fb pixel code
KATEGÓRIA
Ajánló
2019. 11. 14
Szoftveres Ray Tracing? Letölthető a Crytek új benchmarkja
2019. 11. 13
Harc WQHD felbontáson - RTX 2060 SUPER vs. RX 5700 számítógép teszt
2019. 11. 12
Poszt-apokaliptikus futárszolgálat - Előrendelhető PC-re a Death Stranding
2019. 11. 12
Warcraft III Reforged - visszatér a legendás stratégia, már játszható a béta
2019. 11. 11
Lebukott a 64 magos AMD processzor - közeleg a TR 3990X
2019. 11. 08
Van élet odakint? - The Outer Worlds bemutató
2019. 11. 08
AMD vagy Nvidia? Radeon RX5700 vagy RTX2060 Super?
2019. 11. 07
Év végi AMD bejelentés! - Ryzen 9 3950X és 3. generációs Threadripper processzorok
2019. 11. 06
A pokol kapujában – bemutatkozott a Diablo IV
2019. 11. 06
Miért füstöl az AMD-s konfig? Ryzen 3600, Radeon 5700XT és egy hihetetlen szerelés.
2019. 11. 04
A legerősebb Intel? 8 x 5GHz? Itt az i9-9900KS processzor
2019. 10. 31
Hogyan épül a merev csöves számítógép? Most elmondjuk és megmutatjuk.
2019. 10. 30
GTX 1650 és 1660 SUPER - újra lecsapott az Nvidia
2019. 10. 29
Kit érdekel, hogy neked mennyire jó szerelni? Az 1,1 gurigás számítógép.
2019. 10. 28
Fejlettebb AMD BIOS, gyorsul a Ryzen, 3nm-en a TSMC, ingyen Layers of Fear es QUBE 2
2019. 04. 01

Ha nem vettél RTX kártyát, itt az MSI GTX 1660 Ti Gaming X

Az MSI GTX 1660 Ti Gaming X edition a GeForce új GTX 1660 Ti sorozatának egyik high-end terméke. Gyári overclockolással érkezik, és teljesítménye láttán igen komolyan elgondolkozunk azon, hogy az RTX kártyák sajátosságai nélkül is jobb vételnek minősülhet, mint az egyelőre bizonytalan jövő elé néző raytracinges kártyák.

Mintegy fél évvel ezelőtt jelentek meg az NVIDIA GeForce RTX 2080 és 2080 Ti videokártyái, ami eléggé felzaklatta a gamer társadalmat. Fokozott lelkesedés fogadta a DLSS (Tensor) hozta előnyöket, és sokan rákészültek már, hogy az új hibrid raytracing technológiával megspékelve játsszák a Battlefield V-öt. Az NVIDIA reklámai elég virálisak voltak ahhoz, hogy minden eldugott médiafelületen szembejöjjön az új RTX technológia. Az árak azonban nem voltak meggyőzőek, nagyon drágára sikerültek az új videokártyák, és gamer részről erős szkepticizmus fogadta az új sorozatot, amiért egyelőre nem tudni, hogy a játékfejlesztők kihasználják-e majd a raytracingben rejlő lehetőségeket. Mindamellett, maga a raytracing a játékosok részéről nem találtatott annyira lényeges elemnek, hogy emiatt horribilis összegeket költsenek videokártyára – a “látványosan visszaveti a teljesítményt” és a “homályos megjelenést ad a játéknak” kritikák csak a jéghegy csúcsa, igazából az RTX kiadását követő negyedévben bezuhantak az NVIDIA bevételei és októberben 25%-kal beesett a részvényeik értéke. Ezt követően jelentek meg az újabb GTX sorozat megjelenésével kapcsolatos pletykák.

Az új sorozat tagjait megfosztották az RTX és DLSS sajátosságaitól, vagyis nincsenek RT és Tensor magok az új kártyákon - ami kisebb visszalépés az előző shader verzió irányába. A TU116-400 GPU 1536 shaderrel (CUDA maggal / stream processzorral), valamint 6GB GDDR6 memóriával rendelkezik. Ezzel az alappal két videokártyát adtak ki, a GTX 1660-at és 1660 Ti-t. A Ti változatot GDDR6 memóriával látták el, a nem-Ti változat pedig GDDR5 grafikus memóriát kapott, valamint február végén terjedtek hírek azzal kapcsolatban, hogy 6GB mellett 3GB-os változatok is megjelenhetnek (ám ezeket egyelőre cáfolták). Az 1660-as sorozat Turing architektúrára épül és nem rendelkezik raytracinggel és Tensor magokkal, emiatt változtatták vissza az RTX előtagot GTX-re.

Az RTX 2060-hoz hasonlítva azt láthatjuk, hogy a GTX 1660 Ti 25%-kal kevesebb shader processzorral rendelkezik, ami jelentős eltérés. Az órajel azonban elég meggyőző, 1850-1875 boost frekvenciával érkeztek az új videokártyák. Lényegesen alacsonyabb áron kifogástalan játékélményt adnak 1080p és 1440p felbontásban, így igazából RTX kártyák helyett az új GTX sorozat vált az NVIDIA új reménységévé.

MSI GAMING X 6G

Az 1660Ti videokártyák alapja a Turing architektúra. Az elérhető memóriakonfigurációk 6GB GDDR6 a Ti modellek és 6GB GDDR5 a nem-Ti modellek számára, 192-bit sávszélesség mellett. Ez a 120Wattos videokártya 1536 atív shader processszorral rendekezik (RTX 2060 esetében ez 1920 volt).

Kisebb TU116 szilikon felületen található a 6.6 milliárd tranzisztor, így nem forrósodik valami könnyen. Az MSI egy továbbfejlesztett TWIN FROZR 7 hűtővel látta el a GeForce GTX 1660 Ti-t, ami két 90mm-es TORX 3.0 ventilátorból áll, melyek a hagyományos és a diszperziós ventilátorlapátok előnyeivel egyaránt rendelkeznek, és igen nagy levegőáramlást generálnak. A hagyományos ventilátorlapátok újfajta elrendezése jobban összpontosított légáramlatot és ezáltal nagyobb légnyomást generál, alacsonyabb zajszint mellett. A Gaming X változatot láthatóan költséghatékony szemlélettel tervezték, mert alig valamivel drágább a referenciamodellnél. Jóféle kártya ez, kiváló hűtéssel és akkusztikai teljesítménnyel.

A videokártya egy HDMI és három Displayport csatolófelülettel rendelkezik, DVI és/vagy VirtualLink (USB) csatlakozó nincs rajta. Bár a GDDR6 memóriát nem módosították - az effektív órajel 12 GHz -, egy ujjmozdulattal felpörgethető 14-15 GHz-re, mint azt később látni fogjuk.

Külső megjelenés

Az MSI videokártyája sötét PCB-vel és két ventilátorral van ellátva, ez a két dolog, ami elsőre szembeötlő. A GTX 1660 Ti Gaming X változata az NVIDIA egy “szerényebb” ajánlatát képviseli abban az értelemben, hogy nem rendekezik RT és Tensor magokkal. Ez egy TU116 grafikus processzor, 6GB GDDR6 memóriával, amely 15 Gbps effektív értékkel üzemel, ez az RTX 2060/2070/2080 kártyákhoz képest egy alacsonyabb érték. Az aktív hűtés egy fémes kinézetű kettős dizájnt kapott (TwinFrozr 7). Az MSI levette a GTX 1660 Ti-ről a DVI és VirtualLink csatlakozót, a GTX 1660 Ti Gaming X ehelyett Displayport csatlakozókkal rendelkezik, melyek 60Hz-en támogatják a 8K felbontást. Mivel VirtualLink és NVLINK csatlakozók nincsenek, az SLI-t nem támogatja.


A videokártyát 12nm-es FinFet alapú Turing architektúrával látták el, közel 7 milliárd tranzisztorral, emellett 1536 aktív shader/stream magja van. A GDDR6 memória itt nem a Samsung, hanem a Micron gyártmánya.

A hátoldal fekete fedlapot kapott, ezen kisebb szellőzőnyílások láthatók, az áramkör viszonylag kis méretű. A kártya legfeljebb 65 fokra melegszik fel és a zajszint nem haladja meg az alig hallható mértéket.


A videokártya alsó, fölső és oldalsó szellőzőnyílásokkal egyaránt rendelkezik, a forró levegő nagy része a felső nyíláson fog távozni. Az MSI egy extra hűtőlapot is felszerelt. Persze, a váz szellőzést elősegítő felépítése alapkövetelmény, különösen egy ilyen dizájn esetében. Növelték továbbá a hűtőborda felszíni felületét is, ez további súlyt ad hozzá, így a teljes kártya 0,7 kg.

Az NVIDIA referenciakártyájával ellentétben ennél a videokártyánál a tápcsatlakozó a felső részen található. Bekapcsolást követően nagyon impozáns látványt nyújt, az RGB az alaplap áramköreit is megvilágítja.

Áramkör és komponensek

Az alábbi fotón látható a Micron által gyártott GDDR6 memóriacsip, ez 1750MHz-en (14 Gbps effektív) üzemel, valamint a 12nm alapú TU116 GPU. Mivel van két üres GDDR6 SMT hely, azt gondolnánk, elméletben lehetne 8GB memória is, de itt valószínűbb, hogy a gyártó az RTX 2060/2070 dizájnját újrahasznosította és elspórolta az új áramkör dizájn megtervezését.

Turing TU116 GPU specifikációk

A GTX1660 Ti számára gyártott TU116 GPU-n 6,66 milliárd tranzisztor található. Összehasonlításként: a Pascal esetében ez a szm 12 milliárd volt 471mm2 felületen. Gamerek azonnal a shader processzorokat veszik szemügyre - a Quadro RTX 8000 esetében 4608 van engedélyezve -, és mivel minden a 8 sokszorosa, 24 streaming multiprocesszor van rajta, mindegyik esetében 64 mag, ez összesen 1536 shader preocesszor. Ez a GPU egy optimizált 12nm-es FinFET gyártósorról érkezik, és a GPU egésze engedélyezve van.

Grafikus memória - GDDR6

Az NVIDIA Volta és Turing architektúrái közt egy fontos különbség éppen a grafikus memória. A HBM2 memória elavult a fogyasztói piacra szánt termékek számára, legalábbis egyre inkább annak tűnik - az iparág jelenleg egyértelműen a GDDR6-ot részesíti előnyben. Könnyebb és olcsóbb a gyártása, és teljesítményében felülmúlja a HBM2-t. A korábbi GeForce GTX 1080 a legfrissebb GDDR5X memóriával 11 Gbps sebességre képes, néha ez feltolható 12 Gbps-re. A GDDR6 ennél gyorsabb és energiahatékonyabb. Lekörözi a GDDR5X-et, és 14 Gbit/s sávszélességgel kétszer annyit nyújt, mint amit a GDDR5 ajánlani tud. A jövőben a GDDR6 16Gbps sebességgel is üzemelhet, ami szabályszerűen kétszer olyan gyors mint a szokványos GDDR5. A GeForce GTX 1660 Ti esetében egyelőre 12 Gbps GDDR6 memóriával van dolgunk.

Beüzemelés

A videokártya beszerelése egyszerű – miután elhelyeztük a PC-ben, mindössze a monitorkábelről és egy 6 vagy 8 pines tápcsatlakozóról kell gondoskodni. A gép elindítását követően telepítjük a legrissebb drivert, és újraindítást követően kész is van. További beállítások nem szükségesek, hacsak nem akarjuk módosítani a teljesítményt, amit az NVIDIA control panelben megtehetünk.

Manuális overclockolás

Mint az a játékosok körében többnyire ismert, a legtöbb videokártya esetében vannak olyan módszerek, amivel a teljesítményen kisebb javulást lehet elérni. Általában ez az alap órajel frekvencia és a feszültség növelésével érhető el. Ez többnyire néhány perc alatt kivitelezhető, bár kezdők számára nem ajánlott több mint 5%-os növelés. Például, ha az alap órajel 1500 MHz, 25-50MHz-nél nagyobb változtatással nem ajánlatos próbálkozni, mert ez instabillá teszi a működést. Nagyobb gyakorlattal rendelkezők szoktak próbálkozni az órajel sokkal magasabbra tolásával is, de ilyen esetben már elkezd különféle anomáliákat produkálni a videokártya, ami teljes fagyással is végződhet, így érdemes tartani azt a 25MHz-es határt.

Overclockolás az OC Scanner segítségével

Az NVIDIA az utóbbi időben bevezetett egy új módszert arra, hogy a megvett videokártyából kihozzuk a maximumot. Ma már gyakorlatilag automatikusan megtörténhet az overclockolás. Az MSI AfterBurner programban a Control+F megnyomása után látható az OC Scanner gomb - ezzel egy szoftveres tesztet indíthatunk el, ami megvizsgálja a hardveres lehetőségeket és megpróbál meghatározni egy stabil overclock beállítást, amit később egy gombnyomással alkalmazhatunk is. A “scan” gomb megnyomása után ez 10-20 percet vehet igénybe, majd az Afterburnerben az “apply” gombra kattintva ezt máris életbe léptethetjük. Az eredmények persze gépenként eltérőek lehetnek.

Miért GTX?

Az NVIDIA amiatt hozakodott elő az új GTX videokártyákkal, hogy az RTX eladások kiábrándító bevételeit ellensúlyozza. A GTX 1660 Ti teljesítménye a GTX 1070 / Radeon Vega 56 körüli szinten helyezkedik el, helyenként kisebb előnyökkel és hátrányokkal a riválisokhoz képest. Az MSI által kiadott Gaming X verzió teljesítménye 3%-os előnyben van a referencia kártyához képest, és amiatt is érdemes ezt a modellt választani, mert aligha mondható el, hogy minden más kártya is ennyire könnyen, szoftveres úton overclockolva 10%-kal felpörgethető lenne, tehát ez a Gaming X verzió kifejezetten a játékosok életét hivatott könnyebbé tenni. 1920X1080 és 2560x1440 felbontásban nagyon jó megjelenést és játékélményt ad, bár nem kifejezetten az a kártya, amit a most frisen érkezett játékokhoz Ultra HD felbontásra ajánlanánk.

Külső megjelenés

Sötét tónusú külső megjelenésével és TwinFrozr 7 hűtővel felszerelkezve, bekapcsolt állapotban lenyűgöző benyomást kelt. Illeszkedik a gamer preferenciákhoz, bár kicsit sötétebb és fémesebb megjelenésű, de ennek is megvan a varázsa. Az RGB effekteket jó nézni, ezek teljes egészében személyre szabhatóak a Mystic Light szoftver segítségével, a választás itt a felhasználóé. Bár a fedlap megítélése kapcsán megoszlanak a vélemények (adott annak lehetősége, hogy csapdába ejti a hőt és emiatt jobban melegszik az áramkör), az MSI erre a helyre ventilátorokat helyezett. Pozitív oldala azonban, hogy szilárd fedlappal jobban néz ki és védelmet nyújt az áramkörnek és minden komponensnek fizikai sérülésekkel szemben. Eleve egy stabil fedlap kinézete stílust ad a videokártyának, és az MSI GTX 1660 Ti Gaming X pusztán külső megjelenésével is “prémium” benyomást kelt.

Hűtés és akkusztika

A videokártya legfeljebb 65 fokra melegszik fel játék közben. Ez nem egy rossz érték, a zajszint is kifejezetten alacsonynak mondható, a kártya nem hívja fel magára a figyelmet onnantól, hogy beszereltük a házba. Készenléti állapotban a ventilátorok nem pörögnek, túlfokozott terhelés mellett azonban bármilyen videokártyánál előkerülhet a coil whine jelenség (ez a furcsa, cicergő hang, amikor túl van terhelve a kártya), ez alól a GTX 1660 Ti sem kivétel.

Overclockolás

Hagyományos módon és szoftveres támogatással egyaránt 10% körüli teljesítménynövekedést lehet elérni. Az OC Scanner a memóriahasználat, az áramfogyasztás, a feszültség optimalizálásával biztosít egy stabil overclock profilt, ezzel akár 14,5-15 Gbps-re is felpörgethető a memória.

Összegzés

Az új GeForce GTX 1660 Ti pontosan azt adja, amire az iparágnak és a felhasználónak szüksége van. A vásárlók tekintélyes hányada bizalmatlanul tekintett az új RTX kártyákra, főként azok túlságosan magas ára miatt. A GeForce GTX 1660 Ti ezt a problémát kezelte - gyakorlatilag kiadtak egy olcsóbb videokártyát, amiből kivonták azokat a tulajdonságokat, amiért a felhasználó nem volt hajlandó megvenni a drágábbat. Az új sorozat tagjai a GeForce GTX 1070 teljesítményét felülmúlják, ezért előrelépést jelent azok számára, akik GTX 1050-es vagy 1060-as kártyát akarnak lecserélni.

A GAMING X jól sikerült, gyári beállításai kedvezőek és nagyon jól overclockolható. Gyorsasága miatt megfelelő választás a legújabb játékokhoz és 2560x1440 Quad HD monitor felbontáshoz. A 8 helyett 6GB grafikus memória azonban nem a legelőnyösebb, különösen, ha ragaszkodunk a legmagasabb tartományokhoz. Kompetíciót tekintve, az MSI GTX 1660 Ti Gaming X a két Vega kártya közt helyezkedik el teljesítményben, legközelebbi riválisa a Radeon Vega 56. A raytracinget és DLSS-t természetesen eltávolították, ennek köszönhető az alacsonyabb ár. Maga a videokártya így jó, ahogy van, a célnak megfelelő és kielégíti a célközönség igényeit, a kérdés inkább az, hogy a bolti árak hogyan változnak majd a jövőben.

NTG - PCX

2019. 04. 01

Szoftveres Ray Tracing? Letölthető a Crytek új benchmarkja
Szoftveres Ray Tracing? Letölthető a Crytek saját benchmarkjaRTX nélkül működik, és meglepően gyors a Crytek megoldása Az RTX videokártyákkal a nagyközönség számára is elérhetővé vált a sugárkövetés, azonban a kevés támogatott játék, és a bekapcsolás után tapasztalt teljesítménycsökkenés miatt, sokan már előre temetni kezdték. Bár egyre több játékstúdió épít az NVIDIA módszerére, azóta több fejlesztő is saját, célhardvertől független megoldás fejelsztésébe kezdett. A legendásan gépigényes Crysis alkotói, márciusban már bemutatták saját készítésű eljárásukat, mely nem igényli a Turing kártyákban található RT magok használatát, de független a DirectX Raytracing-től is, melyet a Microsoft fejleszt. A projekt tömör lényege, hogy leküzdje a technológia alkalmazását megnehezítő hardveres és szoftveres akadályokat. A csapat néhány éve, már sikereket ért el a SVOTI (sparse voxel total illumination) technikával, ami PC-re is elhozta a régóta várt globális megvilágítást. Erre épül és ezt fejleszti tovább az új módszer, mellyel valósághű tükröződés szimulálható, valós időben. A lehetőségek száma szinte végtelen, az árnyékoktól elkezdve rengeteg dolog kiszámítható vele, ám egyelőre a tárgyak visszatükrözésére fókuszálnak. A demót elindítva mi is kipróbálhatjuk, hogyan birkózik meg gépünk, a játékoknak látványos vizuális ugrást jelentő feladattal. A Neon Noir című benchmark mostantól mindenki számára elérhető, a letöltéshez csak egy Crytek Marketplace regisztrációra lesz szüksé
Poszt-apokaliptikus futárszolgálat - Előrendelhető PC-re a Death Stranding
Az év legmegosztóbb sci-fi kalandja előrendelhető PC-re PlayStation 4-en már játszható a Death Stranding, 2020-tól azonban véget ér a konzolos exkluzivitás Hideo Kojima neve az utóbbi években kevés gamer figyelmét kerülhette el, hiszen a különc művész státuszt maximumra járató fejlesztő mindent elkövetett, hogy önálló projektje figyelmet kapjon. A 2016-ban bejelentett játék elkészült, megjelent, és végre kiderülhet, mit is takar a végletekig feszített titokzatoskodás, és a következetesen levezényelt reklámhadjárat. Bár a játék fejlesztése szoros együttműködésben zajlott a Sony-val, jövőre a PC-s közönség is kiveheti a részét az egyedi megközelítésű kalandjátékból, ugyanis a megjelenéssel egyidőben megnyílt az előrendelés lehetősége is. Aki rendelkezik a PS4-es változattal, az bizonyára örömmel fogadta a teljes körű magyar fordítást, így reméljük, hogy a feliratozás a PC-s változatot sem kerüli majd el. Az előzetes félelmekkel ellentétben, nem csak az Epic Games Store kínálatában lesz elérhető, tehát Steamen is megtaláljuk, egységesen 60€-ért, vagyis nagyjából 20 000 Ft-ért. Az alkotó nevével egybeforrtak az olyan fogalmak, mint a rétegelt történet, az elvont megközelítés, és a rendhagyó játékmenet, a konzolos kiadásról készült tesztek pedig már fellelhetők, és sok ponton igazolják az előzetes sejtéseket. A sci-fi és természetfeletti elemeket házasító világ megismeréséhez, egy aprólékos, türelmet igénylő kalandon át vezet az út. Igazi rétegjátékról van tehát szó,
Warcraft III Reforged - visszatér a legendás stratégia, már játszható a béta
Visszatér a világ egyik legsikeresebb stratégiai játéka Bár nem új epizódról van szó, bizonyára sokan várják a klasszikus Warcraft III felújított változatát is A Blizzard tavaly bejelentette, most október végén pedig elindította a zárt bétát. A 2002-es játék felújított változata Reforged névre hallgat, és a Frozen Throne néven megjelent nagysikerű kiegészítőcsomagot is magában foglalja majd. A zárt kapuk mögött zajló próbaidőszakban, elsőként a Spoils of War kiadás előrendelői vehetnek részt, akik jelenleg a többjátékos módot tesztelhetik. A limitált változatban gyelőre csak a Human és Orc fajok elérhetők, és 1v1 vagy 2v2 módok játszhatók. Idővel az alapváltozat előrendelői is bekapcsolódhatnak a tesztelésbe, és minden bizonnyal játszhatóvá válnak az Elfek is, egyéb játékmódok kíséretében. A Blizzard néhány kiválasztott játékosnak már október elejént megadta a lehetőséget, hogy elsőként vegyenek részt a bétában, így néhány kiszivárgó kép után, végre mozgásban is megmutatkozik a játék. A rögzített multiplayer meccseken keresztül láthatjuk, mekkora törődést kapott a vizualitás, idő közben pedig egyéb részletekre is fény derült. Nem rebootról, de nem is remakeről van szó, a remaster keretében viszont alaposan csiszoltak a modelleken, a felhasználói felületet, a menüt és a pályát pedig a jelenleg divatos képernyőfelbontásokhoz igazították. Aki tehát egyfajta ultrarealisztikus újragondolásra várt, az rossz helyen keresgél. A Blizzard ezúttal a Warcraft III időtáll
Hozzászólások
Az értékeléshez be kell jelentkezned. Belépés
Csatári Péter
Jó fajta videokártya nekem is ez van,de nem tudom hogy sikerült 65 fokot mérni maximum mikor nekem 5 DB 12CM-s ventilátorral tudja ezt elérni egy Fractal Desing Focus G házban ultrán FHD-n,meg ultrán QHD-n ha nincsen be kötve a ventilátor akkor 72-80 fok között megy ultrán FHD-n meg,QHD-n.
2019-04-01 15:30:51
PCX 2006-2019.
Kapcsolat: pcx@pcx.hu
Az oldal tetejére 0 Kedvenceim 0 Összehasonlítás 0 A kosár üres