fb pixel code
  • logo
    Kategóriák
    Kategóriák

Az a helyzet, hogy a Far Cry széria nem könnyíti meg a dolgom, így ez az ajánló sem egy átlagos bemutató lesz. A Far Cry New Dawn ugyanis nem sok olyasmit tartalmaz, amit korábban ne láttunk volna, ami viszont eltér az nem töltene meg egy cikket, így egy kicsit máshonnan közelítek. Még emlékszem az első részt övező őrületre, arra, hogy milyen előremutató technikai színvonalat képviselt a második rész, és milyen jól összerakott és szórakoztató volt a harmadik. Aztán jött a negyedik, helyszínt és főgonoszt cserélt, de a lényeg nem igazán változott, talán csak veszített egy kicsit a varázsából. Majd négy év elteltével tavaly, a nagy hype nyomában megérkezett a Far Cry 5 és kipróbálta, hogy mit lehet még eladni az embereknek folytatás címén. Ennek az egyenes folytatásaként szolgál a Far Cry New Dawn, ami átszíneszte ugyan, de sokban nem változtatta meg az 5-ben látottakat. A számtalan újrahasznosított elem és a félgőzzel összedobott történet ellenére valamiért mégsem tudtam igazán haragudni rá.

Ahhoz, hogy megértsd a jelent ismerned kell a múltat!

A Far Cry a német Crytek játéka volt, és a 2004-es első résszel bizonyította, hogy tartja a lépést az id Software vagy a Valve fejlesztőivel. A játék nagy nyílt területtel, nagyszerű effektekkel és hangokkal kápráztatott el, ám nem volt könnyű és a története sem volt túl mély, inkább a 80-as évekből véletlenszerűen előszedett VHS-re emlékeztetett. A második részben tovább bővítették az elképesztő technikai újítások számát, mint például a környezet rombolhatósága, de új játékmechanikákkal is kísérleteztek. A mix sajnos nem a legjobb arányban tartalmazta a szórakoztató és frusztrációt kiváltó elemeket, így minden erénye ellenére mérsékelt siker lett. A legtöbbet emlegetett hibája, hogy öt métert sem haladhattunk anélkül, hogy ne támadjon meg egy csapat fegyveres, így a hatalmas nyílt terület nem egy felfedezni való játszótér, hanem egy idegesítő háborús zóna volt, végtelenségig újratermő ellenfelekkel. A 2012-es harmadik résszel a Ubisoft kibővítve kiadói szerepkörét, átvette a fejlesztést is, és sikerre vitte a címet. Bár a történet kissé túlzó volt, a nyaraló ifjúból pillanatok alatt akcióhőssé váló figurával, de a mechanikák jól működtek, és ezúttal az arányok is rendben voltak. Az irányítás kidolgozott, a lövöldözés könnyed, a játékmenet összességében szórakoztató volt. Ráadásul Vaas-t, a pszichopata, embercsempész terroristát, azóta is az egyik legemlékezetesebb videojátékos főellenfélként tartják számon. Az önálló kiegészítőként kiadott Blood Dragon pedig már szándékosan idézte meg a 80-as évek retro világát, az Aliens-ből és Terminator-ból kölcsönzött Michael Biehn, pedig jókedvvel asszisztált a korszak pihent paródiájához. A hivatalos negyedik rész, 2014-ben a 3 receptjére épült, mindössze egy szigetről, az indiai hegyekbe költöztette a cselekményt. Kicsit laposabbra sikerült elődjénél, a főgonosz minden álnoksága ellenére sem hozta a rajongóknál magasra került lécet, a játékmenet pedig nem igazán próbálkozott újításokkal. Ezek után még egy mellékág készült, mely a miliőt tekintve az eddigi legtávolabbra szaladt az eredeti koncepciótól. A Far Cry Primal egyenesen az őskorba vitt minket, és a mezolitikumba helyezett törzsi viszályhoz még saját nyelvezettel is szolgált. A megszokott mechanikák modern fegyverzet nélkül is tökéletesen megállták a helyüket, így akit nem riasztott el a jelenkori elemek hiánya, pozitívan csalódhatott a játékban.

2004-2018


A számozott folytatások sorában a 4 volt az utolsó, és utána négy egész évet is kellett várni a következőre. Tekintve, hogy ez manapság már hosszú időnek számít egy jól bejáratott, és nagy költségvetésű széria esetén, érthető volt, hogy emiatt sokan a sorozat megújulásában reménykedtek, ahogy ezt az Assassin's Creed esetében meg is lépte a Ubisoft. Októberben végül megjelent a Far Cry 5, és miután körbejárt az adományos kosárka, a hívek számára egy kiábrándító mise következett. Az előzetesekben minden az új helyszínről és az új legyőzendő fenyegetésről szólt, a sajtó pedig a közönséggel együtt szépen belement a játékba. Mindenki örvendezett, hogy milyen új és merész, egy Amerikába helyezett keresztény szekta köré építeni a cselekményt, egy ennyire populáris játékban. És kár lenne tagadni, az egészben meg is volt a lehetőség, de a felszín alatti mélységekről főleg akkor beszélhetünk, ha megnézzük, hogy a hatásvadász alapfelállás mögött mi is vár ránk a pénzünkért. A játék elindult, mi pedig a hatásvadász jelenetsorban tanúi lehettünk, a személyi kultusz és a megvezetett tömegek erejének. 
Az indulással tehát nem is volta baj, a 3 óta tudják, hogy mitől döglik a légy, és nem baj ha van egy felismerhető jellegzetessége a játéknak. A problémát néhány játékóra után kezdtük el megtapasztalni, ahogy a rengeteg visszatérő gond, és a kisebb, véletlenszerű hibák egymásra tornyosultak és megadták számunkra a merész következtetést: Ez bizony egy átverés. Nem tudom ki hogy van vele, de én nem szeretem ha teljes árat kérnek el egy jól dizájnolt blöffért, amit eredetileg teljesértékű folytatásként kínáltak. A grafikai motor továbbra is az első játék technikai alapjaiból fejlesztett Dunia Engine, mely a második rész óta látja el a sorozatot. Ezt részről-részre csiszolgatják, változtatgatják, így vizuálisan mindig fejlődik egy kicsit, de némileg mindig eltérő összbenyomást kelt. A környezet rombolhatósága például a második rész óta csak visszafejlődött, ami furcsa módon az egyre pofásabb dizájn, és az egyre nagyobb bejárható területek ellenére is, a korlátoltság érzetét kelti. Ami a harmadik részben még lenyűgöző volt, azt hat évvel később már nem ugyanúgy fogadja be az ember, és ezt a Ubisoftnak is illene belátnia.

Mintha ikrek lennének


A New Dawn megítéléséhez tehát leginkább az 5 ismeretére lesz szükség, hiszen nem csak a történetét tekintve egyenes folytatása a tavalyi epizódnak, de konkrétan ugyanott is játszódik, az eredeti térkép csak néhány alternatív helyszínnel bővült. A cselekmény szerint a vallási fanatikus Joseph Seed, három hasonlóan veszett testvérével, uralma alá hajtja a Montana állambeli Hope County-t. Komoly létszámmal bíró szektájával, a terror melegágyává változtatja az egykor prosperáló, édenkertnek is beillő vidéket, hogy a saját képére formálja azt. Az új rész itt veszi fel a fonalat, mert bármekkora erőfeszítéseket is tettünk korábban az ellenállás felépítésére, a magát isteni kiválasztottnak tartó alak, végül kirobbantja az atomháborút. Egy töltet persze a környéket is telibe találja, hogy ezzel megágyazhasson ennek a kissé átgondolatlan mellékszálnak.

Világvége? A mise alól nincs kibúvó


Visszatérünk hát Hope County-ba, ám meglepődtem, hogy mindössze 17 évvel járunk az előző rész vége után. Ahogy az előzetesekben is láthattuk, a világ csak úgy duzzad az élettől, gazdag állatvilág és mindent beborító vastag növényzet fogad bennünket. Az egész nehezen indokolható, egy alig húsz éve lezajlott atomháborúval, de ahogy az írók megtették, úgy mi is kényelmesen átugorjuk ezt - mindenesetre ha ez tényleg így működne, lehet hogy nem rettegnénk annyira a nukleáris fenyegetéstől. A furcsa neon színvilágért is sokkal inkább az aktuális retro-, mint a radioaktív hullám felel, mindenesetre a környezet igazából kellemesre sikerült, és az egyik legerősebb pontja a játéknak. A végtelen virágmezők valóban hatásosak, az erdők kellően sűrűek, a láp kellően sejtelmes, a romok kellően romosak. A terület vidékies jellegéből adódóan, sok izgalmas épületmaradványra ne számítsunk, be kell érnünk néhány viskóval, földből félig kiálló autóroncsokkal és néhány épségben maradt pincével vagy óvóhellyel. Persze találunk majd rozsdás hidat és elfoglalható erődítményeket, de összességében nem az volt az érzésem, hogy egy nukleáris holokauszt maradványait járom; de ennek más okai is vannak. Például hogy járműből, fegyverből, felszerelésből valójában több van, mint elég. A fegyvereink amúgy rendkívül látványosak, a darabokból összetákolt, vagy szeméttel és kacattal feltuningolt stukkerek és autók egyaránt rendkívül jól mutatnak. A gyilkolás sem sokat változott, továbbra is lopakodhatunk, a célpontok felderítésére pedig érdemes kutyánkat előre küldei, de kifejleszthetünk távcsövet is. A megjelölt ellenfeleket innentől a falon át is látni godjuk, és így kevesebb meglepetés ér majd vadászat közben. Ha ügyesen helyezkedünk, a levegőből zuhanva instant kivégzéseket hajthatunk végre, hátulról lopakodva is csendben gyilkolhatunk, ám az animációk hosszasak és nem hagyjhatjuk félbe őket, így ne támadjunk meggondolatlanul, ha nem szeretnénk lebukni. Idővel vehetünk profibb íjakat, dobótőrt is hajigálhatunk és idővel hangtompítós fegyverek is elérhetők lesznek.

Lányok, inkább keressétek meg aput, akiről annyit meséltetek. Szívesen segítek meglátogatni.

Ilyen későn nem kéne már otthon lennetek?


Akciójáték nincs főellenség nélkül, nézzük, hogy ki szeretné, ha a világvége örökké tartana. A Seed família anno megkapta a kritikáját, hogy az egész szektás történetnek nagyobb volt a füstje, mint a lángja, és hogy az ígéretesen induló, nyomasztó felütés végül nem kapta meg a valódi mélységét. Nos, akkor mit szóljunk most, amikor a főellenfelekben egyedül az félelmetes, hogy milyen tenyérbemászóan idegesítőek. A két műmájer utcalánynál még a péntek éjszakai tömegközlekedés, vagy egy aluljárós csípős gyros is ijesztőbb. Arról, hogy hogyan vezethetik ők, az új világ legfélelmetesebb rablóbandáját, vagy hogy egyáltalán kik ők és miért nem bírják megállni, hogy ne keménykedjenek megállás nélkül, arra sajnos nem derül fény. Nem mintha nehezemre esne elfogadni, hogy egy társadalmi összeomlás után összeverődő barbárok fosztogatni kezdenek, de nem látom be, hogy miért pont ők vezetik a Highwaymen név alatt összegyűlt hordát, és nem értem, hogy az írók miért nem erőltették meg legalább egy fokkal jobban magukat. A vérfagyasztónak szánt bemutatkozás csak egy értetlen félvigyort csalt az arcomra, pláne az a felismerés, hogy egy az egyben lenyúlták, a szintén posztapokaliptikus The Walking Dead-et. A sorozatban a főhősöknek hasonlóképp állja útját egy ugyanilyen csoport, jöhet a kötelező erőszak és fenyegetés, stb. A lényeg, hogy a fanatikus közösség helyett így most útszéli martalócokat irthatunk, tőlük kell megvédeni a túlélőket és visszafoglalni az erődöket.

Mi változott tegnap óta?


Az ötnek számos eleme volt, ami végül nem működött jól, vagy csak belefulladt a hibákba. Technikailag nem sokban tért el a korábbi részektől, inkább csak nagyobb, hosszabb és személytelenebb lett. Most átmegyek pár kiemelendő vagy bicskanyitogató részletén, és azt is megnézzük, hogy ehhez képest mit kínál a New Dawn. Az első és legfontosabb, hogy visszatértek a második rész végtelenül újratermő, minden bokorban ott lézengő ellenfelei. Vajon ki lehetett az, aki úgy gondolta, hogy a Far Cry 2 leginkább kritizált részletét, érdemes megtenni a legújabb epizód egyik alapvető elemének. Bármilyen küldetésre is indultam, jóformán ki se hajtottam a bázisról, már lőttek rám, vagy megjelent az indikátor, hogy valahonnan támadásra számíthatok. Még az alig párszáz méterre lévő célpontokat is szinte képtelenség volt megközelíteni a folytonos harci helyzetek miatt. Hiszen ignorálnom kellett volna az út szélén térdeplő lakosokat és az őket túszként fogva tartó szektatagokat, esetleg a szembejövő ellenséges járműveket és a fülem mellett elsuhanó golyókat. Mi pedig az ellenállás mozgatórugója és gerince volnánk, nem hagyhatjuk ki a lehetőséget, hogy csökkentsük szektás ellenfeleink táborát. Ami valójában soha nem történik meg, mert a fegyveresek néhány méterenként bárhol ott teremnek, és sose fogynak el. Igazán motiváló. A játékban eltöltött első napon, szerintem több embert lőttem le, mint amennyi valójában élhet ebben a fiktív megyében. Bűntudatom persze nemigen lehetett, mivel ellenségeink személyében 2-3 karaktermodellt randomizáltak a készítők, így szinte minden második áldozatom ugyanaz a figura, vagy genetikailag tenyésztett másolata volt. Ez még gombócból is sok, nem hogy de ja vu-ből. Azt már csak röviden említem meg, hogy a mozgásanimációk is elég idejétmúltak, darabosak. Már nem emlékszem, hogy ez itt lett ennyire szembetűnő, vagy csak nem javították a korábbi rész esetlenségeit, de 2018-ban két-három karaktermodellből és mozgásanimációból gazdálkodni, egy sandbox játékban nem éppen előremutató. A retinámba égett a bongyorhajú férfi, aki minden alkalommal ugyanúgy repül hátra, mikor eltalálja a halálos lövés. A New Dawn esetében is hasonló a helyzet. A neonszínekbe burkolózott tolvajok továbbra is az utakon járőröznek, várva hogy belénk köthessenek. Elrabolt helyieket és üzemanyagkészleteket szállítanak, várva hogy lecsapjunk rájuk. De olyan is volt, hogy egy útszakasznál beragadt egy script, és amint egy bizonyos ponthoz értem, ugyanabból az irányból két ugyanolyan jármű haladt el, jelezve, hogy érdemes lenne jól utána mennem, amíg tehetem. Tehettem, mert elég volt pár métert sétálnom oda-vissza, és megint felbukkantak. Vajon egy szellősen vonuló konvoj, vagy egy körforgalom lehetett az oka?

Egyoldalú frizbi, a kedvencem.


A Far Cry 5 másik, és talán a legfontosabb eleme, hogy eredetileg  igyekeztek megteremteni egy élő, lélegző, állatokkal és emberekkel megtöltött terület látszatát. Aminek jól keresztbe tesznek a végtelenül felületesen beillesztett scriptek, amik úgy rántanak ki a játék hangulatából, hogy egy idő után már alig volt kedvem visszamenni. Az, hogy egy kisebb küldetés végén, a semmiből megjelenő ellenfelek úgy jelentek meg az előzők hulláin, mintha nem lenne semmi látnivaló, az még elmegy. Ami jobban zavart, és majdnem letöröltem miatta a játékot, az az újfajta narrációs és történetvezetési mechanika volt. A térképet ugyebár felosztotta egymás között az öreg Joseph három testvérkéje, három különálló küldetésszállal állva el az utunkat a főellenféltől. Ez idáig rendben is van. Motivációjuk ugyan mérsékelten volt csak hiteles, de legalább többet nyújtottak a gonosz bűnöző sablonnál, és viselkedésüket elkönyveltem családban örökletes őrületnek. Azt viszont még nem sikerült megemésztenem, hogy miért gondolták a fejlesztők, hogy egy openworld játék attól lesz szórakoztatóbb, ha az amúgy is végtelen számú ellenfelek okozta idegbajt azzal tetézik, hogy a script néha váratlanul átrak minket, egyik helyszínről a másikra. Ha a játék úgy érzékelte, hogy elegendő küldetést végeztem a folytatáshoz, esetleg elég erődöt számoltam fel, akkor csinálhattam akármit, lehetett körülöttem akárhány társam, gond nélkül elraboltak, és akár a pálya másik felén is találhattam magam. A legjobban akkor szitkozódtam, amikor egy általam frissen elfoglalt erődítményre éppen látványos csinnadratta közben érkezett meg a felmentősereg. Megnézhettem, ahogy a cimboráim egy halom fegyverrel megpakolva átveszik a hely irányítását, ám mielőtt meghallgathattam volna a kötelező gratulációkat az ügyes akcióért, a semmiből egy altatónyíl érkezett, én pedig bámulhattam a töltőképernyőt. És ez nem egyetlen eset volt, előfordult, hogy direkt átutaztam a térkép másik felére, ám a fejlesztők szerint rossz sorrendet választottam, mert egy küldetés végén visszateleportált az eredeti területre, hogy ott megnézhessek egy átvezetőt. Ha a Ubisoftnál senki nem teszteli a játékba beépített ötleteket, akkor bizony a mérges vásárlók fogják megtenni.

Először a Fast Travel-re gyúrjunk


Ezt az elemet hálistennek kitakarították a játékból, helyette kapunk más megoldásokat, amik nem forradalmiak, de legalább nem is rontják el a játékot; ilyen például a szintlépős, RPG rendszer bevezetése. Az alapvető feladatunk, hogy a Prosperity névre keresztelt kis települést fejlesztgessük, így haladhatunk előre a történetben. A legnagyobb értéket az etanol képzi, amit a Highwayman-től kell visszaszereznünk. Minden visszafoglalt bunker, minden ellopott tartálykocsi vagy sikeresen teljesített küldetés után, kapunk bizonyos mennyiséget, amit a bázisunk különböző funkcióinak fejlesztésére fordíthatunk. Ezzel és a különböző helyszíneken bújkáló specialisták beszervezésével, szintet ugorhat településünk, és megnyithatjuk az egyre erősebb és egyedibb fegyvereket és járműveket, és az újabb küldetéseket. Előállításukat a gyűjthető alapanyagokból fedezhetjük, amiből nem fogunk hiányt szenvedni, minden sarokban találunk majd az inventorynkba pakolható kacatokat. A fejlettebb eszközökre azért lesz szükségünk, mert idővel az ellenfeleink között is felbukkannak szívósabb figurák, amiknek a kiiktatása már nem lesz olyan egyszerű. A sima fehér kategóriás támadókat pár lövéssel leteríthetjük, ám a kék, lila vagy akár arany kategóriához, egyre komolyabb fegyverzetre lesz szükség, ha életben akarunk maradni. A nagyobb csoportokban támadó rosszfiúk, vagy állatok eddig is borsot tudtak törni az ember orra alá, ám ha van köztük egy magasabb szintű alak is, akkor jobb ha felkészülten várjuk és időben kiiktatjuk. 
Az elfoglalt erődökért még több üzemanyagot kaphatunk, ha válalljuk, hogy újra nekiessünk a takarításnak. Minden alkalommal komolyabb őrséggel nézhetünk szembe, egyre nagyobb jutalomért, ám ha túlzásba esünk, teljesíthetetlenné válhat a kihívás. 

Poszt-apokaliptikus grill, trendi frizurákkal


A karakterek illetve npc-k továbbra sem a legizgalmasabbak. Mindenkinek megvan a maga szerepe, és egy-két jópofa alak is bemutatkozik majd, de többnyire a szokásos jólelkű, barátságos figurák, akik rendkívül örülnek a segítségünknek, és egytől-egyig jót akarnak. A mi karakterünk az előző részhez hasonlóan egy személyiség nélküli néma Levente. Induláskor meghatározhatjuk a nemét, hiszen a teljesen szótlan karakterrel nehéz lenne enélkül azonosulni. Itt érzem, hogy ezt a szálat ügyesen megspórolták, a co-op mód bevezetésével. Így valamelyest értelmet nyernek a néhány elemből megtervezhető karaktereink, hiszen egymást már látni fogjuk, bár valójában ez csak jó kifogásnak tűnik. Egyetlen sort sem kellett alkotni valós párbeszédek létrehozásához és ezzel tökéletesen személytelen lett az élmény, amilyen már az előző részben is volt. Hősünk terminátor módjára számolja fel a rablók és gyilkosok alkotta bűnszervezetet, segít a helyieknek, nyomoz, kutat, gyilkol, anélkül, hogy egyszer is jelét adná valódi személyiségének. Nem állítom, hogy enélkül ne működne a játék, de a harmadik részt is ez dobta fel, és a hasonló, bár technikailag valamivel részletesebb Dying Light-ot is ez mentette meg a halálos unalomtól, hiszen karakterünk reagált az eseményekre, voltak érzelmei, még ha kissé sablonosan is voltak megrajzolva.

Kell ez nekem?

A Far Cry New Dawn tehát hűen követi a korábbi részekből összeöntött Far Cry 5-öt. Igaz, egy kicsit átszínezték, valamennyit csiszoltak rajta, feldobták egy egyszerűbb RPG-rendszerrel is, mert miért ne, de a scriptelt játékmenet, a szép lassan elavuló Dunia Engine, és a sokadjára is önismétlő játékelemek, lassan ennek a sorozatnak a rajongóinál is megtöltik a poharat. Nem húzott fel úgy mint az 5, ott már kiadtam a mérgemet. Itt is volt pár bug, mint az elhagyott partszakaszon meglelt motorcsónak, ami tíz méter séta után már nem volt ott, vagy az npc-k, akik minden alkalommal előbb érnek oda bárhova, de az ilyesmiken már csak legyintettem. Igazából jobb lett, mint amire számítottam, de ez talán csak azért van, mert semmire sem számítottam. A fegyverhasználat működik, a karakterfejlesztés és a valóban gyönyörű vidék felfedezése legalább motivál, szemben a főellenféllel, akit nem azért nyomnék le, mert fenyegető és félelmetes, hanem mert szeretném, ha többet nem szerepelne. A grafikai követelmények hasonlóak az előző részhez, valószínűleg mindenki megtalálja magának a megfelelő beállítást, ám ha éles textúrákat és szép effekteket szeretnénk, akkor egy középkategóriás videókártyát már el tud fogyasztani. Az ára valamivel kedvezőbb, mint egy számozott, önálló epizódé, a Steam és a Uplay felületén egyaránt nagyjából 15 000 Ft.

Hozzászólás

Ha hozzászólnál, kérjük jelentkezz be és tartsd be a kommunikációs normákat.
Az elkövetkező sorokban jobban beleássuk magunkat a ma ismert memóriák összességébe. Megismerjük hogyan is kell kiszámolni egy memória sebességét, milyen összefüggésben áll a memória az AMD és Intel processzorokkal, és milyen darabok találhatóak meg kínálatunkban. Kezdjük is talán a legfontosabb kérdéssel, azaz hogyan számolható ki az általunk kiválasztott memória sebessége? Erre egy első ránézésre talán nehézkesnek tűnő képlet lesz a segítségünkre, amit a példa megfejtése után szerintem már mindenki érteni fog. A képlet a következő: 1000 / (a memória órajele / 2) = „X”, „X” * „a memória időzítése” = „Y” „Y” = A memória sebessége nanoszekundumban, jelzése „ns”.   Vegyünk példának egy 3000 Mhz-s órajelű memóriát CL16-s időzítéssel: 1000 / (3000 /2) = 0,66 0,66 * 16 = 10,66 ns Mit is jelent ez számunkra? Ez a memória 10,66 nanoszekundum alatt képes válaszolni a processzor által kiadott parancsokra. Persze jobban belegondolva ez a szám iszonyatosan kicsinek tűnik, azonban az adatok kezelésénél rengeteget jelenthet akár 1-2 tizednyi nanoszekundum eltérés is. Milyen processzornál fontosabb odafigyelni a memória kiválasztásánál? Egyértelmű hogy az AMD processzorok (ZEN architektúra, Ryzen termékcsalád) Infinity Fabric-ra épülő darabjainál a legfontosabb kiválasztani a megfelelő memóriákat. Az Infinity Fabric összefoglalva a processzorban található magok közti kommunikációt szolgálja, és
2019. 05. 16
Lerántották a leplet a következő Ghost Recon-ról – érkezik a Breakpoint Szinte már megszoktuk, hogy az újdonságok bejelentése előtt mindig kiszivárog valami, a hivatalos bejelentés hamar meg is érkezett, és már az újdonságokat rejtő játékmenetet is megvizsgálhatjuk Azt az évek alatt megtapasztalhattuk, hogy Tom Clancy nevével sok mindent el lehet adni, amiben a téma valamilyen fegyveres konfliktus, vagy háborús krízis, a főszerepben legalább egy képzett ügynökkel. Ebbe a sorba illeszkedik a számos részt megélt Ghost Recon franchise is, amelyben a titkos Ghost alakulat tagjait irányíthatjuk. Legutóbb a 2017-es Wildlandsben ragadhattunk fegyvert, és legfeljebb három játékostársunk kíséretében számolhattuk fel, Bolívia legveszélyesebb kokainterjesztő szervezetét. Szinte még ki sem hűlt a márciusban megjelent The Division 2 aranylemeze, a Ubisoft pár napja bemutatta a Ghost Recon Breakpoint-ot. Aki része volt a a Ubisoft által büszkén híresztelt 15 millió aktív játékosnak, az a Wildlandsben már találkozhatott árulkodó jelekkel, hiszen az Operation Oracle kiegészítőcsomagjában felbukkant a Breakpoint antagonistája Cole D. Walker, aki egykor maga is alakulatunk tagja volt, ám nem fért a bőrébe, és inkább farkasbundát öltött. A helyszín Dél-Amerika helyett, egy Aurora nevű sziget a Csendes-óceánon, ahová ezúttal sem turistaként érkezünk. A sorozattól már megszokhattuk, hogy nagy szerepet kap benne a modern hadviselés és a katonai felhasználású technológia, ám ezúttal ez
2019. 05. 14
Az NZXT Kraken termékcsoportjához olyan All In One hűtő rendszerek tartoznak, melyek a legkülönfélébb méretű gamer PC-k hűvösen tartására lettek tervezve. Legkevesebb 1, legfeljebb 3 ventilátor és RGB színkavalkád kíséri a Kraken hűtési megoldásait, szem előtt tartva az elérhető árakat és a kisebb gépházak helytakarékosságát. Az alábbi összehasonlítás alapján könnyedén eldönthetjük, melyik vízi szörny a legalkamasabb az óvatosan összeválogatott gamer konfiguráció hűtésére. Az első és legkisebb alternatíva a Kraken M22, ami egy 120mm-es alumínium radiátorral rendelkezik és RGB fényekkel van ellátva. Az M22 dobozában cserélhető beépítőkeretet mellékel a gyártó, így a legtöbb Intel és AMD foglalatot támogatja, kivéve az AMD legnagyobb, Threadripper platformját. A hűtés része egy 120mm-es, 2000 RPM sebességű NZXT Aer P120 ventilátor, sajnos ehhez viszont nem tartozik RGB világítás. Vízhűtés kisformátumú gépekbe Az M22 egy Mini-USB-B 9-pines átalakítóval csatlakozik az alaplap belső USB 2.0 csatolófelületéhez, így az NZXT CAM szoftverén keresztül vezérelhető a megvilágítás. Ez egy olyan felhasználói felület, ahonnan más komponensek is - többek közt a tárhelyek, videokártyák és memória – vezérelhetőek, de a pumpa sebességét nem irányítja. A CAM szoftver egyúttal továbbítja is a működési adatokat az NZXT szervereire, de amennyiben ez zavarja a felhasználót, nyugodtan ki lehet hagyni a szoftver telepítését, mert ez nem előfeltétele az M22 beüzemelésének. A CAM nem irányítja
2019. 05. 14
Ebben a cikkben a Cooler Master Hyper 212 vonalának legújabb tagjával fogunk közelebbről megismerkedni. Remek ár/érték aránya miatt sokaknak lehet jó megoldás akik utángyártott hűtőt keresnek nagyobb teljesítményű processzorukra. Ami még említésre méltó mindjárt így az elején, az a kompatibilitás. Rengeteg tokozásra jó a 212 Black. A méreteket pedig úgy tervezték, hogy akár mind a 4, vagy mind a 8 alaplapi memória slot-unkat ki tudjuk használni, függetlenül a RAM borda magasságától, hiszen kiváló hűtő teljesítménye ellenére nem túl széles hűtőről beszélünk. Magasság tekintetében sem kell aggódnunk, a maga 158,8 mm-es magasságával a legtöbb gamer házikóba kényelmesen bele cuppan. Mindemellett attól sem kell tartanunk, hogy bekapcsoláskor úgy kell érezzük magunkat mint Gagarin elvtárs és a gép egy holdra szállást kísérel meg mellettünk, szó sincs ilyesmiről, a csendességet egy Silencio FP120 garantálja nekünk. Az árak pedig jelenleg úgy festenek, hogy a nem RGB 9625.- HUF, az RGB-s változat pedig 12587.- HUF. Specifikációk: -Hűtő lamellák anyaga: Aluminium-Hűtő csövek anyaga: Réz-Bevonat anyaga: Fekete nikkel (hőleadást nem befolyásolja)-Csomagban kapott ventilátor : 1x Silencio FP120-Ventilátor méretei: 120 x 120 x 25mm-Ventilátor sebessége: 650 – 2,000 RPM ± 10% PWM-Ventilátor zajszintje: 6.5 – 26 dBa-Ventilátor csatlakozója: 4-Pin (PWM)-Garancia: 24 hónap-Intel foglalat kompatibilitási lista: Intel LGA 2066, 2011-v3, 2011, 1151, 1150, 1155, 1156, 1366-
2019. 05. 10
A rendszermemória napjainkban, azaz a RAM-ok világa. Sokakban felmerülhet az a kérdés, hogy mi is az a RAM, azaz "random acces memory" magyarul, a közvetlen hozzáférésű memória. Napjainkban rengeteg félével és fajtával találkozhatunk foglalattól, órajelen át, a memória méretéig, gyártók soraival kell szembenéznünk. Mitől jobb egy memória a másiknál? Milyen processzorokhoz milyen memória passzol? Mire érdemes odafigyelni memóriák vásárlásánál? Ez a cikksorozat arra hivatott hogy megpróbáljuk összefoglalni ezekre a kérdésekre a választ.  Kezdjük talán az alapoknál, mi az a RAM, és milyen feladatot lát el? A RAM a számítógépünk elsődleges memóriája, ez tárolja az összes olyan adatot és programot amit a processzornak végre kell hajtania, azonban csak addig képes eltárolni őket, amíg feszültség alatt van a számítógép, áramtalanításakor az összes adat elveszik belőle. A neve abból ered, hogy bármelyik memóriachip részében is helyezkedik el a keresett adat, ugyanannyi idő alatt lekérhető függetlenül az elhelyezkedéstől. A RAM mellett még egy rendszermemória megtalálható, mégpedig a processzornál, ez pedig a "cache" azaz a gyorsítótár. A memória alapja egy NYÁK-lap. Ezek külső burkolatokkal, érintkezőkkel vannak ellátva, amik lehetnek DIMM, SIMM vagy SO DIMM típusúak. A SIMM a 80-s évek elején jelent meg a piacon, és egészen a 90-s évek végéig jelen volt, azonban a DIMM modulok megjelenésével elvesztette jelentőségét. Mi a különbség a kettő között? A SIMM ( = "single in
2019. 05. 10
A kompakt asztali gépházak világában gyakran kell túl nagy áldozatot hozni a helytakarékosság érdekében. Az esetek többségében a kisebb hely nagyobb hővel jár, emellett romlik a hozzáférhetőség és kisebb a választási lehetőség a beszerelhető komponensek esetében. Nem ez a helyzet a Cooler Master MasterBox Q500L ATX gépházával, ebbe mindent beszerelhetünk, amire egy költséghatékony gamer rendszerben szükség lehet. A Cooler Master MasterBox Q500L 386 x 230 x 381mm mérete mellett mindössze 3.81kg súlyú, kívül-belül fekete acél- és műanyag konstrukció, hat oldalából három szellőzőnyílásokkal rendelkezik. A fedlap egészét egy perforált fém panel borítja, ezen mágneses szűrőfelület található és rögzítőfelületet képez két 120mm-es vagy 140mm-es ventilátor számára. Az elő- és hátlap egyaránt ehhez a felülethez hasonlatos. A szabadon pozicionálható I/O panel két USB 3.0 porttal, fejhallgató és mikrofon csatlakozóval rendelkezik, emellett itt található a merevlemez aktivitását jelző LED-es indikátor, valamint ki-be kapcsoló és reset gomb. Ez a panel felhasználói igényektől függően több helyre is átszerelhető (fent, oldalt és legalul). Az áttetsző oldallapot fém hüvelykszorítók tartják. A másik oldal fémlapját gumiborítású fém hüvelykszorítókkal rögzítették, ezeknek olyan szerepe is van, hogy a gépház nem csak toronyként, de fekvő pozícióban is használható, ekkor ezek a rögzítők funkcionálnak csúszásgátló gumitalpként. A 120mm-es hátulsó elszívóventilátort szintén olyan nyílásra
2019. 05. 09
Végre privát szervereket indíthatunk a Battlefield V-ben Kétségtelen, hogy a Battlefield sorozat szénája nem áll olyan jól, mint a korai években, ám hamarosan visszatér a játékba egy régen elhagyott, ám annál fontosabb lehetőség A Battlefield V fogadtatása nem volt egyöntetűen pozitív, ám a sorozatos bukdácsolás és az EA üzleti döntéseinek ellenére, továbbra is meg van az a stabil rajongói bázis, amely még nem ábrándult ki a DICE háborús alkotásaiból. A Firestorm néven érkező battel royale mód fel is kavarta az állóvizet, és összességében jól is működött együtt a Battlefield játékmenetével, még hanem is taszította le a dobogóról, a stílus népszerűbb képviselőit. Alig hogy elült az ingyenes frissítést követő hullám, a készítők újabb izgalmas hírekkel szolgáltak: visszatérnek a privát szerverek. Néhány évvel ezelőtt még elképzelhetetlen volt, hogy mennyire meg lesz kötve a kezünk, ha a kedvenc játékainkról, és a közösségi szórakozásról van szó, hiszen a felhasználói szokásokkal együtt változott meg a tartalomszolgáltatás, és ezzel együtt deformálódtak a sokat megélt játékszériák is. Mostanság a legtöbb új címmel még akkor sem játszhatnánk helyi hálózatban, ha vennénk a fáradtságot kényelmes otthoni fotelünk elhagyására, és átcipelnénk felszerelésünket egy közös helyszínre. Egy ideje már saját netes mérkőzést se nagyon indíthatunk az általunk megszabott feltételekkel, ráadásul számos kiadó megszüntette a bérelhető szerverek lehetőségét is. Ezen a korlátoltságon és kiszolgál
2019. 05. 08
Beépített szenzorokkal, de csökkentett képfrissítéssel érkezik az Oculus Rift S A Facebook a csúcskategóriás eszközök fejlesztése helyett, jól láthatóan inkább a szélesebb közönség, és az új belépők megnyerésére koncentrál. Az Oculus Quest megjelenésével hordozható formában, és végre vezetékektől szabadon tapasztalható meg a virtuális valóság. Az élmény persze nem vetekszik a csúcskategóriás eszközökkel, cserébe nem is kérik el érte egy 8K-s megjelenítő árát, és nincs szükségünk hozzá számítógépre, vagy külső szenzorokra. A marketinghadjárat is hatásosan kezdődik, az F8 konferencián például az összes résztvevő ingyen megkapta az új hordozható kütyüt, a szerencsések pedig minden bizonnyal, szívesen vállalnak majd némi önkéntes reklámot. Szerencsére azért mégsem minden a Quest-ről szólt, hiszen bemutatták az Oculus Rift S-t is, amitől valószínűleg mindenki többet várt egy kicsit, pláne a számos ponton ígéretes Valve Index tükrében. A Rift S tehát semmiképp sem a következő lépés, és a fejlesztők jelezték is, hogy nem ezzel az eszközzel kívánják elhozni a jövő technológiáját. A megjelenést inkább az indokolta, hogy az Oculus Rift már három éves, és az eltelt idő alatt kirajzolódott, hogy mi hátráltatja azokat, akik szimpatizálnak a VR eszközökkel, de mégsem szánták rá magukat a vásárlásra. A Quest alternatív megközelítése mellett tehát egy frissített csomagot is kapunk, ám a szimpatikus újdonságok sajnos együtt járnak néhány visszalépést jelentő módosítással is. Szignifi
2019. 05. 07
Vezeték nélkül, önállóan működik az Oculus Quest  A Valve hamarabb érkezett az Index bejelentésével, viszont az Oculus két különálló verziót is készített, ráadásul már ebben a hónapban megkezdik a rendelések teljesítését. Bár a VR nem hódít olyan intenzív tempóban, ahogy azt sokan megjósolták, a vészmadarak által vizionált süllyesztő sincs látótávolságban. A technológia fejlődik, egyre kiforrottabbá válik, és rövid időn belül talán nem lesz sokkal extrémebb kiegészítője egy háztartásnak, mint egy nagyképernyős TV. Ezt az is bizonyítja, hogy a bejelentéseket követően mindkét cég termékei elfogytak már előrendelésben, így aki nem volt az elsők között, számíthat rá, hogy csak később jut hozzá a csomagjához. A Facebook egyszerre két célcsoportot igyekszik megszólítani, a komolyabb gépigényű játékokra vágyóknak ott az Oculus Rift S-t, míg az Oculus Quest minden értelemben a könnyedebb irányt célozza meg. A Quest úgynevezett ultrahordozható eszköz, melynek teljesítménye ehhez mérten elmarad a komolyabb VR eszközöktől, viszont cserébe teljesen nélkülözi a vezetékeket és nincs szükség hozzá asztali számítógépre. A mozgásunk szabadságát, és ezáltal a játékélményt nem korlátozzák többé a béklyóként ráncigált vezetékek, amit az Oculus Insight-nak nevezett technológiának köszönhetünk. A beépített szenzorok feltérképezik a környezetünket, a begyűjtött adatokat pedig meg is jegyzi az eszköz. Úgynevezett pontfelhőből többet is el tud tárolni a headset, így nem számít, hogy otthon,
2019. 05. 06
A Valve bejelentése egy lépéssel beelőzte a Facebookot, ilyen lesz a Valve Index Új lendületet kap virtuális valóságot kínáló ekszözök piaca, korrekt árat és közelgő megjelenési dátumot kapott a Valve Index  A Facebook két napos F8 konferenciáján nem csak a közösségi oldallal kapcsolatos újdonságok kerültek bemutatásra, hiszen Mark Zuckerbeg óriásvállalata számos más területen is megvetette a lábát. Ilyen lépés volt a VR technológiában utazó Oculus Rift felvásárlása is, amikor az öt évvel ezelőtt végbement üzletben, két milliárd dolláros ajánlatukkal kerekedtek a közösségi finanszírozásból létrejött cég potenciális felvásárlói fölé. A Facebook döntése már ekkor sem tűnt elhamarkodottnak, hiszen az Oculushoz olyan nevek is átigazoltak, mint az id Software-t alapító programozózseni John carmack, vagy Atman Binstock, aki a Valve-nél látta el a VR fejlesztések vezetését. No persze a Steam-mel gigavállalattá vált Valve-et ez nem törte meg, így ők maguk is belekezdtek a saját VR eszközük fejlesztésébe, ráadásul most úgy kínálnak verenyképes, és kifejezetten előremutató fejlesztéseket, hogy az árakat eközben egy józan értéken belül tartják. Sőt, még viszonylagos kompatibilitás is biztosítanak a konkurencia termékeivel, ami felhasználói szempontból rendkívül szimpatikus húzás. A két cég pár napja rukkolt elő a végleges adatokkal, a korábban már beharangozott Valve Index bejelentését ráadásul sikerült az új Oculus-ok bemutatója elé időzíteni. A Valve Index egy fejre szerelhe
2019. 05. 03
Megújul a közösségi oldal és változik a Messenger Az asztali számítógépeken is külön alkalmazást kap a Messenger, a mobilos változat pedig komoly átalakítás elé néz Az F8 rendezvény a Facebook évenként jelentkező konferenciája, ahol a közösségi oldalhoz köthető terveket és újdonságokat szemléltetik a nagyérdeművel. Ezúttal a Messenger szolgáltatáson volt a legnagyobb hangsúly, ugyanis nem csak a mobilos app esik át komolyabb ráncfelvarráson, de a népszerű üzenetküldő rendszer nemsokára PC-ken is önálló alkalmazásba költözik. Az okostelefonokon nemrég már tapasztalhattunk változásokat, az elküldött üzenetek például utólagosan törölhetővé váltak, és a dizájnváltás mellett éjszakai mód is érkezett. A leginkább üdvözlendő változás a mobilos alkalmazást, illetve annak telepítés utáni méretét érinti majd, ami a betöltési időre is jótékony hatással lesz. Az évek alatt szép lassan indokolatlanul hatalmasra hízott a program, ezt hivatott orvosolni a LightSpeed Project néven emlegetett fejlesztés, ami a jelenlegi 100-130 megabájt körüli méretet, egy jóval korrektebb 30 megabájtra redukálná. Az ígéretek szerint ez nem jár majd a már bevezetett, vagy jól megszokott funkciók eltűnésével, ehelyett rendesen átírják a program motorját, így a vállalható tárhelyigény mellett, egy barátságos, nagyjából két másodperces betöltési idővel számolhatunk. Természetesen új funkciók is érkeznek, így nemsokára saját külön helyet kaphatnak a családtagok és közeli ismerősök, így könnyebben e
2019. 05. 03
Pörgősebb is, zúzósabb is, de hamisítatlan élményt nyújt a Borderlands 3 Május 1-én több órányi Borderlands 3 tartalmat kaptunk, aki pedig lemaradt az élő közvetítésről, egy kattintással most visszanézheti A  Gearbox Software és a 2K Games jóvoltából Los Angelesben megtartott showműsor, csak és kizárólag a Borderlands jegyében telt. A sajtó képviselőin és a meghívott streamereken túl, a játék rajongóinak is lehetősége volt helyben kipróbálni a játékot. A látottak alapján nagyon úgy tűnik, hogy a folytatás pontosan azt nyújtja majd, amit elvárunk tőle: eredeti, részletesen kidolgozott kooperatív szórakozásra építő Borderlands élményt, csiszolt játékmenettel, őrült fegyverekkel, ellenfelekkel és számos új bejárható helyszínnel. A lövöldözés, robbantgatás és speciális képességek nyomán repkedő szikrák mellett azért jutott idő újdonságok bemutatására is. Így többek között, a négy irányítható Vault Hunter-ből kettőt ismerhettünk meg közelebbről, és bepillantást nyerhettünk egyedi skilljeikbe és a képességfájukba is. A választható főhősök közül egyelőre még részletesebb bemutatásra vár Moze the Gunner és FL4K the Beastmaster, viszont mozgásba lendült Amara the Siren és Zane the Operative. Kettejük képességfái immár teljesen nyilvánosak, a fejlesztők pedig további részletekkel szolgáltak a fejlődési rendszert illetően, így megtudhattuk, hogy ha a 4 fős csapatban többen is ugyanazzal a Hunterrel szimpatizálnak, akkor azt nem csak megtehetik, de a rengeteg lehetség
2019. 05. 02
Alul tapad, felül csúszós, vízálló és világít a széle, a mi az?  Egy játékos számára nagyon fontos, hogy milyen egérpadot használ. Hiszen lehet bármilyen jó egy egér, ha a nem megfelelő felület miatt kezelhetetlen. Az MP750 a Cooler Master legújabb üdvöskéje. Háromféle méretben érhetők el: M, L, XL. Mindhárom változat RGB-s, mert hát nem is lenne gamer, ha nem világítana. Természetesen ők is elérhetők webáruházunkban. Hozzám az M-es méret érkezett tesztre. Az XL-es verzió egyébként akkora, hogy a billentyűzet is elfér rajta, így az bal kezünknek is nyújt a puhaság élményéből. A felület tehát nagyon kényelmes, finom puha, emellett jól csúszik, nagyon jól irányítható rajta az egér. Ha például hirtelen felindulásból kell “headshot-ot” adni, akkor ez az egérpad bizony megfelelő társ ebben. Próbálkoztam ezelőtt más gyártók hasonló egérpadjával, más anyagból. A fém egérpad hideg, a bakelit kopik, így már sikerült lenulláznom egy Razer Fly-t, ami egyébként még drágább is. Nyilván megesett már mindannyiunkkal, hogy kilöttyentettünk egy kis vizet vagy üdítőt, miközben a csata hevében próbáltunk folyadékhoz jutni, a konyha pedig túl messze van ilyenkor. Aggodalomra semmi ok, az MP750 ugyanis vízálló. Újabb ékes bizonyíték, hogy Cooler Master-ék gondolnak mindenre is. Az alsó rész nagyon kellemes gumi, nem csúszik, még ha izomból toljuk, akkor sem. Az RGB világítás egy rugalmas, hajlítható szalaggal van megoldva, mely az egérpad széléhez van körbe varrva. Pont
2019. 05. 02
Minőségi anyaghasználat és kiterjedt testreszabhatóság? Még ennél is többet tud a Cooler Master új gamer egere Az MM830 a Cooler Master legújabb csúcskategóriás egere, mely elérhető a webáruházunkban. Nem egy olcsó egér, jelenleg 20.449.- magyar forintot kell leszurkolnunk érte, ám ha figyelembe vesszük, hogy mit kapunk érte, akkor egyáltalán nem vészes. Ott van például az érzékenység, ami ennél a modellnél akár 24000 dpi is lehet, ez nagyon jó tud lenni, főleg magas felbontásnál és/vagy több kijelző esetén. Akkor ott van még a “rejtett” D-pad vezérlés, és ami manapság egy vérbeli gamer egérről sem maradhat le, az RGB világítás. Itt 4 különböző egységet tudunk 16,8 millió színben pompáztatni, és akinek még ez sem lenne elég, a cooler master megspékelte ezt még egy egyedi OLED kijelzővel, amin meg tudunk jeleníteni szinte bármit. Hát nem menő? Nézzük hát meg közelebbről. Formavilág és jellemzők A dizájn nagyon jól sikerült, egy kifejezetten vonzó egér lett. Kialakítás tekintetében sem csalódás, a domborított marokrész nemcsak jól néz ki, de maximálisan ergonomikus is. A bal és a jobb egér gomb közötti rész végei le vannak vágva, amitől úgy fest, akár egy kés vagy kard. A görgő gumirozása az egyik legigényesebb a sok egér közül, ami valaha a kezemben volt. A bal oldalsó rész is kapott a gumirozásból, és itt is gondoltak a külcsínre is, ez a rész egy “poligonos” dizájnt kapott. Lássuk mi lapul a burkolat alatt. Az MM830 egy Pixart PMW3360 optikai
2019. 05. 02
A legidősebb herceg, a középső fiú és a kis mostohatestvér: kissé túlárazott lett a Geforce GTX 1650? A legkisebb Turing érkezésével majdnem teljessé vált az aktuális paletta, hiszen már hallani a GTX 1650Ti-ról is. Amíg arról is megérkeznek az első értékelhető adatok, lássuk, hogy mit kínál számunkra a három testvér, név szerint a GTX 1650, 1660 és 1660Ti. A két jól sikerült és korrekt árú GTX 16-os GPU után, végül befutott a GTX 1650, az új Turing alapú kártyacsalád belépő szintű és talán utolsó előtti darabja. A Geforce kissé váratlan, ám indokolható lépést tett az GTX 16-os széria bevezetésével, mivel az RTX sorozat tagjai minden pozitív tulajdonságuk ellenére megosztották a közönséget. Az RTX-ek értelemszerűen erősebbek és modernebbek mint a Pascal architektúrára épülő GTX 10-es széria, ám a nagy hévvel beharangozott, de még csak szűk körben alkalmazható sugárkövetés, illetve a DLSS rövidítés mögött megbújó élsimítási megoldás nem mindenki számára érte meg az igen vaskos felárat. Erre érkezett válaszként a megújított GTX széria, ami a friss Turing architektúrát megtartotta, az RT és Tensor magokat azonban elhagyta, így lehetővé téve egy jobb ár/teljesítmény arányú eszköz piacra bocsátását. Lehetőségünk adódott az új kártyák tesztelésére, így egy 4GB-os RX570 közreműködésével mi is megnézzük, hogy mit tudnak az új GTX-ek. A GTX 16-os sorozata egy új tervezésű chipen alapul, tehát nem már legyártott alkatrészek lebutításáról, vagy az RTX-ek utólagos korlátozásáról és
2019. 04. 29
Újragondolt harcrendszerrel és nehezen feloldható tartalmakkal támad a Mortal Kombat 11 A sorozat történetének legsikeresebb nyitását produkálta a NetherRealm verekedős játéka, és a legtöbb értékelés is pozitív, ám a játékosok érzelmei mégis vegyesek Messze van már 1992, arcade játékgépeket is maximum rendezvényeken, vagy egy két retro szórakozóhelyen látunk. Az első Mortal Kombat ezeknek a pénzbedobós automatáknak a sztárja volt, és csak ezután költözött otthonra szánt eszközökbe, hatása pedig szinte leírhatatlan volt. A Mortal Kombat korábban soha nem látott brutalitással töltötte meg a verekedős játékok műfaját, ez pedig a mainál jóval naivabb kilencvenes években hamar túltöltötte, a társadalom tűrőképességét szimbolizáló képzeletbeli poharat. A bőséges vér és a polgárpukkasztó kivégzések minden esetre garantálták, hogy a sorozat a figyelem középpontjába kerüljön és ott is maradjon, útját heves viták kísérték, több országban betiltották, vagy csak erősen cenzúrázva adták ki, és nélküle a korhatár-besorolás sem született volna meg olyan korán. A játék, amit eredetileg Van Damme figurája köré épített volna, végül nagyobb hatást váltott ki, mint azt bárki remélte, hiszen még a politika is fel tudta használni amolyan vörös posztóként. Ha például iskolai erőszak történik, az események valódi hátterének vizsgálata helyett mindig könnyebb démonizálni egy korhatáros videojátékot, hiszen a tájékozatlanabb generációk rávetíthetik dühüket és félelmeiket. Ám a játék által generált h
2019. 04. 26
Az NVIDIA tegnap előtt jelentette be a GTX 1650 videokártya kiadását, ami jelenleg a Turing architektúra legkisebb és legolcsóbb változata. Annak ellenére, hogy Turing alapú, a GTX 16 sorozat más tagjaihoz hasonlóan az RTX valósidejű sugárkövetésének hardveres háttere nélkül értékesítik, ezzel lehetővé téve a barátságosabb árképzést. Az NVIDIA közlése szerint a GTX 1650 ésszerűen magas grafikai beállítások mellett Full HD 1080p felbontású játékra alkalmas. A GeForce GTX 1650 az NVIDIA új "TU117” GPU-jára épül. Ez a csip 896 CUDA maggal, 56 TMU jellemezzel, valamint 32 ROP egységgel rendelkezik, és 128-bit széles GDDR5 memóriainterfész gondoskodik a 8Gbs sebességről és 4GB memóriakapacitásról. Nem is olyan régen ezek a specifikációk még prémiumnak számítottak ebben az árkategóriában, egészen addig, míg az AMD a kriptovaluták árfolyamának bedőlése után le nem árazta a bányászok körében népszerű Radeon “Polaris” videokártyákat. A Radeon RX 570 4 GB egy szegmenssel magasabbra tehető, mint a GTX 1650, mégis bizonyos modelljei alacsonyabb áron elérhetőek. Mindössze 75W fogyasztással – ez fele annyi, mint az RX 570-nek – a legtöbb GeForce GTX 1650 videokártya nem igényel PCIe tápcsatlakozót, ami kifejezetten előnyös, ha gyenge PSU-val rendelkező OEM rendszert akarunk továbbfejleszteni és esetleg nem áll rendelkezésre a high-end videokártyák által igényelt tápkábel. Bizonyos, gyárilag overclockolt modelleknél lehet 6-pines tápcsatlakozó (pl. a Gaming X
2019. 04. 26
Váratlan formában hagyja el a Ps4 exkluzív státuszt a Bloodborne Alig két napja indult a Kickstarteres kampány, de a kitűzött összegnek máris a többszöröse futott be Igazi SoulsBorne őrült vagy? Esetleg mindig tetszett a From Software vérgőzös, és gótikus hangulatú szörnyvadászós akció-szerepjátéka, de nem tervezel PlayStationt vásárolni? Ha konzolra nem, de társasjátékra szívesen költenél, akkor itt a jó hír, ugyanis a Bloodborne hamarosan társasjáték formájában is játszható lesz. Ez pedig az alkotók mellett a komoly rajongói bázisnak köszönhető, ugyanis az érdeklődők pillanatok alatt rálicitáltak a kickstarteren meghirdetett kétszázezer dolláros minimumra. Az összegyűlt összeg jelenleg túl van a másfél millión és folyamatosan növekszik, így a szemet gyönyörködtető készlet garantáltan elkészülhet, és talán azoknak is marad belőle, akik még nem kötelezték el magukat a projekt mellett. Michael Shinall and Eric M. Lang ötlete, egy hagyományos asztali társasjáték és szerepjáték ötvözete, ahol a dobókocka hajigálása mellett az egyedi kártyákból építhető pakliknak is komoly szerep jut majd. A terv egyszerű: átemelni az eredeti mű minden jellemző elemét, beleértve a nehézséget is, így megkapjuk az ismert ellenfeleket és bossokat részletes kis modellek alakjában; lesz lootolás, szintlépés, fegyverek, mindezeket pedig az emlékezetes helyszínek táblás megfelelőin helyezhetjük el. A Yarnam városában garázdálkodó rémségeket és sötét erőket nem muszáj egyedül kihívnunk, a játékot
2019. 04. 25
Meglepően pozitív fogadtatásra lelt a Saber Interactive új zombis akciójátéka, a World War Z túl van az 1 millió eladott példányon Idén sem maradunk zombis címek nélkül, ám senki nem gondolta, hogy napokal a Days Gone megjelenése előtt ekkorát szólhat egy olyan cím, amiben ismét szaladgáló hullákat mészárolhatunk. Ha azt gondoltuk, a közönségnek már a könyökén jönnek ki a rothadó élőholtak és agresszív fertőzöttek, akkor nagyot tévedtünk. Olyannyira, hogy sokan már tűkön ülnek a PS4-re napokon belül érkező Days Gone megjelenéséig, de hasonló várakozás előzi meg a Dying Light második részét is, ráadásul nemrég a Back 4 Blood is bejelentésre került, mely a klasszikus Left 4 Dead szellemi örököse lesz. Ezek mellett nehéz lett volna felmérni, hogy valójában hányan is lehetnek kíváncsiak az azonos című regényen alapuló akciójátékra. A kétely jogosnak tűnt, hiszen az Overkill's The Walking Dead papíron ígéretes volt, de végül erőtlenül idézte fel amit korábban ismertünk és szerettünk. A nemrég megjelent sétáló hullás FPS egy félkész és kiábrándító játék lett, ezzel pedig borítékolta a bukást. Azt viszont biztosan nem gondoltuk, hogy egy másik hasonló próbálkozás végül ekkora érdeklődést vált ki a vásárlókból. A megjelenés óta nagyjából egy hét telt el, a készítők pedig örömmel jelentették, hogy azóta több mint egymillióan vásárolták meg különböző platformokra, ráadásul a PC-s eladások bőven párban vannak a PS4-es vagy Xbox-os számokkal. Mi lehet a siker kulcsa? Ennyire külön
2019. 04. 24
Az MSI, a világ egyik legnépszerűbb gamer-videokártya gyártója bejelentette az új, GeForce GTX 1650 GPU-ra alapozott videokártyák értékesítését – ez az NVIDIA Turing GTX családjának legújabb tagja, amit arra terveztek, hogy egyensúlyt hozzon az erőforrásigény, a teljesítmény és az árak közt, így lehetővé téve a felhasználónak, hogy olcsóbban részesülhessen az új gyártási technológia áldásaiból. A 1650-es kártyák rendelkeznek az új Turing shader minden olyan újításával, ami javítja a teljesítményt és hatékonyságot, többek között egy egyesített cache nagyobb L1 gyorsítótárral, valamint a tartalomhoz igazodó árnyalás fog több szépséget vinni a játékba. Jobb hőkezelésének köszönhetően az MSI GeForce GTX 1650 sorozat magasabb alap órajellel és memória órajellel érkezik, ami jobb játékteljesítményt jelent. Az MSI GAMING sorozata a játékra legalkalmasabb és legjobb hűtésű kártyákat sorakoztatja fel, míg az ARMOR és VENTUS változatok az erős kétventilátoros hűtést és fenntarthatóan magas teljesítményt hozzák összhangba. Az AERO ITX pedig olyan játékosok számára megfelelő választás, akik az új Turing videokártyát egy kisebb méretű gamer rendszerben akarják használni. GEFORCE GTX 1650 GAMING X 4G Miután az MSI RTX 20 sorozata számos díjat elnyert, a 7. generációs TWIN FROZR hűtést arra tervezték, hogy az MSI GeForce GTX 1650 GAMING sorozat hűtéséről gondoskodjon. A két, az MSI által szabadalmaztatott TORX 3.0 ventilátor egyedi dizájnja egyesíti két különböző kialakítású venti
2019. 04. 24
Elmarad a korai hozzáférés, de még idén érkezhet a Rune teljes verziója A közösségi finanszírozás meglepetésszerű emelkedése új lendületet adott a fejlesztésnek, így átugorják a korai hozzáférést A szép emlékű Rune, a kétezres évek elején sokaknak okozott kellemes pillanatokat. A viking harcos, Ragnar, Odin kiválasztottjaként kaszabolta keresztül magát Loki csatlósain és démoni seregein, méghozzá egy külső nézetes akciójáték keretei között. Az akkoriban csúcsnak számító Unreal Tournament alatt futó Unreal Engine kellemes látványt, a fejlesztők pedig kellemesen rideg északi hangulatot, és véres kaszabolást biztosítottak az érdeklődőknek. Mint kiderült, az azóta eltelt 19 év alatt számos rajongó dédelgette a folytatás reményét, ez pedig idén végre megvalósulni látszik. Az első játékért is felelős Human Head Studios, végül 2017-ben jelentkezett egy nyílhegynyi kedvcsinálóval. A teaser láttán a rajongóknak kétszer is nagyot dobbanhatott a szíve, hiszen ennyi év után az eredeti gárda készítheti el a folytatást. Azóta a projekt növekedésének köszönhetően, a címémből eltűnt a beszédes Ragnarök utótag, és egyszerűen Rune néven készül tovább, ám a játék alapját továbbra is a közismert, északi világvége mítosz szolgáltatja majd. Ahogy az a folytatások esetében már csak lenni szokott, az első részben sikerrel járt hős tettei és erőfeszítései nem járnak tartós eredménnyel. Az emberek világát dermesztő fagy és pusztító tűz szaggatják szét, természetesen szörnyek és megszállott élőh
2019. 04. 23
Fél kézzel elintéz, avagy Sekiro: Shadows Die more than Twice   Újragondolt harcrendszerrel és beszédesebb főhőssel jött, látott és tépte le a szánkat a From Software új akciójátéka Emlékszem még az első teaserre, ami alapján csak találgatni lehetett, mire is készül a japán fejlesztőgárda, aki korábban játékosok ezreit késztette új beviteli perifériák vásárlására. A rendkívüli koncentrációt igénylő játékmenetről és sötét hangulatról elhíresült Dark Souls és Bloodborn játékok után most itt az új kiképzés, ami háttérbe szorítja a szerepjátékos elemeket, helyette pörgősebb akciót és dinamikusab mozgásrendszert kínál. Amiben egész biztosan nem történt változás, hogy a játék továbbra sem tolerálja a figyelmetlenséget. Ha nem koncentrálunk, vagy összeakadnak az ujjaink egy kényes pillanatban, akkor legalább annyiszor látjuk majd a halálunkat diszkréten jelző óriási vörös feliratot, mint a "soulsborne" címekben. Változott viszont sok minden, elsőként mindjárt a történet. A korábbi titokzatosság és az elejtett részletekkel együtt is csak nehezen kirajzolható mitológia helyett, most egy sokkal direktebb történetvezetéssel találkozunk. A 16. századi Japánban járunk, a sóguni hatalom megtörésétől, és az egymással csatázó fejedelemségektől kaotikus Sengoku korszakban. Hősünk egy véres ütközetet túlélő ifjú, akit egy öreg harcos vesz magához és nevel szikár harcossá. A történelmi alap tehát adott, ám a kulturális mementókon kívül valós történelmi figurákat nem jelenít meg, he
2019. 04. 18
Arcade néven nagyszabású játékszolgáltatásba kezd az Apple Az Apple meglepően komoly összeget fektet az új mobilájátékos szolgáltatásába, és ezzel lökést adhat az okostelefonos szórakoztató alkalmazásoknak Eredetileg a Financial Times számolt be róla, hogy akár 500 millió dollárra is rúghat az az összeg, amit az Apple az új előfizetéses szolgáltatásába fektet. Ez alapján a cég komolyan veszi a terveit, és valóban felvenné a versenyt a játékos piacot uraló vállalatokkal. A tervek szerint egyenként akár több millió dollár is juthat, a közel száz címmel induló szolgáltatásban szereplő játékok fejlesztésére, és ez teszi majd ki a nagyjából 500 milliós költségvetést. Ez a lépés segíthet a mobiljátékok új szintre emelésében, ugyanis a listán szereplő alkalmazások nem feltétlenül lesznek Apple eszközökre, illetve okostelefonokra korlátozva. Természetesen az Apple komolyabb anyagi támogatást biztosít azoknak a fejlesztőknek, akik vállalják az exkluzivitást, de az első néhány hónapot követően nem lesz kizárt az Androidos, PC-s, és konzolos változatok megjelenése sem. A szolgáltatás - hasonlóan a Microsoft Gamepass rendszeréhez - havi díjas rendszerben kerül értékesítésre, így amíg aktív az előfizetés, az Apple tulajdonosok korlátlanul elérhetik a listán szereplő játékokat. Pozitív lépés, hogy ezeket hat családtagjukkal is megoszthatják, a játékhoz pedig nem lesz szükség aktív internetkapcsolatra, mivel a letöltést követően teljesen offline is játszhatók. A hivatalos honlap t
2019. 04. 17
Bár a megjelenés pár hónapot csúszik, most végre mozgásban is láthatjuk a The Sinking City-t Egy külső nézetes nyomozós játék segítségével merülhetünk majd el H.P. Lovecraft horrorosztikus fantáziavilágában, és most végre többet kaptunk egy rövidke kedvcsinálónál Korábban már írtunk a Frogwares istállójában készülő The Sinking City-ről, ám azóta kiderült, hogy a megjelenési dátumot márciusról júniusra csúsztatták. A hír nem kifejezetten sokkoló, hiszen az alig három hónap nem a világ vége, és reméljük a haladék elegendő lesz egy csiszoltabb végeredményhez. Azt már az eddigi információk alapján is borítékolhattuk, hogy a játék sokkal többet kínál majd, mint a Cyanide által összedobott Call of Cthulhu, a Game Informer tagjai pedig két egész órán át tesztelhették, amiből 15 percet meg is oszthattak a nagyérdeművel. A 3 perces részletekből álló összeállítás a játék elejébe enged betekintést, így nem kell tartanunk a komoly spoilerektől, vagy a közel harminc órás játékidő mélyebb részleteitől, viszont néhány alapvető kérdésre azért választ adott. Főhősünk a cselekmény helyszínéül szolgáló massachusettsi kisvárosba tart, és természetesen már a hajóúton rémálmok gyötrik, melyekben megcsodálhat egy hatalmas csápos lényt, mielőtt a sötét mélységbe vetné magát. Ahogy magunkhoz térünk, megismerkedhetünk a lootolás alapjaival, és rápillanthatunk az inventorynkra, illetve karakterünk képességfájára is. Az információk felkutatása mellett a tárgyak gyűjtögetése is fontos lesz, mivel a
2019. 04. 16
Az AOC új 25 hüvelkes kijelzőjével frissíti a felső kategóriás palettát Sokan megelégszenek a 24-27" környékén mozgó kijelzőkkel, és a magas képfrissítés sem mindenkinek létfontosságú a játékélmény szempontjából. Ám vannak, akiknek a 144Hz nem elég, a 16:9-es képarány kevés, és a magas frissítési tartományért cserébe nem hajlandók feláldozni a színhűséget, a betekintési szöget, vagy épp a válaszidőt. Nekik készülnek az olyan kijelzők mint az AOC AGON 353-es széria. Azok a játékosok akik meg tudják fizetni a kompromisszumoktól mentes élményt, azoknak talán már nem idegen a tavalyi AOC AGON 352, aminek hamarosan érezik a frissített változata 353-as számozással. A képátló továbbra is a korábbi 35 hüvelyk, viszont szinte minden más téren találunk újdonságokat.  A specifikációk alapján a felbontás egyenesen a 4K-s határig terjed, mindezt egy, a TN technológiánál sokkal komolyabb színhűséget nyújtó VA-panelen kínálják nekünk, ami ezek mellett gond nélkül képes a 200Hz-es képfrissítésre. Ha ez nem lenne elég, a monitor válaszideje 1ms (4 ms G2G), mindemellett HDR módba kapcsolhatjuk, 1000 nites maximális fényerővel. Az extrák sora itt még nem ér véget, ugyanis az AOC prémium megjelenítője 100%-ban lefedi a digitális mozivetítés szabványosított (referencia) színterét, az úgynevezett DCI-P3-as szabványt, tehát fényerő és színhűség tekintetében aligha lehet okunk panaszra, továbbá megkapta a VESA’s DisplayHDR 1000 minősítést is. Végül, de nem utolsó so
2019. 04. 15
Kizárólag a történetre és az egyjátékos élményre koncentráló játékot ígér az EA Az év elején még arról szóltak a hírek, hogy a feloszlatott Visceral Studios Star Wars játékát végül az EA Vancouver sem készítheti el, ugyanis jó eséllyel annak a fejlesztésnek is befellegzett. Most viszont megérkezett a Star Wars Jedi: The Fallen Order előzetese, néhány határozott ígéret társaságában. Lassan csepegteti az infót az EA, hiszen magáról a játékról eddig még semmi konkrétat nem láthattunk, az új előzetessel viszont legalább egy megjelenési dátumot kaptunk. Ennek ellenére a rajongók továbbra is bizalmatlanok, hiszen az elmúlt évek tapasztalatai alapján az EA nem igazán foglalkozik mással, mint multiplayer élményre koncentráló címekkel, amelyek többnyire tartalomhiányosan, fizetős DLC-k gyűrűjében érkeznek, és elengedhetetlen elemük a mikrotranzakciós rendszer is. Ez az irányvonal idén megváltozhat, hiszen a kiadó több alkalommal is leszögezte, hogy se multiplayer, se mikrotranzakció nem képezi részét a játéknak, ellenben erős történetet és egyszemélyes élményre koncentráló játékmenetet ígérnek a távoli galaxis rajongóinak. A recept papíron jól mutat, és a játékot készítő Respawn Entertainment is magabiztos csapatnak tűnik. Bár a legutóbbi produkciójuk pont egy multiplayer cím volt, az Apex Legends fogadtatását és népszerűségét tekintve, a munkájukat nem érheti komoly kritika. A két Titanfall tömeges népszerűsége sem a minőség oltárán vérzett el, inkább a kiadó volt az, aki nem
2019. 04. 15
A TSMC mindenkit beelőzött, érkeznek az 5nm-es chipek Hatalmas meglepetést okozott a neves chipgyártó bejelentése, miszerint a gyártósoraik készen állnak az 5nm-es csíkszélességgel készült processzorok elkészítésére A hír több szempontból is érdekes, mivel már jó ideje keringenek a cikket az Intel gyártási gondjairól, és ezzel együtt az egyre csökkenő piaci előnyéről. Tavaly például pont a TSMC (Taiwan Semiconductor Manufacturing Company) segített be az egykor élen járó cégnek, mikor átvállalták a szükséges mennyiségű 14nm-es processzor kitermelését. A visszaeső gyártási kapacitás valószínűleg az i9-es szériára történő átállásnak volt köszönhető, ám ez még csak a jéghegy csúcsa. Számos szakember és piaci elemző ért egyet abban, hogy az Intel az évek alatt elvesztette élenjáró szerepét, hiszen míg egyes vetélytársaik már magabiztosan alkalmazzák az új technológiákat, addig az Intelnél a 14nm-ről 10nm-re való váltással is erősen küzdenek.  Az új technológia pedig az úgynevezett EUV (Extreme Ultra Violet), ami komoly előrelépést jelent a mikroprocesszorok jövőjét illetően. Azok után, hogy a TSMC sikeresen integrálta az új technológiát 7nm-es eszközök gyártósoraiba, a közelmúltbéli bejelentés alapján készen áll az 5nm-es node-ok tesztüzemének megkezdésére is. A fejlődés kulcsa pedig a megnövekedett hatékonyság, hiszen alacsonyabb csíkszélességen több, vagy szellősebben elhelyezett tranzisztor elhelyezését teszi lehetővé, így az új chipek képesek lehetnek a 7nm által leh
2019. 04. 12
Az AMD idén újabb Tier 1-es videokártyák kiadásával nyitotta az évet - január végén a meglepetés erejével hatott, amikor a CES 2019 szakkiállításon beharangozták a Radeon VII megjelentetését. A kifejezetten 4K gamingre tervezett videokártya azóta az NVIDIA RTX sorozatával vette fel a versenyt, és sorra jelennek meg a gyártók Radeon VII-es videokártyái. Az új Radeon VII sok tekintetben a Radeon RX Vega 64 utódának mondható, bár az RX és Vega brandtől megfosztották, így végül csak simán VII maradt. Egyúttal elmondható róla, hogy ez az első gamer videokártya, ami 7nm-es gyártási eljárással készült. Az NVIDIA új Turing-alapú GeForce RTX videokártyái mind 12nm-es gyártósorról jöttek, míg az RX 500 és RX Vega sorozat 14nm-esről. A Radeon VII bejelentése a CES 2019 rendezvényen amiatt jött a meglepetés erejével, mert az utóbbi években úgy lehetett tudni, hogy egészen a Navi 2019-es megjelenéséig nem lesz új Radeon kártya. A Radeon VII 7nm-es Vega 20 GPU-val és 16GB HBM2 memóriával leginkább a Radeon Instinct MI50 gyorsítóra hasonlít. Az NVIDIA megmaradt 12nm-nél a Turing architektúrával, míg a Polaris és Vega 14nm-esek - várhatóan még ebben az évben vagy 2020-ban kezdik a 7nm-es gyártást az Ampere GPU-val, amiről idén valószínűleg sokat fogunk hallani. Persze, a Tier 1-es kártyák rajongóinak még jó ideig a GeForce RTX 2080 Ti jelenti a nagy kedvencet, ami 11GB GDDR6 memóriával 14GBbps sebességet ér el, és 8K felbontásnál kezd el kihívásokba ütközni, ám bizonyos játékok már ma is
2019. 04. 12
Az április 22-én érkező a GTX 1650 a legolcsóbb Turing kártya lesz Az Nvidia legutóbbi videokártyái pozitív fogadtatásra leltek, a GTX 1660 és GTX 1660 Ti korrekt árazásuknak köszönhetően sokak számára jelentenek alternatívát a költségesebb RTX változatokkal szemben. A hamarosan boltokba kerülő GTX 1650 megfizethető belépőt nyújthat a játszani vágyók számára, a kiszivárgott adatok alapján pedig már sejtjük, hogy hol foglal majd helyet a kínálatban. A GTX 1650 a harmadik és egyben a legkisebb Turing architektúrára épülő modell, amely szintén nélkülözi az RTX-ek RT és Tensor magjait. Ha az ára valóban az előre jelzett 50-60000 Ft körüli árszegmensben foglal helyet, a 12nm-es TU117 GPU-ra épülő modell jó eséllyel népszerű darab lesz, hiszen a kompromisszumokkal együtt játékra is kiválóan alkalmas, GTX 1050 helyébe léphet. A megjelenési dátum a különböző videokártya-gyártók információi alapján vált bizonyossá, a Zotac saját változatát pedig már szemügyre is vehetjük, a videocardz.com ismételt közbenjárásának köszönhetően. Ahogy azt az előrejelzések alapján várható volt, a fedélzeti memóriát 4GB GDDR5-ös modul szolgáltatja, és 128bit-es adatsínen dolgozik majd, ami 64 GB/s sávszélességet tesz majd lehetővé. A Zotac saját megoldása egy kompakt darab, így a kis méretű asztali számítógépekbe (SFF) előnyös választás lehet, beszerelve két slot magas, az alumínium hűtőbordát pedig egyetlen 80mm-es légterelő segíti. Az ár/érték arány növelésében nem csak az alapvetően kedvező
2019. 04. 11
A Doom-tól kölcsönöz tömegpusztító fegyvert a Rage 2 Egy hónap és belevethetjük magunkat abba az elvetemülten szórakoztató zúzdába, amivel a Rage 2 szolgál majd számunkra. Az új 11 perces kedvcsináló nem csak azt bizonygatja, hogy ez lesz az egyik legpörgősebb és legszórakoztatóbb FPS ami az utóbbi években készült, de még egy kis meglepetéssel is szolgál a műfaj rajongóinak. A kilencvenes években még minden új FPS-t a Doomhoz, mint etalonhoz mértünk, ám azóta a műfaj szépen a saját lábára állt. A Rage 2 viszont akkor sem tagadhatná le a Doom hatását, ha nem tudnánk, hogy az Avalanche Studio az id Softwarrel együtt készítette el a játékot. A posztapokaliptikus világba ágyazott cyberpunk-akció őrület, nem csak a játékélményben mutat hasonlóságot az újjászületett Doom sorozattal, de a készítők egyenesen átemelték onnan a démonok legrosszabb rémálmát, az ikonikus BFG-9000-ret is. Már a 2011-es első részben is a bepattanhattunk a homokjárók volánja mögé, ám a minijátékként jelenlévő körversenyek, vagy az úton ránk váró banditák hamar elvesztették a varázsukat, ami elsődlegesen a kevés helyszínnek és az ismétlődő helyzeteknek volt köszönhető. Azóta viszont eltel nyolc év, az Avalanche pedig nem csak a nyílt világú akciójátékok készítésében szerzett komoly tapasztalatot, de a 2015-ös Mad Max játék autós küzdelmei nagyszerűen idézték fel az újragondolt Mad Max mozi jeleneteit. Mintha csak ezekre a fejlesztőkre várt volna a sorozat, a Rage 2-ben visszatérnek az üldözések. A gyalo
2019. 04. 10
Egész áprilisban ingyenesen játszható a Call of Duty: Black Ops 4 - Blackout Nem ritka, hogy a kiadók ingyenes hétvégékkel, vagy több napot felölelő ajándék játékidővel próbálják vásárlásra csábítani a bizonytalan játékosokat, viszont az Activsion ezúttal ennél is tovább ment. A tavalyi Call of Duty Black Ops 4 nem bohóckodott tovább és a sorozat történetében először teljes egészében egyjátékos kampány nélkül jelent meg. Az tény, hogy az Activision évek óta rövid és fantáziátlan single player móddal szúrja ki a vásárlók szemét, ám valószínűleg a rajongók örültek volna, ha a Treyarch inkább tartalmas és változatos missziókat készít, a kissé agyonhasznált battle royale mód helyett. Sőt, a sikert valószínűleg az hozta volna meg, ha mindkettőt tartalmazza a játék, esetleg a Blackout lehetett volna ingyenes frissítés, ahogy a Firestorm a Battlefield esetében. Az üzleti jelentések és a visszajelzések alapján ez hatással is volt az eladásokra, amit a kiadó most ingyenes promóciós időszakkal próbál meg kompenzálni, és április 30-ig igyekszik új játékosokat toborozni. Tehát az ajánlat szerint, az egész április a rendelkezésünkre áll, hogy eldöntsük, kifizessük-e a játék teljes árát a battle royale élményeinkre alapozva. Sajnálatos, hogy a többi részt nem nyitották meg a potenciális vásárlók számára, hiszen a multiplayer minden platformon megkapta az új Barebones játékmódot, és a közkedvelt Zombi mód is frissült a szezon utolsó bővítményével. A PS4-es felhasználók ráadásul már a
2019. 04. 05
Bár az FSP nevét főként tápegységek kapcsán szoktuk hallani, a cég jelen van a gépházak tervezése terén is, és január végén piacra dobták a CMT340 gamer gépházat, ami több szempontból is figyelemre méltó. Olcsósága mellett ez a világ legkisebb közepes tornya, ami alkalmas 360mm-es radiátor beszerelésére, emellett két edzett üveg oldallappal és RGB ventilátorokkal van ellátva. Csomagolás A CMT340 szokványos kartondobozban érkezik, ennek elején a gépház képe és szürkeárnyalatos artwork látható, hátoldalán pedig a gépház darabokban, valamint a főbb jellegzetességei állnak ott pro érvként, hogy miért érdemes a CMT340-et választani. Felnyitását követően láthatjuk, hogy a dobozban a gépház műanyag zacskóba van csomagolva, ez védi a nemkívánt ujjlenyomatoktól és kisebb karcoktól. Emellett két habszivacs réteg védi a fizikai sérülésektől (ami szerencsére a gépházak 99%-a esetében így van). Kiegészítők Az FSP CMT340 esetében a gyártó visszafogta a kiegészítők osztogatását, a doboz tartalma a minimálisan szükséges kellékekre korlátozódik. Az összeszerelési útmutatón kívül egy csavarkészletet kapunk a komponensek beszereléséhez, valamint kábelkötegelőket. A csomag utoló darabja a tápegység rögzítőkeret, amire a gépház kis mérete miatt szükség van a beszereléshez (lásd később). Külső áttekintés Kicsomagolását követően rögtön látható, hogy ez a gépház a szokványosnál kisebb. Bár közepes toronyként van kategorizálva, mélysége mindössze 368 mm. Szélessége és magassága viszont tip
2019. 04. 05
A Steam és a Half-Life játékok fejlesztője önállóan is letámadja a VR piacot A hír eddig csak a pletykák szintjén létezett, de sokak meglepetésére a HTC-vel való együttműködés után, saját fejlesztésű VR szemüveget készít a Valve Corporation. Az alig pár napos hivatalos bejelentést, hamarosan egy jóval tartalmasabb bemutató is követni fogja. Mindössze májusig kell várnunk, hogy megismerjük a legnagyobb digitális szoftveráruház saját fejlesztésű VR eszközét és a hozzá tartozó kiegészítőket. Ahogy az utóbbi időben ez már rutinszerű marketinghúzássá vált, az eszköz hivatalos terméklapja teljesen váratlanul bukkant fel a Steamen, de éppen csak annyi időre, hogy ezzel felpezsdítsék a közönséget és beindítsák a spekulációkat. Az oldalt azóta persze leszedték, ám a cég hivatalosan is megerősítette az Index névre keresztelt eszköz érkezését, melyet május elsején mutatnak be, az első szállítmányok pedig június 15-én indulhatnak el. Sok információt a terméklap sajnos nem tartalmazott, például a felbontás vagy a látószög tekintetében egy szót sem, de azért néhány részlet így is kiderült az eszközről, illetve az alapcsomag tartalmáról. A szemüveg használatához természetesen PC-re lesz szükségünk, a belépéshez pedig minimum egy Geforce GTX970 vagy AMD RX480 kaliberű videokártyával kell rendelkeznünk, ami jelenleg nagyjából a középkategóriának felel meg, az ajánlott kategóriában pedig a GTX1070 szerepelt. Ezzel szemben processzorból egy olcsóbb is elég lehet az induláshoz, a leírás ala
2019. 04. 04
Közeleg a 3. generációs Ryzen processzorok megjelenése, de először ismét az alaplapok érkeznek Nagy figyelem összpontosul majd Lisa Su-ra, az AMD elnök-vezérigazgatójára május 27-én, az évenként megtartott Computex rendezvény idei bevezető napján. A szerverekbe szánt Epyc processzorok második szériáján túl érkeznek a harmadik generációs Ryzen processzorok, a hozzájuk tartozó X570-es alaplapok, sőt talán még az új Navi-ra keresztelt GPU architektúrát is megismerhetjük.Konkrét műsortervet vagy termékpalettát ugyan nem tettek közzé, ám a hónapok óta tartó találgatások és az összeollózott információ morzsák, egyre közelebb hozták a közönséget a várható újdonságokhoz. Amit már tudni vélünk, hogy a megszokott módon, először az új lapkészlet mutatkozik be, majd ezt követik a processzorok. Az új CPU-k közül az üzleti értékesítésre szánt Epyc szerverprocesszorok élveznek elsőbbséget, de legkésőbb júliusig a Ryzeneknek is meg kell érkezniük a boltok polcaira. Az új X570-es alaplapok nem hoznak magukkal új foglalatot, marad az első két generáció által használt AM4, így aki már rendelkezik ilyen lappal, valószínűleg egy szimpla BIOSZ-frissítést követően le is csaphat egy új CPU-ra. Az egyetlen már ismert újdonságot, ebben az esetben a PCI Express 4.0 szabvány bevezetése jelenti, ami PC-s fronton az AMD-nél mutatkozik be elsőként. A 4.0-ás PCE-E busz optimális esetben képes megduplázni az előd 3.0 sebességét, így egy sávon 16 GT/s (1969 MB/s) sebességre lesz képes, ez pedig 16 vonalas
2019. 04. 03
13 perc tömény őrület - nem tréfál a Layers of Fear 2 A 2016-os Layers of Fear pszichológiai horrorja után idén újra ellátogathatunk az őrület mélységeibe A Bloober Team első horror munkája vegyes kritikákat kapott, de a közönség alapvetően kedvelte. A felvetés, miszerint belső nézetből vezethetünk végig egy művészt a félelmei, és az azok mögött álló titkok táplálta összeomláson, alapvetően izgalmas koncepció. Sajnos önismétlő és egy idő után kiszámítható megoldásai miatt nem vált azzá, amit ígért, de ennek ellenére nyomasztó atmoszférája, a maga szürreális és absztrakt képeivel, érdemessé tették a végigjátszásra. Nem különben az Inheritance néven megjelent DLC, ahol a borult elméjű festő lánya regresszált és élte át gyermekkori traumáit, új perspektívákat adva a történetnek, vizuális és pszichológiai értelemben egyaránt. Az alig negyed órás részletet szintén az idei PAX East rendezvényen rögzítették, és a felvétel nem spórol a nyomasztó és zaklatott pillanatokkal. Ez alkalommal egy színész képviseli a mentális pokolba csúszó művészt, aki egy óceánjárón ragad, mikor elveszti az utat felszínre törő őrülete labirintusában. A rövid videó kétségtelenül tömény és intenzív volt, amit nagyszerű látvánnyal és hatásosan megkoreografált jelenetekkel tálaltak a fejlesztők. A vizualitásra tehát egészen biztosan nem lesz panasz, ahogy az ijesztgetős jumpscare-ekből sem lesz hiány, már csak az a kérdés, hogy mit kínál a történet és hogy miként tálalják majd a játék teljes hossza ala
2019. 04. 01
The Outer Worlds gameplay - 20 perces videón az Obsidian akció-szerepjátéka Az idei PAX East a Borderlands előzetesén túl is szolgált néhány érdekességgel, például a sokak által várt The Outer Worlds-t is szemügyre vehettük korai állapotában Az Obsidian Entertainment a tavalyi The Game Awards-on rántotta le a leplet a készülő sci-fi rpg-ről. A csapatnak van némi tapasztalata a szerepjátékok terén, hiszen nekik köszönhető többek között a Star Wars: KotOR II: The Sith Lords, a Neverwinter Nights 2 vagy épp a Pillars of Eternity, a Fallout: New Vegas után pedig ismét FPS nézetű akció/RPG-t készítenek. A bejelentés felpezsdítette a közönséget, hiszen nem csak a New Vegasról őrzünk kellemes emlékeket, de a Bethesda egy ideje nem igazán bánik túl jól a Fallout szériával, és akkor még finoman fogalmaztunk. A 20 perces videó láttán felmerül a kérdés, hogy mi volt a céljuk ezzel a bemutatóval, ugyanis elég felemás élménnyel gazdagodhat, aki megtekinti. Miután bejelentették a játék Epic Games Store-os exkluzivitását, a közönség elég rosszul reagált a hírre, így ezek után arra számítottunk, hogy valami igazán elragadó bemutatóval készülnek, ami megenyhíti a fanyalgókat. A reakciók alapján egyelőre nem ez a helyzet, de nézzük is meg, hogy miért. Amit eddig tudunk, hogy a játék még idén megjelenik, ami persze még nem jelent semmit, év végéig még sok minden történhet. Ugyanakkor mégis kissé méltatlannak érzem, hogy az érdeklődők számára egy olyan verziót hoztak el, ami egyetlen so
2019. 04. 01
Az MSI GTX 1660 Ti Gaming X edition a GeForce új GTX 1660 Ti sorozatának egyik high-end terméke. Gyári overclockolással érkezik, és teljesítménye láttán igen komolyan elgondolkozunk azon, hogy az RTX kártyák sajátosságai nélkül is jobb vételnek minősülhet, mint az egyelőre bizonytalan jövő elé néző raytracinges kártyák. Mintegy fél évvel ezelőtt jelentek meg az NVIDIA GeForce RTX 2080 és 2080 Ti videokártyái, ami eléggé felzaklatta a gamer társadalmat. Fokozott lelkesedés fogadta a DLSS (Tensor) hozta előnyöket, és sokan rákészültek már, hogy az új hibrid raytracing technológiával megspékelve játsszák a Battlefield V-öt. Az NVIDIA reklámai elég virálisak voltak ahhoz, hogy minden eldugott médiafelületen szembejöjjön az új RTX technológia. Az árak azonban nem voltak meggyőzőek, nagyon drágára sikerültek az új videokártyák, és gamer részről erős szkepticizmus fogadta az új sorozatot, amiért egyelőre nem tudni, hogy a játékfejlesztők kihasználják-e majd a raytracingben rejlő lehetőségeket. Mindamellett, maga a raytracing a játékosok részéről nem találtatott annyira lényeges elemnek, hogy emiatt horribilis összegeket költsenek videokártyára – a “látványosan visszaveti a teljesítményt” és a “homályos megjelenést ad a játéknak” kritikák csak a jéghegy csúcsa, igazából az RTX kiadását követő negyedévben bezuhantak az NVIDIA bevételei és októberben 25%-kal beesett a részvényeik értéke. Ezt követően jelentek meg az újabb GTX sorozat megjelenésével kapc
2019. 04. 01
Megjött a Borderlands 3 hivatalos előzetese Ahogy arra számítottunk, a PAX East rendezvényen elhangzottak a Gearbox várva várt bejelentései, és többek között bemutatásra került a Borderlands 3 várva várt előzetese is. A rövidke teaser után, teljes értékű traileren mutatkozott be a népszerű looter-shooter hivatalos folytatása, amin végre mozgás közben is láthatjuk a játékot. A látottak alapján nem rugaszkodik el a megszokott alapoktól, de mindent megkapunk majd amiért kedveltük a sorozatot, és még valamivel többet is. Az új epizódhoz 4 új játszható karakter is jár, a Vault Hunterek mellett pedig természetesen tonnányi új fegyvert és változatos helyszíneket kapunk, a megszokott posztapokaliptikus sivatagok bádogerődjeitől, a dzsungeles vidékeken át, egészen a fényárban úszó nagyvárosi környezetig. Ezekben már sorban állnak az őrültebbnél őrültebb főellenfelek, de visszatérnek a korábbi részekben megismert szereplők is, így minden adott az eszeveszett lövöldözéshez, lootoláshoz és a csapat alapú kooperatív mókázáshoz. Természetesen a pihent humor továbbra is kellően elvetemült lesz, erre a két lábon szaladó puskánál nem is kell jobb bizonyíték. Ez még nem minden, a Gearbox 2019-et a Borderlands évének nevezte, és ezt a folytatás mellett a korábbi részek frissített változataival igyekszik alátámasztani. A rajongók tehát nem kevés tartalomra számíthatnak idén, hiszen a 2009-es első rész Game of The Year kiadása Remastered változatot kap, míg a Borderlands 2 és Pre Sequel (k
2019. 03. 29
Operencia: The Stolen Sun - pár nap és megjelenik a magyar szerepjáték A magyar fejlesztőkből álló Zen Studios már egy ideje bőszen szórja az interjúkat, hogy minél többek figyelmét felkeltsék legújabb alkotásukra, ami a hónap végén érkezik. A csapat eddig leginkább flipperjátékokban utazott, ám az Operencia egy új irány és a korábbiakhoz mérten igazán nagyszabású vállalkozás. A magyar népmesei elemekből, illetve az európai folklórból építkező világ, egy szerepjátéknak ad otthont, ami ráadásul nem feltétlenül lesz könnyű séta. Aki részt vesz a kalandban, akár egyetlen élettel is nekivághat a játéknak, ugyanis ha a "hardcore" módban meghalunk, az egyetlen opciónk az újrakezdés lesz. Ez persze nem az egyetlen lehetőség, hiszen a srácok nagyon büszkék a megalkotott mitológiára, így senkit nem szeretnének kizárni a történet élvezetéből. Természetesen könnyebb fokozatokat is választhatunk, így akinek új lenne a dungeon crawler műfaja, annak minden lehetőséget megadnak majd, hogy beletanuljon az irányítás és a harcrendszer rejtelmeibe. Ha minden igaz, a negyedik fejezet teljesítése után kinyílik majd számunkra a világ, így a vezetett történet mellett lehetőségünk lesz szabadabban is felfedezni Operenciát. A trailer igazán hangulatos, a megjelenésre pedig alig pár napot kell várni, mivel a kedvcsináló végén a március 29-i dátum szerepel. Természetesen PC-n is elérhető, ám egyelőre csak az Epic Game store-ból, ahol átszámítva nagyjából 9500 Ft-ért csaphatunk le rá. STEAM-re va
2019. 03. 25
Jumping simulator? FPS? Interaktív esti mese? – A Story About My Uncle A többnyire felfedezésre és a történet komótos adagolására épülő, belső nézetű játékstílus egyre népszerűbb a független fejlesztők között. Olykor puritán valójában bukkan fel, ahol kizárólag befogadóként vehetünk részt az élményben, a sétán kívül talán lehetőséget sem találva az interakcióra. Máskor a tárlatvezetés kiegészül és eltérő arányban keveredik olyan elemekkel, amiktől indokoltabbá válik a videojáték jelző használata, legyen az néhány puzzle feladvány, esetleg ugrálós és ügyességi mechanika. Annyi biztos, hogy a walking simulator-ra keresztelt projektek többnyire igyekeznek erős atmoszférával és érdekes történettel kárpótolni a passzivitásra ítélt játékost; de mi történik, ha teljesen nem rugaszkodnak el a stílustól, de pont annyi elemmel fűszerezik azt, hogy az arányok felboruljanak? A kérdést két hasonszőrű alkotás végigjátszásával vizsgálhattam meg, az összehasonlításhoz pedig a Steam adott támpontot, ahol hasonló kategóriában találjuk őket. A hasonlóság alapja egy közös és izgalmas alaptulajdonság, mégpedig a megszokott slattyogós tempótól merőben eltérő egyedi mozgásrendszer. Bevallom, a figyelmemet először ez keltette fel, és talán azt sem bántam volna, ha néhány trükkös és kihívást rejtő ügyességi feladaton kívül mással végül nem szolgálnak, de a két rövidke indie játék azért többet is tartogat némi látványos ugrabugránál. Bár a kanadai Blue Isle stúdió játéka, a Valley valam
2019. 03. 25
 
PCX 2006-2019. Kapcsolat: pcx@pcx.hu Minden jog fenntartva
Cookie / süti kezelés
Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk a Részedre. Tudj meg többet...