Változnak a böngészési szokások, így kivezetik a célzott reklámokhoz bevetett böngészős sütiket
Különös bejelentést tett a Google szerdán, melyben új adatvédelmi és adatkezelési változásokról tájékoztatta a felhasználókat. A keresőóriás hivatalos blogján megjelenő írás tulajdonképpen váratlannak is nevezhető, hiszen azt fejtegeti, hogy felhagynak az internetezők követésével. Legalábbis az eddig alkalmazott módszernek véget vetnek, így a tevékenységünket nem figyelik már olyan szorosan, mint korábban, és a reklámokat sem az alapján kapjuk majd.
Sokáig a célzott hirdetések az egyik legjobb üzletnek számítottak, hiszen a hirdetőknek módjában állt növelni az eladások számát azzal, hogy a felhasználók netezési szokásai, vagy legalábbis a keresései alapján kaptak hirdetéseket. Ehhez úgynevezett harmadik féltől származó sütiket vetettek be, melyek mindenkihez egyedi azonosítót társítottak. Ha meglátogattunk egy olyan oldalt, ahol a hirdetők korábban beágyazták a saját kódjukat, azt elhagyva már gyűjtötték is a további lépéseinket, de a későbbi mozgásainkat is a már meglévő kartonunkhoz csatolták. Ez a profilozási módszer mára általánossá vált, a legtöbb közösségi oldal és technológiai vállalkozás hosszú évek óta kínál ilyen adatbázisokat üzletfeleinek. A változás szele egy ideje már fújdogál, azonban egy Google-hoz mérhető ipari szereplő lépése precedenst is teremthet, ők ugyanis végleg felhagynak a harmadik féltől származó sütik használatával.
Furcsa megélni, ahogy a Google tájékoztat minket arról, hogy a tömeges adatgyűjtés általános bizalmatlansághoz vezetett, mindenesetre jól látható, hogy már ők is biztosak benne, hogy az eddig járt út sokáig már nem folytatható. Az emberek 72%-a érzi úgy, hogy a hirdetők, technológiai cégek és más vállalat minden online végzett tevékenységéről tudnak, és már 81% gondolja, hogy az adatgyűjtésből származó kockázatok felülmúlják az abból származó előnyöket – írja a Google a Pew Research Center méréseire hivatkozva. Bár az kissé ambivalens, hogy az egyik leghatalmasabb média- és techbirodalom színlel aggodalmat a nyílt és szabad web jövője miatt, azt mindenesetre belátták, hogy olyan változásra van szükség, amivel felhasználók millióinak kedvezhetnek. Persze az is lehet, hogy megunták a küzdelmet a végtelen mennyiségű adathalászatot blokkoló szolgáltatással, melyekhez már bárki egy kattintással hozzáférhet. Egy széleskörű ipari együttműködés keretében pedig már készül is az úgynevezett Privacy Sandbox, melyet az anonimitás megőrzését szolgáló új módszernek szánnak.
A lényeg, hogy a hirdetők reklámjai úgy is célba találjanak, hogy a felhasználók konkrét azonosítását szolgáló adatok begyűjtése szükségtelen legyen, bár valószínűleg a legfőbb mozgatórugó a reklámblokkolók és más kellemetlenkedő bővítmények megkerülése. Míg ez elkészül, a Google megígérte, hogy nem csak az említett sütis követési módszerrel hagynak fel, de más megoldásokat sem vetnek be helyette: “nem építünk be alternatív azonosítókat a weben böngésző egyének nyomon követésére, és nem használunk ilyeneket a termékeinkben sem” – fogadkozott David Temkin, a Google termékmenedzsment-igazgatója. A tervek szerint úgy őriznék meg a célzott hirdetések hatékonyságát, hogy konkrét egyének helyett érdeklődés alapján meghatározott csoportokat hoznak létre, így az ide beáramló hirdetések valószínűleg továbbra is elérik a várt hatást. A böngészőbe tűzhető biztonsági szűrők és az általános bizalmatlanság mellett, szóba kerül a folyamatosan változó szabályozási rendszer is.
Az egyre újabb korlátozások miatt lassan tényleg elkerülhetetlenné válik egy olyan változtatás, mely úgy juttatja értékes reklámnyereséghez a partnereiket, hogy eközben a felhasználók jogai sem sérülnek. Mert bár a felhasználók közérzetének megóvása szépen hangzik, mint üzleti vállalkozás, a bevételek zavartalan áramlása talán valamivel nagyobb előnyt élvez, főleg úgy, hogy egy ilyen átállás együtt járhat némi kieséssel. Az még nem egészen tisztázott, hogy más böngészők mennyire követik az eseményeket, mindenesetre a Chrome fokozatosan alakítja át szolgáltatásait, így a felhasználók valamivel nagyobb biztonságban érezhetik magukat. Legalábbis egyelőre, ugyanis a bevezetésre váró alternatív megoldást máris sok kritika éri, miszerint a felhasználók védelme helyett a szabályozások megkerülését szolgálják.
Források: adscholars.com, marketingland.com, hipwallpaper.com,