A Google hivatalosan is leállítja ambiciózus játékstreaming-projektjét, a Stadia-t
Ezt Phil Harrison, a Stadia alelnöke és általános igazgatója csütörtökön közzétett blogbejegyzésében közölte. A bejelentés kevesebb mint három évvel a felhőalapú játékkonzol elindítása után érkezett. A Stadia 2023 januárjában fog leállni, Harrison pedig mindenkit igyekezett megnyugtatni, hogy azok a játékosok, akik Stadia hardvert és játékokat vásároltak, visszakapják a pénzüket. "Hálásak vagyunk az elkötelezett Stadia játékosoknak, akik a kezdetektől fogva velünk voltak" – mondta Harrison. "Visszatérítjük a Google Store-on keresztül vásárolt összes Stadia hardvert, valamint a Stadia áruházon keresztül vásárolt összes játékot és kiegészítő tartalmat.
A játékosok továbbra is hozzáférhetnek a játékkönyvtárukhoz és 2023. január 18-ig játszhatnak, hogy befejezhessék az utolsó játékmeneteiket. Várhatóan 2023. január közepéig a visszatérítések többségét befejezzük. A játékosok számára további részletek megtalálhatók erről a folyamatról a Súgóközpontunkban." Harrison hozzátette, hogy a Stadia-t működtető felhő-streaming technológia más Google-termékeket is működtethet, és hogy a Google továbbra is "mélyen elkötelezett a játékok iránt". "Egyértelmű lehetőségeket látunk arra, hogy ezt a technológiát a Google más részein, például a YouTube-on, a Google Play-en és a kiterjesztett valóságra (AR) irányuló erőfeszítéseinkben is alkalmazzuk – valamint elérhetővé tesszük iparági partnereink számára, ami összhangban van azzal, amerre a videojáték jövőjét látjuk" – mondta Harrison. "Továbbra is mélyen elkötelezettek maradunk a játékok mellett, és továbbra is olyan új eszközökbe, technológiákba és platformokba fogunk befektetni, amelyek a fejlesztők, az iparági partnerek, a felhőszolgáltató ügyfelek és az alkotók sikerét segítik."
A Google Stadia hivatalosan 2019 márciusában, az akkori Game Developers Conference-en mutatkozott be. A felhőalapú játékplatform még abban az évben novemberben el is iindult, de néhány olyan ambiciózus, beígért funkció nélkül, amelyek kezdetben vonzóvá tették a Stadia-t. A sajtó és a közönség nem is fogadta túl jól a dolgot, mivel az ajánlat vékonynak, viszont elég drágának tűnt. A Stadia 129 dolláros belépőárú videojáték-konzolként sokakat kiábrándított, az olyan fontos extra funkciók, mint a 4K és a HDR nem voltak teljeskörűen elérhetők, nem is beszélve a szolgáltatás számos olyan alapvető összetevőjéről, amelyek szintén nem álltak rendelkezésre az induláskor. A Stadia indulásakor a játékosoknak meg kellett vásárolni a "Founders Pack" csomagot, amely tartalmazott egy Chromecast Ultra-t, egy Stadia kontrollert és egy három hónapos Stadia Pro előfizetést. Az indulás napján a szolgáltatás 14 országban, mindössze tizenkét játékkal volt elérhető.
Bár az elképzelés, hogy nem kell csúcskategóriás PC a legújabb játékok élvezetéhez, ma már sokkal inkább a releváns jövőkép, mint azt korábban gondoltuk, azonban a Google megoldása a kezdetek óta nem teljesítette a játékosok elvárásait. 2020 áprilisában a Google enyhített a Stadia-játékok játszhatóságának feltételein, és bárki számára megnyitotta a szolgáltatást, aki Gmail-címmel rendelkezik, feltéve, hogy olyan országban él, ahol a Stadia elérhető. A felhasználóknak a Stadia saját áruházából kellett megvásárolniuk a játékokat, vagy havi 9.99 dollárért előfizetniük a Stadia Pro szolgáltatásra, hogy hozzáférjenek a játékok listájához. Miután 2021-ben a Google megerősítette, hogy bezárja a Stadia fejlesztésével foglalkozó belső játékstúdióit, és hogy a Stadia Games and Entertainment alelnöke, Jade Raymond elhagyja a vállalatot, ez a lépés csak idő kérdése volt.
A streaming azonban nem csak a filmezést, videózást, de a technológia fejlődésével a gaminget is leuralhatja. A játékokból már most is nagyon kevés fizikai változat készül és talál gazdára, ezzel pedig egyre inkább csak bérlők leszünk, mint tulajdonosok. Szerencsére az így megszerezhető élmények továbbra is mieink, és ezt a nagyvállalatok is tudják.