fb pixel code
  • logo
    Kategóriák
    Kategóriák

Az a helyzet, hogy a Far Cry széria nem könnyíti meg a dolgom, így ez az ajánló sem egy átlagos bemutató lesz. A Far Cry New Dawn ugyanis nem sok olyasmit tartalmaz, amit korábban ne láttunk volna, ami viszont eltér az nem töltene meg egy cikket, így egy kicsit máshonnan közelítek. Még emlékszem az első részt övező őrületre, arra, hogy milyen előremutató technikai színvonalat képviselt a második rész, és milyen jól összerakott és szórakoztató volt a harmadik. Aztán jött a negyedik, helyszínt és főgonoszt cserélt, de a lényeg nem igazán változott, talán csak veszített egy kicsit a varázsából. Majd négy év elteltével tavaly, a nagy hype nyomában megérkezett a Far Cry 5 és kipróbálta, hogy mit lehet még eladni az embereknek folytatás címén. Ennek az egyenes folytatásaként szolgál a Far Cry New Dawn, ami átszíneszte ugyan, de sokban nem változtatta meg az 5-ben látottakat. A számtalan újrahasznosított elem és a félgőzzel összedobott történet ellenére valamiért mégsem tudtam igazán haragudni rá.

Ahhoz, hogy megértsd a jelent ismerned kell a múltat!

A Far Cry a német Crytek játéka volt, és a 2004-es első résszel bizonyította, hogy tartja a lépést az id Software vagy a Valve fejlesztőivel. A játék nagy nyílt területtel, nagyszerű effektekkel és hangokkal kápráztatott el, ám nem volt könnyű és a története sem volt túl mély, inkább a 80-as évekből véletlenszerűen előszedett VHS-re emlékeztetett. A második részben tovább bővítették az elképesztő technikai újítások számát, mint például a környezet rombolhatósága, de új játékmechanikákkal is kísérleteztek. A mix sajnos nem a legjobb arányban tartalmazta a szórakoztató és frusztrációt kiváltó elemeket, így minden erénye ellenére mérsékelt siker lett. A legtöbbet emlegetett hibája, hogy öt métert sem haladhattunk anélkül, hogy ne támadjon meg egy csapat fegyveres, így a hatalmas nyílt terület nem egy felfedezni való játszótér, hanem egy idegesítő háborús zóna volt, végtelenségig újratermő ellenfelekkel. A 2012-es harmadik résszel a Ubisoft kibővítve kiadói szerepkörét, átvette a fejlesztést is, és sikerre vitte a címet. Bár a történet kissé túlzó volt, a nyaraló ifjúból pillanatok alatt akcióhőssé váló figurával, de a mechanikák jól működtek, és ezúttal az arányok is rendben voltak. Az irányítás kidolgozott, a lövöldözés könnyed, a játékmenet összességében szórakoztató volt. Ráadásul Vaas-t, a pszichopata, embercsempész terroristát, azóta is az egyik legemlékezetesebb videojátékos főellenfélként tartják számon. Az önálló kiegészítőként kiadott Blood Dragon pedig már szándékosan idézte meg a 80-as évek retro világát, az Aliens-ből és Terminator-ból kölcsönzött Michael Biehn, pedig jókedvvel asszisztált a korszak pihent paródiájához. A hivatalos negyedik rész, 2014-ben a 3 receptjére épült, mindössze egy szigetről, az indiai hegyekbe költöztette a cselekményt. Kicsit laposabbra sikerült elődjénél, a főgonosz minden álnoksága ellenére sem hozta a rajongóknál magasra került lécet, a játékmenet pedig nem igazán próbálkozott újításokkal. Ezek után még egy mellékág készült, mely a miliőt tekintve az eddigi legtávolabbra szaladt az eredeti koncepciótól. A Far Cry Primal egyenesen az őskorba vitt minket, és a mezolitikumba helyezett törzsi viszályhoz még saját nyelvezettel is szolgált. A megszokott mechanikák modern fegyverzet nélkül is tökéletesen megállták a helyüket, így akit nem riasztott el a jelenkori elemek hiánya, pozitívan csalódhatott a játékban.

2004-2018


A számozott folytatások sorában a 4 volt az utolsó, és utána négy egész évet is kellett várni a következőre. Tekintve, hogy ez manapság már hosszú időnek számít egy jól bejáratott, és nagy költségvetésű széria esetén, érthető volt, hogy emiatt sokan a sorozat megújulásában reménykedtek, ahogy ezt az Assassin's Creed esetében meg is lépte a Ubisoft. Októberben végül megjelent a Far Cry 5, és miután körbejárt az adományos kosárka, a hívek számára egy kiábrándító mise következett. Az előzetesekben minden az új helyszínről és az új legyőzendő fenyegetésről szólt, a sajtó pedig a közönséggel együtt szépen belement a játékba. Mindenki örvendezett, hogy milyen új és merész, egy Amerikába helyezett keresztény szekta köré építeni a cselekményt, egy ennyire populáris játékban. És kár lenne tagadni, az egészben meg is volt a lehetőség, de a felszín alatti mélységekről főleg akkor beszélhetünk, ha megnézzük, hogy a hatásvadász alapfelállás mögött mi is vár ránk a pénzünkért. A játék elindult, mi pedig a hatásvadász jelenetsorban tanúi lehettünk, a személyi kultusz és a megvezetett tömegek erejének. 
Az indulással tehát nem is volta baj, a 3 óta tudják, hogy mitől döglik a légy, és nem baj ha van egy felismerhető jellegzetessége a játéknak. A problémát néhány játékóra után kezdtük el megtapasztalni, ahogy a rengeteg visszatérő gond, és a kisebb, véletlenszerű hibák egymásra tornyosultak és megadták számunkra a merész következtetést: Ez bizony egy átverés. Nem tudom ki hogy van vele, de én nem szeretem ha teljes árat kérnek el egy jól dizájnolt blöffért, amit eredetileg teljesértékű folytatásként kínáltak. A grafikai motor továbbra is az első játék technikai alapjaiból fejlesztett Dunia Engine, mely a második rész óta látja el a sorozatot. Ezt részről-részre csiszolgatják, változtatgatják, így vizuálisan mindig fejlődik egy kicsit, de némileg mindig eltérő összbenyomást kelt. A környezet rombolhatósága például a második rész óta csak visszafejlődött, ami furcsa módon az egyre pofásabb dizájn, és az egyre nagyobb bejárható területek ellenére is, a korlátoltság érzetét kelti. Ami a harmadik részben még lenyűgöző volt, azt hat évvel később már nem ugyanúgy fogadja be az ember, és ezt a Ubisoftnak is illene belátnia.

Mintha ikrek lennének


A New Dawn megítéléséhez tehát leginkább az 5 ismeretére lesz szükség, hiszen nem csak a történetét tekintve egyenes folytatása a tavalyi epizódnak, de konkrétan ugyanott is játszódik, az eredeti térkép csak néhány alternatív helyszínnel bővült. A cselekmény szerint a vallási fanatikus Joseph Seed, három hasonlóan veszett testvérével, uralma alá hajtja a Montana állambeli Hope County-t. Komoly létszámmal bíró szektájával, a terror melegágyává változtatja az egykor prosperáló, édenkertnek is beillő vidéket, hogy a saját képére formálja azt. Az új rész itt veszi fel a fonalat, mert bármekkora erőfeszítéseket is tettünk korábban az ellenállás felépítésére, a magát isteni kiválasztottnak tartó alak, végül kirobbantja az atomháborút. Egy töltet persze a környéket is telibe találja, hogy ezzel megágyazhasson ennek a kissé átgondolatlan mellékszálnak.

Világvége? A mise alól nincs kibúvó


Visszatérünk hát Hope County-ba, ám meglepődtem, hogy mindössze 17 évvel járunk az előző rész vége után. Ahogy az előzetesekben is láthattuk, a világ csak úgy duzzad az élettől, gazdag állatvilág és mindent beborító vastag növényzet fogad bennünket. Az egész nehezen indokolható, egy alig húsz éve lezajlott atomháborúval, de ahogy az írók megtették, úgy mi is kényelmesen átugorjuk ezt - mindenesetre ha ez tényleg így működne, lehet hogy nem rettegnénk annyira a nukleáris fenyegetéstől. A furcsa neon színvilágért is sokkal inkább az aktuális retro-, mint a radioaktív hullám felel, mindenesetre a környezet igazából kellemesre sikerült, és az egyik legerősebb pontja a játéknak. A végtelen virágmezők valóban hatásosak, az erdők kellően sűrűek, a láp kellően sejtelmes, a romok kellően romosak. A terület vidékies jellegéből adódóan, sok izgalmas épületmaradványra ne számítsunk, be kell érnünk néhány viskóval, földből félig kiálló autóroncsokkal és néhány épségben maradt pincével vagy óvóhellyel. Persze találunk majd rozsdás hidat és elfoglalható erődítményeket, de összességében nem az volt az érzésem, hogy egy nukleáris holokauszt maradványait járom; de ennek más okai is vannak. Például hogy járműből, fegyverből, felszerelésből valójában több van, mint elég. A fegyvereink amúgy rendkívül látványosak, a darabokból összetákolt, vagy szeméttel és kacattal feltuningolt stukkerek és autók egyaránt rendkívül jól mutatnak. A gyilkolás sem sokat változott, továbbra is lopakodhatunk, a célpontok felderítésére pedig érdemes kutyánkat előre küldei, de kifejleszthetünk távcsövet is. A megjelölt ellenfeleket innentől a falon át is látni godjuk, és így kevesebb meglepetés ér majd vadászat közben. Ha ügyesen helyezkedünk, a levegőből zuhanva instant kivégzéseket hajthatunk végre, hátulról lopakodva is csendben gyilkolhatunk, ám az animációk hosszasak és nem hagyjhatjuk félbe őket, így ne támadjunk meggondolatlanul, ha nem szeretnénk lebukni. Idővel vehetünk profibb íjakat, dobótőrt is hajigálhatunk és idővel hangtompítós fegyverek is elérhetők lesznek.

Lányok, inkább keressétek meg aput, akiről annyit meséltetek. Szívesen segítek meglátogatni.

Ilyen későn nem kéne már otthon lennetek?


Akciójáték nincs főellenség nélkül, nézzük, hogy ki szeretné, ha a világvége örökké tartana. A Seed família anno megkapta a kritikáját, hogy az egész szektás történetnek nagyobb volt a füstje, mint a lángja, és hogy az ígéretesen induló, nyomasztó felütés végül nem kapta meg a valódi mélységét. Nos, akkor mit szóljunk most, amikor a főellenfelekben egyedül az félelmetes, hogy milyen tenyérbemászóan idegesítőek. A két műmájer utcalánynál még a péntek éjszakai tömegközlekedés, vagy egy aluljárós csípős gyros is ijesztőbb. Arról, hogy hogyan vezethetik ők, az új világ legfélelmetesebb rablóbandáját, vagy hogy egyáltalán kik ők és miért nem bírják megállni, hogy ne keménykedjenek megállás nélkül, arra sajnos nem derül fény. Nem mintha nehezemre esne elfogadni, hogy egy társadalmi összeomlás után összeverődő barbárok fosztogatni kezdenek, de nem látom be, hogy miért pont ők vezetik a Highwaymen név alatt összegyűlt hordát, és nem értem, hogy az írók miért nem erőltették meg legalább egy fokkal jobban magukat. A vérfagyasztónak szánt bemutatkozás csak egy értetlen félvigyort csalt az arcomra, pláne az a felismerés, hogy egy az egyben lenyúlták, a szintén posztapokaliptikus The Walking Dead-et. A sorozatban a főhősöknek hasonlóképp állja útját egy ugyanilyen csoport, jöhet a kötelező erőszak és fenyegetés, stb. A lényeg, hogy a fanatikus közösség helyett így most útszéli martalócokat irthatunk, tőlük kell megvédeni a túlélőket és visszafoglalni az erődöket.

Mi változott tegnap óta?


Az ötnek számos eleme volt, ami végül nem működött jól, vagy csak belefulladt a hibákba. Technikailag nem sokban tért el a korábbi részektől, inkább csak nagyobb, hosszabb és személytelenebb lett. Most átmegyek pár kiemelendő vagy bicskanyitogató részletén, és azt is megnézzük, hogy ehhez képest mit kínál a New Dawn. Az első és legfontosabb, hogy visszatértek a második rész végtelenül újratermő, minden bokorban ott lézengő ellenfelei. Vajon ki lehetett az, aki úgy gondolta, hogy a Far Cry 2 leginkább kritizált részletét, érdemes megtenni a legújabb epizód egyik alapvető elemének. Bármilyen küldetésre is indultam, jóformán ki se hajtottam a bázisról, már lőttek rám, vagy megjelent az indikátor, hogy valahonnan támadásra számíthatok. Még az alig párszáz méterre lévő célpontokat is szinte képtelenség volt megközelíteni a folytonos harci helyzetek miatt. Hiszen ignorálnom kellett volna az út szélén térdeplő lakosokat és az őket túszként fogva tartó szektatagokat, esetleg a szembejövő ellenséges járműveket és a fülem mellett elsuhanó golyókat. Mi pedig az ellenállás mozgatórugója és gerince volnánk, nem hagyhatjuk ki a lehetőséget, hogy csökkentsük szektás ellenfeleink táborát. Ami valójában soha nem történik meg, mert a fegyveresek néhány méterenként bárhol ott teremnek, és sose fogynak el. Igazán motiváló. A játékban eltöltött első napon, szerintem több embert lőttem le, mint amennyi valójában élhet ebben a fiktív megyében. Bűntudatom persze nemigen lehetett, mivel ellenségeink személyében 2-3 karaktermodellt randomizáltak a készítők, így szinte minden második áldozatom ugyanaz a figura, vagy genetikailag tenyésztett másolata volt. Ez még gombócból is sok, nem hogy de ja vu-ből. Azt már csak röviden említem meg, hogy a mozgásanimációk is elég idejétmúltak, darabosak. Már nem emlékszem, hogy ez itt lett ennyire szembetűnő, vagy csak nem javították a korábbi rész esetlenségeit, de 2018-ban két-három karaktermodellből és mozgásanimációból gazdálkodni, egy sandbox játékban nem éppen előremutató. A retinámba égett a bongyorhajú férfi, aki minden alkalommal ugyanúgy repül hátra, mikor eltalálja a halálos lövés. A New Dawn esetében is hasonló a helyzet. A neonszínekbe burkolózott tolvajok továbbra is az utakon járőröznek, várva hogy belénk köthessenek. Elrabolt helyieket és üzemanyagkészleteket szállítanak, várva hogy lecsapjunk rájuk. De olyan is volt, hogy egy útszakasznál beragadt egy script, és amint egy bizonyos ponthoz értem, ugyanabból az irányból két ugyanolyan jármű haladt el, jelezve, hogy érdemes lenne jól utána mennem, amíg tehetem. Tehettem, mert elég volt pár métert sétálnom oda-vissza, és megint felbukkantak. Vajon egy szellősen vonuló konvoj, vagy egy körforgalom lehetett az oka?

Egyoldalú frizbi, a kedvencem.


A Far Cry 5 másik, és talán a legfontosabb eleme, hogy eredetileg  igyekeztek megteremteni egy élő, lélegző, állatokkal és emberekkel megtöltött terület látszatát. Aminek jól keresztbe tesznek a végtelenül felületesen beillesztett scriptek, amik úgy rántanak ki a játék hangulatából, hogy egy idő után már alig volt kedvem visszamenni. Az, hogy egy kisebb küldetés végén, a semmiből megjelenő ellenfelek úgy jelentek meg az előzők hulláin, mintha nem lenne semmi látnivaló, az még elmegy. Ami jobban zavart, és majdnem letöröltem miatta a játékot, az az újfajta narrációs és történetvezetési mechanika volt. A térképet ugyebár felosztotta egymás között az öreg Joseph három testvérkéje, három különálló küldetésszállal állva el az utunkat a főellenféltől. Ez idáig rendben is van. Motivációjuk ugyan mérsékelten volt csak hiteles, de legalább többet nyújtottak a gonosz bűnöző sablonnál, és viselkedésüket elkönyveltem családban örökletes őrületnek. Azt viszont még nem sikerült megemésztenem, hogy miért gondolták a fejlesztők, hogy egy openworld játék attól lesz szórakoztatóbb, ha az amúgy is végtelen számú ellenfelek okozta idegbajt azzal tetézik, hogy a script néha váratlanul átrak minket, egyik helyszínről a másikra. Ha a játék úgy érzékelte, hogy elegendő küldetést végeztem a folytatáshoz, esetleg elég erődöt számoltam fel, akkor csinálhattam akármit, lehetett körülöttem akárhány társam, gond nélkül elraboltak, és akár a pálya másik felén is találhattam magam. A legjobban akkor szitkozódtam, amikor egy általam frissen elfoglalt erődítményre éppen látványos csinnadratta közben érkezett meg a felmentősereg. Megnézhettem, ahogy a cimboráim egy halom fegyverrel megpakolva átveszik a hely irányítását, ám mielőtt meghallgathattam volna a kötelező gratulációkat az ügyes akcióért, a semmiből egy altatónyíl érkezett, én pedig bámulhattam a töltőképernyőt. És ez nem egyetlen eset volt, előfordult, hogy direkt átutaztam a térkép másik felére, ám a fejlesztők szerint rossz sorrendet választottam, mert egy küldetés végén visszateleportált az eredeti területre, hogy ott megnézhessek egy átvezetőt. Ha a Ubisoftnál senki nem teszteli a játékba beépített ötleteket, akkor bizony a mérges vásárlók fogják megtenni.

Először a Fast Travel-re gyúrjunk


Ezt az elemet hálistennek kitakarították a játékból, helyette kapunk más megoldásokat, amik nem forradalmiak, de legalább nem is rontják el a játékot; ilyen például a szintlépős, RPG rendszer bevezetése. Az alapvető feladatunk, hogy a Prosperity névre keresztelt kis települést fejlesztgessük, így haladhatunk előre a történetben. A legnagyobb értéket az etanol képzi, amit a Highwayman-től kell visszaszereznünk. Minden visszafoglalt bunker, minden ellopott tartálykocsi vagy sikeresen teljesített küldetés után, kapunk bizonyos mennyiséget, amit a bázisunk különböző funkcióinak fejlesztésére fordíthatunk. Ezzel és a különböző helyszíneken bújkáló specialisták beszervezésével, szintet ugorhat településünk, és megnyithatjuk az egyre erősebb és egyedibb fegyvereket és járműveket, és az újabb küldetéseket. Előállításukat a gyűjthető alapanyagokból fedezhetjük, amiből nem fogunk hiányt szenvedni, minden sarokban találunk majd az inventorynkba pakolható kacatokat. A fejlettebb eszközökre azért lesz szükségünk, mert idővel az ellenfeleink között is felbukkannak szívósabb figurák, amiknek a kiiktatása már nem lesz olyan egyszerű. A sima fehér kategóriás támadókat pár lövéssel leteríthetjük, ám a kék, lila vagy akár arany kategóriához, egyre komolyabb fegyverzetre lesz szükség, ha életben akarunk maradni. A nagyobb csoportokban támadó rosszfiúk, vagy állatok eddig is borsot tudtak törni az ember orra alá, ám ha van köztük egy magasabb szintű alak is, akkor jobb ha felkészülten várjuk és időben kiiktatjuk. 
Az elfoglalt erődökért még több üzemanyagot kaphatunk, ha válalljuk, hogy újra nekiessünk a takarításnak. Minden alkalommal komolyabb őrséggel nézhetünk szembe, egyre nagyobb jutalomért, ám ha túlzásba esünk, teljesíthetetlenné válhat a kihívás. 

Poszt-apokaliptikus grill, trendi frizurákkal


A karakterek illetve npc-k továbbra sem a legizgalmasabbak. Mindenkinek megvan a maga szerepe, és egy-két jópofa alak is bemutatkozik majd, de többnyire a szokásos jólelkű, barátságos figurák, akik rendkívül örülnek a segítségünknek, és egytől-egyig jót akarnak. A mi karakterünk az előző részhez hasonlóan egy személyiség nélküli néma Levente. Induláskor meghatározhatjuk a nemét, hiszen a teljesen szótlan karakterrel nehéz lenne enélkül azonosulni. Itt érzem, hogy ezt a szálat ügyesen megspórolták, a co-op mód bevezetésével. Így valamelyest értelmet nyernek a néhány elemből megtervezhető karaktereink, hiszen egymást már látni fogjuk, bár valójában ez csak jó kifogásnak tűnik. Egyetlen sort sem kellett alkotni valós párbeszédek létrehozásához és ezzel tökéletesen személytelen lett az élmény, amilyen már az előző részben is volt. Hősünk terminátor módjára számolja fel a rablók és gyilkosok alkotta bűnszervezetet, segít a helyieknek, nyomoz, kutat, gyilkol, anélkül, hogy egyszer is jelét adná valódi személyiségének. Nem állítom, hogy enélkül ne működne a játék, de a harmadik részt is ez dobta fel, és a hasonló, bár technikailag valamivel részletesebb Dying Light-ot is ez mentette meg a halálos unalomtól, hiszen karakterünk reagált az eseményekre, voltak érzelmei, még ha kissé sablonosan is voltak megrajzolva.

Kell ez nekem?

A Far Cry New Dawn tehát hűen követi a korábbi részekből összeöntött Far Cry 5-öt. Igaz, egy kicsit átszínezték, valamennyit csiszoltak rajta, feldobták egy egyszerűbb RPG-rendszerrel is, mert miért ne, de a scriptelt játékmenet, a szép lassan elavuló Dunia Engine, és a sokadjára is önismétlő játékelemek, lassan ennek a sorozatnak a rajongóinál is megtöltik a poharat. Nem húzott fel úgy mint az 5, ott már kiadtam a mérgemet. Itt is volt pár bug, mint az elhagyott partszakaszon meglelt motorcsónak, ami tíz méter séta után már nem volt ott, vagy az npc-k, akik minden alkalommal előbb érnek oda bárhova, de az ilyesmiken már csak legyintettem. Igazából jobb lett, mint amire számítottam, de ez talán csak azért van, mert semmire sem számítottam. A fegyverhasználat működik, a karakterfejlesztés és a valóban gyönyörű vidék felfedezése legalább motivál, szemben a főellenféllel, akit nem azért nyomnék le, mert fenyegető és félelmetes, hanem mert szeretném, ha többet nem szerepelne. A grafikai követelmények hasonlóak az előző részhez, valószínűleg mindenki megtalálja magának a megfelelő beállítást, ám ha éles textúrákat és szép effekteket szeretnénk, akkor egy középkategóriás videókártyát már el tud fogyasztani. Az ára valamivel kedvezőbb, mint egy számozott, önálló epizódé, a Steam és a Uplay felületén egyaránt nagyjából 15 000 Ft.

Hozzászólás

Ha hozzászólnál, kérjük jelentkezz be és tartsd be a kommunikációs normákat.
Az AMD jóformán robbantott az új 7nm-es termékpalettájával, és ahogy az új Ryzen 3000 processzorok, úgy a Navi GPU széria is megállja a helyét a piacon. Azért az Nvidia sem alszik, és bár alig jelentek meg az RTX kártyák, egy gyors frissítéssel rálicitáltak az eddigi termékeikre, és válaszul az RX 5700-as sorozatra, megjelentették RTX SUPER-re keresztelt darabokat, melyek megpróbálják átvenni az elődmodellek eddigi helyét. De vajon megéri az árkülönbség? Aktuális tesztünkben azt néztük meg, hogy egy AMD Ryzen 7 3700X processzor mellett hogy teljesít egy RTX 2070, és mennyivel tud többet az erősebb RTX 2070 SUPER. NZXT H700 CA-H700B-B1 A H700 a sokat méltatott NZXT egyik legnépszerűbb darabja, nem egy tesztünkben felbukkant már valamelyik típus, akár a kisebb H500-ra, vagy az extrákkal felvértezett H700i-re gondolunk. A termék tehát igazi prémiumkategóriás darab, az elegáns egyszerűség, és a kívül-belül masszív, teljes egészében acél kialakítás jellemzik. A nagyszerűen szerelhető ház EATX, ATX, Mini-ITX, és Micro-ATX lapalapokat is fogad, és szinte bármilyen hűtési megoldás kialakítására alkalmas. 360mm-es radiátornak fent és elöl is van hely, 120/140mm-es ventilátorokból pedig akár hét is beszerelhető. A látványos konfigok szerelmeseinek nem csak az edzett üveg oldallap hízeleg, ugyanis egy extra alkatrésszel videokártyánkat nem csak fektetve, de vertikálisan is beszerelhetjük, ezzel teljes rálátást nyerve a VGA-nkra. A házat számos pontján dicséret illeti, legyen sz
2019. 09. 16
Igazán ütős NAVI-kat hoz a Sapphire és az MSI Az általunk is tesztelt SAPPHIRE RADEON RX 5700 PULSE igazán jól sikerült, és hamarosan érkezik a még robusztusabb RX 5700 XT NITRO+ OC. A hűtés vaskosabb, magasabb mint a PULSE esetében, és láthatóan hosszabb mint a nyomtatott áramkör, továbbá a szériára jellemző három ventilátorból a középső nyolc, a két szélső viszont tíz centiméteres. A tuning kártya két 8 tűs PCI Expressz csatlakozót kapott, és a VRM is ütősebb lett. A csatlakozók nem okoznak majd meglepetést, a videojelet két DisplayPort 1.4, és két HDMI 2.0b közvetíti. Az órajel és tuning mértéke még nem ismert, viszont az ígéretek szerint már a napokban elrajtolhat a kártya, vételára pedig kb. 160 000 Ft lesz. Halk és hűvös az eddigi leggyorsabb MSI RX 5700 XT GAMING X. Az MSI megmaradt a két ventilátoros megoldásnál, a 7. generációs Twin Frozr hűtés pedig a tesztek szerint rendkívül hatékony, és terhelés alatt is 70 fokon tartja a kártyát. Az alap órajel 1730 Mhz, a maximális Boost viszont akár 2025 MHz, így kb. 6%-kal gyorsabb mint egy RTX 2070, és csak 4%-kal marad el a leggyorsabb Radeon VII-től. A 297 x 85 x 140 mm-es méretekkel rendelkező kártya szintén két 8-tűs tápcsatlakozót kapott, a kimenetek elosztása azonban egy kicsit más mint a Sapphire esetében, ugyanis három DisplayPort 1.4, és egyetlen HDMI 2.0b csatlakozó elérhető. A kártya a külföldi teszteken jól szerepel, az ára pedig kb. 135 000 Ft + ÁFA lesz. Növekszik a Ryzenek hatékonysága Míg az AMD a B
2019. 09. 16
Elkezdődött? Úgy néz ki, hogy szép lassan mindegyik releváns gyártó megjelenteti az új AMD Navi kártyák saját, egyedi hűtéssel ellátott változatait. Legutóbb egy MECH szériás darabot tesztelhettünk, mely az MSI megoldása, ezúttal pedig a szintén régi piaci szereplő, a Sapphire custom hűtős kiadását, a Pulse-t vihettük el egy körre. A teszt egy alapvetően Intel és Nvidia párosítást rejtő konfiguráció segítségével zajlott, így nem csak azt láthatjuk, hogy mire képes a kisebbik Navi a népszerű i5-8400 mellett, de egy RTX 2060 SUPER-hez is hozzámértük, hogy lássuk, mennyi előnyt nyújt a belépő RTX erősített változata. PHANTEKS ECLIPSE P400 (TG) A sort ezúttal is az összeállításnak otthont adó gépházzal kezdjük. A választás egy Phanteks Eclipse P400-ra esett, ami azoknak a vásárlóknak kedvez, akik a letisztult egyszerű megjelenést preferálják, akár a ház formáit, akár a LED megvilágítást vesszük alapul. Az ATX, Micro ATX, Mini ITX, illetve E-ATX alaplapok fogadására képes 210 x 465 x 470 cm-es torony nem csak visszafogott stílusával, de árával is vonzóvá teszi magát, hiszen a belépő kategóriánál valamivel magasabban foglal helyet, cserébe kellemes tulajdonságokkal rendelkezik. A tető mágneses porszűrőt kapott, az előlap pedig egybefüggő műanyag, így a mögötte elhelyezett ventilátor az alul és felül található lélegzőrácsokon szívja be a szoba levegőjét, melyek szintén kivehető filtereket kaptak. Rendszerhűtőkből hátul egy, felül kettő, elöl pedig három 120mm-es helyezhető be,
2019. 09. 13
Bemutatkozott a Huawei legfejlettebb mobilcsipje Az új 8 magos, 7nm-es Kirin 990 két változatban is megjelenik! Az egyik 4G, a másik 5G modemmel szerelve érkezik, utóbbi maximum 2,3 gigabit per másodperc letöltési sebességre képes, de az 1,25 gigabites feltöltés sem hétköznapi. Az adatkapcsolat utazás közben sem lesz épp lassú, mivel 120 km/órás haladási sebesség mellett is tartja az akár 700 mbps-ot. Az új 4 magos neurális egység a Da Vinci nevet kapta és saját fejlesztés, mely a cég állítása szerint tizenkétszer múlja felül legelső fejlesztésüket. Feladata nem más, mint a mesterséges intelligencia feladatainak kiszolgálása, és sokkal többre lesz képes a szimpla arcfelismerésnél, vagy korunk megtippelésénél. Amennyiben a technológia valóban működik, egy fotó alapján megmondja pulzusunkat, és légzésritmusunk meghatározására is képes, továbbá már most képes együttműködni számos más alkalmazással is. Az a gépi tanulásra tervezett egység másik érdekes újdonsága az úgynevezett Tiny Core, ami a kisebb igényű feladatokhoz készült, és 24-szer kevesebbet fogyaszt mint a teljes értékű magok, melyekből a 4G modell kettőt, az 5G pedig hármat kapott. A két chip közötti különbség nem csak az eltérő felszereltséggel bíró NPU-ban merül ki, ugyanis a CPU nyolc magjából hat a 4G-s modellben alacsonyabb órajellel bír mint az 5G-s kiadásban. A tranzisztorok száma is az 5G-s modellnek kedvez, a Mali-G76 MP16 integrált grafikus vezérlő azonban mindkét esetben 700 Mhz-en ketyeg. A cég s
2019. 09. 09
Végre az erősebb Navi is elhagyta a gyári hűtést Itt a szeptember, és végre Magyarországon is tiszteletüket teszik az egyedi hűtéssel ellátott Navi kártyák. Az MSI RX 5700 MECH OC-t nekünk is volt alkalmunk elvinni egy körre, így nagyjából képet kaphattunk róla, hogy mit tud a gyári dizájnt, és a rémes blower hűtőt elhagyó MECH kiadás. Aki szemfüles, valószínűleg kiszúrta már, hogy webshopunkban egy másik kártya is felbukkant, méghozzá az erősebb XT újragondolt változata. Az EVOKE szériához tartozó kártya szintén az MSI műhelyéből került ki, és szintén egy gyárilag emelt órajellel rendelkező dupla ventilátoros megoldás. Az első házi tesztek elkészültéig nézzük meg közelebbről, mit is nyújt a várakozók számára az MSI RX 58700 XT EVOKE OC. Az MSI több formában is útjára indítja saját Navi változatait, a már bemutatott MECH változat mellett Gaming X, air-boost illetve az itt látható EVOKE széria is képviselteti magát. Az EVOKE egy új sorozat, ami első ránézésre a gyártó Lightnig sorozatát juttathatja eszünkbe, mely hasonlóan masszív, és nem túl hivalkodó dazájnnal megáldott fém hűtéssel hódított. Ahogy a MECH OC-n, úgy itt is visszaköszön a Twin Frozr VII dizájnra épülő, két 90 mm-es Torx ventilátor. Ha a kártyára pillantunk, azonnal szemet szúr, hogy hosszából lefaragtak jó 3 cm-t, cserébe a nyitott, dupla ventivel szerelt hűtésnek és a borításnak köszönhetően vaskosabb lett. Külsejével nem követ semmilyen extravagáns trendet, és nem is flancol, hacsak az arany és pezsgő sz
2019. 09. 06
Az MSI lehűti, és tuningolja is az új Navi kártyát Nem vádolhatnánk az AMD-t azzal, hogy elárasztották volna a piacot friss termékeikkel. Az új Ryzen processzorok elég visszafogott adagokban érkeznek, és olyan eddig talán nem is fordult elő, hogy minden típus egyszerre lett volna elérhető. Hasonló a helyzet a Navi kártyákkal is, az új RX széria két képviselője elérhető ugyan, de a gyári blower típusú hűtéssel ellátott kártyák közel sem olyan vonzók, hogy a készletek gyors kisöprését eredményezzék. A dolog teljesen érthető, az extrém melegedés minimum ijesztő, az idejétmúlt hűtés ráadásul nem csak alacsony hatékonyságú, de rémesen zajos is, így sokan inkább önuralmat gyakoroltak, az augusztusra ígért egyedi kiadások érkezéséig. A kártyák azonban nem jöttek, így szeptember elején vehettünk először szemügyre az első, gyáritól eltérő megoldást. Az MSI kártya érkezése örvendetes, és ezzel talán közelebb kerültünk a többi gyártó házi megoldásaihoz is, melyek remélhetőleg a hónap végéig már elkezdenek felbukkanni. A tesztünk egy optimális kombináció, hiszen végre megnézhetjük, hogyan teljesít együtt a közkedvelt Ryzen 5 3600 processzor és az RX 5700, előbbi egy minőségi toronyhűtéssel, utóbbi az MSI két ventilátoros megoldásával, mindezt egy ízlésesen összeválogatott konfigurációban. NZXT H400I CA-H400W-BR Az NZXT már bizonyította, hogy minőségi termékeivel érdemes a figyelmünkre, és persze pénztárcánk tartalmára. A H400i széria egy igazi prémium kategóriás micro-ATX (illet
2019. 09. 05
Nyers erő a kupak alatt Szép lassan feltöltődnek a készletek, és az új Ryzen 3000 processzorok minden kategóriában elérhetővé válnak, ám a fokozott érdeklődésnek köszönhetően, mire az egyik típus felbukkan, addig a másik jó eséllyel elfogy. A jelenlegi árak sajnos ellentmondanak a kezdeti várakozásoknak, a webshopban böngészve nem azokat a kedvezményes ajánlatokat találjuk, amivel az AMD még a megjelenés előtt aláígért az Intelnek. A kereslet nem kicsi, és számos érdeklődő várakozásra kényszerült, míg végre befutott a kiszemelt processzor, így akinek elfogyott a türelme, az árak enyhüléséig sajnos számolnia kell az általános felárral, és a folyamatosan változó elérhetőséggel. A várakozásnak mindenesetre vége, és megérkezett az AMD asztali piacra szánt felső kategóriás szörnyetege is, a Ryzen 9 3900X, melyet videós bemutatónk óta tulajdonképpen el is kapkodtak. A teszt tárgya természetesen egy összehasonlítás lesz, méghozzá az Intel csúcsprocesszorával, az i9-9900K-val, így végre mi is megnézhetjük, hogyan is áll helyt az új Ryzen, az eddigi erőbajnok ellen. Ebben a kategóriában aligha a játék alatti teljesítmény a legfontosabb szempont, azonban most az is kiderül, hogy az AMD is hozza-e azt a teljesítményt, amit az utóbbi években kizárólag az Intel termékeivel érhettünk el. Hogy a körülményekből minél többet kihozzunk, nem vethettünk be mást, mint a jelenleg elérhető legizmosabb VGA-t, az RTX 2080Ti-t. A két összeállítás számos alkatrésze megegyezik, így a felsorolást a kö
2019. 09. 04
Ingyenes játék? INSIDE! Megállíthatatlanul pörög az Epic Games promóciós hadjárata, melynek keretei között ingyenes játékokkal bombázzák az érdeklődőket. Aki korábban figyelte a híreket, lecsaphatott a Playdead fejlesztőinek Limbo című alkotására, most pedig a stúdió második sikere, az Inside is felkerült az ajándék címek listájára. Az különleges és nyomasztó hangulatú logikai platformjáték egyedi vizualitással, váratlan helyzetekkel és utánozhatatlan atmoszférával bír, így aki valamiért kihagyta, szeptember ötig lecsaphat rá, egy újabb pixelgrafikás indie játék, a Celeste társaságában. Az Inside és a Celeste IDE kattintva elérhető. Érdekes mintadarabok az új AMD APU–kból A 7nm-es, laptopokba szánt ultramobil processzorok Zen 2 processzormagokkal, és a Vega 20-nál fejlettebb GPU-val érkeznek majd. A Renoir kódnéven fejlesztett négy magos SoC APU-k bemutatását, a jövő év elején megrendezésre kerülő CES rendezvényre várják. A két tesztpéldány érdekes tulajdonságokkal bír. Az egyik 3GHz-es magokkal és 800MHz-es IGP-vel, a másik 1.8 GHz-es magokkal, viszont 1.9 GHz-es órajelű IGP-vel bír. Sajnos több fontos részlet nem ismeretes, mivel az AMD által kiküldött mintadarabokból szoftveresen nem kinyerhetők olyan lényeges információk, mint a például a multiprocesszorok száma. Ezek az adatok tehát még erősen kísérleti fázisra utalnak, az AMD pedig valószínűleg az arany középutat keresi, ugyanakkor az új grafikus vezérlő, még korlátozva is erősebb mint az Intel je
2019. 09. 02
A Gigabyte néhány éve belátta, hogy ennyi tapasztalattal a háta mögött ideje követnie legnagyobb konkurenseit, így az Asus, vagy akár az MSI után a Gigabyte is külön brandet hozott létre, ahol a megszokott jó minőségű alaplapok és videokártyák mellett, további játékosoknak szánt kiegészítőket dobnak piacra, méghozzá a felső, illetve prémium kategóriában. Végül tavaly eljutottak az első SSD-ig, idén pedig bemutatták az első high-end NMMe meghajtóikat is, melyek egyszerűen az Aorus RGB SSD nevet kapták. Ahogy azt már megszokhattuk, a kiváló minőség és az ütős teljesítmény mellett RGB díszítéssel jelzik, hogy ha az M.2 vagy PCIe modellekre tekintünk, nem belépőszíntő termékkel van dolgunk. GIGABYTE Aorus RGB M.2 SSD Az SSD-k alumínium hűtőbordával felvértezve érkeznek, és bár ma már ez sem számít újdonságnak, esetünkben RGB megvilágítást is kapunk, az ismert sas alakú logó mögé bújtatva. Ami valóban újdonság, hogy ez az első termék, ami nem csak pulzál, vagy villog az RGB skála színei között ugrálva, de kompatibilis a gyártó RGB Fusion 2.0 rendszerével is. Ennek értelmében, amennyiben a technológiával felvértezett alaplapot vásárlunk, teljes irányítást kapunk az eszköz viselkedése, illetve beállításai fölött, és a gépünkben lévő egyéb hasonló termékekkel is szinkronba hozhatjuk. Aki számára ez fontos szempont, lassan nem marad alkatrész, ami ne világítana, és ami fölött ne rendelkeznénk teljes kontrollal. Választáskor azonban érdemes tájékozódnunk, amennyiben szeretnénk kézb
2019. 08. 27
Hello stabilitás, viszlát PCI-Express 4.0 Korábban már szó volt az új Ryzenek és többek között a Destiny 2 stabilitási problémáiról. A játék konkrétan nem akart elindulni az új generációs processzorokkal. Ezt amilyen gyorsan tudták, orvosolták is, azonban az alaplapokhoz szánt komolyabb frissítésre még várni kellett.  A Combo-AM4 1.0.0.3ABB kódnevű AGESA frissítéssel ellátott új BIOS-okat, szép lassan minden gyártó elérhetővé teszi, a tapasztalatok szerint pedig valóban stabil lett, és megoldja a korábbi problémákat. Javítja többek között több felhasználó által is bejelentett feszültségingadozást és órajelproblémákat, a Windows alatt észlelt M.2 SSD-kkel és rendszerfájlokkal kapcsolatos hibajelenségeket, továbbá a Linuxos bootolási hibákat is orvosolja, és már természetesen a Destiny 2 is kérdés nélkül fut. Ez nem volt ugyan titok, az említett frissítéssel azonban életbe lépett az AMD korábbi ígérete, miszerint a 300-as, illetve 400-as szériába tartozó vezérlőhidak, a továbbiakban nem támogatják a PCI-Express 4.0 szabványt. Aki tehát élni szeretne a lehetőséggel, és alaplapjának BIOS-át megfelelően stabilnak találta, az AMD egyetlen partnercégét sem kényszerítette a korábbi BIOS verziók eltávolítására, egyéb esetben viszont kizárólag az X570 lapkészlet biztosít majd kompatibilitást. Versenyzőknek szánt monitort hoz a HP A játékosokat célzó Omen széria új darabja nem hétköznapi darab, a 27 hüvelykes kijelző WQHD, azaz 2560x1440-es felbontás mellett 240Hz-es k
2019. 08. 26
Ha a sebesség számít! A termék hivatalos weboldala Legutóbbi bemutatónkban az LG egyik felső kategóriában versenyző monitorát láthattuk, ami nagyszerű színei és egyéb extrái ellenére nem feltétlenül egyértelmű választás, és ez első sorban az árának köszönhető. Ma már nem ritkák a magas képfrissítéssel és alacsony válaszidővel rendelkező kijelzők, de mit tegyünk, ha nem szeretnénk százezreket költeni egy jó minőségű monitorra? Esetleg játékstílusunkhoz és igényeinkhez elsősorban a sebesség passzol, a színhűség vagy a tökéletes betekintési szögek pedig csak másodlagosak? A piacon már egyre több feltörekvő vállalat kevésbé ismert brandje is megtalálható, ám az árkülönbség még nem feltétlenül olyan mértékű, hogy megérje kockáztatni, és a nagy múltú márkák termékei helyett fejest ugrani az ismeretlenbe. Az LG megjelenítői az utóbbi években minden teszten nagyszerűen vizsgáznak, és a minden árkategóriában kínálnak nagyszerű ár-érték aránnyal bíró modelleket. Lássuk, hogy mit kínál az LG 24GL600F-B a játékosok számára a 70 000 Ft-os ársávon belül. Külcsín és felszereltség Az 24"-es LG 24GL600F-B a belépő szintű gamer monitorok tipikus képviselőjének tekinthető, bár ebben a sűrű kínálatban, még a megbízható gyártó ellenére is egy pár ezer forinttal drágábbnak érezhetjük a kelleténél. Ezt az érzetet elsősorban a TN panel keltheti bennünk, ugyanakkor a hasonló tulajdonságokkal ellátott IPS, illetve VA monitorok csak nem olyan rég bukkantak fel, és még magasabb árkategóriáb
2019. 08. 26
Július óta forgalomban vannak az új AMD termékek, azonban nagyon úgy néz ki, hogy a szűkösen érkező szállítmányok, csak nehezen tudják kiszolgálni a hatalmas érdeklődést. A kereslet érthető is, hiszen az AMD beteljesítette korábbi ígéreteit, és az új Zen 2 architektúrás processzoraival valóban megmutatta, hogy ha a pénzünkért ütős teljesítményre vágyunk, akkor már nem az Intel kínálja az egyetlen reális opciót. Sőt, az előző generációban a Ryzen 5 2600 bizonyította, hogy korrekt áron juthatunk minden igényt kielégítő középkategóriás CPU-hoz, utódja a 3600X pedig azt mutatta meg, hogy egyetlen generációval később, mekkora ugrásra képes, ugyanabban a kategóriában. Úgy is mondhatnánk, hogy az AMD a hamvaiból a 7nm-es gyártástechnológiára épülő fejlesztéseivel, vagyis a Navi és Ryzen szériákkal éledt újra, és erősebb mint valaha. Talán az Athlon 64 korszakhoz mérhető robbanásról nem beszélhetünk, de az biztos, hogy rég láttunk ilyen izgalmas technológiai ugrást, és úgy általában vett, valódi fejlődést az otthoni felhasználásra szánt eszközök piacán. Most azonban a legfelső kategória felé teszünk egy kitérőt, ugyanis hosszas várakozás után végre felbukkant áruházunkban, az otthoni felhasználásra szánt szörnyeteg, a Ryzen 9 3900X. Lássuk hát, mit kínál számunkra az AMD új ütőkártyája. Ryzen 3000 - Az AMD visszavág Az első generációs Ryzen ugyan még nem hozott csodát, azonban sejthető volt, és maga a cég is azt kommunikálta, hogy innen már csak izgalmasabb dolgok következne
2019. 08. 23
A világ legnagyobb processzora! A Cerebras egy tudósokat, tervezőket és mesterséges intelligencia kutatókat tömörítő csoportosulás, több mint 150 alkalmazottal. Az általuk létrehozott chip, a valaha épült legnagyobb számítógépes processzor „wise” névre hallgat, pontosabban „Wafer-Scale Engine” (WSE), és a mesterséges intelligenciák fejlődésének új mozgatórugója lehet. A 46 225 mm²-es masszív chip, minden oldala nyolc és fél inch, azaz közel 22 cm hosszúságú, szemben egy átlagos processzorral, ami ujjhegyünkön is elfér. Felületén 400 000 mag kapott helyet, 1.2 billió tranzisztorral, ehhez képest eddig a legnagyobb GPU az Nvidia V100 volt, 815 mm²-en, 21.1 milliárd tranzisztorral. Az új chip konkrétan 57-szer nagyobb a V100-nál. A technológiának természetesen megvannak a korlátai, tehát nem egyetlen egybefüggő lapkáról van szó, hanem több kisebbről, melyek a TSMC megoldásának hála képesek együtt, egyetlen nagy egységként működni. A profit nagyobb mint korábban bármikor, a teljesítmény és a gyorsaság ugyanis rendkívüli mértékű, ráadásul az előre betervezett hibahatárnak köszönhetően kiküszöbölték, hogy a használhatatlan egységekből adódóan selejt keletkezzen. Ahogy az sejthető, itt nem a szokványos határon mozgó hőtermelésre számíthatunk, ehhez mérten speciális megoldásokra volt szükség a tokozás, a nyomtatott áramkör védelme, és a megfelelő hűtés érdekében. A megoldásnak az bizonyult, hogy a tekintélyes 15 kilowatt energia, és a hűtőfolya
2019. 08. 22
Csak a hátulja villog!  Az LG májusban jelentette be, hogy új termékekkel bővíti termékpalettáját, melyek grafikus munkákhoz, irodai felhasználáshoz és játékhoz tervezett monitorok formájában érkeznek. Az LG új 34 colos, felső kategóriás kijelzője szolgál néhány érdekességgel, de lássuk mit is kapunk a prémium szegmensbe érkező 34GK950G-től, közel 400 000 Ft-os vételárért. Külcsíny és felszereltség Az LG 34GK950G nem épp egy hétköznapi darab, ám ezt ebben a kategóriában el is várjuk. Az első ami szemet szúrhat, hogy a 21:9 képarány mellé ívelt kialakítást kapunk, a tekintélyes 34"-es képátlóhoz 1900R görbület tartozik. A kijelző szélei keret nélküli kialakítást kaptak, tehát kikapcsolva egyáltalán nem láthatjuk a képernyővel egy síkban fekvő kávát, és a korábbi évek robusztus peremeivel ellentétben, bekapcsoláskor is csak egy keskeny kis csíkot látunk majd. A talp kialakítása ma már nem igazán nevezhető extravagánsnak, hiszen a gamer címkével ellátott monitorok jelentős hányada alkalmazza. Ezt a madárlábra is emlékeztető, V formát amúgy a gyártó korábbi termékeinél, például a tévéiknél is láthattuk már, a stabilitást tehát egy kipróbált alap biztosítja. Ami a pozicionálást illeti, a dönthetőség -5 és 15 fok, míg horizontálisan 20-20 fokban forgathatjuk, illetve nem marad el az elvárt állítható magasság sem, a nyak ebben az esetben 11 cm mozgásteret biztosít számunkra. A hátsó panelra tévedve, ujjlenyomatoktól mentes, minőségi matt bevonatot tapinthatunk, mel
2019. 08. 21
Tovább pörög az Apex Legends A Respawn ingyenesen játszható battle royale lövöldéje nagyot szólt, ám megjelenése után valamelyest alábbhagyott, a hirtelen hatalmasra duzzadt játékosbázis lelkesedése. A kisebb-nagyobb szerverproblémákat, sőt, még a tömegeket érintő rejtélyes fagyásokat és véletlenszerű leállásokat is túlélte a közösség, ám a lassan csordogáló extra tartalmak és érdemi frissítések hiánya, már nagyobb falat volt. Azonban a fejlesztők nem álltak le, és a vérszegényre sikerült első szezon után új lendületet adtak a játéknak, hiszen azóta bővült a játszható karakterek listája, a második szezon pedig a kisebb-nagyobb változtatások mellett új fegyvert, még egy új hőst, és egy átrendezett csatateret is magával hozott. Jelenleg az augusztus 13-án startoló Iron Cown Collection eseményt élvezhetjük, mely augusztus 27-ig, egy régóta várt új játékmódot is megnyit számunkra. Új esemény: Iron Crown Collection Bár az Apex Legendst az első pillanattól fogva csapatjátéknak tervezték, a három fős osztagokkal levezetett pusztítás mellett, néha bizony vágyunk egy kis magányos lövöldözésre, arra a klasszikus "free for all" élményre, amikor nem számíthatunk társaink segítségére, viszont gyakori kereszttűzre már annál inkább. A Solo érkezését már egy ideje pletykálta a közösség, és maguk a fejlesztők is beszéltek róla, hogy terveznek új játékmódokat, ám ehhez a játék alapjaihoz kell visszanyúlni, hiszen egy játék egyensúlya könnyen felborul, ha drasztikus változást eszközölnek
2019. 08. 16
Az alacsonyabb ársávban is van élet? Van hát, és nem is akármilyen! Az utóbbi időben rengeteg prémium kategóriába sorolható konfiguráció fordult meg a kezünk alatt, több videó és cikk is született fél-egymillió forint között mozgó összeállításokról. De mi a helyzet akkor, ha valaki nem kíván több havi fizetést elkölteni, ugyanakkor szeretne egy játékra alkalmas, jó ár-érték arányú számítógépet. Persze kétszázezer forint sem elhanyagolható összeg, ám egy játékra szánt PC még kompromisszumokkal sem olcsó mulatság, így meg kell húznunk a határokat. Az utóbbi időben nincsenek rossz helyzetben a vásárlók, hiszen az AMD és az NVIDIA is szolgált néhány meglepetéssel, ami a szűkebb kerettel rendelkezőket sem rekeszti ki a játékok világából. Az AMD a Ryzen, illetve Navi szériákkal tett vonzó ajánlatot a leendő géptulajdonosoknak, míg az Nvidia a Turing architektúrát hasznosító GTX kártyáival kínál megfizethető, játékra alkalmas alternatívát. A következő összeállítás tulajdonosa megtalálta az aranyközéputat, és a két rivális cég kínálatából egyaránt válogatott.  Konfiguráció - alkatrészek Zalman i3 Midi A Zalman régi motorosnak számít a hardverek világában, nevüket és ismertségüket viszont elsősorban a hűtési megoldásaikkal alapozták meg. Az évek alatt természetesen számos periféria felkerült a listájukra, ám a legnépszerűbbnek talán mégis a házaik mutatkoznak. Az i3 szériát a korrekt belépő kategóriába sorolhatnánk, és bár nem tökéletes, a vállalat néhány másiik, olcsó házá
2019. 08. 15
Hűs vízfolyam a nyári kánikulában Aktuális bemutatónk tárgya, egy újabb ütős és ehhez mérten költséges konfiguráció. A vásárló jóformán kizárólag csúcskategóriás alkatrészekben gondolkodott, akár a házról, a processzorról vagy épp a tápegységről van szó, a hardverek összértéke pedig közelíti az egymillió forintot. Az összeállításban számos izgalmas darabbal találkozunk, azonban a legkülönlegesebb és szerelés szempontjából a leginkább időigényes, egyértelműen az épített vízhűtés. Lássuk miből is áll a rendszer, és hogy mit tud a játékok alatt. Konfiguráció - Alkatrészek COOLER MASTER COSMOS C700M (MCC-C700M-MG5N-S00 RGB) A vásárló nem volt hajlandó kompromisszumokat kötni, és egy igazi hadigépezetet igyekezett összeállítani. Már a ház kiválasztásakor kiderült, hogy nem a kompakt méret és a visszafogottság, hanem a masszív kialakítás, a jó szerelhetőség, a kiváló szellőzés és a halk működés voltak az elsődleges szempontok. Az biztos, hogy a Cosmos C700M nem hagy kívánni valót maga után, bár ha kis irodai asztalkánkra szánjuk, jobb ha új asztalt is vásárolunk hozzá. A 650 x 306 x 651mm-es dimenziók önmagukban is tekintélyt parancsolók, a kívül és belül acél és szálcsiszolt alumínium kialakítást pedig, egyedül az edzett üveg oldallap töri meg kissé, hogy láthassuk, mit is rejt a modern tankra emlékeztető test. Egy olyan összeállításban, ahol csak a ház közel 120 000 Ft, valószínűleg lesz mit nézni, és ez most sincs másképpen, elsőként mindjárt találunk négy, előre beszere
2019. 08. 14
A létrán felfelé! Folytatjuk tesztjeinket, hogy kiderítsük, mekkora a különbség játékok alatt egy új Ryzen 3000 processzor, és az Intel ütőkártyája, az i9-9900K között. Mennyit kell, és mennyit érdemes költenünk, ha a legtöbbet akarjuk kihozni gépünkből játékok alatt? A legutóbb egy 6 magos Ryzen 5 3600X került szembe a legerősebb i9-cel, és a tetemes árkülönbség ellenére a Ryzen 5 nagyszerűen állta a sarat. A következő tesztből pedig kiderül, mire képesek a Zen2 magok egy Ryzen 7 3700X-ben, mikor a rendszer automatikusan feljebb emeli a processzor órajelét. A tesztben az AMD processzora az alap 3.6Ghz helyett többnyire 4GHz környékén üzemelt, ám erre szüksége is volt, ha meg akarta mutatni, hogy mire képes a jelenleg kapható legütősebb videokártya, az Nvidia RTX2080Ti. Az összehasonlításhoz a legutóbbi tesztben szereplő konfigurációt vettük alapul, így a gép ismételt részletezésétől eltekintünk, a teljes cikk az alkatrészek bemutatásával ITT megtekinthető, a videó pedig IDE kattintva érhető el. BitFenix Nova BFX-NOV-100-KKXSK-RP A Bitfenix nem a prémium liga legismertebb képviselője, viszont az igényes középső kategóriáig számos érdekes terméket kínálnak, elsősorban házak, tápok, illetve rendszerhűtők formájában. A választott ház egy tipikus induló darab, ami megfizethető áron korrekt minőséget kínál, mindenféle különleges extra nélkül. Az ablakmentes torony ATX, Mini-ITX, és Micro-ATX lapokat fogad, a videokártya maximum 320, a processzorhűtő legfeljebb 160mm lehet.
2019. 08. 12
Milyen CPU hozza ki a maximumot egy RTX 2080 Ti-ból? Néhányan maximalisták, és az elérhető legütősebb hardvereket keresik, de vannak, akik a pénztárcájukhoz mérten szeretnék, a legtöbbet kihozni lehetőségeikből. Az új Ryzenek érkezésével mindkét kategóriában felerősödött a verseny, ám nem ritka, hogy valaki csak játszani szeretne, mégis túlköltekezik. Ha valami sokkal drágább, akkor sokkal jobb is? Az általunk elvégzett próba arra szolgált, hogy kiderítsük, játékok alatt mekkora különbség mutatkozik a legdrágább asztali processzor, az Intel i9-9900K, és a jelenleg legjobb ár-érték aránnyal bíró, AMD Ryzen 5 3600X között. Vajon szükséges 170 000 Ft-ot költenünk, hogy meghajtsunk egy RTX 2080Ti-t, vagy esetleg a fele is elég hozzá? A két összeállítás között tetemes az árkülönbség, a GTX1660Ti pedig ezúttal nem szállt versenybe, most minden a 2080 Ti és a két processzor körül forgott. Konfiguráció - Felsőház H700i CA-H700W-WB Az amerikai NZXT már 15 éve gyárt minőségi alkatrészeket, és első sorban házairól, hűtési megoldásairól és tápegységeiről ismert. A H szériás házaik a legnépszerűbb termékeik közé tartoznak, a sorozat darabjai a gépszerelőinknél is állandó vendégnek számítanak. A H700i egy prémiumkategóriás darab, kívül az elegáns egyszerűség, belül a masszív, teljes egészében acél elemek jellemzik. A nagyszerűen szerelhető ház EATX, ATX, Mini-ITX, és Micro-ATX lapalapokat is fogad, és szinte bármilyen hűtési megoldás kialakítására alkalmas. 360mm-es radiátornak fent
2019. 08. 07
Az AMD további 7nm-es termékei már a kanyarban vannak Az AMD elnöke és ügyvezetője, Dr. Lisa Su, a cég második negyedévének eredményeiről tartott tájékoztatót, ahol kérdésekre is válaszolt. A pénzügyi jelentés szerint az AMD mérlege, a vizsgált negyedév tekintetében még nem túl fényes, ám az új termékekből származó forgalom valószínűleg már jó hatással lesz a számokra. Az esemény végén természetesen elhangzott a kérdés, a 7nm-es csíkszélességgel készült GPU-k jövőjére vonatkozóan, a válasz pedig igazolni látszik az előzetes várakozásokat. Mint kiderült, nem csak a mobilprocesszorok, de az erősebb Navi GPU-k is megjelenésre várnak, így a következő negyedévek újabb érdekességekkel kecsegtetnek. Konkrétumokat persze nem közölt, de megerősítette, hogy a 7nm-es széria igen kiterjedt, számos még be nem jelentett termékre számíthatunk, és úton vannak a várva várt high-end, vagyis felső szegmenst erősítő videokártyák is. Eközben a már piacon lévő Navi architektúra helyzete is előremozdult. Az AMD folyamatosan dokumentálja architektúráinak fejlesztését, hogy ezzel segíthessék a fejlesztők munkáját. Az RDNA hardverek teljesen új felépítést kaptak, így a korábbi utasítások működése is jelentősen megváltozott. A korábban már nyilvánossá vált adatok mellé, a napokban megérkezett a Navi 10 alapját adó RDNA architektúra, 232 oldalas dokumentációja is, így a továbbiakban jobb optimalizációra, illetve bővebb kompatibilitásra számíthatunk, összességében pedig látványosan jobb teljesítmén
2019. 08. 06
Mit tud a legütősebb Navi egy RTX2070 ellen? Az AMD bizonyított, új termékeik valóban érdemesek a figyelemre, vagy akér a pénzünkre. De mi a helyzet az új videokártyákkal? Hiába a pozitív hangok, és a látványos eredményekkel járó tesztek, az Intel és Nvidia jó ideje uralják a piacot, és a vásárlók gyakran inkább kifizetik a drágább termékeket, hogy megkapják azt a stabilitást és támogatást, amit elvárnak. Egy új termékcsalád bevezetése ritkán zajlik zökkenőmentesen, hiszen a piacnak még fel kell zárkóznia az új architektúrához, és magának a gyártónak is megfelelően stabil meghajtóprogramot kell biztosítania, amivel minden helyzetben garantálható a stabil működés. A Navi kártyák startja amúgy sem egyszerű, mivel hiába a nagy teljesítmény, ha az AMD valamilyen érthetetlen módon, nem hajlandó új gyári hűtést tervezni a kártyáihoz. Így fordulhat elő, hogy egy valóban látványosan erős kártya olyan hőséget produkál, hogy az messzire riasztja a lehetséges vásárlókat. Ez persze mindig csak időszakos probléma, amit az Nvidia is nem egyszer megélt már, az egyedi hűtéssel szerelt RX kártyák pedig már ebben a hónapban megjelennek, így a türelmesebb vásárlók rendesen pénzüknél lesznek. Amíg ezekre a kártyákra várunk, nézzük meg, hogy a gyenge hűtés által visszafogott RX 5700XT, hogyan állja a sarat egy RTX 2070-nel szemben, egy izmos i9-9900K processzor mellett, egy közel 800 000 Ft-os konfigurációban. A videós bemutató IDE kattintva megtekinthető. Sharkoon Night Shark RGB A Sharko
2019. 08. 05
Wolfenstein Youngblood 27 éve, hogy a Wolfenstein 3D elindította a lavinát, ami az FPS műfajt jelentette. Van valami időtálló, és nemesen egyszerű abban, hogy végtelen számú ellenfélen küzdjük át magunkat pusztán lőfegyverünkre és ügyességünkre támaszkodva. Nehéz lenne vitatkozni azzal, hogy míg 1992-ben az egyforma folyosók, és a csekély számú ellenféltípus is bőven elegendő volt a játékosok letaglózásához, ma már ennél valamivel többre van szükség. Az ingerektől hemzsegő, és egymást másoló alkotásoktól túlzsúfolt piacon folyton meg kell újulni, vagy legalábbis úgy kell tenni, mintha. Valami ilyesmi szülte a Youngblood-ot is. A MachineGames fejlesztői jóformán mennybe mentek a 2014-es The New Order-nek köszönhetően, hiszen nem csak egy vegytiszta és zsigeri belső nézetű lövöldét tártak elénk, de a játék egy meglepően jól megírt történettel bírt, a kezében két ágyút szorongató főhős pedig valódi személyiséget, és azonosulható karaktert kapott. A végtelen háborútól sújtott, alternatív univerzum történetét tovább gördítő The New Colossus azonban, sajnos visszalépésnek bizonyult. A vérgőzös tömegmészárlás helyett egyre gyakrabban kényszerültünk lopakodásra, a féktelen akciót pedig rendre hosszas átvezetők szakították meg, amik a történet minden értékelhető mélységét elbagatelizálták, ezzel átadva a játékosokat egy olyan élménynek, ami inkább emlékeztetett egy rajongói Tarantino-filmre, mint egy új szintre léptetett Wolfenstein játékra. A megcsappant eladási számokat a kiadó
2019. 08. 02
Mennyire SUPER? Mit tud most az RTX széria belépő kategóriája?   Az informatika világában, a nyár az AMD-ről és a konkurenciával folytatott versenyéről szól, hiszen megérkeztek a 7nm-es csíkszélességen támadó Zen 2 processzorok, és a Navi videokártyák. De mi az Nvidia válasza az új RDNA architektúrás Navikra? Természetesen a felturbózott RTX széria, melyet sebtiben SUPER névre kereszteltek és még azelőtt bejelentettek, hogy az új Radeonok első szállítmányai elindulhattak volna. Az Nvidia érdekes döntést hozott azzal, hogy nem a már piacon lévő kártyák árait csökkentette, helyette újratervezett példányok gyártásába kezdett, melyek ráadásul le is váltják elődjüket. Ez alól kivételt képez az RTX 2060 SUPER, ami mellett piacon marad az eredeti kártya is, az RTX 2070 és 2080 viszont idővel átadják helyüket a SUPER változatoknak. A koncepció lényege, hogy mostantól nagyobb teljesítményt kapunk, nagyjából azonos áron, ráadásul a sugárkövetés is elérhető marad, ami az AMD esetében egyelőre aligha lesz opció. Az RTX 2060 eddig sem volt egy rossz kártya, de nézzük, hogy mit tud egymáshoz képest a két testvérke, egy Intel processzorral szerelt, közel 400 000 Ft-os rendszerben. Először az összeállítás alkatrészeit mutatjuk be, a két kártya és a játékteszt részletei a cikk végén sorakoznak. Jobban kedveled a videós formátumot? Gépszerelés és játékteszt a YouTube csatornánkon! Az összeállítás ZALMAN S2 A Zalman már 1999 óta van jelen a hardverek világban, és elsősorban hű
2019. 07. 31
Ideális választás? Mégis melyik középkategóriás Ryzen-t válasszam? Az elmúlt két-három év alatt, a mainstream processzorok körül nagyot fordult a világ. Az otthoni, tehát nem ipari felhasználásra szánt processzorok piacán, hosszú évekig nem figyelhettünk meg érdemi fejlődést, és míg az AMD időről időre a saját hangját kereste, az Intel megtehette, hogy valódi fejlesztés helyett, ugyanazt a bevált architektúrát adja el minden egyes évben, átcímkézéssel, minimális változtatásokkal. Az utolsó említésre méltó újdonságot a 2. generációs, 32 nm-es lapkára épülő Sandy Bridge hozta, innentől kezdődött a költséghatékonyságra alapuló szemlélet. A ma is használt 14 nm-es gyártástechnológiát a 2015-ös Skylake család vezette fel, majd jött a Kaby Lake. A hetedik generációs processzorokkal konkrétan megismételték a nyom nélkül eltűnt 5. generáció legügyesebb húzását, a teljesítmény ugyanis mindkét esetben megegyezett az előző generációs modellekkel. A 7700K, akkor a széria legerősebb processzora volt, azonban a K jelölés és a magasabb árcímke, hiába utalt a szabad tuningolási lehetőségekre. Az Intelhez tömegesen érkeztek a panaszok, miszerint számos forgalomba került darab, még terhelés nélkül sem működik emelt órajelekkel, erre a vállalat hat hónapnyi csend után annyit reagált, hogy ilyen esetben, egyszerűen csak mellőzzük a tuningolást. Hogy mire szolgál ez a kis visszatekintő? Ha processzor választás előtt állunk, nem árt, ha figyelembe vesszük, hogy mit kapunk a pénzünkért, még akko
2019. 07. 25
Mit válasszunk a felső-középkategóriában? Mára az otthoni felhasználásra szánt videokártyák is bőven kinőtték azokat a a kereteket, amiket egy bő évtizeddel ezelőtt tudtak magukénak. Számos vásárló már nem csak játékra szánt eszközt keres, hiszen legyen szó munkáról, vagy szabadidőről, egyre többen foglalkoznak videós tartalmak előállításával, szerkesztésével. Az új generációs hardverek pedig természetesen igazodnak ezekhez az igényekhez, és már nem okoz gondot ha játék közben online közvetítést tartanánk, és a vágott videóanyagok kódolási ideje is drasztikusan lecsökkent. Ez persze még mindig csak egy bizonyos réteget érint, mindenesetre a modern architektúrák már rendkívül gazdag funkcionalitással bírnak, amiből persze a játékosok profitálnak leginkább. Az Nvidia tavaly indította útjára a Turing architektúrára épülő RTX kártyáit, idén pedig a Navi-nak hála az AMD is szóhoz jutott, sőt, hosszú évek után ismét valódi versenyhelyzetet teremtett. Az új Radeon kártyák érkezésével rendkívül erős lett a felső-középkategória, lássuk, hogy mit kínál, és mit tud egymáshoz képest a két széria belépőmodellje. RTX 2060 Az Nvidia tavaly szeptemberben indította útjára az RTX videokártyákat, élükön az RTX 2080 Ti-jal, az RTX 2080 mögött pedig szorosan ott loholt az RTX 2070. A nevezék egyértelműen jelezte, hogy az előző GTX széria leváltására érkeztek, és ekkor még nem lehetett sejteni, hogy a kártyák alapjául szolgáló Turing architektúra, három újabb GTX kártyát is életre hív majd.
2019. 07. 23
Felpörgött az AMD – Navi kártyák a készleten Elérkezett az idő, folyamatosan érkeznek az AMD várva várt, 7nm-es gyártástechnológiára épülő hardverei. A Zen 2 processzorokat, és a Navi GPU-ra épülő RX5700-as sorozat tagjait már nem csak a tech oldalak, de a vásárlók is nyúzzák, sőt, mi is végeztünk már néhány játéktesztet. A látottak alapján az AMD nem okozott csalódást, hiszen az Intel sok éves tétlenségével ellentétben, ezúttal náluk valódi fejlesztés zajlik, nem csak a több éves architektúrák újracimkézése. Az Nvidia is igazi ellenfélre lelt, hiszen a Navi megmutatta, hogy valóban játékra optimalizált hardverekkel képesek újra ringbe szállni, sőt, a középkategóriából oda tudtak szúrni még a drágább RTX kártyáknak is. Nézzük hát, hogy mit kínál a két új Radeon, vegyük át, hogyan szerepelnek a teszteken és nézzük meg, mennyit kell fizetnünk értük. Radeon RX 5700 és RX 5700 XT A találgatásoknak vége, a pletykák ideje lejárt, az RX 5700 és RX 5700XT videokártyák valóban ütősre sikerültek. Az új kártyákkal szép lassan leváltásra kerül a megkopott GCN architektúra, hogy átadja a helyét a jövőnek szánt RDNA-nak. Míg a Radeon VII bevezette az új technológiát ám inkább csak egyfajta tapasztalatgyűjtés volt, az új RX szériát már tudatosan a felső-közép szegmensbe pozicionálták, és hosszú távra terveznek vele. Bevezetésük nem csak időszerű volt, de a vásárlóközönség számára talán relevánsabb is, mint a rendkívül drága csúcskategória. A piacon megindult a verseny, és végre t
2019. 07. 22
Elsőként a szlovének segítenek lecserélni a közepes hatékonyságú gyári hűtést Az EK Water Blocks 1999-es alapítás óta gyárt minőségi és professzionális hűtési megoldásokat. Az első sorban vízhűtési technológiára specializálódó cég, nagyjából a lehetséges komponensek teljes listáját lefedi, így CPU, GPU, RAM, SSD és szimpla rendszerhűtő megoldásokat is gyárt, a ventilátoroktól egészen a komplett folyadékhűtéses rendszerekig. Látva az új Radeonok érkezését, elébe ment az augusztusban érkező egyedi léghűtéssel érkező modelleknek, így a modderek és maximalisták már most előrendelhetik, a kifejezetten az RX 5700 szériához tervezett, egyedi vízhűtést. Nemrég végre mi is a kezünk közé kaparinthattuk az AMD népszerű újdonságait, és néhány rövid játékteszt alatt megbizonyosodhattunk a Ryzen 5 3600X és az Radeon RX 5700 erejéről. A teljesítmény itt is önmagáért beszélt, ahogy teszt alatt mért mért hőfokok is. Míg a Ryzen szériához mellékelt gyári hűtés korrektül elbánik a terhelés alatt keletkező melegedéssel, az RX5700-ra és az XT modellre szerelt gyári blower hűtő sajnos érezhetően rosszul teljesít, ahogy ez ettől a típustól nem is meglepő. A külföldi tesztelők egybehangzó véleménye szerint, a jócskán alulteljesítő hűtő érezhetően visszafogja az új Navikban rejlő teljesítményt, és ez különösen igaz a kártyában rejlő tuningpotenciálra. Ilyen aluloptimalizált hőterelés mellett, kiaknázhatatlan az amúgy sokat dícsért Navi chip ereje, hiszen még a gyárilag belőtt skálázódás is nehe
2019. 07. 19
Arctic Freezer 34 eSports A svájci Arctic Cooling, 2001-es alapításakor divatot indított az asztali PC-kbe szánt csendes hűtőrendszerekkel. A fejlődés egészen 2009-ig tartott, ekkor a cég elhagyta nevéből az utótagot, és akár egy zenekar, a rövidebb de emlékezetesebb Arctic néven folytatta tevékenységét. Ám míg a bandák többnyire szétváláskor, vagy távozó tagok miatt váltanak nevet, itt a korszakváltás bővülést jelent, ugyanis termékpalettájuk különféle elektronikai és számítógépes perifériákkal bővült. A fókuszban persze továbbra is a fejlett hűtési megoldások maradtak, a Freezer 34 például idén jelent meg a piacon, hogy átvegye a helyét az előző Freezer 33-nak. Az új eSport modell érkezésével az eddigi árkategóriában tovább optimalizált kialakítást és jobb ventilátort is kapunk. A termék egy megszokott, masszív karton dobozkában érkezik, amit az egész Freezer szériát meghatározó fekete és fehér színek jellemeznek. Az oldalakon és a hátoldalon a megszokott információk, a termék főbb jellemzőivel, a doboz tartalmával, illetve a hűtő felépítését, és az új BioniX P120 venti képességeit méltató illusztrációkkal. A dobozon belül nincs szivacs ágy, vagy egyéb tömítés, a termék mellett épp csak elfér kiegészítőket rejtő lapos dobozka. Kiegészítők: Használati útmutató füzet 2 db csavar 2db szárnyas csavaranya 4 db Intel 115x, 4db Intel 2011 és 4 db AMD AM4 távtartó 1 db MX-4 hővezető paszta 1 db hátlap 2 db rögzítő és 2 db ventilátor rögzítő 4 db gumi betét/alátét
2019. 07. 18
Az új videokártyát a belépő- és a középkategória környékére várják A 7 nm-es gyártástechnológiára alapozó RX5700 és RX5700 XT egészen a felső kategória pereméig nyújtózik, és korrekt áron kínál korrekt teljesítményt, így az AMD versenyképessé vált, és kiállhat az Nvidia RTX szériájával szemben. Korábban már megindultak a pletykák, miszerint a Navi széria nem ebben a két kártyában merül majd ki, és esetleg egy bitang erős flagship modellre is számíthatunk, melynek felbukkanását az AMD tudatosan időzíti későbbre. A pletykák elindítója az a AMD régi partnere, a Sapphire volt, aki az új Radeonok megjelenése előtt számos RX kezdetű nevet levédetett, amiből sokan arra következtettek, hogy a két cég jól lebukott, és hamarosan egy egész rakás új kártyára számíthatunk. Sajnos hamar kiderült, hogy erről szó sincs, az intézkedés biztonsági szempontokból történt, hogy a potenciálisan használható kártyanevek ne kerüljenek illetéktelen fennhatóság alá. A rajongók ugyanakkor továbbra is bizakodnak, hiszen ha esély sem lenne az erősebb kártyák érkezésére, akkor a két Navi vajon miért nem RX5800 és 5900 néven látott napvilágot? Az utóbbi időben megszaporodtak a kétes eredetű pletykák és szivárogtatások, ám ahogy korábban a Ryzen processzorokkal megesett, most valószínűleg egy új Navi GPU is bukkant. Az adatok a Compubench adatbázisából kerültek elő, és ezek alapján arra következtetnek, hogy a chip nem az RX5700-as kártyákat is hajtó Navi 10, hanem a valamivel lejjebb pozicionált termékn
2019. 07. 17
Zen 2 mellé új alaplap? X570 a 100 000 Ft-os határ alatt Szép lassan megérkeznek az AMD legfrissebb fejlesztéseire alapuló hardverek, melyek több fronton is versenyképesek a konkurencia kínálatával szemben. A Navi grafikus processzorra, és RDNA architektúrára támaszkodó Radeon RX 5700 és 5700 XT kártyákkal a videokártyák frontján nevez kompetitív versenyzőket a közép, illetve felső kategóriában. Az asztali processzorok fontján, az évek óta versenyképes Ryzen széria mutatja be, hogy mit tud 7nm-es csíkszélességen. Az AMD itt nem állt le az újdonságokkal, hiszen friss lapkészletet is készített, miközben az előző platformok tulajdonosait sem lehetetlenítette el, a Ryzen 3000 CPU-k használatától. Az X570 chipset nagy újdonsága, hogy a Zen 2 processzorokkal karöltve, a piacon elsőként támogatja a PCI-Express 4.0 szabványt. Ami tény az tény, jelenleg néhány M.2 SSD-n kívül aligha tudja bármi is kihasználni ezt a tekintélyes sebességhatárt, hiszen még a legerősebb videokártyáknak is több mint elegendő, amit a PCI-Express 3.0 kínál. Az X570-es platformvezérlő chip (PCH) igen sokoldalú alapra épül, hiszen gyártáskor a processzorok esetén is használt 14nm-es lapkához nyúltak, ami hozzájárult a gyártási költségek csökkentéséhez. Bele se merek gondolni, milyen árban juthatnánk hozzá egy belépőszintű laphoz, ha ezeket a költségeket nem sikerül lenyomni. Ahogy a fenti táblázatban is láthatjuk, az előző platformokhoz képest nő a második generációs USB 3.1 csatlakozók száma, DDR4-es
2019. 07. 17
Ryzen vs Linux? Hamarosan megoldódnak a gondok Az AMD új, Zen 2 architektúrára épülő processzorai rendkívül jól szerepelnek a teszteken, ám ahogy a hasonló kaliberű megjelenéseknél gyakran előfordul, ez a termékcsalád sem indulhatott el kisebb-nagyobb fennakadások nélkül. Aggodalomra semmi ok, a segítség már úton van. Először a Destiny 2 játékosai maradtak hoppon, ugyanis a játék egyszerűen nem működik együtt a legújabb Ryzen 3000 CPU-kkal. A vizsgálatok alapján, a hibajelenség forrása nem az új X570-es lapkészlet, sőt, teljesen független a többi hardverelemtől vagy az operációs rendszertől. A fejlesztők pedig már jelezték, hogy látják a hibát, és azonnal bele is kezdtek a szükséges javítások elkészítésébe. Nem sokra rá jött a második kör, melyben a Linux operációs rendszer felhasználói érintettek. A bejelentések szerint, egyes frissebb Linux disztribúciók nem töltenek be Ryzen 3000 processzorral szerelt konfigurációkon. A gondot az év elején megjelent 5.0-ra, illetve annál újabb kernelre épülő Linux rendszerek tulajdonosai tapasztalták, azonban az AMD szinte azonnal reagált a felmerült problémákra. A közzétett nyilatkozat szerint, egyaránt feltárták a Destiny 2-vel, illetve a Linux rendszermagokkal kapcsolatos hibajelenségek forrását, a két esetet ráadásul egy füst alatt orvosolják. Bár részletekbe nem bocsátkoztak, annyit elárultak, hogy a hibák gyökere olyan mélyen található, hogy azokat firmware szinten kell kezelni őket, így nem hagyományos javítócsomagok érkeznek
2019. 07. 15
Élőben is bemutatkozott a Call of Duty új játékmódja Az augusztusi multiplayer nagyszabású bemutatóját, most a Gunfight-ra keresztelt játékmód másfél órás bemutatójával vezették fel Az előzetes beszámolók alapján pozitív hangulatban telik a várakozás az új Call of Duty epizódra, hiszen az Modern Warfare nem ígérkezik rossznak. A sajtó képviselői már beszámoltak a zárt ajtók mögött megtartott eseményekről, melyeken előzetes betekintést nyerhettek, a játék drámai elemekkel megtűzdelt egyjátékos kampányába. Az eddigi információk arról árulkodnak, hogy hosszú évek után nem csak kidolgozott kampányt, de végre új grafikus motort is kap a sorozat, és a fegyverkezelés is realiasztikusabbnak ígérkezik. Utóbbbit végre mi is megnézhetjük magunknak, ugyanis bemutatkozott a korábban bejelentett új többjátékos játékmód, a nem túl fantáziadús, de lényegretörő Gunfight. A nagy "újdonság" tulajdonképpen egy dedikált 2v2, vagyis a két páros küzdhet egymás ellen, persze némi csavarral. Az időzőjel azért került elő, mert a Call of Duty-k történetében nem ez az első hasonló ötlet. Talán van aki emlékszik, hogy a 2011-es Modern Warfare 3-ban például Face off néven szerepelt már, egy két, vagy kétszer két játékost mozgató játékmód, de a Halo 5, vagy épp a Quake Champions is próbálkozott a hagyományos csapat alapú deathmatch, négy fősre szűkített változataival. A Gunfight attól még nem lesz kevésbé izgalmas, ráadsul igazi Call of Duty szellemiséggel rendelkezik, így igyekszik felpörgetni az e
2019. 07. 12
Játékban is erős az új AMD APU! Végre beindult az AMD, nagy nehezen megértük a Zen 2-es asztali processzorok érkezését, ám a Ryzen 3000 nem kizárólag az új 7nm-es lapkákra épőlő megoldásokat takarja. A széria ugyanis az új, integrált grafikus vezérlővel ellátott processzorokkal köszönt be, melyek még az előző, 12 nm-es Zen+ architektúrára épülnek. Ez nem meglepetés, az APU-k mindig egy lépéssel lemaradva követik az aktuális generációt, és továbbra is kiváló alternatívát képeznek, belépő szintű videokártyával szerelt rendszerekkel szemben, melyek azonos teljesítmény esetén is többnyire drágábbak és többet is fogyasztanak. Az AMD megoldása tehát azok számára izgalmas, akik alacsonyabb büdzséből szeretnének számítógépet, nem kívánnak dedikált videokártyára költeni, viszont igénylik a jó számítási teljesítményt és adott esetben még játszanának is. Vásárlónk le is csapott az AMD újdonságára, így jó alkalom nyílt rá, hogy egy tesztben megnézzük, mennyit fejlődött a Ryzen 5 3400G a 2400G-hez képest. COOLER MASTER MASTERBOX Q300L MCB-Q300L-KANN-S00 A Cooler Master tavaly mutatta be egyedi házikóját, melyet kizárólag a micro- és mini-ATX rendszerekhez tervezett. Az apró, 387 x 230 x 381mm-es torony egyből megragadja az ember tekintetét, de a kellemesen egyszerű dizájn mellett, számos egyéb érdekességekkel is szolgál. A fedlap és az előlap tulajdonképpen egy-egy mágneses szűrőlap, ezáltal könnyen eltávolíthatók és tisztíthatók, és nem ez az egyetlen mozgatható elem. A megszokott
2019. 07. 11
Elszabadult az AMD – Ryzen és Navi megjelenés Megtört végre a csend, és megérkeztek az első független tesztek az AMD új 7nm-es hardvereiről. A Zen 2 processzorok és a Navi GPU-ra épülő RX5700-as sorozat tagjai már megjárták első útjukat a tesztelőknél, az embargó lejártával pedig nyilvánosságra kerültek az eredmények. A látottak alapján az AMD nem okozott csalódást az érdeklődőknek, hiszen évekre előre feladta a leckét az Intel-nek, az Nvidiának pedig végre újra valódi ellenfele akad, igaz, egyelőre csak a középső kategóriában. Lássuk hát, hogy mire számíthatunk a középkategóriát támadó Radeon RX 5700 és Radeon 5700 XT videokártyáktól. Radeon RX 5700 és RX 5700 XT Az elmúlt hetekben rendületlenül, és teljes csendben zajlottak a tesztek, és egy időben akár tíz videokártya képességei is összevetésre kerültek, hogy a megjelenés napján releváns adatokhoz jusssanak az érdeklődők. Ahogy azt korábban már bejelentették, az Nvidia is lépéseket tett, hogy megőrizze versenyképességét a felső-középkategóriás VGA-k piacán, így még az AMD előtt útjára indította a fantáziadús, RTX SUPER névre keresztelt kártyáit. Az alig 8 hónapja piacon lévő RTX széria frissített változatai, beindították a várt versenyt a két vállalat között, hiszen az AMD, válasz gyanánt még a megjelenés előt csökkentette az RX 5700 és RX 5700XT kezdőárait. Az Nvidia húzása sok vásárlónak kellemetlen pillanatokat okozhat, hiszen a tuningolt Turingok leváltják fiatal elődeiket a boltok polcain, viszont azokkal a
2019. 07. 09
 
PCX 2006-2019. Kapcsolat: pcx@pcx.hu Minden jog fenntartva
Cookie / süti kezelés
Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk a Részedre. Tudj meg többet...