Deathmatch búra alatt
2017 márciusában korai hozzáféréssel rajtoló PlayerUnknown's Battlegrounds szeptemberben végleges státuszba lépett, és ezalatt tagadhatatlanul újradefiniálta az online FPS-ek világát. Bár indulása és eddig megtett útja nem volt zökkenőmentes, az általa kiváltott hatást nehéz másként elkönyvelni, mint meghatározó eseményt a játékipar és a játékos közösség számára. Ennek ékes bizonyítéka, az áttörés óta megjelent több játéksiker, melyek saját képükre formálták az alaptötletet.
Ugyanakkor az utóbbi időben a játékosbázis drasztikus csökkenése volt megfigyelhető, ami elsősorban a tapasztalt teljesítményingadozásnak és a kérdéses üzleti modellnek tudható be. A felhasználók jogosan érezték, hogy a fejlesztők elhanyagolják őket. Bár a PUBG PC-s és Xbox-os változatai teljes áron szerepelnek a digitális áruházban, a szerverek üzemeltetését és a folyamatos fejlesztések költségeit, természetesen kozmetikai kiegészítések értékesítésével igyekeznek fedezni. Ideális esetben ez rendben is van. Egy elégedett közösség tagjai általában szívesen támogatják kedvenc fejlesztőiket, hogy biztosítsák a megszokott játékélményt.
Az érkező frissítések mellett a beígért, teljesen új környezeti viszonyokat kínáló havas pálya is a célegyenesben van. Tekintsünk bele miről van szó, de főleg, hogy mit kínál a most becsatlakozó játékosoknak.
Keletről fúj a szél
A Battle Royale eredetileg egy ezredfordulós, japán regény és annak filmes adaptációja. Sok hasonlóságot mutat vele, a népszerű Éhezők viadala is, ahol a szintén izolált környezetbe vetett fiatalok kényszerülnek egymással, utolsó emberig tartó küzdelemre. Az önálló fogalmat teremtő könyv nagyjából 18 év alatt elérte, hogy mára egy saját játékstílust is meghatároz.
Brendan „PlayerUnknown” Greene-nek, a játék dizájnerének, ez a két mű szolgált fő inspirációs forrásként, az alapszabályokat már csak formába kellett önteni. Ezt először az Arma 2 egy modjának elkészítésével kísérelte meg, a többi már történelem. A terv, egy realisztikus stílusú taktikai/túlélős akciójáték elkészítése volt, mindenféle körítés elhagyásával. A nagy egybefüggő térképen pedig, az egyre zsugorodó játéktér biztosítja, hogy a játékosok ne idegesítő bujkálással töltsék az idő nagy részét. Erre egy áttetszőn villódzó kék sáv szolgál, mely egyre kisebb területre szűkül, mindenkit rákényszerítve arra, hogy előbb-utóbb vállalja a konfrontációt. Akik kint rekednek, azok minden egyes alkalommal egyre többet és egyre gyorsabban vesztenek majd életerejükből. Ne mélázzunk sokáig, mert lehet, hogy már hiába futunk.
Nincs tehát történet, drámai tanulság emberségről és embertelenségről, még egy egyszerű magyarázat sem, miért zajlik az élet-halál harc. Ezt csak erősíti, hogy fricska gyanánt a véres küzdelem végén talpon maradók, egy „WINNER WINNER CHICKEN DINNER” felirattal gazdagodnak. De higgyétek el, az első győzelem után nem is kell majd semmi más.
Még minden rendben...
A francia kultfilm, a Gyűlölet filozófiája a zuhanásról, furcsa módon talált magának egy játékot, amivel rímelhet egy kicsit. A vonzerőt, ami mindig visszaránt majd bennünket, elsősorban a kiszámíthatatlanság és a várakozás izgalma nyújtja. Az, ahogyan alkalmazkodnunk kell a változó körülményekhez. Tagadhatatlanul láttunk már szebb, vagy stabilabban futó címeket, de a PUBG száz főre szabott adrenalinbombáját, biztosan nem tapasztaltuk még azelőtt. Kezdésként nincs más dolgunk, mint reményekkel telve kiugranunk, a csatatér felett átsuhanó repülőből.
Az alapkoncepció egyszerűsége valami egyedit kínál, méghozzá hogy nincs két egyforma mérkőzés. Vége a kicsi, könnyen megtanulható pályáknak, ahol fegyverrel a kézben születünk, és kelünk fel egyből, ha elvesztünk egy párbajt. Szeretjük, ismerjük ezt a deathmatch élményt, de többnyire nem nyújt sok teret a taktikázásnak. A célunk most nem csak az előkelő gyilokmennyiség elérése lesz, a gyors reflex nem garancia a győzelemre.
Kopottas csillogás
A játék grafikáját illető kritika némileg jogos. Talán nem fogunk gyönyörködni a növényzet émelyítő részletességében, és a hiperrészletes karakteranimációkban, de ha ráérzünk a lényegre, nem is fogjuk hiányolni a jövőbe mutató vizualitást és megbocsájtjuk a kissé avittas külsőségeket az élményért cserébe. A játék motorjának választott Unreal 4 enginet nem sikerült rendesen betörnie a fejlesztőknek, viszont ne feledjük, hogy egy nagy nyílt terület valós időben történő megjelenítse, ahol akár 100 fő ügyködik valós időben, valóban igényel némi kompromisszumot. Az alacsonyra állított grafikai beállításokért cserébe elegendő fps-t nyerünk. Végül mindenből pont annyi jut, amennyi kell a kissé töredezett, de azért kerek egészhez. Ha új meccset indítunk, a repülő nem halad még egyszer az előző vonalon, ahogy egyetlen helyre visszatérve sem találjuk majd ugyanazt a felszerelést. Ugyanakkor a játék díjazza a bátorságunkat, hiszen bizonyos területek nagyobb eséllyel rejtenek értékes fegyverzetet, mintha a pálya egy biztonságosabbnak vélt pontját választjuk. Sikeres helytállásunk esetén, jobb helyzetből vághatunk neki a végjátéknak is.
Hol? Hogyan? Mivel?
Jelenleg 3 különböző stílusú és felosztású pályán garázdálkodhatunk. Tulajdonképpen méretes szigetekről, illetve szigetcsoportokról van szó. Ezek közül a 8 km2-es Miramar a leginkább egybefüggő terület, a maga 80%-ban sivatagos környezetével.
A másik két játszóteret viszont már rendesen felszabdalja a víz. A tenger adott esetben akkora szeletet váj a domborzatba, hogy az átkelés csak hídon, motorcsónakkal, legvégső esetben úszva lehetséges. Mondanom sem kell, hogy a hidak komoly veszélyzónát jelentenek, pláne, ha egy mérkőzés alatt kizárólagos átkelési ponttá válnak. A szerencsés oldalon tartózkodók alig várják, hogy valaki megkísérelje az áthaladást. Az úszás nem a legfürgébb közlekedési mód, és az érzést csak tetézi, hogy mennyire könnyű célpontot nyújtunk a megfelelő helyről leskelődő ellenfeleinknek. Tüdőkapacitásunk véges, a futással ellentétben nem bírjuk majd sokáig szusszal így ha lehet, kerüljük el a dolgot.
Az Erangel ugyanekkora területen már csak durván 50% szárazföldet kínál, a Sanhok pedig hasonló szárazföld/víz arányokat, de azt egy valamivel könnyebben beutazható, 4 km2.
Ezek mindegyikén találunk motorizált járgányokat is, amikre szükségünk lesz, hogy jó helyen lehessünk, a megfelelő időben. A szárazföldi járműpark szépen bővült a megjelenés óta. Találhatunk robogót, sima és oldalkocsis motort, különböző sebességű és ellenálló képességű automobilokat. A partok közelében rálelhetünk ránk várakozó motorcsónakokra is. Egy kis kerülővel a sziget egyik partjától a másikig juthatunk, anélkül jutva előnyös pozícióba, hogy tűzharcba bocsátkoznánk. Ügyeljünk hát arra, hogy az épületek rejtekéből és a tereptárgyak sűrűjéből komoly golyózápor zúdulhat ránk. A járművek kereke nem az egyetlen gyenge pont, elegendő találat esetén simán felrobbanhatunk. Egy ügyesebb játékos, egy jól irányzott mesterlövéssel is kiszedhet a kormány mögül, viszont a gázolás is hatásos fegyver!
Ha ejtőernyőnk végre elengedett, megkezdődhet tehát a sietős gyűjtögetés. Eszeveszett keresgélés a gyártelepek padlóján, barlangokban. Kutatás kis házakban és gyártelepeken, farmokon, kilátókban. Ugrás ablakon be, rohanás házról házra, emeletről emeletre. A leghatásosabb fegyverek a nagy kaliberű puskák, automata és félautomata gépkarabélyok, közelharcra ugyanakkor az SMG-k néha jobb szolgálatot tesznek. Kezelésüket és pontosságukat, különböző felszerelhető kiegészítőkkel növelhetjük. Egy darabig el fogunk szöszmötölni a tárgyak menedzselésével, de amint megszokjuk mi micsoda, nem fogjuk olyan hosszan meresztgetni a szemünket a padlón heverő tárgyakat vizsgálva, és néhány kattintással a helyükre kerülnek a dolgok.
Harcmodorunkat a pálya hatalmas távolságaihoz kell igazítanunk. A különböző erősségű nagyítólencsékkel szerelt távcsövekkel akár a horizontot is kényelmesen pásztázhatjuk. Ám a fegyverek tűzereje és a lövedékek pályája eltérő, és elsőre nem leszünk biztosak a dolgunkban. Időt igényel míg ráérzünk, mikor és hogyan érdemes elereszteni egy lövést, azonban egy apró pöttynek látszó játékos leterítése garantált sikerélmény. Aki nagyon bizonytalannak érzi magát, tegyen egy próbát a gyakorlópályával, ami egy utólagos frissítéssel nyílt meg. Itt minden fegyver és scope kipróbálható.
A bujkálók és fedezékben sebeiket kötözők ellen, pedig a jól bevált kézigránát lehet hatásos. Érdemes felkapni az utunkba kerülő füstgránátokat is, a sűrű felhő kiváló fedezéket nyújthat, ha mi szorulunk elsősegélyre és segíthet a menekülésben is. A találatok erejét golyóálló mellények és sisakok hivatottak redukálni.
Megvan a felszerelés, és biztos helyen várjuk, hogy hová terel bennünket a játék? Azoknak, akik szeretnek kockáztatni, újabb meglepetéssel szolgál majd a bónusz ellátmány, amit egy felbukkanó repülő véletlenszerű helyen ejt le. A levegőből alászálló ládák ritka, vagy kizárólag ezekben található ellátmányt rejtenek, mint például a komoly védelmet nyújtó harmadik szintű sisak, vagy az AWM, ami limitált lőszermennyiségével arányosan halálos. Lehetőségünk lesz házhoz hívni a csomagot, ha jelzőpisztolyra bukkanunk. Jól védett pozíció híján gondoljuk át a használatát, a kilőtt rakétával felfedjük pozíciónkat.
Csapatban az igazi?
A változatosságot tovább árnyalják a játékmódok. Teljesen más érzés a magányos túlélés, a magunkra utaltságot viszont ellensúlyozza, hogy nem kell a másikhoz alkalmazkodni, a talált loot is csak a miénk. Megváltozik a helyzet, ha párban, vagy négyfős csapatban ugrunk. Egy összeszokott banda komoly haderőt képviselhet, több felé figyelhet, 360°-ban pásztázhatja a terepet. Bevált rutinnal sok időt spórolhatunk, együtt nagyobb területet nézhetünk át, egységnyi idő alatt. Fontos hogy kommunikáljunk egymással, igyekezzünk pontos infókkal ellátni egymást. A tájékozódást a képernyő tetején látható iránytű segíti. A veteránok és új kihívást keresők egymaguk is elindulhatnak duók, vagy a 4 fős squad-ok ellen, de ez a kiszolgáltatottság egy darabig valószínűleg nem lesz vonzó alternatíva.
Divatos gyilkosok
Tetszik vagy sem, nem sok játék jelenik meg mikrotranzakciók nélkül. A frissítéseket igénylő játékok és bővítésre éhező felhasználóik kiszolgálásához, többnyire a valós pénzért vásárolható kozmetikai extrákat használják a kiadók. A bevezetőben is emléített jelenség viszont megnehezíti ennek elfogadását, hiszen ha a fejlesztők nem fordítanak megfelelő figyelmet a produktumukra, a közösség előbb-utóbb átverve érezheti magát. Az érkező javításoknak és fejlesztéseknek, viszonylagos egyensúlyt kell teremteniük a vásárlóktól befolyó összegekhez mérve. A játék korai hozzáféréssel indult. A modell lényege, hogy a bizalmat szavazók visszajelzéseire figyel a cég, a vásárló elviekben hozzájárul a csiszolt végeredmény elkészültéhez. Ám ha a termék hivatalosan is végleges státuszba lép, egy idő után nem engedhet meg magának drasztikusan lecsökkenő teljesítményt, játékélményt komolyan befolyásoló szerverproblémákat, kigyomláltnak vélt bugok visszatérését, vagy még újabbak felbukkanását. Mindezek mellett egyenesen pofátlanságnak érződik, ha idő közben viszont bővül a karakterünkre aggatható ruhadarabok és fegyverünk mintáját módosító skinek száma, amiket megkérdőjelezhető összegekért kínálnak. Nem motiváló továbbá az sem, ha ismeretlen tartalmú ládacsomagokat, illetve a kinyitásukhoz szükséges kulcsokat kínál az áruház, miközben a játék nem regisztrálja a találatainkat, vagy hiába rohanunk fedezékbe, mégis agyonlőnek. Egy új sapka, vagy egy menő dzseki megjelenése inkább provokálja az embert, a türelem lassan elfogy és nem csak a bankkártyát rakjuk el, de másik játék után nézünk. Persze az igazi rajongók nem adják fel könynen. Nemrég megkezdték a desync jelenség javítását, reméljük hamarosan végleges eredménnyel. A játékosbázis csökkenése mégis beszédes. A PUBG-féle realisztikus megközelítést még nem kínálja tetemes mennyiségű kihívó, de ha nem akar eltűnni a süllyesztőben, villantania kell valamit a közeljövőben.
A bizalom visszaszerzését nem segíti az sem, hogy az állandó összehasonlítás tárgyát képező vetélytársa, a Fortnite, nem küzd hasonló gondokkal. Könnyedebb hangvétele mellett komoly vonzerő a tömegek számára, hogy ingyenesen játszható, emellett különböző események és bőséges bónusz tartalom igyekszik fenntartani az érdeklődést. Ízlésünket félretéve, az Epic Games hozzáállása mindenképp szimpatikusabb. És akkor még alig esett szó, a nemrég debütál Call of Duty: Black Ops IIII-ről, ami több tekintetben is feladta a leckét a PUBG Corporation-nek. A megszokott pörgős játékmenetét sikeresen ötvözte a Battle Royale stílussal, és nem utolsósorban stabilan működik. Bármennyi jogos kritika érte is az Activisiont fantáziátlan, futószalagon gyártott teljes árú játékai miatt, a játékosoknak általában a végeredmény számít. A démonizált óriáscég jelen esetben kedvez a közönségnek, a költségvetésből jól egy jól működő ötvözetett hozott létre.
A Quake Champions-t ajánló írásban kitértem rá, hogy ott sem makulátlan az összkép. A elmúlt napokban jóval több kétes pillanatban volt részem, mint a PUBG esetében. Ez persze egyfelől logikus, hiszen ott több az egy percre jutó lövöldözés, de azt is jelzi, hogy a PUBG állapota nem olyan kriminális, mint azt sokan lefestik. A csordogáló frissítésekkel normalizálódik a helyzet, a következő hetekben hónapokban pedig kiderül, hogy rendeződnek-e a dolgok.
Az ESPORT eközben köszöni, jól van. Zajlanak a versenyek világszerte online és élőben, nemrég például az Egyesül Államokban tartottak három napos rendezvényt. A világ különböző tájairól érkező streamerek, külön erre az alkalomra kitalált játékmódokban küzdhettek a győzelemért. Ráadásul ismert magyar videósok is képviseltették magukat, csatornájukon végig közvetítve helytállásukat. Szóval itthon is rendesen pezseg a közösségi élet, mi is jelentkezhetünk különböző megmérettetésekre élmények, vagy akár pénznyeremény ígéretével. Aki tehát komolyabban tervez a játékkal, megtalálja számításait.
A játék tényleg tudja amit ígér, szórakoztató és izgalmas pillanatokat kínál. A rászánt időt sikerélménnyel és emlékezetes helyzetekkel hálálja meg, töltsük azt egyedül vagy barátokkal közösen. Ha még nem próbáltad, de már szemezel vele egy ideje, bátran tégy vele egy próbát. A PlayerUnknown's Battlegrounds jelenleg 30 € a Steam-en.
Dani - PCX