fb pixel code
  • logo
    Kategóriák
    Kategóriák

A tavaly év végén érkező legújabb Battlefield, már a megjelenés előtt megosztotta a játékosokat, és magam is visszafogott lelkesedéssel vártam, hogy milyen lesz a végeredmény. Az utóbbi években nem kevés botrány kísérte a kiadó EA, és a DICE fejlesztői csapatának együttműködését. Indokolatlanul sűrűn érkező játékok, melyeken érződik, hogy éppen csak sikerült összerakni őket a premierre, a várt tartalom helyett pedig nem egyszer beváltatlan ígéretek, és bicskanyitogató üzleti modell jutott az előrendelőknek és teljes áron vásárlóknak. A legújabb Battlefield V sem lóg ki a sorból, és bár továbbra is szállít olyan értékeket, amik nem elvitathatók egyetlen Battlefield epizódtól sem, a mosolyunk nem lett őszintébb tavaly november óta. Régen nem jártunk már a második világégést megfestő virtuális harctereken, most elsődlegesen az egyjátékos kampányt boncolgatva nézzük meg, mit is a helyzet a legújabb epizóddal.


Hol is kezdjem?


Az első nemzetközi sokkot az E3-as trailer okozta, melyben a műkezű női katona nagyjából teljesen lefedte látóteret. Az internetes reakciók persze mindig rendkívül hevesek, de ha lecsupaszítjuk a reakciókat az egyszerű kérdésekig, valóban jogos kételyeket találunk. A Call of Duty WWII után sejthető volt, hogy az új BF is visszakanyarodik az oly sokáig hanyagolt második világháborúhoz, amely anno mindkét sorozatot sínre tette. Ám az eltelt évek alatt olyan változások mentek végbe mind a társadalomban, mind a játékiparban, amelyből az időközben hatalmasra duzzadt kiadók is egyre nagyobb részt vállalnak.

Ahogy nagyapáink mesélték

Az kétségtelen, hogy aki a kétezres években volt fiatal, és az elsők között váltott jegyet az élményre, a világháborús filmek romantikájának, a realizmus érzését erősítő atmoszférának és játékmenetnek olyan egységét tapasztalhatta meg ezekben a címekben, amik egy életre ellátták élményekkel. A történelmi hitelességet számonkérőkön már akkor is sokan mosolyogtak, hiszen míg a COD elsősorban a Ryan közlegény megmentésére hajazó, eltúlzott jeleneteket helyezte előtérbe a régi pörgős deathmatch élménnyel karöltve, addig a Battlefield az igazi sokszereplős csatákban jeleskedett, földi és légi járművekkel, különböző kasztokkal, egészen letaglózó élményt nyújtva.


Mindkét széria bejárta a maga útját, de titkon mindenki remélte, hogy a visszakanyarodás a történelmi témához majd egyfajta reneszánszt hoz magával, ám a fél gőzzel készített, újrahasznosított tömegtermékek piacán sajnos naiv gondolatnak bizonyul igazi fordulatot várni. Itt az új Battlefield, mely megörökölte a Battlefield 1-ben megismert War Stories játékmódot, ami az egybefüggő Single Player kampány helyett, elszeparált történeket bemutató epizódok kis csokrát kínálja.

A bőség zavara


A sorozat második epizódja már tartalmazott egyjátékos módot, ám csak a fejlesztés végén építették be, és a mai napig is csak alacsony prioritású eleme a nagy egésznek. A Battlefield lényegét mindig a tartalmas multiplayer adta, de nem bánta senki, ha egy-egy rövid küldetés erejéig magunkra maradunk, ha másért nem is, bemelegítés gyanánt az online harcok előtt. Az a helyzet, hogy ennél többet most sem igen tud az a néhány óra, amit az összesen négy rövid epizód rejt. A fejlesztők és a kiadó kommunikációja szerint, a Battlefield V, a korszak ismeretlen és eddig feldolgozatlan eseményeit igyekszik megjeleníteni, de azt nem gondoltuk, hogy ezt ennyire komolyan gondolják majd. Annyira, hogy a végeredmény alig emlékeztet bármire, amit eddig a második világháború kapcsán megismertünk, vagy tapasztaltunk, de ne szaladjunk előre.


A COD epizódjainak állandó kritikája, hogy rövid és összecsapott kampányokat kapunk, béna akciófilmes sablonokkal, repetitív agyaggalamb lövészettel, melyet nem ment meg a multiplayer kompetitív kihívása. Ennek a lapos utánérzését szállították pl. a BF3 és 4 single opciói, sok látványos script, unalmas lövöldözés, felejthető élmény. A Battlefield 1 szakított az egy íven haladó történettel, és epizódokikus felépítésre váltott, mely lehetőséget adott több karakter bemutatására, és indokolta az eltérő helyszíneken játszódó cselekményt. Már ha lenne olyan. A War Stories egyik legnagyobb hibája, hogy technikailag is rendkívül megúszósak, a történeteinek rövidségét pedig nem dobja fel semmi emlékezetes ötlet, csavar, vagy elgondolkodtató elem. A nagyjából 5-6 óra összesített játékidő alatt majdnem végig teljesen komolyan vehetetlen meséket kapunk, a történelmi hitelességet párszor nagyítóval kereshetjük, és bár szolgál felvetésekkel, sajnos az összhatás csak azoknak fog tetszeni, akik úgy fogyasztják a játékokat, ahogy a kedvenc sós snackjüket. Befalják, aztán nyitnak egy másikat.


A hitelesség hiánya nem okozna gondot, ha a játék egyértelműen kommunikálná a saját egyéniségét, ahogy az korábban többnyire működött is. Bár az itt tapasztalt jelenség valójában a Battlefield 1-gyel kezdődött, annak valahogy sikerült megszerettetnie velünk az alternatív első világháborúját, az indokolatlanul sokféle fegyverrel, aranyszínű skinekkel és mozgalmas játékmenettel. Valószínűleg a jól sikerült játékmódoknak, az új elemeknek, és az eddig feldolgozatlan korszaknak köszönhetően. De ott a nagyot hasaló Hardline, ami szintén nem a legjobban elsült ötlet, de legalább állított valamit, és tartotta magát hozzá. Működhetne ez is, ha az egészét nem uralná egyfajta patetikus, tanár bácsis hangnem, ahol folyamatosan oktatnak minket az utolsó nagy háború borzalmairól, embertelenségéről, az elszenvedett veszteségek értelmetlenségéről, miközben az egész produktumban, a többjátékos módot is beleértve, egyetlen horogkereszt sincs. Ez nem egy második világháborús játék. Érthetetlen volt látni, hogy milyen kínosan ügyelnek az összes apró részlet kilúgozására, ami közelebb hozna minket a korszak hangulatához, miközben eddig soha nem látott vizualitással megtámogatva élhetjük át a harcok kaotikus légkörét.


A War Stories tehát összesen négy rövid epizódból áll, mely különböző frontokra kalauzol minket. A szándék tehát olyan események felelevenítése, melyek nem kerültek feldolgozásra korábban, vagy lepattantak a tömegkultúra pajzsáról.


Valós események alapján


Under No Flag

1942. North Afrika

Piszkos 12-ig számolok


Az első kaland gond nélkül lenyúlja, khm., vagyis merít a népszerű klasszikustól, a Piszkos 12-től, és egy bűnözőt állít a középpontba. Igaz, hogy nincsenek dokumentált esetek hasonló sorozási megoldásokról, de ezt nézzük most el, hiszen nehéz volna komolyan venni. Hősünk egy ifjú ír bankrabló, mellesleg robbantási szakértő, aki kézenfekvő választás kritikus háborús helyzetek megoldására. Ki is hozzák hát a börtönből, hogy egy vágással egyenesen Észak-Afrikában találjuk magunkat. A komolyságot már az első percekben eltolja magától, kerüli a drámát (bántam is, hiszen a rendszerint elhalálozó mentor figurája mindig friss és eredeti ötlet) és a mélység minden formáját. Semmi baj, legalább nem szól folyamatosan lassú hegedű szó, miközben a jók lassított felvételben hullanak el. Helyette egyfajta buddie movie-t kapunk, ízes akcentusokkal. Az a baj, hogy meg kellett izzadnom, hogy legalább ennyit el tudjak mesélni. Az összes felvonásra igaz, hogy rövidségük miatt alig jut idő bármit is kifejteni.

Társaságban jobban telik a háború


A mi részünkről nagyjából a szokásos feladatok várnak ránk. Ha a COD kampányai unalmasak, és önismétlők, akkor mit mondjak most? Az alig pár óra alatt, kevés erőfeszítést tapasztaltam a fejlesztők részéről, hogy valamivel feldobják a játékmenetet, helyette megkapjuk a lineáris pályákat, ahol többnyire vagy haladunk A-ból B-be ahol felrobbantunk valamit, vagy kapunk 3 pontot a térképen, amit tetszőleges sorrendben közelíthetünk meg, a türelmesen várakozó ellenfelek lenyomása után pedig valószínűleg felrobbantunk, vagy magunkhoz veszünk valamit, más feladatunk nem nagyon lesz. Ezen felül a BF 1-hez hasonlóan továbbra is erőltetik a lopakodást, ami továbbra is nehezen illeszkedik a játékmenetbe. Hangtompítós fegyvereket találunk minden második őrponton, és elszeparáltan járőröző katonákat, akiket hátulról gondosan ledöfhetünk, majd hatástalaníthatunk egy riadót aktiváló kapcsolót. Ez inkább érződik időhúzásnak, ami megtoldja a játékidőt, hiszen ha végig szaladjuk és lőjük a küldetést, hamar a végére érünk. Kényelmes megoldás, ami azt mutatja, hogy az előző rész óta nem foglalkoztak túl sokat az egésszel.

A hangvétel végig könnyed marad, az ifjú bűnöző és mentora froclizzák egymást, a történetből pedig kiderül, hogy bár dicsőség nem létezik, de hősiesség mindenképpen. Persze érthető a visszafogott kezdés, hiszen a maradék három történet már komorabb pillanatokat tartogat.

Nordlys

1942: Norway

Született partizánok 2 - Anyám, nagy a baj

Alapvetően maradunk a kalandfilmes vonalon. A történet szerint a megszállt Norvégiában tevékenykedő ellenállás, titkos német kísérlet bojkottálását igyekszik végrehajtani. A nyitójelenetben egy fiatal német tiszt vallat egy helyi partizán nőt, majd jön a csavar. A megmentésére igyekvő hősünk, a fogvatartott nő kb. 10-13 év körüli kislánya, aki sítalpakon száguldva keresztül lövi magát a fél megszálló seregen. Wow! Ez a maga nemében egészen szórakoztató!

A tudat, hogy egy kislánnyal megyünk végig a történeten, egészen vicces volt. A hóviharban lopakodva, egyenként nyársaljuk fel a katonákat, máskor egész tárakat ürítünk ki rájuk, vagy magabiztos mesterlövésekkel terítjük le őket. Úgy sorozunk az MP40-essel, mint egy veterán, és több helyszínt is a levegőbe repíthetünk. Egyetlen tüsszentés nélkül túléljük a fagyhalált, átfagyott testünkkel még két mozdulattal elintézünk egy kipihent, felnőtt katonát, hogy tovább lőjük és robbantsuk magunkat a drámai végkifejletig. Meg kell hagyni, a Frostbite Engine továbbra is fantasztikus, és sok esetben meg is menti a kissé fantáziátlan környezetet lenyűgöző időjárási effektjeivel, éles textúráival. A pályának amúgy vannak hangulatos pontjai, főleg az elején, amíg a mentőakció zajlik, a fagyos tájon bolyongva pedig nem egyszer libabőrös lettem a fűtött szobában. A legfeszültebb pillanatokat talán az nyújtotta, mikor a kíméletlen hóviharban egyik őrposztról kell eljutnunk a következőig. Az ott didergő katona likvidálása után szinte átöleljük majd a tábortüzet, és nehezen vesszük rá magunkat a továbbhaladásra. Kár, hogy a játék vége felé annyira túltolják a dolgot, hogy az egész inkább emlékeztet egy Tomb Raider jelenetre, ahol az egyik pillanatban törékeny hősünknek komoly nehézséget okoz egy bőr alá szorult szálka, hogy aztán gond nélkül túléljünk egy sor robbanást, zuhanást és fullasztó merülést.

Te jó ég, mivel etethették a kislányt?


Van tehát a fizikát meghazudtoló síelős száguldás, hóviharban lopakodás, robbantás. De nem úgy rémlik, hogy valós eseményekről volt szó? Később tudtam meg, hogy ez a valóságtól éppen csak minimálisan elrugaszkodó kaland, valóban egy megtörtént esetnek hivatott emléket állítani. Egy olyan történelmi eseménynek, ahol a norvég ellenállás tagjaiból álló kommandó, a létesítménybe behatolva egyetlen élet kioltása nélkül semmisítették meg, az ott előállított nehézvizet, ezzel valószínűleg megváltoztatva a háborút, és vele a történelmet. No persze, ez utóbbi részben csak spekuláció, és talán azt is csak én gondolom, hogy egy ilyen esemény más tálalást érdemelne, de vajon az ezres nagyságrendű bodycount-ot összehozó kislány meséje biztosan a legméltóbb módja az emlékezésnek? Érzek némi kontrasztot az eredeti történések és azok megvalósítása között, de ez csak szőrszálhasogatás. Ne értsetek félre, egy háborús akciójátéktól nem feltétlenükl várok sunnyogós, vérmentes lopakodást. Viszont a sikeres misszióig vezető események, vagy a megmaradt anyagokat menekítő német szállítmány levadászása önmagában is megérne egy komolyabb, részletesebb feldolgozást. De ha ez itt nem megvalósítható, 1939 és 45 között sok minden történt, csak akad még ott valami, amit kevésbé ízléstelenül is be lehet mutatni.


Ha már kislány. Érdekes látni, hogy a fejlesztők némileg visszatáncoltak a népharag hatására, és az internetet traumatizáló félkarú katonalányt teljesen eltüntették, de a kész játék tükrében nem érteni miért. A felhördülést követően több nyilatkozatot is adtak, miszerint akinek nem tetszik az irány, az ne vegye meg a játékot, sőt egyenesen iskolázatlannak titulálták azokat, akiknek nem tetszik a politikaialg korrekt fordulat, amit a Battlefield 1-ben már elkezdtek. Így kell higgadtan kezelni az elszabadult indulatokat. Végül kihagyták az említett szereplőt, ám a főmenüben egy női katonát láthatunk, az online harctereken pedig nem egyszer színes bőrű nőket, akár német egyenruhában és rohamsisakban. A lényeg mindössze az a következetlenség, hogy nem vállalták egészen a koncepciójukat, ugyanakkor jól kiosztják a leendő vásárlókat. Megtartják a koridegen megoldásokat, ám tisztában lévén a nyilvánvaló abszurditással, eltüntetik a náci jelképeket, mert az aztán túlzás lenne, ha a fekete német nők, horogkeresztes karszalagokkal meg zászlókkal rohamoznának. A gond továbbra sem az, hogy mernek hozzányúlni egy történelmi helyzethez, hogy elmeséljenek egy történetet, hanem az, hogy valódi közlés hiányában pusztán aktuális politikai gesztusok maradnak. Miközben süvítenek a lövedékek, robbanva szakadnak ránk az épületek, nem sok időnk jut ilyesmin lamentálni. Ám a menübe visszatérve azt érzem, hogy nem ragad magával a hangulat, inkább elidegenít, hiszen ha a játék nem találja a helyét, akkor a játékos sem fogja.


Tirailleur

1944: Provence

Izgalmas kirándulás, látványos idegen tájakon


A történetek második fele valamivel visszafogottabb módon közelít a választott témájához, ami kifejezetten jót tett a végeredménynek. A történet középpontjában azok az afrikai katonák állnak, akikkel a Franciák a gyarmatosítást követően feltöltötték seregeiket, és több hadi cselekmény során is bevetésre kerültek, az első világháborút is beleértve. A téma ritkán kapott komolyabb hangsúlyt, a popkultúra szűrőjén nem igen ment át, pedig az első ilyen alakulatot 1857-ben szervezték meg, és új hadászati technikát képviselt. A harcmodoruk lényege nagyjából az ellenséges erők meglepetés szerű szétzilálására, megtizedelésére épül, a nagyobb seregekkel folytatott álló harcok helyett.

1940

A konfliktus alapja elsősorban egy számukra idegen országért és kultúráért küzdő katonák helyzete, ami persze büszkeség és bizonyítási vágy fűtötte magánakcióhoz vezet. A cselekmény főhősei meglepő módon egy forrófejű ifjú, és idősebb tapasztaltabb testvére, akik vált vállnak vetve küzdik el magukat a végkifejletig. Bár olyan mély nyomott azért nem hagy, az alapötlet mindenképpen érdekes, és a vártnál ízlésesebb módon sikerült levezényelni. A harcok itt sincsenek túlgondolva, pontról pontra haladunk előre, egy-egy diadalittas szónoklattal töltve ki a harcok közötti szüneteket. A lényeget teljesíti, hiszen a források szerint több hadműveletben is fontos szerep jutott a kolóniákból származó katonáknak, ráadásul az első világháborúban komoly emberveszteséget elszenvedett franciáknak szüksége is volt az állomány feltöltésére.


Sajnos túl mélyre itt sem szántanak. Többek között megtudhatjuk, hogy hiányzik nekik a családjuk, és egy-egy pillanat erejéig tanúbizonyságot tesznek erkölcsi fölényükről is, mikor példát mutatnak emberségből és futni hagynak egy német katonát. Láthatjuk, hogy kitaszítottnak érzik magukat, miközben helyt kell álljanak egy idegen háborúban, így motivácónak nem marad más, csak a harcmezőn elért sikerek és az őket összefűző kötelék. A bemutatott jelenetek sajnos itt is félrevezetőek. A fellelhető források szerint, az afrikai katonák nem szenvedtek el megkülönböztetett, vagy diszkriminatív bánásmódot francia feletteseiktől, ahogy azt az epizód elején sugallják számunkra. És fel sem merült, hogy latrinaásással úszhatnák meg a véres bevetéseket, hasonló munkát az összes ott szolgáló katonára kiróhattak, és ki is róttak. Azon képsorok, ahol a színesbőrű katonákat kiretusálják a fronton készült csoportképekről szintén felesleges, hiszen számos valós fotón és felvételen láthatóak, érdemeik szerint akár kitüntetésekkel az egyenruhájukon. A jelenlegi viszonyokat és politikai narratívát rávetíteni egy töb mint 70 éves körülményrendszerre nem korrekt, hiszen a legtöbb amivel adózhatunk a múlt szereplőinek, hogy a történelem elferdítése helyett megpróbálunk emlékezni rá és tanulni belőle.

Ez már csak így megy

Sajnos az általunk irányított katonán és testvérén kívül nem sokaknak jut szerep, a feladataink pedig nagyjából a megszokott recept szerint alakulnak. Egyszer a harcmezőn rohangászunk muníciós ládák és felrobbantásra váró lőállások között, míg csapatunk türelmesen fogja fel rendületlenül újratermő ellenfeleink lövedékeit. Máskor egyedül, az erdőben lopakodva számolunk fel teljes osztagokat, a jól bevált Rambo stílusban. A helyszínek sem túl emlékezetesek, viszont a grafika továbbra is elképesztő. A hóförgeteg helyett őszi színkavalkádban pompázó, sűrű levélzuhatagban gázolva haladhatunk előre. Bár a szélfútta leveleket a Battlefront 2-ben már unalomig csodálhattuk, attól még működik és tényleg nagyon hangulatos.


The Last Tiger

1945. Rhineland

Mondtam, hogy ne turistaszezonban jöjjünk


Az utolsó, negyedik epizód helyzete több szempontból is különleges. Először is a játék azon részéhez tartozik, mely a megjelenéskor nem volt játszható, ezzel együtt pedig az EA, az elmúlt évek hibáit és botrányait, a vásárlók teljes hülyének nézésével próbálja meg orvosolni. A megjelenéskor félkész de teljes árú játékok, amiket hosszú hónapok várakozás után sikerül játszhatóvá tenni; a még egy teljes játék árába kerülő DLC-k; a szűkös tartalmat nevetségesen igazságtalan fejlődési rendszerrel és random lootboxokra épülő, lehúzós üzleti modellel megfejelő kiadó úgy gondolta, hogy az itt alkalmazott módszer lesz a legjobb megoldás. Az újabb bugos és kiforratlan húzónév bár ismételten félkészen érkezett és nem nem robbant bankot a belesűrített tartalommal, simán eladható 60 euróért úgy, hogy a hiányzó tartalmakat ingyenes szolgáltatásként tálalja. És azt is elvárja, hogy megegyük, sőt még izgatottak is legyünk miatta. Micsoda újszerű megközelítés! Folyamatosan érkező tartalom és frissítés? Bullshit. Ez nem egy mobiltelefon, ez egy videójáték. A játék egy negyedének kivágását és részletekben való kiadását mióta hívjuk pofátlan lehúzás helyett újszerű tartalomszolgáltatási metódusnak? Mellesleg vonakodom elhinni, hogy ennek a negyedik epizódnak az elkészítése olyan komoly erőfeszítéseket igényelt, hogy további hónapokra volt szükség a fejlesztéséhez. Bár a játék megjelenéskori, illetve mostani állapotát figyelembe véve akár ez is lehetséges.


Másodsorban azért különleges, mert az egyik legfelemásabb élményt nyújtotta a négy epizód közül. Az átgondolt koncepció helyett, politikai korrektséggel kacérkodó vállalattól nem vártam, hogy tényleg egy német oldalon játszódó történettel rukkol elő. Nem mintha ez bármiféle pozitív hozadék ígéretével bírna a minőségre vonatkozóan, viszont többnyire tabunak számít még az ötlet is. Egy két filmet és persze jóval több regényt leszámítva, videojátékban a legritkábban fordult elő a náci oldalon harcolók élményeinek bemutatása. Aztán eszembe jutott a Battlefront 2 nevetséges története, a főhős másodpercek alatt, minden logika nélkül megejtett köpönyegforgatásával. Egyik pillanatban a galaxis leigázó erők hithű tisztje, a másodikban az ellenállás élére tör és volt társait lövi halomra. Maradjunk annyiban, hogy még friss az emlék, és nem ígért sok jót, a tankos kalandot illetően. Aztán újabb meglepetés ért.


A közmondás így tartja: „A gonosz diadalához csak annyi kell, hogy a jók tétlenek maradjanak„. A kezdő képsorok alatt hallható rövid történet tanulsága ez. Először azt hittem, hogy a kollektív bűnösségre akarnak utalni, de az írók nagyvonalúbbnak bizonyultak ennél. A rövid játékidő nagy részét persze a legendás Tigris tankban töltjük majd, mégis átélhető lesz, ahogy egy veterán parancsnok a háború utolsó napjaiban megkérdőjelezi az általa szolgált rendszert és annak tetteit. Embereket látunk, azonosulható figurákat, áldozatokat és hősöket. Erre valóban nem számítottam. Nincsenek könnyű döntések, értelmetlen fordulatok csak azért, hogy ezredszer is igazoljuk a jók és rosszak örök harcában elfoglalt helyünket. Még az erősen fanatizált lövész fiú, Schröder karaktere sem ébreszt bennünk gyűlöletet, inkább bemutatja a tökéletes katonát, akinél az erkölcsnek és emberségnek alig hagyott helyet az ideológia, aki haláláig küzdene a hitéért. A parancsnok mellett ott van még harcostársa és barátja, a tankot vezető Kertz is, aki rég belefáradt a harcokba és már nem dédelgeti a győzelem illúzióját. Jelen van még egy mellékkarakter, az ifjú Hartmann. A háború vége felé nem volt ritka, hogy akár fiatal tinédzser fiúkat is besorozzanak, erre láthatunk példát a Bukás című filmben is. Igazi ellentéte a fanatikus lövésznek, megtört, retteg és a mentális összeomlás szélén áll. Egy sikerre ítélt csapat, nem igaz? Kapunk leckét embertelenségről, példát emberségességből, érezhetjük egy kiszenvedő háború utolsó pillanatainak értelmetlenségét. Mi rontja el mégis?


Mi rontja el az egész jónak ígérkező ötletet? Melyikkel kezdjem? A négy közül a legfantáziátlanabb játékmenettel, vagy a történet teljes átélését és drámai lényegét gáncsoló értelmetlen cenzúrával? Látunk egy tanmesét a Harmadik Birodalom bukásáról, a harcok közben a saját otthonukat is rombolni kényszerülő harckocsizók szemén keresztül. Láthatunk szívszorító képeket az elgyötört civilekről, a helyszínen kivégzett dezertőrökről, majd az egész súlyát elveszik azzal, hogy nem merik kirakni azokat a szerencsétlen horogkeresztes zászlókat. De ha egyszer az borított mindent, ahol a hitleri rezsim gyakorolta a hatalma, és midnenekelőtt Németországban? Nem nem, ebben a háborúban nem. Még a „náci” szó, vagy egyéb akkor használatos szinonima kerülésére is kínosan ügyeltek. Helyette egy alkalommal „iron cross-nak” vagyis „vaskeresztnek” nevezik a német haderőket. Ez egy alternatív második világháború, de bár érteném, hogy miért volt erre szükség. Mire szolgál a cenzúra, egy történelmi eseményeket feldolgozó és a háború iszonyatát bemutató történetben? Egyik pillanatban egy elferdítve bemutatott eseményt látunk fikciós, kalandfilmes köntösbe bújtatva, az epizód elején és végén meg olvashatjuk a történelmi tények összefoglalóját. Oké.

Látványos cenzúra


Mi vár ránk a tankban? Nos, a pályát nagyjából úgy képzeljük el, mint egy régi két dimenziós platformjátékban. Az egyik sarkon jobbra, a következőn balra, puff-puff. A következőn balra, aztán jobbra, puff-puff. A városi páncélkocsis ütközetek persze nem sok teret hagytak a változatosságnak, és a romos és szűk utcákon való feszült araszolásnak megvan a maga izgalma, de a végeredméyn ettől még nem lett túl fantáziadús, és ez a megúszós pályaszerkesztésnek köszönhető. A ránk rontó ellenfelek nagyjából kimerülnek kétféle harckocsiban, gyalogosokban, és egy jelenet erejéig kiszállhatunk, hogy légvédelmi ágyúba pattanva levadásszuk a ránk rontó bombázókat. A környezetünk pedig laposabb mint korábban bármikor, a szétrombolt városkép hiteles érzetet kelt, de sok egyedi épülettel nem kecsegtet, szinte ugyan azok az elemek ismétlődnek, egy két autóroncs, villamos, leszakadt homlokzatú ház, idővel egy-egy maga alá roskadt felüljáró majd híd. Bár a játékidő az átvezetőkkel együtt továbbra sem lesz sokkal hosszabb egy óránál, pár lövés után előre tudjuk majd, melyik ablakból számíthatunk rakétára, és tudni fogjuk mely területen számíthatunk mögöttünk felbukkanó tankra. A Tigris ágyúja elég hatásos, a lövöldözés is szórakoztató, de az élmény elég visszafogott, mert az összhatásról továbbra is süt, hogy félgőzzel csapták össze, pedig ennél mindegyik rész gazdagabb és gondosabban összerakott megvalósítást érdemelne.

Még valami?

Piros pontot ért, hogy az összes szereplő a saját nyelvén szólal meg, így autentikus Francia vagy épp Norvég szinkronokat is hallhatunk. Sajnos az egész játékra igaz, hogy az izgalmasan megkreált helyszínek helyett, nagyrészt az effektek összhatása felel a látványért, hiszen a bejáratott Frostbite Engine-nek hála, a legegyszerűbb kis zug is rohadt jól néz ki. Na persze nem akarok igazságtalan lenni, vannak hangulatosra sikerült pillanatok, és a multiplayer pályáin is akadnak mutatós helyszínek, mint a végtelen arany mezők, vagy a rotterdami vasúti híd, de a tapasztalatok azt mutatják, hogy kevés az igazán emlékezetesre sikerült térkép. Azzal, hogy az új területek mellett nem kaptunk egyetlen ismerős, ikonikus városrészt, vagy csatamezőt sem, számomra csorbul az összkép, és tudom, hogy ezzel nem vagyok egyedül. Ahogy azzal sem, hogy szívesen láttam volna az amerikai vagy japán katonákat, még több pályával, bővült járműparkkal és fegyvezettel. A novemberi megjelenés óta több frissítés is érkezett a játékhoz, ami a tetemes számú hibát és hiányosságot hivatott javítani, ám jelenleg még nem tökéletes az összkép. A single player ugyan nem volt vészes, de ott is találkoztam bugokkal, levegőbe ragadt ellenfelekkel és furcsa fizikai jelenségekkel, ez pedig hatványozottan igaz a többjátékos módra.

A legfrusztrálóbb helyzeteket talán mégiscsak az olyan játékmechanikát illető döntések szülik, mint például az újragondolt squad rendszer. Kétségtelenül feldobja a játékot és erősíti a csapatmunkát, hogy halálunk után azonnal visszaugorhatunk a harcba egy társunk mellé, ám nem egyszer voltam tanúja, az orrom előtt megjelenő ellenfeleknek, akik annak rendje és módja szerint agyon is lőttek. Máskor én csatlakoztam a társaimhoz, hogy három oldalról egy pillanat alatt szét is szedjenek, mert a játék egy darálóba rakott. Volt olyan is, hogy az egész squadot lenyomtuk, ám az újraéledő játékos pont abban az ezredmásodpercben érkezett, mikor az utolsó társa kivérzett, így az illető egy üres placcon találta magát, mintha csak a Harry Potter univerzumból kölcsönzött hopponálási technikát gyakorolná.

Érdemes pár szót ejteni a semmiben elakadó lövedékekről. Jópárszor szemléltem akár a tank lövege mögött állva, ahogy az általam kilőtt golyók pár méterrel előttem a semmibe csapódnak. Eközben azon tanakodtam, hogy vajon láthatatlan falak vagy golyóálló faágak vesznek-e körül, esetleg bagatell hibáról van szó. A megjelenést követő negyedik hónapban, egy több mint 16 éves játéksorozattól. A Grand Operations szintén a megúszós elemek egyike, nem egy átgondolt játékmód, inkább egy randomgenerátorra emlékeztet. A csapatmunkát még a legcsiszoltabb squad rendszer sem helyettesítheti, és bár lehetőségünk van felsegíteni a társunkat akkor is, ha épp nem felcser karakterrel megyünk, egész komoly gyűjteményem van olyan screenshotokból, ahol gond nélkül hagytak kivérezni a jóformán rajtam fekvő, vagy körülöttem rohangászó csapattársak.

Velem maradt az utolsó percekben is

A legtöbb fegyverre szinte bármilyen távcsó felszerelhető, ez viszont a legkisebb probléma, és egy ideje már bevált lehetőség. Igazából segíti is a játékmenetet, hiszen igen méretes területeken zajlanak az ütközetek, bár a tapasztaltabb játékosok néha egész extrém távolságokból képesek kilőni nem éppen távoslági fegyverekkel, de ez már legyen az én bajom. A karakterszerkesztési lehetőség alapvetően nem rossz ötlet, de a csaták közben néha inkább éreztem magam egy steampunk divatbemutatón, mint valódi harctéren. Tetszett a fejlesztett mozgás, az ablakokon, vagy kerítéseken dinamikusan vetődhetünk át, és már meggörnyedve is szaladhatunk, ezzel elefedve a régi idők lomha, nehézkesen mozgó karaktereit. Ez illik egy háborúhoz, hiszen ha lőnek ránk, akár a falon is felszaladunk ha muszáj, hiszen ezért kaptuk a kiképzést. Sajnos a vault rendszer sem tökéletes, nem egyszer nevetségesen apró tereptárgyakban akadtam el, vagy derékmagasság alatti kiszögelléseken sem voltam képes átmászni, a hosszas próbálkozásnak pedig általáaban egy géppisztolysorozat vetett véget. Amikor működik, akkor feldobja és dinamikussá teszi a játékot, amikor nem, akkor megnöveli a vérnyomásunkat. Sok-sok kisebb-nagyobb hiba és részlet maradt még. Az átgondolatlan, sokadik éve öröklődö menütől, a lassú matchmakingen át, a vért és verejtéket követelő küzdelem után lazán kivágó szerverekig. A csiszolatlan játékmenet, gyenge netkód, szerverhibák, a kissé unalmas pályák mind-mind olyasmi, ami valakinek több frusztrációt okoz majd, mint amennyi élményt amúgy nyújt a játék.

Az xp-nek annyi

A lövöldözés a korábbiaknál gyorsabbnak érződik, néha pörgősebbnek, mint egy Call of Duty epizódban, ami rendkívül szokatlan, de azért fel lehet venni a ritmust. A sniperekkel messziről kiosztott fejesek pedig még mindig elégtételt nyújtanak, már ha éppen mi fogjuk a puskát. Továbbra is igazságtalannak érzem, hogy a távcsöves puskával egy centiről leadott lövés továbbra sem okoz halálos sebzést, de lehet, hogy ez így van jól. Ha megfelelő társakkal, esetleg barátokkal játszhatunk, az élmény továbbra is hatványozódni fog, hiszen a valódi csapatmunkát és a közös élményeket egyetlen random mérkőzés sem közelíti meg, vagy csak nagyon ritkán.

Bármilyen szomorú vagyok, nem tudom jó szívvel ajánlani a Battlefield V-öt. Egy drasztikus leárazás mellett persze jó vétel lehet, ám azzal, hogy már a megjelenés után két héttel árcsökkenés volt tapasztalható, csak sót hintettek a vásárlókon ejtett friss sebbe. Az tény, hogy az eddigi eladási mutatók nem éppen rózsásak, és ennek jó részét a sajtókommunikációnak köszönhetik, ahol a fanyalgókat eltanácsolták a vásárlástól. Ez be is vált, az EA pedig most tanakodhat egy sort, hiszen új Battlefield cím még nem fogyott ilyen rosszul, és eddig arra sem volt példa, hogy a megjelenést követően azonnal kedvezményekkel és akciókkal próbálják meg visszaédesgetni a játékosokat. Jelenleg a kezdeti 60€ helyett akciós 30€-s áron szerezhetjük be, ami ugyan nem rossz ár, ugyanakkor sok jót sem jelent egy új cím esetén. A Deluxe Edition 40€, de azt mindenki maga döntse el, hogy a digitális bónuszok megérik-e a 10€-s felárat.

A Battlefield V valójában nem rossz játék, hiszen a hatalmas, akár 64 fős csaták továbbra is szórakoztatóak, a grafika pedig elképesztő, de a kiadó hozzáállása legkevésbé sem felhasználóbarát. Az etnikai és politikai tartalmú állásfoglalás pedig pusztán üzleti megfontolás, ahogy minden más is egy ekkora kiadó esetén. Nyilatkozzanak akármit a közösség és a játékosok igényeiről, a döntések mögött rideg üzleti számítások állnak. Gondoljunk csak vissza az úgynevezett bétára, ahol egy hónappal a megjelenés előtt próbálhattuk ki a játékot. A béta teszt többnyire a fejlesztés középső szakaszában nyújt lehetőséget a készítőknek, hogy a játékosok tapasztalatai alapján csiszolhassák a játékot, és így jut idejük komolyabb változtatásokra is. Ehhez képest a BF V bétája egy hónappal a megjelenés előtt zajlott, ami egy egyszerű promóciós kampány volt, az ott tapasztalt hibák nagy részét a teljes verzióban is viszont láthattuk, számottevő javulás nem történt, és nem is volt rá elég idő. Sajnálom, mert alapvetően kedvelem a franchise-t és a DICE-t, de érződik rajtuk, hogy egyre nehezebben tudnak megfelelni a kiadó által diktált tempónak, hiszen minden évben érkezik tőlük egy játék. Ettől függetlenül elismerendő, hogy időről időre reagálnak a játékmenetet érő kritikákra, és igyekeznek javítani a legtöbbet említett hibákat.

Aki nem ragaszkodik az autentikus történelmi részletekhez, és a tapasztalt jelenségek nem rontják el számára az élményt, az egy szórakoztató és látványos online lövöldét tudhat magáénak. A kevéske újítást a szintén később érkező, elmeradhatatlan Battle Royale mód még ellensúlyozhatja, azok számára, akik még nem unják ezt a hatalmas teret hódító játékmódot. A kételkedők pedig jobb ha megvárják, hogy a jövőbeni frissítések mentén mikor tűnnek el a zavaró hibák, és milyen mértékben csiszolódik a játékmenet. 

Hozzászólás

Ha hozzászólnál, kérjük jelentkezz be és tartsd be a kommunikációs normákat.
Tovább pörög az Apex Legends A Respawn ingyenesen játszható battle royale lövöldéje nagyot szólt, ám megjelenése után valamelyest alábbhagyott, a hirtelen hatalmasra duzzadt játékosbázis lelkesedése. A kisebb-nagyobb szerverproblémákat, sőt, még a tömegeket érintő rejtélyes fagyásokat és véletlenszerű leállásokat is túlélte a közösség, ám a lassan csordogáló extra tartalmak és érdemi frissítések hiánya, már nagyobb falat volt. Azonban a fejlesztők nem álltak le, és a vérszegényre sikerült első szezon után új lendületet adtak a játéknak, hiszen azóta bővült a játszható karakterek listája, a második szezon pedig a kisebb-nagyobb változtatások mellett új fegyvert, még egy új hőst, és egy átrendezett csatateret is magával hozott. Jelenleg az augusztus 13-án startoló Iron Cown Collection eseményt élvezhetjük, mely augusztus 27-ig, egy régóta várt új játékmódot is megnyit számunkra. Új esemény: Iron Crown Collection Bár az Apex Legendst az első pillanattól fogva csapatjátéknak tervezték, a három fős osztagokkal levezetett pusztítás mellett, néha bizony vágyunk egy kis magányos lövöldözésre, arra a klasszikus "free for all" élményre, amikor nem számíthatunk társaink segítségére, viszont gyakori kereszttűzre már annál inkább. A Solo érkezését már egy ideje pletykálta a közösség, és maguk a fejlesztők is beszéltek róla, hogy terveznek új játékmódokat, ám ehhez a játék alapjaihoz kell visszanyúlni, hiszen egy játék egyensúlya könnyen felborul, ha drasztikus változást eszközölnek
2019. 08. 16
Az alacsonyabb ársávban is van élet? Van hát, és nem is akármilyen! Az utóbbi időben rengeteg prémium kategóriába sorolható konfiguráció fordult meg a kezünk alatt, több videó és cikk is született fél-egymillió forint között mozgó összeállításokról. De mi a helyzet akkor, ha valaki nem kíván több havi fizetést elkölteni, ugyanakkor szeretne egy játékra alkalmas, jó ár-érték arányú számítógépet. Persze kétszázezer forint sem elhanyagolható összeg, ám egy játékra szánt PC még kompromisszumokkal sem olcsó mulatság, így meg kell húznunk a határokat. Az utóbbi időben nincsenek rossz helyzetben a vásárlók, hiszen az AMD és az NVIDIA is szolgált néhány meglepetéssel, ami a szűkebb kerettel rendelkezőket sem rekeszti ki a játékok világából. Az AMD a Ryzen, illetve Navi szériákkal tett vonzó ajánlatot a leendő géptulajdonosoknak, míg az Nvidia a Turing architektúrát hasznosító GTX kártyáival kínál megfizethető, játékra alkalmas alternatívát. A következő összeállítás tulajdonosa megtalálta az aranyközéputat, és a két rivális cég kínálatából egyaránt válogatott.  Konfiguráció - alkatrészek Zalman i3 Midi A Zalman régi motorosnak számít a hardverek világában, nevüket és ismertségüket viszont elsősorban a hűtési megoldásaikkal alapozták meg. Az évek alatt természetesen számos periféria felkerült a listájukra, ám a legnépszerűbbnek talán mégis a házaik mutatkoznak. Az i3 szériát a korrekt belépő kategóriába sorolhatnánk, és bár nem tökéletes, a vállalat néhány másiik, olcsó házá
2019. 08. 15
Hűs vízfolyam a nyári kánikulában Aktuális bemutatónk tárgya, egy újabb ütős és ehhez mérten költséges konfiguráció. A vásárló jóformán kizárólag csúcskategóriás alkatrészekben gondolkodott, akár a házról, a processzorról vagy épp a tápegységről van szó, a hardverek összértéke pedig közelíti az egymillió forintot. Az összeállításban számos izgalmas darabbal találkozunk, azonban a legkülönlegesebb és szerelés szempontjából a leginkább időigényes, egyértelműen az épített vízhűtés. Lássuk miből is áll a rendszer, és hogy mit tud a játékok alatt. Konfiguráció - Alkatrészek COOLER MASTER COSMOS C700M (MCC-C700M-MG5N-S00 RGB) A vásárló nem volt hajlandó kompromisszumokat kötni, és egy igazi hadigépezetet igyekezett összeállítani. Már a ház kiválasztásakor kiderült, hogy nem a kompakt méret és a visszafogottság, hanem a masszív kialakítás, a jó szerelhetőség, a kiváló szellőzés és a halk működés voltak az elsődleges szempontok. Az biztos, hogy a Cosmos C700M nem hagy kívánni valót maga után, bár ha kis irodai asztalkánkra szánjuk, jobb ha új asztalt is vásárolunk hozzá. A 650 x 306 x 651mm-es dimenziók önmagukban is tekintélyt parancsolók, a kívül és belül acél és szálcsiszolt alumínium kialakítást pedig, egyedül az edzett üveg oldallap töri meg kissé, hogy láthassuk, mit is rejt a modern tankra emlékeztető test. Egy olyan összeállításban, ahol csak a ház közel 120 000 Ft, valószínűleg lesz mit nézni, és ez most sincs másképpen, elsőként mindjárt találunk négy, előre beszere
2019. 08. 14
A létrán felfelé! Folytatjuk tesztjeinket, hogy kiderítsük, mekkora a különbség játékok alatt egy új Ryzen 3000 processzor, és az Intel ütőkártyája, az i9-9900K között. Mennyit kell, és mennyit érdemes költenünk, ha a legtöbbet akarjuk kihozni gépünkből játékok alatt? A legutóbb egy 6 magos Ryzen 5 3600X került szembe a legerősebb i9-cel, és a tetemes árkülönbség ellenére a Ryzen 5 nagyszerűen állta a sarat. A következő tesztből pedig kiderül, mire képesek a Zen2 magok egy Ryzen 7 3700X-ben, mikor a rendszer automatikusan feljebb emeli a processzor órajelét. A tesztben az AMD processzora az alap 3.6Ghz helyett többnyire 4GHz környékén üzemelt, ám erre szüksége is volt, ha meg akarta mutatni, hogy mire képes a jelenleg kapható legütősebb videokártya, az Nvidia RTX2080Ti. Az összehasonlításhoz a legutóbbi tesztben szereplő konfigurációt vettük alapul, így a gép ismételt részletezésétől eltekintünk, a teljes cikk az alkatrészek bemutatásával ITT megtekinthető, a videó pedig IDE kattintva érhető el. BitFenix Nova BFX-NOV-100-KKXSK-RP A Bitfenix nem a prémium liga legismertebb képviselője, viszont az igényes középső kategóriáig számos érdekes terméket kínálnak, elsősorban házak, tápok, illetve rendszerhűtők formájában. A választott ház egy tipikus induló darab, ami megfizethető áron korrekt minőséget kínál, mindenféle különleges extra nélkül. Az ablakmentes torony ATX, Mini-ITX, és Micro-ATX lapokat fogad, a videokártya maximum 320, a processzorhűtő legfeljebb 160mm lehet.
2019. 08. 12
Milyen CPU hozza ki a maximumot egy RTX 2080 Ti-ból? Néhányan maximalisták, és az elérhető legütősebb hardvereket keresik, de vannak, akik a pénztárcájukhoz mérten szeretnék, a legtöbbet kihozni lehetőségeikből. Az új Ryzenek érkezésével mindkét kategóriában felerősödött a verseny, ám nem ritka, hogy valaki csak játszani szeretne, mégis túlköltekezik. Ha valami sokkal drágább, akkor sokkal jobb is? Az általunk elvégzett próba arra szolgált, hogy kiderítsük, játékok alatt mekkora különbség mutatkozik a legdrágább asztali processzor, az Intel i9-9900K, és a jelenleg legjobb ár-érték aránnyal bíró, AMD Ryzen 5 3600X között. Vajon szükséges 170 000 Ft-ot költenünk, hogy meghajtsunk egy RTX 2080Ti-t, vagy esetleg a fele is elég hozzá? A két összeállítás között tetemes az árkülönbség, a GTX1660Ti pedig ezúttal nem szállt versenybe, most minden a 2080 Ti és a két processzor körül forgott. Konfiguráció - Felsőház H700i CA-H700W-WB Az amerikai NZXT már 15 éve gyárt minőségi alkatrészeket, és első sorban házairól, hűtési megoldásairól és tápegységeiről ismert. A H szériás házaik a legnépszerűbb termékeik közé tartoznak, a sorozat darabjai a gépszerelőinknél is állandó vendégnek számítanak. A H700i egy prémiumkategóriás darab, kívül az elegáns egyszerűség, belül a masszív, teljes egészében acél elemek jellemzik. A nagyszerűen szerelhető ház EATX, ATX, Mini-ITX, és Micro-ATX lapalapokat is fogad, és szinte bármilyen hűtési megoldás kialakítására alkalmas. 360mm-es radiátornak fent
2019. 08. 07
Az AMD további 7nm-es termékei már a kanyarban vannak Az AMD elnöke és ügyvezetője, Dr. Lisa Su, a cég második negyedévének eredményeiről tartott tájékoztatót, ahol kérdésekre is válaszolt. A pénzügyi jelentés szerint az AMD mérlege, a vizsgált negyedév tekintetében még nem túl fényes, ám az új termékekből származó forgalom valószínűleg már jó hatással lesz a számokra. Az esemény végén természetesen elhangzott a kérdés, a 7nm-es csíkszélességgel készült GPU-k jövőjére vonatkozóan, a válasz pedig igazolni látszik az előzetes várakozásokat. Mint kiderült, nem csak a mobilprocesszorok, de az erősebb Navi GPU-k is megjelenésre várnak, így a következő negyedévek újabb érdekességekkel kecsegtetnek. Konkrétumokat persze nem közölt, de megerősítette, hogy a 7nm-es széria igen kiterjedt, számos még be nem jelentett termékre számíthatunk, és úton vannak a várva várt high-end, vagyis felső szegmenst erősítő videokártyák is. Eközben a már piacon lévő Navi architektúra helyzete is előremozdult. Az AMD folyamatosan dokumentálja architektúráinak fejlesztését, hogy ezzel segíthessék a fejlesztők munkáját. Az RDNA hardverek teljesen új felépítést kaptak, így a korábbi utasítások működése is jelentősen megváltozott. A korábban már nyilvánossá vált adatok mellé, a napokban megérkezett a Navi 10 alapját adó RDNA architektúra, 232 oldalas dokumentációja is, így a továbbiakban jobb optimalizációra, illetve bővebb kompatibilitásra számíthatunk, összességében pedig látványosan jobb teljesítmén
2019. 08. 06
Mit tud a legütősebb Navi egy RTX2070 ellen? Az AMD bizonyított, új termékeik valóban érdemesek a figyelemre, vagy akér a pénzünkre. De mi a helyzet az új videokártyákkal? Hiába a pozitív hangok, és a látványos eredményekkel járó tesztek, az Intel és Nvidia jó ideje uralják a piacot, és a vásárlók gyakran inkább kifizetik a drágább termékeket, hogy megkapják azt a stabilitást és támogatást, amit elvárnak. Egy új termékcsalád bevezetése ritkán zajlik zökkenőmentesen, hiszen a piacnak még fel kell zárkóznia az új architektúrához, és magának a gyártónak is megfelelően stabil meghajtóprogramot kell biztosítania, amivel minden helyzetben garantálható a stabil működés. A Navi kártyák startja amúgy sem egyszerű, mivel hiába a nagy teljesítmény, ha az AMD valamilyen érthetetlen módon, nem hajlandó új gyári hűtést tervezni a kártyáihoz. Így fordulhat elő, hogy egy valóban látványosan erős kártya olyan hőséget produkál, hogy az messzire riasztja a lehetséges vásárlókat. Ez persze mindig csak időszakos probléma, amit az Nvidia is nem egyszer megélt már, az egyedi hűtéssel szerelt RX kártyák pedig már ebben a hónapban megjelennek, így a türelmesebb vásárlók rendesen pénzüknél lesznek. Amíg ezekre a kártyákra várunk, nézzük meg, hogy a gyenge hűtés által visszafogott RX 5700XT, hogyan állja a sarat egy RTX 2070-nel szemben, egy izmos i9-9900K processzor mellett, egy közel 800 000 Ft-os konfigurációban. A videós bemutató IDE kattintva megtekinthető. Sharkoon Night Shark RGB A Sharko
2019. 08. 05
Wolfenstein Youngblood 27 éve, hogy a Wolfenstein 3D elindította a lavinát, ami az FPS műfajt jelentette. Van valami időtálló, és nemesen egyszerű abban, hogy végtelen számú ellenfélen küzdjük át magunkat pusztán lőfegyverünkre és ügyességünkre támaszkodva. Nehéz lenne vitatkozni azzal, hogy míg 1992-ben az egyforma folyosók, és a csekély számú ellenféltípus is bőven elegendő volt a játékosok letaglózásához, ma már ennél valamivel többre van szükség. Az ingerektől hemzsegő, és egymást másoló alkotásoktól túlzsúfolt piacon folyton meg kell újulni, vagy legalábbis úgy kell tenni, mintha. Valami ilyesmi szülte a Youngblood-ot is. A MachineGames fejlesztői jóformán mennybe mentek a 2014-es The New Order-nek köszönhetően, hiszen nem csak egy vegytiszta és zsigeri belső nézetű lövöldét tártak elénk, de a játék egy meglepően jól megírt történettel bírt, a kezében két ágyút szorongató főhős pedig valódi személyiséget, és azonosulható karaktert kapott. A végtelen háborútól sújtott, alternatív univerzum történetét tovább gördítő The New Colossus azonban, sajnos visszalépésnek bizonyult. A vérgőzös tömegmészárlás helyett egyre gyakrabban kényszerültünk lopakodásra, a féktelen akciót pedig rendre hosszas átvezetők szakították meg, amik a történet minden értékelhető mélységét elbagatelizálták, ezzel átadva a játékosokat egy olyan élménynek, ami inkább emlékeztetett egy rajongói Tarantino-filmre, mint egy új szintre léptetett Wolfenstein játékra. A megcsappant eladási számokat a kiadó
2019. 08. 02
Mennyire SUPER? Mit tud most az RTX széria belépő kategóriája?   Az informatika világában, a nyár az AMD-ről és a konkurenciával folytatott versenyéről szól, hiszen megérkeztek a 7nm-es csíkszélességen támadó Zen 2 processzorok, és a Navi videokártyák. De mi az Nvidia válasza az új RDNA architektúrás Navikra? Természetesen a felturbózott RTX széria, melyet sebtiben SUPER névre kereszteltek és még azelőtt bejelentettek, hogy az új Radeonok első szállítmányai elindulhattak volna. Az Nvidia érdekes döntést hozott azzal, hogy nem a már piacon lévő kártyák árait csökkentette, helyette újratervezett példányok gyártásába kezdett, melyek ráadásul le is váltják elődjüket. Ez alól kivételt képez az RTX 2060 SUPER, ami mellett piacon marad az eredeti kártya is, az RTX 2070 és 2080 viszont idővel átadják helyüket a SUPER változatoknak. A koncepció lényege, hogy mostantól nagyobb teljesítményt kapunk, nagyjából azonos áron, ráadásul a sugárkövetés is elérhető marad, ami az AMD esetében egyelőre aligha lesz opció. Az RTX 2060 eddig sem volt egy rossz kártya, de nézzük, hogy mit tud egymáshoz képest a két testvérke, egy Intel processzorral szerelt, közel 400 000 Ft-os rendszerben. Először az összeállítás alkatrészeit mutatjuk be, a két kártya és a játékteszt részletei a cikk végén sorakoznak. Jobban kedveled a videós formátumot? Gépszerelés és játékteszt a YouTube csatornánkon! Az összeállítás ZALMAN S2 A Zalman már 1999 óta van jelen a hardverek világban, és elsősorban hű
2019. 07. 31
Ideális választás? Mégis melyik középkategóriás Ryzen-t válasszam? Az elmúlt két-három év alatt, a mainstream processzorok körül nagyot fordult a világ. Az otthoni, tehát nem ipari felhasználásra szánt processzorok piacán, hosszú évekig nem figyelhettünk meg érdemi fejlődést, és míg az AMD időről időre a saját hangját kereste, az Intel megtehette, hogy valódi fejlesztés helyett, ugyanazt a bevált architektúrát adja el minden egyes évben, átcímkézéssel, minimális változtatásokkal. Az utolsó említésre méltó újdonságot a 2. generációs, 32 nm-es lapkára épülő Sandy Bridge hozta, innentől kezdődött a költséghatékonyságra alapuló szemlélet. A ma is használt 14 nm-es gyártástechnológiát a 2015-ös Skylake család vezette fel, majd jött a Kaby Lake. A hetedik generációs processzorokkal konkrétan megismételték a nyom nélkül eltűnt 5. generáció legügyesebb húzását, a teljesítmény ugyanis mindkét esetben megegyezett az előző generációs modellekkel. A 7700K, akkor a széria legerősebb processzora volt, azonban a K jelölés és a magasabb árcímke, hiába utalt a szabad tuningolási lehetőségekre. Az Intelhez tömegesen érkeztek a panaszok, miszerint számos forgalomba került darab, még terhelés nélkül sem működik emelt órajelekkel, erre a vállalat hat hónapnyi csend után annyit reagált, hogy ilyen esetben, egyszerűen csak mellőzzük a tuningolást. Hogy mire szolgál ez a kis visszatekintő? Ha processzor választás előtt állunk, nem árt, ha figyelembe vesszük, hogy mit kapunk a pénzünkért, még akko
2019. 07. 25
Mit válasszunk a felső-középkategóriában? Mára az otthoni felhasználásra szánt videokártyák is bőven kinőtték azokat a a kereteket, amiket egy bő évtizeddel ezelőtt tudtak magukénak. Számos vásárló már nem csak játékra szánt eszközt keres, hiszen legyen szó munkáról, vagy szabadidőről, egyre többen foglalkoznak videós tartalmak előállításával, szerkesztésével. Az új generációs hardverek pedig természetesen igazodnak ezekhez az igényekhez, és már nem okoz gondot ha játék közben online közvetítést tartanánk, és a vágott videóanyagok kódolási ideje is drasztikusan lecsökkent. Ez persze még mindig csak egy bizonyos réteget érint, mindenesetre a modern architektúrák már rendkívül gazdag funkcionalitással bírnak, amiből persze a játékosok profitálnak leginkább. Az Nvidia tavaly indította útjára a Turing architektúrára épülő RTX kártyáit, idén pedig a Navi-nak hála az AMD is szóhoz jutott, sőt, hosszú évek után ismét valódi versenyhelyzetet teremtett. Az új Radeon kártyák érkezésével rendkívül erős lett a felső-középkategória, lássuk, hogy mit kínál, és mit tud egymáshoz képest a két széria belépőmodellje. RTX 2060 Az Nvidia tavaly szeptemberben indította útjára az RTX videokártyákat, élükön az RTX 2080 Ti-jal, az RTX 2080 mögött pedig szorosan ott loholt az RTX 2070. A nevezék egyértelműen jelezte, hogy az előző GTX széria leváltására érkeztek, és ekkor még nem lehetett sejteni, hogy a kártyák alapjául szolgáló Turing architektúra, három újabb GTX kártyát is életre hív majd.
2019. 07. 23
Felpörgött az AMD – Navi kártyák a készleten Elérkezett az idő, folyamatosan érkeznek az AMD várva várt, 7nm-es gyártástechnológiára épülő hardverei. A Zen 2 processzorokat, és a Navi GPU-ra épülő RX5700-as sorozat tagjait már nem csak a tech oldalak, de a vásárlók is nyúzzák, sőt, mi is végeztünk már néhány játéktesztet. A látottak alapján az AMD nem okozott csalódást, hiszen az Intel sok éves tétlenségével ellentétben, ezúttal náluk valódi fejlesztés zajlik, nem csak a több éves architektúrák újracimkézése. Az Nvidia is igazi ellenfélre lelt, hiszen a Navi megmutatta, hogy valóban játékra optimalizált hardverekkel képesek újra ringbe szállni, sőt, a középkategóriából oda tudtak szúrni még a drágább RTX kártyáknak is. Nézzük hát, hogy mit kínál a két új Radeon, vegyük át, hogyan szerepelnek a teszteken és nézzük meg, mennyit kell fizetnünk értük. Radeon RX 5700 és RX 5700 XT A találgatásoknak vége, a pletykák ideje lejárt, az RX 5700 és RX 5700XT videokártyák valóban ütősre sikerültek. Az új kártyákkal szép lassan leváltásra kerül a megkopott GCN architektúra, hogy átadja a helyét a jövőnek szánt RDNA-nak. Míg a Radeon VII bevezette az új technológiát ám inkább csak egyfajta tapasztalatgyűjtés volt, az új RX szériát már tudatosan a felső-közép szegmensbe pozicionálták, és hosszú távra terveznek vele. Bevezetésük nem csak időszerű volt, de a vásárlóközönség számára talán relevánsabb is, mint a rendkívül drága csúcskategória. A piacon megindult a verseny, és végre t
2019. 07. 22
Elsőként a szlovének segítenek lecserélni a közepes hatékonyságú gyári hűtést Az EK Water Blocks 1999-es alapítás óta gyárt minőségi és professzionális hűtési megoldásokat. Az első sorban vízhűtési technológiára specializálódó cég, nagyjából a lehetséges komponensek teljes listáját lefedi, így CPU, GPU, RAM, SSD és szimpla rendszerhűtő megoldásokat is gyárt, a ventilátoroktól egészen a komplett folyadékhűtéses rendszerekig. Látva az új Radeonok érkezését, elébe ment az augusztusban érkező egyedi léghűtéssel érkező modelleknek, így a modderek és maximalisták már most előrendelhetik, a kifejezetten az RX 5700 szériához tervezett, egyedi vízhűtést. Nemrég végre mi is a kezünk közé kaparinthattuk az AMD népszerű újdonságait, és néhány rövid játékteszt alatt megbizonyosodhattunk a Ryzen 5 3600X és az Radeon RX 5700 erejéről. A teljesítmény itt is önmagáért beszélt, ahogy teszt alatt mért mért hőfokok is. Míg a Ryzen szériához mellékelt gyári hűtés korrektül elbánik a terhelés alatt keletkező melegedéssel, az RX5700-ra és az XT modellre szerelt gyári blower hűtő sajnos érezhetően rosszul teljesít, ahogy ez ettől a típustól nem is meglepő. A külföldi tesztelők egybehangzó véleménye szerint, a jócskán alulteljesítő hűtő érezhetően visszafogja az új Navikban rejlő teljesítményt, és ez különösen igaz a kártyában rejlő tuningpotenciálra. Ilyen aluloptimalizált hőterelés mellett, kiaknázhatatlan az amúgy sokat dícsért Navi chip ereje, hiszen még a gyárilag belőtt skálázódás is nehe
2019. 07. 19
Arctic Freezer 34 eSports A svájci Arctic Cooling, 2001-es alapításakor divatot indított az asztali PC-kbe szánt csendes hűtőrendszerekkel. A fejlődés egészen 2009-ig tartott, ekkor a cég elhagyta nevéből az utótagot, és akár egy zenekar, a rövidebb de emlékezetesebb Arctic néven folytatta tevékenységét. Ám míg a bandák többnyire szétváláskor, vagy távozó tagok miatt váltanak nevet, itt a korszakváltás bővülést jelent, ugyanis termékpalettájuk különféle elektronikai és számítógépes perifériákkal bővült. A fókuszban persze továbbra is a fejlett hűtési megoldások maradtak, a Freezer 34 például idén jelent meg a piacon, hogy átvegye a helyét az előző Freezer 33-nak. Az új eSport modell érkezésével az eddigi árkategóriában tovább optimalizált kialakítást és jobb ventilátort is kapunk. A termék egy megszokott, masszív karton dobozkában érkezik, amit az egész Freezer szériát meghatározó fekete és fehér színek jellemeznek. Az oldalakon és a hátoldalon a megszokott információk, a termék főbb jellemzőivel, a doboz tartalmával, illetve a hűtő felépítését, és az új BioniX P120 venti képességeit méltató illusztrációkkal. A dobozon belül nincs szivacs ágy, vagy egyéb tömítés, a termék mellett épp csak elfér kiegészítőket rejtő lapos dobozka. Kiegészítők: Használati útmutató füzet 2 db csavar 2db szárnyas csavaranya 4 db Intel 115x, 4db Intel 2011 és 4 db AMD AM4 távtartó 1 db MX-4 hővezető paszta 1 db hátlap 2 db rögzítő és 2 db ventilátor rögzítő 4 db gumi betét/alátét
2019. 07. 18
Az új videokártyát a belépő- és a középkategória környékére várják A 7 nm-es gyártástechnológiára alapozó RX5700 és RX5700 XT egészen a felső kategória pereméig nyújtózik, és korrekt áron kínál korrekt teljesítményt, így az AMD versenyképessé vált, és kiállhat az Nvidia RTX szériájával szemben. Korábban már megindultak a pletykák, miszerint a Navi széria nem ebben a két kártyában merül majd ki, és esetleg egy bitang erős flagship modellre is számíthatunk, melynek felbukkanását az AMD tudatosan időzíti későbbre. A pletykák elindítója az a AMD régi partnere, a Sapphire volt, aki az új Radeonok megjelenése előtt számos RX kezdetű nevet levédetett, amiből sokan arra következtettek, hogy a két cég jól lebukott, és hamarosan egy egész rakás új kártyára számíthatunk. Sajnos hamar kiderült, hogy erről szó sincs, az intézkedés biztonsági szempontokból történt, hogy a potenciálisan használható kártyanevek ne kerüljenek illetéktelen fennhatóság alá. A rajongók ugyanakkor továbbra is bizakodnak, hiszen ha esély sem lenne az erősebb kártyák érkezésére, akkor a két Navi vajon miért nem RX5800 és 5900 néven látott napvilágot? Az utóbbi időben megszaporodtak a kétes eredetű pletykák és szivárogtatások, ám ahogy korábban a Ryzen processzorokkal megesett, most valószínűleg egy új Navi GPU is bukkant. Az adatok a Compubench adatbázisából kerültek elő, és ezek alapján arra következtetnek, hogy a chip nem az RX5700-as kártyákat is hajtó Navi 10, hanem a valamivel lejjebb pozicionált termékn
2019. 07. 17
Zen 2 mellé új alaplap? X570 a 100 000 Ft-os határ alatt Szép lassan megérkeznek az AMD legfrissebb fejlesztéseire alapuló hardverek, melyek több fronton is versenyképesek a konkurencia kínálatával szemben. A Navi grafikus processzorra, és RDNA architektúrára támaszkodó Radeon RX 5700 és 5700 XT kártyákkal a videokártyák frontján nevez kompetitív versenyzőket a közép, illetve felső kategóriában. Az asztali processzorok fontján, az évek óta versenyképes Ryzen széria mutatja be, hogy mit tud 7nm-es csíkszélességen. Az AMD itt nem állt le az újdonságokkal, hiszen friss lapkészletet is készített, miközben az előző platformok tulajdonosait sem lehetetlenítette el, a Ryzen 3000 CPU-k használatától. Az X570 chipset nagy újdonsága, hogy a Zen 2 processzorokkal karöltve, a piacon elsőként támogatja a PCI-Express 4.0 szabványt. Ami tény az tény, jelenleg néhány M.2 SSD-n kívül aligha tudja bármi is kihasználni ezt a tekintélyes sebességhatárt, hiszen még a legerősebb videokártyáknak is több mint elegendő, amit a PCI-Express 3.0 kínál. Az X570-es platformvezérlő chip (PCH) igen sokoldalú alapra épül, hiszen gyártáskor a processzorok esetén is használt 14nm-es lapkához nyúltak, ami hozzájárult a gyártási költségek csökkentéséhez. Bele se merek gondolni, milyen árban juthatnánk hozzá egy belépőszintű laphoz, ha ezeket a költségeket nem sikerül lenyomni. Ahogy a fenti táblázatban is láthatjuk, az előző platformokhoz képest nő a második generációs USB 3.1 csatlakozók száma, DDR4-es
2019. 07. 17
Ryzen vs Linux? Hamarosan megoldódnak a gondok Az AMD új, Zen 2 architektúrára épülő processzorai rendkívül jól szerepelnek a teszteken, ám ahogy a hasonló kaliberű megjelenéseknél gyakran előfordul, ez a termékcsalád sem indulhatott el kisebb-nagyobb fennakadások nélkül. Aggodalomra semmi ok, a segítség már úton van. Először a Destiny 2 játékosai maradtak hoppon, ugyanis a játék egyszerűen nem működik együtt a legújabb Ryzen 3000 CPU-kkal. A vizsgálatok alapján, a hibajelenség forrása nem az új X570-es lapkészlet, sőt, teljesen független a többi hardverelemtől vagy az operációs rendszertől. A fejlesztők pedig már jelezték, hogy látják a hibát, és azonnal bele is kezdtek a szükséges javítások elkészítésébe. Nem sokra rá jött a második kör, melyben a Linux operációs rendszer felhasználói érintettek. A bejelentések szerint, egyes frissebb Linux disztribúciók nem töltenek be Ryzen 3000 processzorral szerelt konfigurációkon. A gondot az év elején megjelent 5.0-ra, illetve annál újabb kernelre épülő Linux rendszerek tulajdonosai tapasztalták, azonban az AMD szinte azonnal reagált a felmerült problémákra. A közzétett nyilatkozat szerint, egyaránt feltárták a Destiny 2-vel, illetve a Linux rendszermagokkal kapcsolatos hibajelenségek forrását, a két esetet ráadásul egy füst alatt orvosolják. Bár részletekbe nem bocsátkoztak, annyit elárultak, hogy a hibák gyökere olyan mélyen található, hogy azokat firmware szinten kell kezelni őket, így nem hagyományos javítócsomagok érkeznek
2019. 07. 15
Élőben is bemutatkozott a Call of Duty új játékmódja Az augusztusi multiplayer nagyszabású bemutatóját, most a Gunfight-ra keresztelt játékmód másfél órás bemutatójával vezették fel Az előzetes beszámolók alapján pozitív hangulatban telik a várakozás az új Call of Duty epizódra, hiszen az Modern Warfare nem ígérkezik rossznak. A sajtó képviselői már beszámoltak a zárt ajtók mögött megtartott eseményekről, melyeken előzetes betekintést nyerhettek, a játék drámai elemekkel megtűzdelt egyjátékos kampányába. Az eddigi információk arról árulkodnak, hogy hosszú évek után nem csak kidolgozott kampányt, de végre új grafikus motort is kap a sorozat, és a fegyverkezelés is realiasztikusabbnak ígérkezik. Utóbbbit végre mi is megnézhetjük magunknak, ugyanis bemutatkozott a korábban bejelentett új többjátékos játékmód, a nem túl fantáziadús, de lényegretörő Gunfight. A nagy "újdonság" tulajdonképpen egy dedikált 2v2, vagyis a két páros küzdhet egymás ellen, persze némi csavarral. Az időzőjel azért került elő, mert a Call of Duty-k történetében nem ez az első hasonló ötlet. Talán van aki emlékszik, hogy a 2011-es Modern Warfare 3-ban például Face off néven szerepelt már, egy két, vagy kétszer két játékost mozgató játékmód, de a Halo 5, vagy épp a Quake Champions is próbálkozott a hagyományos csapat alapú deathmatch, négy fősre szűkített változataival. A Gunfight attól még nem lesz kevésbé izgalmas, ráadsul igazi Call of Duty szellemiséggel rendelkezik, így igyekszik felpörgetni az e
2019. 07. 12
Játékban is erős az új AMD APU! Végre beindult az AMD, nagy nehezen megértük a Zen 2-es asztali processzorok érkezését, ám a Ryzen 3000 nem kizárólag az új 7nm-es lapkákra épőlő megoldásokat takarja. A széria ugyanis az új, integrált grafikus vezérlővel ellátott processzorokkal köszönt be, melyek még az előző, 12 nm-es Zen+ architektúrára épülnek. Ez nem meglepetés, az APU-k mindig egy lépéssel lemaradva követik az aktuális generációt, és továbbra is kiváló alternatívát képeznek, belépő szintű videokártyával szerelt rendszerekkel szemben, melyek azonos teljesítmény esetén is többnyire drágábbak és többet is fogyasztanak. Az AMD megoldása tehát azok számára izgalmas, akik alacsonyabb büdzséből szeretnének számítógépet, nem kívánnak dedikált videokártyára költeni, viszont igénylik a jó számítási teljesítményt és adott esetben még játszanának is. Vásárlónk le is csapott az AMD újdonságára, így jó alkalom nyílt rá, hogy egy tesztben megnézzük, mennyit fejlődött a Ryzen 5 3400G a 2400G-hez képest. COOLER MASTER MASTERBOX Q300L MCB-Q300L-KANN-S00 A Cooler Master tavaly mutatta be egyedi házikóját, melyet kizárólag a micro- és mini-ATX rendszerekhez tervezett. Az apró, 387 x 230 x 381mm-es torony egyből megragadja az ember tekintetét, de a kellemesen egyszerű dizájn mellett, számos egyéb érdekességekkel is szolgál. A fedlap és az előlap tulajdonképpen egy-egy mágneses szűrőlap, ezáltal könnyen eltávolíthatók és tisztíthatók, és nem ez az egyetlen mozgatható elem. A megszokott
2019. 07. 11
Elszabadult az AMD – Ryzen és Navi megjelenés Megtört végre a csend, és megérkeztek az első független tesztek az AMD új 7nm-es hardvereiről. A Zen 2 processzorok és a Navi GPU-ra épülő RX5700-as sorozat tagjai már megjárták első útjukat a tesztelőknél, az embargó lejártával pedig nyilvánosságra kerültek az eredmények. A látottak alapján az AMD nem okozott csalódást az érdeklődőknek, hiszen évekre előre feladta a leckét az Intel-nek, az Nvidiának pedig végre újra valódi ellenfele akad, igaz, egyelőre csak a középső kategóriában. Lássuk hát, hogy mire számíthatunk a középkategóriát támadó Radeon RX 5700 és Radeon 5700 XT videokártyáktól. Radeon RX 5700 és RX 5700 XT Az elmúlt hetekben rendületlenül, és teljes csendben zajlottak a tesztek, és egy időben akár tíz videokártya képességei is összevetésre kerültek, hogy a megjelenés napján releváns adatokhoz jusssanak az érdeklődők. Ahogy azt korábban már bejelentették, az Nvidia is lépéseket tett, hogy megőrizze versenyképességét a felső-középkategóriás VGA-k piacán, így még az AMD előtt útjára indította a fantáziadús, RTX SUPER névre keresztelt kártyáit. Az alig 8 hónapja piacon lévő RTX széria frissített változatai, beindították a várt versenyt a két vállalat között, hiszen az AMD, válasz gyanánt még a megjelenés előt csökkentette az RX 5700 és RX 5700XT kezdőárait. Az Nvidia húzása sok vásárlónak kellemetlen pillanatokat okozhat, hiszen a tuningolt Turingok leváltják fiatal elődeiket a boltok polcain, viszont azokkal a
2019. 07. 09
Az alábbiakban egy elérhető árú mainstream gamer konfigurációt mutatunk be, ami magában foglalja a ma legnépszerűbb játékokhoz Full HD felbontásban szükséges komponenseket, ugyanakkor igyekszik megkímélni a pénztárcánkat minden olyan területen, ahol a funkcionalitást tekintve tényleg nem lenne szükség a többletkiadásra. Az alábbi komponensekből áll össze a gép, illetve az alkatrészek áttekintése után gépszerelés videót és FPS-teszteredményeket láthatunk. Cooler Master MasterBox MB511 Mesh MCB-B511D-KANN-S01 számítógép ház Arctic F14 Silent 14cm ventilátor x3 MSI B450-A PRO alaplap AMD Ryzen 5 2600 YD2600BBAFBOX processzor Cooler Master RR-212S-20PK-R1 Hyper 212 Black Edition processzorhűtő Gigabyte GTX1660 6GB GDDR5 GV-N1660GAMING OC-6GD videokártya Western Digital 1TB 64MB WD10EZEX merevlemez Samsung 250GB 970 EVO Plus MZ-V7S250BW M.2 PCIe SSD meghajtó Bitfenix 550W Whisper M BP-WG550UMAG-9FM tápegység Corsair 2x8GB DDR4 3200MHz Vengeance LPX Black CMK16GX4M2B3200C16 Cooler Master MasterBox MB511 MeshÖsszeállítani egy új gamer PC-t nem egyszerű dolog, különösen, ha közben a költségek alacsonyan tartását is szem előtt kell tartanunk. A konfiguráció összeválogatásakor talán leginkább a gépházon lehet spórolni, és erre egy jó megoldással szolgál a Cooler Master MasterBox MB511, ami minimális költségek mellett a lehető legjobb szellőzésre ad lehetőséget. Első ránézésre megéri az árát – ez egy jókora gépház, közepes toronyként 496mm hosszú, 217mm széles, és 4
2019. 07. 08
RTX /ON - 26 perc a Control játékmenetéből A Finn fejlesztők legújabb alkotása a Control egy természetfölötti akció-thriller, melyről korábban már írtunk. A csapat a 2001-es Max Payne-nek köszönheti hírnevét, ám a cspat azóta sem igazán tudta átlépni a saját árnyékát. A Control sok fejlődést mutat a korábbi évek munkáihoz képest, ám arról is árulkodik, hogy a korábban már látott ötleteket hasznosítja újra, legyen szó a játékmenetről, vagy akár a grafikai motorról. Én magam nagyon kedveltem a Max Payne-t és az Alan Wake-et is, a bitang erős hangulat, és a laza akciókkal teletűzdelt játékmenet sok felejthetetlen élményt nyújtott, ám a 2016-os Quantum Break egy nagy lépés volt hátra. Technikai oldalról, számos érdekes és látványos megoldás keveredett, egy mosottas összhatással, az akciók közel sem ütöttek akkorát mint 2001-ben, az átvezetők és a filmbetétek pedig teljesen rátelepedtek a játékra, méghozzá anélkül, hogy előre figyelmeztetteék volna a közönséget: a játékot valójában egy interaktív mozi helyettesíti. De mi a helyzet a Controllal? Én nagyon lelkes voltam, mikor megjelentek az első hírek, aztán az első képek és felvételek, hiszen nagyon szeretném, ha a Remedy csapatát ismét megérdemelt elismerés övezné. A Control megjelenése közeledik, és megérkezett egy 26 perces gameplay felvétel is, ezzel együtt nő bennem (és sokan másokban) a félelem, hogy egy újrahasznosított Quantum Breaket kapunk, melyben sikerül némileg jobb arányban elosztani a valós játékidő, és a
2019. 07. 05
Nem várnak az AMD-re, bemutatkoztak a felturbózott RTX videokártyák Az AMD július 7-én indítja útjára az új 7nm-es Navi GPU-ra épülő Radeon videokártyáit, mely hosszú idő után ismét izgalmas alternatívát nyújt az Nvidia termékeivel szemben. Egy ideje már hallani lehetett, hogy az Nvidia pánikszerűen próbál lépést tartani az újdonságokkal, és frissíti az alig 8 hónapos RTX szériát. Nem vártak az AMD első teszteredményeire, és be is mutatták az új kártyákat, melyeknek az értékesítése napokon belül megkezdődik. A ráncfelvarráson átesett kártyák megnevezését nem bonyolították túl, és a kissé ötlettelen SUPER jelző mellett döntöttek, ami tulajdonképpen a Ti jelzéssel egyenértékű. Az RTX 2060 SUPER és RTX 2070 SUPER első tesztjei már lefutottak, az RTX 2080 SUPER viszont csak július 23-án érkezik, az Nvidia pedig jó szokása szerint gondosan ügyel rá, hogy idő előtt ne szivárogjon ki semmi a kártyáról, így azok az információk még váratnak magukra. A Turing kártyák frissített változatainak bevezetésével nem csak a kínálat bővítéséről van szó, hiszen két kártya leváltására is sor kerül. A két áldozat az RTX 2070 és 2080 lesznek, az ő helyüket egy az egyben étveszik az S változatok, míg a belépő szintet képviselő RTX 2060 mellett jól megfér a 2060 SUPER, de jelenlegi csúcs RTX2080Ti is elérhető marad. RTX 2060 S A frissítéshez nem eszközöltek GPU-cserét, így a kártya továbbra is az eredeti TU106 GPU-ra épül, viszont 256-tal megnövelték a végrehajtóegységek számát, így a Shade
2019. 07. 04
Kék, zöld, de nem foltos, mi az? i5-9400F/GTX1660 számítógép tesztje Az utóbbi időben több fél- és egymillió forint környékén mozgó konfigurációt is elkészítettünk, de ezek mellett azért szép számmal készülnek jóval visszafogottabb árú, de játékra tökéletesen alkalmas rendszerek. A jelenlegi bemutató alanya pont egy ilyen összeállítás, melynek szívét és lelkét kék zászló alatt az Intel, zöld lobogóval az Nvidia népszerű termékei adják. Aki kevesebbel is beéri, egy RTX 2080 árából már tisztességes gépre tehet szert. SILENTIUMPC SIGNUM SG1 SPC229 Az alkatrészeknek otthont adó Signium SG1, az alacsonyabb árszegmens és a minőség egyik legszerencsésebb találkozása. A minimalista, optikai meghajtóhelyet nélkülöző dizájn, a funkcionalitásra helyezi a hangsúlyt, és ezzel már első ránézésre is minőségi érzetet kelt. Az ATX, microATX, illetve mini-ITX alaplapokat fogadó torony akár 325 mm-es videokártya fogadására képes, míg processzorhűtőből 161 mm a maximális magasság. Rendszerhűtőből az előlapon három, fent és a beépített elválasztólemezen kettő-kettő, illetve hátul egy fér el, egyet a hátoldalra, már előre beszerelt a gyártó. 3,5” meghajtóból kettőt, 2,5” méretből pedig négyet építhetünk be. Az alaplap tálcája mögött 35mm hely jut a kábelek elrendezésének, ha pedig optikai meghajtóra vágynánk, be kell érnünk egy USB-s külső megoldással. A széria öt különböző változatban is kapható, az élen, egy mindkét oldallapon edzett üveggel szerelt, RGB-s ventilátorokkal megt
2019. 07. 02
Max Payne és Neo legjobb haverja – My Friend Pedro bemutató A nyári szezon legüdítőbb marhasága a tökéletes akciójelenetek megkomponálásáról szól A DeadToast Entertainment egy klasszikus one-man projektet takar, ahol egyetlen svéd úriember Flash játékokat alkot. A My Friend Pedro is hasonlóan indult még 2007-ben, ám a közönség többet és még többet akart, ebből a szórakoztató és teljesen komolytalan alkotásból. Szerencsére Victor Agren legalább annyira lelkes és elkötelezett volt mint a rajongók, így elkészülhetett színes szélesvásznú változat. A bullet time-ot persze rongyosra használták az ezredforduló óta, ám míg Max Payne nyugdíjas napjait tölti, Neo bitjei pedig az örök szervermezőkön keringenek, néha szükségünk van valakire, aki a fizikára fittyet hányva, képes új trükköket mutatni az elődöknek. A My Friend Pedro pedig nem is próbál mást, mint a legtöbbet kihozni a költségvetésből, mindezt még csak nem is teljes 3D-ben. A játék műfaji meghatározása eredetileg „side-scrolling acrobatic platforming shooter”, és ebben nagyjából minden benne van. Karakterünk oldalnézetben csörtet végig a pályán, ahol légies és stílusos mozdulatokkal ugrik, vetődik, gurul, és ami a legfontosabb: lő! Ne legyenek illúzióink, az alig pár óra alatt letudható gyilokparádé pont annyira veszi komolyan a történetét, mint a fizika törvényeit. Ez persze nem fog lesújtani senkit, aki egy olyan játékkal játszik, ahol a főszereplőt egy Pedro nevű lökött banán látja el instrukciókk
2019. 06. 28
A hivatalos bejelentés ma este esedékes, de a bemutatóanyag természetesen előbb kiszivárgott A Respawn nagy sikerű ingyenes battle royale játéka nagyot szólt, és a Season 2 startjával megérkezik a sokak által várt tartalmi bővítés Az Apex Legends hatalmas pörgéssel napok alatt vált a streamerek kedvencévé, és soha nem látott gyorsasággal gyűjtötte be az érdeklődőket. A Titanfall univerzumába helyezett lövölde, kezdetben 8 eltérő képességű hőssel, dinamikus mozgással, és pörgős játékmenettel hódított, jóformán derült égből csapódott be, ráadásul teljesen ingyenesen elérhető. A kezdeti lelkesedés persze lassacskán alábbhagyott, ahogy a hirtelen óriásira duzzadt játékosbázis tagjai elkezdtek ráunni az egyetlen pályára, a választható fegyverekre, és azokra a hősökre, melyeknek stílusa és képességei a leginkább passzoltak az igényeikhez. A jól bevált modellhez igazodva, a Respawn is szezon alapú szolgáltatásban gondolkodott, ám a márciusban debütált első szezon nem volt túl tartalmas. Egy bónusz karakter érkezett ugyan, ám ekkor se játékmódokkal, se új területekkel nem gazdagodott a játék. A megjelenést követően folyamatosan érkeztek a kiszivárgott fejlesztői anyagok, köztük több potenciális "Legend", vagyis játszható hős vázlataival. A készítők persze visszafogottan nyilatkoztak, ám élvezték a játékosok érdeklődését, eközben legalább olyan csendben hegesztették a következő szezon kiegészítőcsomagját, mint magát az alapjátékot. A találgatásnak vége, a Season 2 július 2-án érke
2019. 06. 27
Dübörög a Steam Summer Sale! Pénztárcák rettegjetek, megkezdődött a STEAM áruház nyári leárazása A nyári vásárban szinte minden ott szereplő játék akciósan kapható, sőt nem ritka a 80%-os kedvezmény sem. Az évente rendszeresen megtartott eseményt ráadásul fel is turbózták egy kicsit, és a közönséget egy kis versennyel próbálják további pénzköltésre motiválni. A lényeg, hogy választhatunk magunknak egy állatfigurával jelölt csapatot, melyet vásárlásainkkal, és különféle játékokban elért teljesítményekkel segíthetünk a győzelem felé. A versenyek eredményeit naponta összegzik, és jutalmakat is sorsolnak, az aktuális top 3 játékosai között. A véletlenszerűen választott versenyzők, a Steames kívánságlistájukon szereplő játékokból kaphatnak egyet, teljesen ingyen. A vásár végén összesítik a napok alatt kialakult eredményeket, és a legjobb három csapat tagjai további kívánságlistás játékot kapnak jutalom gyanánt. Akit a leárazások mellett az ajándék játékok ígérete is vonz, az helyezzen pár izgalmas címet a várólistájára, a Grand Prix részleteit és szabályait pedig IDE kattintva böngészheti át. Kedvcsináló gyanánt szemezgessünk néhány jó ajánlat közül. The Witcher 3: Wild Hunt - Game of the Year Edition Az utóbbi időszakban minden a CD Projekt nagy szabású szerepjátékáról, a Cyberpunk 2077-ről szól. Számtalan lehetőség, részletes karakterfejlesztés, szabadon bejárható világ, tele interakcióval és meglepetésekkel. A hype persze érthető, de valószínűleg Keanu Reeves léleg
2019. 06. 27
Star Wars Jedi: Fallen Order: új részletek és hosszabb gameplay A negyed órás bemutató után, most majdnem fél órányi egybefüggő felvételt láthatunk a játékból Az utóbbi időben nem voltak túlzottan elkényeztetve a Star Wars rajongó játékosok. Az évek alatt nem is egy, ígéretes és már fejlesztés alatt álló játékot kaszáltak el, az újjáélesztett Battlefrontok pedig nem csak tartalomhiányosak lettek, de pofátlan mikrotranzakciós rendszerrel és lootboxokkal sértegették a rajongókat. Az első reménysugarat végül a Titanfall és Apex Legends játékokat jegyző Respawn hozhatja el. Az általuk fejlesztett Fallen Order végre valóban egy történetközpontú kalandnak ígérkezik, méghozzá a Jedi rend végét jelentő 66-os parancsot követő időszakban. A friss videóanyagon végre többet is láthatunk a játékból, ezzel az eddigieknél egy fokkal jobb benyomást tesz ránk, a még idén érkező Star Wars történet. Az első képsorok után sokan attól tartottak, hogy a végeredmény a Force Unleashed 2, kissé bugyuta arcade-akcióját hozza majd vissza, ám a látottak alapján ez már biztosan nem fenyeget. Mint kiderült, a játék több más alkotásból is merít ötleteket, amit mi nem bánunk majd, amennyiben a végeredmény jól sikerült. A részletesebb platforming az Uncharted-et, illetve a Tomb Raider szériát juttathatja eszünkbe, a harcrendszer elkészítéséhez viszont egyértelműen a From Software legutóbbi játékát, a Sekiro-t hívták segítségül. Aggodalomra pedig semmi ok, a harcokat nem fogjuk letudni fénykardunk egye
2019. 06. 26
Kiszivárogtak az új Ryzen 3000 processzorok árai? Még időben észrevették és eltávolítáttok a kínálatból, a hamarosan megjelenő új AMD Ryzen 3000 processzorokat Hogy újabb reklámfogásról, vagy egyszerű tévedésről volt szó, az nem számít, a hivatalos megjelenés dátuma ugyanis továbbra is július 7. A keresőszolgáltatás használatával, összesen öt processzor bukkant fel a magyar kínálatban, kezdve a legnépszerűbbnek ígérkező Ryzen 5 3600-tól, egészen a 12 magos Ryzen 9 3900X-ig.  Ahogy korábban írtuk, az új Zen 2 architektúrára épülő asztali sorozat legnépszerűbb darabja a Ryzen 5 3600 lehet, ugyanis a 6 magos, 12 szálas CPU, mely 3600 MHz-es alap, és 4400 MHz-es Boost órajelen üzemel, akár egy 8 magos és 12 szálas i7-9700K teljesítményét is elérheti. Ez az információ egy néhány napja megjelent benchmark teszt eredménye, ahol az AMD alig néhány ponttal maradt el 8 magos riválisától. A felhasználók játéktesztjei, és a szakértők mélyreható teljesítmény-analízisei még váratnak magukra, de egyre kevésbé van okunk kételkedni a 3600 várható képességeiben. A kiszivárgott árak nagyjából szinkronban vannak a gyártók által meghatározott netto összegekkel, így az AMD processzorai valóban közel féláron lesznek elérhetők, mint a teljesítményben azonos szintet képviselő rivális Intel CPU-k. Összehasonlítás gyanánt, a magyar kínálatban felbukkant Ryzen 5 3600-at 75 000 Ft-ért listázták, míg az i7-9700K a legjobb esetben is minimum 125 000 Ft. Nem kétszer annyi, de majdnem. A megsórol
2019. 06. 25
Kis teljesítmény, kis méretben A sugárkövetéstől mentes, Turing architektúrára épülő GTX 16-os széria legkisebb darabja nem lett ellenállhatatlan darab, de megtaláhatja a helyét a piacon. Az MSI bővítette kínálatát, és alacsony profilú kiadást készített a legkisebb Turingból, a GTX 1650-ből. A kártya a kis méretű házak kedvelőinek, és a kompakt rendszerek építőinek nyújt játékra is alkalmas alternatívát, ám egy extra csatlakozó igazán belefért volna az ajánlatba. A MSI GeForce GTX 1650 4GT LP, a belépőszintű low-profile kártyákhoz hasonló egyszerű dizájnnal érkezik, ráadásul minimálisan megemelt órajellel ellátott OC változatot is kapott. A két kártya ezen kívül mindenben paraméterében megegyezik, így mindkettőhöz jár két féle műanyag takarólemez, ahol a normál 168 x 105 x 37 mm, a low-profile burkolat pedig 168 x 69 x 37 mm méretekkel rendelkezik. A nyomtatott áramkör, illetve a hűtés úgynevezett félmagas kialakítású, a hűtéssel együtt viszont két slotnyi helyet foglal. Az alumínium hűtőbordán, egy pár 60mm átmérőjű ventilátor foglal helyet, melyeknek zajszintrjéről még nincs információ, de várhatóan méretükből adódóan hajlamosak a hangos zúgásra, amennyiben terhelés alá kerül a rendszer. A nyers adatok illeszkednek a kártya gyári értékeihez, tehát maradt a 12 nm-es csíkszélességen gyártott TU117-es grafikus processzor, melyben 896 CUDA mag, 56 textúrázó, és 32 renderelő egység szabja a korlátokat. A 128-bites adatbuszon keresztül, mindkétt modell esetén 4 GB GDDR5
2019. 06. 25
Újabb kínai vállalatok az Egyesül Államok tiltólistáján Ahogy azt korábban mi is megírtuk, az amerikai kereskedelmi minisztérium még májusban tiltólistára helyezte, a kínai Huawei cégcsoportot. A vállalat eszközeit már hosszú ideje bojkottálták az amerikai hivatalokban, az indok pedig a végleges tiltás esetén is azonos: nemzetbiztonsági kockázat. A rendelet értelmében, a tiltás alá eső cégekkel minden amerikai érintettségű vállalatnak meg kell szüntetnie az együttműködést. A rendeletben foglaltaknak eleget téve, olyan cégek hátráltak ki a Huawei mögül, mint a Microsoft, a Google, a neves chiptervező ARM, vagy az SD Card Association. A sor még nem ért véget, ám a Huawei nem adta fel, új partnerekkel egyeztet, és saját fejlesztésű operációs rendszerének tesztelését is megkezdte. Az első bejelentést, a minisztérium által kibocsátott türelmi idő követte, így ekkor még arra is esély mutatkozott, hogy az augusztusban lejáró időszakon belül, az amerikai kormány és a kínai vállalat viszonya valamelyest rendeződjön. Ez nem csak nem történt meg, de a Trump kormányzat most újabb kínai nagyvállalatokat tett feketelistára. A szóban forgó öt nagyvállalat a Chengdu Haiguang Integrated Circuit, Chengdu Haiguang Microelectronics Technology, Wuxi Jiangnan Institute of Computing Technology, Higon, és Sugon. A cégeknek számos szuperszámítógéppel kapcsolatos munkája volt, a Sugon például a közelmúltban hozott össze, egy 160 000 processzormaggal üzemelő rendszert, melyben az AMD közreműködé
2019. 06. 24
Ezen a hétvégén ingyenesen játszható az Insurgency: Sandstorm Ha kedveled a taktikusabb megközelítésű multiplayer FPS-eket, de nem áldoznánd fel a dinamikus harcrendszert, a New World Interactive játékával most három estén át ingyen barátkozhatsz! Történetet, vagy egyjátékos kampányt nem érdemes keresni, mivel annak a fejlesztés közben búcsút mondtak, így végül minden a multiplayerről szól. Ezzel nincs is semmi baj, a hasonló játékoknál többnyire a technikai részleteken van a hangsúly, és a játékosok is ezt keresik, nem egy néhány órás háborús story-t, amit már valószínűleg láttak már valahol. Amit itt megtalálhatunk, az kétféle stílus optimális ötvözete. Először is megkapjuk az ARMA, és más szimulációs megközelítésű játékok letisztultságát, sallangmentességét, nincsenek tehát a képernyőnkön villogó feliratok, indikátorok, de perkek, visszatöltődő életerő, sőt még célkereszt sincs. Ám mindezt nem egy lomhára és cammogósra sikerült játékmenetbe ágyazták, így akik szeretik a skill- és taktikai alapú akciójátékokat, de nem bánják, ha adott esetben úgy felpörögnek az események akár egy Cal of Duty meccsen, azok megtalálták a szerencséjüket. Számítsunk rá, hogy amennyiben hanyag magabiztossággal szeretnénk jobbra-balra lövöldözve rohangászni, hamar csalódni fogunk. Itt egy telitalálattól azonnal padlót fogunk majd, szóval ne reménykedjünk benne, hogy egy biztonságot nyújtó sarokban kifújjuk magunkat, míg sebeink varázslatos módon begyógyulnak, és hacsak nem szeretnénk néh
2019. 06. 21
Egy újabb hét, újabb konfiguráció, túl az egymilliós határon. A vásárlók közt továbbra is rendkívül népszerűnek számítanak az Intel, és az Nvidia csúcskategóriás hardverei, és láthatóan vannak felhasználók, akit nem hatnak meg az AMD ünnepelt újdonságai. Úgy néz ki, hosszú évek után az AMD végre nem csak utoléri, de le is hagyja az Intelt gyártástechnológia, és teljesítmény szempontjából egyaránt. Annak aki viszont most vásárol ilyen kaliberű számítógépet, nem biztos, hogy a Ryzen a legizgalmasabb választás ha asztali processzorról van szó, az RTX széria csúcsmodelljénél pedig aligha van most ütősebb VGA a piacon. A nyers erő csak az egyik szempont, hiszen aki maga válogatja ki az alkatrészeket, az megteheti, hogy esztétikai szempontokat is figyelembe vegyen. Aki a fényárban úszó összeállításokat kedveli, az jóformán minden alkatrészből találhat RGB ledekkel felcicomázott darabokat, de akár szabályozható fényforrást is vehet a gépházba. Utóbbi kicsit kilóg a kompozícióból, viszont a lényeges komponensek egytől egyig minőségi darabok, így az végeredménnyel bárki elégedett lenne. BE QUIET! DARK BASE 700 A sort mindjárt az erőműnek otthont adó házzal kezdjük, ami jóformán teljesen kompromisszumoktól mentes választás. Erre akkor is könnyedén következtethetnénk a nagyjából 56 000 Ft-os vételárból, ha nem ismernénk a BE QUIET! megbízható termékeit. A Dark Base 700-as nagyjából két éve jelent meg a piacon, a Dark Base 900-as széria monstrumainak kisebb testvéreként. A jóval
2019. 06. 19
 
PCX 2006-2019. Kapcsolat: pcx@pcx.hu Minden jog fenntartva
Cookie / süti kezelés
Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk a Részedre. Tudj meg többet...