A Gigabyte ezúttal nem szórakozott, a méretes 4K kijelzőket hozott, végre magas képfrissítéssel
Néhány éve még bizalmatlanul tekintgettünk a Gigabyte új brandjére, mely az Asus ROG-hoz hasonlóan a gyártó játékosoknak szánt, vagy ha úgy tetszik, gamer termékekeit gyűjtötte egy kalapba. Az egyedi dizájn és a megszaporodott RGB LED-eken azonban hamar túljutottak, ugyanis az alaplapokról és videokártyákról ismert cég előállt első Aourus kijelzőjével, mely 144Hz-es képfrissítését IPS panelen kínálta. Az évek múltak, a Gigabyte pedig alaposan felszívta magát, legutóbb például egészen magasra tette a lécet egy adag 100+ Hz-es, sík képernyős 4K monitorral, az egyiknek ráadásul aligha juthat hely egy átlagos íróasztalon.
Kezdjük a sort a képátlók szerinti emelkedő sorrendben, és mivel két 4K felbontású kijelzőről van szó, nagy a valószínűsége, hogy a kisebb, 32 hüvelykes Gigabyte AORUS FI32U modell lesz a vonzóbb ajánlat. Ez érthető is, hiszen sokan szívesen használnának ilyen terebélyes kijelzőt, ám ebben a kategóriában jóval gyakrabban találkozunk 1440p-s felbontással, ami egyes felhasználók szerint 27 col fölött már nem ideális az alacsony képpontsűrűség miatt. A 4K-s lépcsőfok azonban még ritka, legalábbis, ha magas képfrissítést és játékokra optimalizált terméket szeretnénk, nem csoda, hogy a Gigabyte élt a lehetőséggel. Azt is fontos kiemelni, hogy bár a 4K gaming még nem számít hétköznapi igénynek, az újgenerációs konzolok terjedésével, vagy akár felskálázott képpel már megvan a létjogosultsága ennek a kategóriának. Éppen ezért fontos kiemelni, hogy itt már aligha a belépő kategóriában járunk, cserébe elvárhatjuk, hogy ne spórolják le a nagy felbontás mellett magas képfrissítést is lehetővé tévő HDMI 2.1 csatlakozást, a Gigabyte pedig oda is figyelt erre a részletre, méghozzá duplán, ká, hogy VGA-k terén legalább egy RTX 20 vagy 30 kártyára, illetve egy újabb Radeonra van szükség a kiaknázásához, melyek manapság nem számítanak könnyű fogásnak. Mellettük jutott még hátulra egy DisplayPort 1.4, két USB-A 3.0, egy USB-B ás egy USB-C is, illetve egy-egy 3.5mm-es jack a fejhallgatónk és mikrofonunk számára.
No de miről is van szó? Egy 4K-s, vagyis 3840x2160-as felbontású IPS panelről, mely 144Hz-es képfrissítést nyújt, valós 1ms-os MPRT/GtG váalszidővel, a 8-bites színmélységet pedig FRC technikával igyekeznek 10-bitig húzni. Erőssége a színhűség is, mely játékokhoz vagy más tartalmak fogyasztásához a DCI-P3 színskála 90%-os és az sRGB skála 123%-os lefedettségét kínálja, igaz, munkára találunk ennél jobb, és igazából olcsóbb ajánlatot is. A fényerő is hasonló, a 350-nit az esetek többségében bőven elegendő lesz, azonban ez a gyakorlatban még a HDR belépőszintjéhez sem elég. Furcsa, mert utóbbit a hivatalos terméklapon ott találjuk, ami vagy elírás, vagy ezt már a kvarcórák is megkaphatják, ezen felül az 1000:1 kontrasztarány is véleményes, ami a sötét részletek megjelenítését illeti. Az FPS játékosoknak amúgy elérhető az előre beállított lövöldés profil, mely a képminőségért cserébe világosít a sötét részeken, így az árnyékban bujkáló ellenfelek könnyebben kiszúrhatóvá válnak. Az irodai munka vagy a cikkek olvasása sem okozhat gondot, a tesztek tanúsága szerint a szöveg minden esetben élesen jelenik meg és kellően részletgazdag, de ezt el is várjuk.
A dizájn a panelt szemből vizsgálva egyszerű, lehelet vékonyságú kávákkal, alul középen pedig az AORUS logo alatt találjuk a jól bevált, joystick-szerű navigáló gombot az OSD menühöz. Hátul már jóval vadabb a látvány, a beépített tápegységnek köszönhetően némileg, de nem vészesen domborodik a burkolat, a gamer kategóriára pedig az RGB ledek és a márka emblémájával rímelő bevágások tesznek egyértelmű utalást. A stabilitásról a V alakú talpon pihenő, enyhén rogyasztott nyak gondoskodik, mely emelést és süllyesztést, döntést és PIVOT módig terjedő forgatást is megenged. Ami a funkciókat illeti, igény szerint elérhető az asztali OSD SideKick szoftver is, a menüben pedig opcionális célkereszt, a fontosabb pc-s komponensek állapotát és az fps-t listázó funkció, továbbá kép a képben mód, mely jó szolgálatot tehet, ha tudunk két felé figyelni és munka közben valami más tartalmat is szeretnénk figyelemmel követni.
Ami azt illeti, a HDR hiánya ebben a kategóriában kicsit olyan, mintha egy TN panelt szeretnének ránk sózni, de valójában nem ilyen drámai a helyzet. Szép éles színekkel szolgál, csak a fekete részletek nem mindenki számára lesznek elég sötétek, de ha nem HDR filmekhez használnánk, akkor a játékélmény kifogástalan lesz, és munkára is kiválóan alkalmas lehet. Az igazi vízválasztó azonban ezúttal is az ár, mely az AORUS FI32U esetében az Egyesült Államokban 999 dollár, itthon tehát valamivel több lehet majd akár 300 ezer forintnál is.
Végül lássuk az igazi csemegét, a GIGABYTE AORUS FO48U modellt, mely egy egészen gigantikusra sikerült darab. A TV-ket megszégyenítő képátló egy egészen komoly, 10-bites OLED panelt takar, mely a 4K-s felbontás mellé 120Hz-es képfrissítést és 1ms-os GtG válaszidőt kínál. A 24Hz mínusz valóban visszalépés, ám ebben a kategóriában azért egyáltalán nem rossz, a konzolos felhasználóknál pedig amúgy is 120Hz a határ, tehát őket legfeljebb a termék ára fogja elrettenteni. Az OLED miatt természetesen a színhűség javul, a DCI-P3 már 98, az sRGB színtér pedig 130%-os lefedettséget kapott. Egyértelmű, hogy a fekete színek itt sötétebbek lesznek a csillagtalan éjszakánál is, ehhez mérten járt is a HDR10 (DisplayHDR 1000) szabványt igazoló plecsni. A grafikusoknak azért még ezekkel együtt sem pont ezt a modellt ajánlanánk, de ezt ők pontosan tudják, mindenesetre nem feltétlenül ez lesz a mindenes monitorjuk. A kontrasztarányra azért nekik sem lehet panaszuk, az OLED panel ezen a téren 135000:1 értéket kínál, ami tartalomfogyasztás esetén még a nem HDR tartalmak esetén is kellően meggyőző lehet.
A képtöredezés kiiktatásához FreeSync Premium szabványt alkalmazták, mely sok Nvidia kártyával is kompatibilis, a tartalomfogyasztás és játék tehát igazán kellemes lesz. A csatlakozók terén ugyanazt kapjuk, mint a kisebb modellnél, az USB-k ráadásul stabilan töltik a digitális eszközöket, ami merülő telefonok és kontrollerek esetén kellemes kényelmi szempont. A stabilitást ekkora méretben már egy pár V alakú láb szolgáltatja, mely a panel két sarkán kiváló munkát végez, igaz, itt nem igen vacakolhatunk döntéssel, vagy a magasság állításával, muszáj lesz olyan tereptárgyat találni a szobában, ami megfelel az igényeinknek. Persze itt már a VESA 300x300 rögzítőpontoknak is nagyobb szerep juthat, így a falon is jó helye lesz. A mérete ellenére a kijelző nagyjából 15 kg, ami meglepő ebben a kategóriában, az elhelyezésnél tehát nem fogunk megszakadni, és talán a kereszthuzat sem borítja majd fel.
Az alsó éleken ráadásul egy pár 15 wattos hangkeltőt és egy 20 wattos mélynyomót is aktiválhatunk, és a tesztek szerint amikor nem ragaszkodunk a fejhallgatónkhoz, akkor egészen kellemes korrekt hangminőséget élvezhetünk. Az egyetlen gyanús pont, a 300-nit körül alakuló maximális fényerő, mely a konkurens ajánlatok adatlapjait látva kissé alacsonynak tűnik, azonban ez csalóka lehet, és valószínűleg a HDR matricát sem a piacon szerezte. Fontos még kiemelni az energiaéhségét is, mivel a kisebb testvérben dolgozó IPS panel megáll 120 wattnál, a 48 hüvelykes OLED azonban elmehet akár 325 wattig is, amit azért érdemes figyelembe venni.
Persze azok nem feltétlenül törődnek majd vele, akiknek nem okoz gondot nagyjából 1500 dollár, vagyis kb.450 ezer forint kifizetése, az AORUS FO48U ugyanis ennyiért lesz elérhető, még az év folyamán Európában is.