A YouTube drasztikus húzására a közönség elég velõs válaszokat adott, de páran azért megoldásokkal is próbálkoznak
Múlt héten a YouTube jelentõs változtatást jelentett be, miszerint végleg eltünteti a látogatók szeme elõl azt a meghatározó információt, melyet a videók alatt hagyott dislike-ok száma nyújtott. A Google kezelésében lévõ oldal döntése szerint, a továbbiakban ezt a funkciót a felhasználóknak nem áll módjukban szabályozni, a nemtetszést kinyilvánító visszajelzések mennyiségét mostantól kizárólag az adott tartalom feltöltõje láthatja. A felhasználóknak persze megvan a véleménye és keresik a lehetõséget a nyugdíjazott számláló helyettesítésére.
Egy ideje már nyilvános volt, hogy a YouTube a háttérben jó ideje teszteli a dislike-ok elrejtését. A népszerûtlen húzás a vállalat szerint a tartalomgyártókat hivatott megóvni a neten garázdálkodó trollhordáktól, akik adott esetben puszta szórakozásból szórják meg negatív véleményükkel a videókat. Tagadhatatlan, hogy a "dislike bombing" jelenség nagyon is valós probléma, a rengeteg indokolatlan dislike ugyanis nem csak a nézõket vezetheti félre és terelheti el olykor számukra valóban érdekes videóktól, de az algoritmust is arra késztetheti, hogy az adott tartalmat hátrébb sorolja, egyenesen a nézettségi süllyesztõbe. A platform üzemeltetõi szerint ezzel többek között elkerülhetõ az az érzelmi kár is, melyet egy rengeteg munkával elõállított anyag oktalan lepontozása válthat ki az alkotóban.
Természetesen rengeteg szöveges reakció születik, nem csak a közösségi oldalakon, vagy a témát boncolgató fórumbejegyzések alatt, de magán a YouTube-on is. Az egyik legtöbb dislike-ot elnyerõ videót például pont a YouTube osztotta meg, mely a hír érkezése óta egyfajta zarándokhellyé vált, és ahol rengetegen siratják azt a legendás 19 millió dislike-ot, mely egyeseknél már nem is látható, míg más nézõknél éppen most fordul át 20 millióra. A kommentekben sokan hangot adnak annak a közkeletû véleménynek is, mely szerint ez a legkevésbé sem az amatõr videósok lelki épségérõl, sokkal inkább a vállalatokról szól, melyek a reklámjaik és szponzorációs megjelenéseik nyomán gerjedõ ellenszenvet, nem szeretnék elrettentõ hatású dislike-ok formájában viszont látni. Bár elvileg a lefelé mutató hüvelykujj továbbra is betölti régi szerepét, tehát az automatizált ajánlásokat továbbra is meghatározza az egyetlen kattintással adható vélemények száma, ám ezt külsõ szemlélõként már aligha ellenõrizhetjük. Ugyan mi akadályozhatná meg az oldalt, hogy egy szerzõdéses partnerének anyagait továbbra is a figyelem középpontjában tartsa, az esetleges rossz értékelések ellenére.
Az oldal felhasználói persze viccelõdnek, gúnyolódnak és nem ritkán elég velõsen fejezik ki, hogy mit gondolnak a Google aktuális akciójáról, ugyanakkor az is látszik, hogy szeretnék, ha ez a számukra releváns funkció továbbra is fennmaradna. Az egyik érdekes felvetés az volt, hogy minden megosztott videó alatt legyen egyetlen egy „Dislike” szóból álló hozzászólás, az erre leadott like-ok pedig be is tölthetnék az eredeti "dislike-számláló" szerepét. Ez elsõre nem hangzik rosszul, ám nem túl életszerû, hiszen lehetetlen korlátozni a késõbb beérkezõ „Dislike” feliratos hozzászólásokat, ezzel a koncepció lényegében meg is bukott. A másik opció egy böngészõkbe ágyazható bõvítmény, mely ugyan mûködik azoknál, akiknél a korlátozás már életbe lépett, ám sajnos nem lesz hosszú életû. A plugint készítõ fejlesztõ szerint a statisztikák nagyjából december 13-ig lesznek elérhetõk, utána az eddig használt YouTube API nem szolgáltat többé adatokat. Amint ez bekövetkezik, a bõvítményt használók véleményeire támaszkodik majd, mely közel sem tökéletes, de jobb, mint a semmi. Ezen felül egy külön mutató is szeretne mely a tetszés-nemtetszés arányára hívná fel a figyelmet.
Bár az aktiválás némi extra kattintgatást kíván a bõvítmények beállításai között, cserébe a Google Chrome és Mozilla Firefox böngészúkben is kipróbálható, az alkotója pedig azt ígéri, hogy tovább dolgozik rajta, hogy a lehetõ legpontosabb információt szolgáltassa az értékes eredeti funkció helyett.