A megfontolt játékos - AMD Ryzen 5 2600 és Sapphire RX590 8GB GDDR5 NITRO+ gépteszt
A Ryzen processzorcsalád megjelenésével végre játékosok számára is ideális választás lett az AMD, hiszen korrekt áron kínál meggyőző teljesítményt. A középkategóriás Radeonok szintén megállják a helyüket a két rivális gyártó küzdelmében. Bemutatónkban megnézzük, hogy a vásárló által összeállított konfiguráció mire képes a játékok alatt.
A külcsínyért ezúttal egy Zalman Z9 Neo Plus felel, mely amellett, hogy jól mutat fehérben, megfelelő szerelhetőséget és szellőzést is biztosít. A tágas házban bőven van hely a bővítéshez, merevlemezeinket vagy SSD meghajtóinkat is egyaránt könnyen beilleszthetjük. Elődjének ablakos megoldásához képest, az oldallap már teljes rálátást enged gépünkre, teljes felületén átlátszó lett. Nem spórolt a Zalman a rendszerhűtőkkel sem, hátul egy, fent kettő darab ledekkel szerelt ventilátor dolgozik és borítja be fénnyel alkatrészeinket. A hangszűrő réteggel ellátott előlapi ajtó mögött két további légterelő zárja a sort, immár megvilágítás nélkül. Az előlapon két USB 3.0 és két 2.0 csatlakozó áll készenlétben, a szokásos fejhallgató kimenetek mellett.
Az AMD Ryzen 5 2600 azon játékosok jóbarátja, akik tudják mire van szükségük, és nem fizetnek felárat kihasználatlan többlet teljesítményért. A kedvező áron kínált, hat darab 3.4GHz-es magot tartalmazó CPU, tökéletesen szolgálja majd videokártyánkat. Nagyjából GTX1080-as kategóriáig nem gátol meg egyetlen VGA-t sem, a maximális hatásfok elérésében. A népszerű processzor AM4-es foglalatba illeszkedik, fogyasztása 65 W.
Társa az AMD RX 500-as szériájának tetejéről érkezik, pontosabban egy Sapphire RX590 8GB GDDR5 NITRO+. A Polaris 30 kódnevű GPU architektúra lehetővé teszi a jóval magasabb órajeleket, esetünkben 1470Mhz-től az 1560Mhz-es Boost értékig, a 8GB GDDR5 fedélzeti memória pedig 2100MHz-re emelt frekvencián üzemel. A középkategóriában jó választásnak bizonyultak az AMD kártyái, az RX580-hoz képest pedig nagyjából 10%-os teljesítménytöbbletet ígér, mely kellemes stabilitást ad, ha Full HD-s felbontáson játszanánk és online megmérettetésekben sem szeretnénk frusztráló FPS csökkenést. Külsőségeit tekintve nem kelt agresszív benyomást, viszont a gyári tuningon felül szolgál még meglepetésekkel. Egy bevált megoldást használva könnyedén cserélhetővé tették a két ledes ventilátort, így ha csapágyproblémákkal vagy egyéb gondokkal találkoznánk, nem kell az egész hűtőrendszer cseréjén gondolkodnunk. A kártya oldalán egy kis kapcsoló jelzi, hogy gondoltak a kriptovalutákra utazókra is, itt játékra és bányászatra optimalizált számítási módok között választhatunk. Hátul a DVI-D, a két Display Port és két HDMI bőséges csatlakozási lehetőséget nyújtanak. 8+6 tűs tápcsatlakozót használ, és támogatott az OpenGL 4.5 illetve a DirectX 12 is.
Az AMD párosát ezúttal egy Gigabyte GA-B450 AORUS PRO alaplap fogadja majd, mely komoly felszereltségével elsősorban a játékosokat célozza meg, de többféle opciót is kínál. A négy darab DDR4-es memóriafoglalat például kezeli a szerverekbe szánt ECC modulokat is. A Több VGA-as rendszerek sem jelentenek neki akadályt, így ha később a duplázás mellett döntenénk, az alaplapon nem fog múlni. A hőelvezetés tekintetében is jól teljesít, így ha biztosítjuk a gépház megfelelő szellőzését, processzorunk teljesítménye is stabil marad majd. Akik igényesek a hangminőségre, pozitívan csalódnak majd, a beépített hangvezérlő az egyik legjobb, amit alaplapon beépítve találhatunk. A beépített IO Shield, vagyis hátlap kellemes a szemnek, és bizalmat kelt az olcsó, eldobható hátlapokhoz képest. Itt megtaláljuk a monitorcsatlakozókat, DVI-D és HDMI portokat használhatunk, ha az integrált megoldásra lenne szükségünk. Hat USB csatlakozót kapunk, egy 3.1, négy darab 3.0 és egy Type-C a választék. Ezekből lehetne több, de talán ez az egyetlen negatívum, amit igazán érdemes megemlíteni. A Gigabites LAN már alapvető ha hálózati csatolóról van szó, az 1000 Mbps pedig már itthon is egyre több helyen elérhető. A megfelelő hangzáshoz 7.1-es hangkimenet mellett optikai hangkábelt is használhatunk, ha zajmentes jelet közvetítenénk erősítőnkre. Létezik a lapnak egy Wi-fi változata is, tehát ha valakinél sehogy sem megoldható az UTP kábel elvezetése vagy szüksége van B tervre, ez az opció is elérhető.
Már alig emlékszünk, hogy tudtunk az SSD meghajtók kínálta sebesség nélkül élni. Kényelmünket egy Samsung 500GB 860 EVO szolgálja, mely SATA 6 Gbps interfészen szállítja az adatokat. Az EVO széria nem sokban marad el nagyobb testvérétől a PRO-tól, sőt bizonyos esetben hozza annak olvasási sebességét, így megbízható választás rendszerünk számára.
A minőségi RAM szintén elengedhetetlen, a konfigurációhoz a Kingston HyperX Fury Black típusra esett a választás. A kétszer 8GB 3200MHz-en üzemelő modul, bármelyik játékhoz elegendő sebességet és méretet biztosít.
Végül a tápellátásra kerül a sor, amit egy FSP 750W Raider II-re bízott a vásárló. A rendszer maximális terhelését vizsgálva talán egy szerényebb modell is elegendőnek tűnhet, ugyanakkor ha későbbi bővítés is tervben van, indokolt lehet az erősebb tápegység. A stabil teljesítményt a 80 Plus Silver besorolás szavatolja, ezt tovább erősíti 5 év gyártói garancia is.
Játszótér
A kipróbált játékok között újabb tripla A címeket is kipróbáltunk. A második világháborús Battlefield V, az ókori görög világot megrajzoló Assassin’s Creed Odyssey és a Dél-Amerika dzsungeles vidékein játszódó Shadow of The Tomb Raider, a grafikai szükségletek széles sorát kínálják. A sort természetesen a Grand Theft Auto V zárja, mely továbbra is rendkívül komolyan meg tudja izzasztani gépünket, így minden alkalommal bevetjük. Gyorstesztünk alatt minden játék az elérhető legmagasabb beállításokkal futott, 1920x1080-as felbontás mellett. Kompromisszumot egyedül a Vertycal Sync és a Motion Blur kikapcsolásával kötöttünk, amit a legtöbben megtesznek a megfelelő játékélmény érdekében. Ahol ez lehetséges volt, DirectX 12 alatt futottak a játékok.
Érdekesség, hogy az Intel perifériákra optimalizált GTA V használta ki a legkisebb mértékben a processzort, ami némileg tükröződik a végeredményben. Az ott látott értékeknél mindegyik játék nagyobb szeletet fogyasztott a Ryzen 5-ből, a Battlefield V online harcaihoz pedig kiváló támasznak bizonyult a hat magos AMD.
A Battlefield V esetében az online csaták változékonysága természetesen nagyobb terhelést ró rendszerünkre, mint a kampány mód korlátoltabb eseményei. Mindkét körülményt megvizsgáltuk és elmondhatjuk, hogy a maximális beállítások ellenére a minimum FPS sosem ment 63 alá, ami a középkategóriában egy megnyugtató érték. Ha valamelyik egyszemélyes epizódot indítjuk el, pár FPS többlet mutatkozik, így a történet élvezetét is teljesen kiszolgálja majd a kártya, átlagban pedig egy kellemes 80 körüli értékre számíthatunk.
Az Assasin’s Creed és a Tomb Raider már jóval többet kértek enni, és meglepően hasonló értékeket mutatnak. Érdekes, hogy előbbi indításakor AMD és RYZEN feliratot láthatunk, míg utóbbi NVIDIA támogatásról árulkodik. Az Odyssey és a Shadow egyaránt 43-43 képkockát teljesített átlagban, ami még bőven játszható, ám a stabil 60 FPS-től sajnos elmarad. Az AC nem ment 30 alá, szemben a SOTTR-rel, ami 29-en koppant a legnagyobb terhelés alatt. Ezzel szemben a görög vidékeken tett túránk alatt nem értünk el 59 FPS-nél nagyobb eredményt, míg a maja rejtélyek kutatásakor akár 86 frame is előfordult. Csüggedni nem érdemes, egy két beállítást kevésbé extrémre finomítva, a látvány és teljesítmény ideális szinkronba hozható.
A végére a nagyvárosi autózás és akció koronázatlan királya, a GTA V maradt, melyről ismeretes, hogy jobban együttműködik az Nvidia és Intel eszközökkel. Több mérést is végeztünk és nem kíméltük a játékot, ugyanakkor a korábban írt módon, itt a legalacsonyabb a CPU kihasználtsága. A kis sikátoroktól, a hegyvidékes területekig megejtett kocsikázás bizony megmutatta, hogy még most is kell az erős hardver, ha gondosan feltekerjük a legutolsó beállítást is. A teljesítményt növelhetjük játékélményt nem feltétlenül befolyásoló opciók finomhangolásával, úgymint a gyalogosok vagy járművek sűrűsége, és az erőforrásainkat zabáló látótávolság, melyeknek mindegyikét kíméletlenül maximalizáltuk. A látványos panorámával kísért hegyi terepen, vagy a zsúfolt autópályán rendőrökkel roncsderbizve, 20 FPS minimum értéken állt meg a mérő. A maximum 45 volt, átlagban pedig egy stabil 30-as képkockaszámot könyvelhetünk el. Az értékek kevésnek tűnhetnek, de ha nem elégszünk meg egy kis völgyben kocsikázással, a játék kivillantja a szemfogait.
3DMark Benchmark tesztek
A biztonság kedvéért elvégeztük a 3DMARK három különböző tesztjét is, melyek egyfajta viszonyítási alapnak jók. A tesztekhez nem variáltunk a beállításokon, a program által kínált gyári üzemmódban indítottuk el őket.
Time Spy
Sky Diver
Fire Strike
A Ryzen 5 2600 teljesít olyan jól, mint néhány jóval drágább típus, a tapasztalatok szerint még a költségesebb CPU-khoz mérve is többnyire a videokártya jelentette a szűk keresztmetszetet. Ez a hatékonyság biztató információ azoknak, akik most terveznek megfizethető összeállítást vásárolni.
A maximális beállítások hibátlan eléréséhez, továbbra is egy magasabb kategóriában versenyző grafikus kártyára lesz szükségünk, ugyanakkor a megfelelően optimalizált játékok megmutatják, hogy van spiritusz a középkategóriában. Ha nem ragaszkodunk a legnagyobb igényű opciókhoz, stabil de látványos felhasználói élményt érhetünk el, és még évekig hű társunk lehet egy ehhez hasonló konfiguráció. Ügyeljünk rá, hogy alaplapunkon a legfrissebb BIOS és firmware várja az érkező perifériákat, videokártyánkhoz pedig a legfrissebb szoftver és grafikus illesztő javallott. Ha nem vagyunk benne biztosak, vagy nem értünk hozzá, kérjünk segítséget tapasztalt szerelőtől.
KD- PCX