat kínáló alkalmazások nem adhatnak el, nem használhatnak fel és nem adhatnak át harmadik félnek semmilyen adatot semmilyen célra, és ezt az adatvédelmi szabályzatukban is vállalniuk kell".
Tilos azt hazudni, hogy a Google, vagy más ismert cég partnerei vagyunk. (Kép: Google)
A Google amúgy évek óta tiltja az olyan Android-alkalmazásokat, amelyek más Android-alkalmazásokban blokkolják a hirdetéseket, a böngészõk kivételével). A Chrome Web Store olyan nyelvet tartalmaz, amely a Google döntése esetén a reklámblokkoló bõvítmények betiltására is használható lenne. Például: "Nem engedélyezzük az olyan tartalmakat, amelyek károsítják vagy zavarják a Google vagy harmadik felek hálózatainak, szervereinek vagy egyéb infrastruktúrájának mûködését". A lényeg, hogy az appok mostantól nem szórakozhatnak a hirdetésekkel, mert ezzel ronthatják azok bevételszerzõ képességét. Persze kivételek és kiskapuk akadnak, hiszen az Androidos felhasználók nincsenek a Play Áruházra korlátozva, de a Google is megadott kivételeket. Ilyenek például szülõi felügyeletre és távoli hozzáférésre tervezett eszközök, a mobilszolgáltatók bizonyos alkalmazásai és a böngészõk nagy része, melyekbõl már több is nyújt VPN-szolgáltatásokat. A változások között találni még érdekességeket, hiszen szigorítják az agresszív hirdetõi magatartást is, például az elnyomhatatlan teljesképernyõs, illetve a játékokat váratlanul félbeszakító reklámokat, melyek 15 másodperc után nem engedik, hogy bezárjuk õket. Ezen felül tiltják az olyan alkalmazáscímek és -ikonok használatát, melyek más termékek és szolgáltatások címére vagy ikonjára hasonlítanak, ezért félrevezethetik a felhasználókat. Továbbá egy app adatlapján, leírásában tilos lesz azt a látszatot kelteni, hogy a fejlesztõk együttmûködnek pl. a Google-lel, miközben errõl szó sincs, mivel ez félrevezetés és hamis bizalmas ébreszthet a felhasználókban.
A Google azonban fenntartotta, hogy szeretné lehetõvé tenni a fejlesztõk számára, hogy "biztonságosabb és hatékonyabb hirdetésblokkolókat hozzanak létre", bár ez a jövõben egyre nehezebbé válik a fejlesztõk számára. A Google egyelõre nem nyilatkozott, de a részletes közleményük magyar nyelven is olvasható.