Végre megnézhetjük, hogyan fest akció közben a legendás játék újraalkotott változata
A 2000-res években virágoztak a bûnügyi történeteket feldolgozó alkotások, ám míg a három dimenzióban újjászületõ GTA széria nem merészkedett távolabb a nyolcvanas éveknél, a 2002-es Mafia: The City of Lost Heaven tökéletesen idézte meg az 1930-as évek hangulatát és a szervezett bûnözés felemás romantikáját. A siker olyan emlékezetes lett, hogy a Salieri családban karriert kovácsoló Tommy Angelo történetét azóta sem igazán sikerült lekörözni, és bár az interaktív maffiafilmnek is tekinthetõ alkotás két nem közvetlen folytatást is kapott, a keményvonalas rajongótábor a mai napig megismételhetetlen etalonként tekint a játékra.
A kiadásért felelõs 2K azonban pont az ismétléssel próbálkozik, és az elõzetes pletykák után májusban bejelentette, hogy a - sajnos erõsen közepesre sikerült - Mafia III grafikai motorjával újraalkotja az eredeti epizódot. Az klasszikus megjelenése óta eltelt 18 év érthetõ okokból nem kíméli a dinamikus mozgáshoz, élsimításhoz, fejlett fény-árnyék hatásokhoz, tükrözõdéshez, nagyfelbontású textúrákhoz és realisztikus effektekhez szokott fiatal generációk ingerküszöbét, így talán még a vaskalapos rajongók is elfogadhatják, hogy a kiadó miért nem elégedett meg egy Mafia II: Definitive Edition-höz hasonló ráncfelvarrott verzió elkészítésével.
Természetesen azt is megértjük, hogy a remake egy olyan határterület, ami megosztja a közönséget, hiszen a Mona Lisa, a Die Hard, vagy a 9. szimfónia modernizált újraalkotása is sokak számára indokolatlannak, feleslegesnek, esetleg egyenesen gyalázatos ötletnek tûnne. Arról nem is beszélve, hogy a hasonló projektek mögött általában a könnyû pénzszerzés lehetõsége dolgozik, mikor a kiadók nem kockáztatnak bizonytalan fogadtatású újdonságokkal, de azt is számos példán keresztül tapasztalhattuk már, hogy milyen, amikor a rókabõr - és a vásárlók - sokadik lehúzása, maga alá gyûri az eredeti mû elõtti tisztelgés szándékát. A felszínes munkával járó bugok ráadásul szinte megkerülhetetlen velejárói az ilyen projekteknek, melyekbõl sajnos a második Mafia rész felújított változata sem szenvedett hiányt.
Aki igazán szerette a játékot, az valószínûleg nem egyetlen alkalommal játszotta végiga történetet, és jó eséllyel minden apró momentum és részlet vagy emlékezetes hang, arc, helyszín és jelenet az emlékezetébe vésõdött. Ezek után sokan nehezen fogadják el az eredeti hangulatot felülíró újdonságokat, legyen szó az elkerülhetetlenül lecserélt szinkronhangokról, az újrafaragott arcokról, és a részletgazdagabb Lost Heaven városképérõl. Ettõl eltekintve azért el kell ismerni, hogy az eredeti fejlesztõket is felsorakoztató Hangar13 csapata egészen igényes munkát végzett, már ha hihetünk a nagyjából 14 perces videónak, melyben betekintés nyerhetünk a szeptember 25-re ígért Remake-be, amin már az utolsó simításokat végzik. Az jól látszik, hogy a vizualitással nem lesz komoly baj, az akciókat pedig a harmadik epizód fedezékrendszerével toldották meg, mely aligha nevezhetõ újszerû mechanikának, de egy ilyen régimódi hangvételû történettõl nem is igazán érdemes sosem látott megoldásokat várni.
A fejlesztõk ígérete szerint bár a technikai alapokat a harmadik rész biztosítja, a történet, a karakterek és a cselekmény lényegében maradnak amilyennek megismertük õket, már ha nem számítjuk azt a néhány hozzátoldott részletet és extra párbeszédet, melyekkel igyekeznek árnyalni egy kicsit a korábban háttérbe szorított szereplõket is. A fejlesztést vezetõ Haden Blackman szerint a játék története és narratívája a mai napig megállja a helyét, így inkább az átvezetõ jeleneteken és a karakterek megjelenésén dolgoztak, hogy mai szemmel is jól mutassanak. Külön kitért a fõszereplõ feleségére, Sarah ugyanis mindössze egyetlen mondatot kaphatott, most viszont jelenléte érezhetõen hangsúlyosabb lesz. Külön érdekesség, hogy egy választási lehetõséget is kapunk, méghozzá a vezetés szabadságát illetõen. Hogy ezzel is jelezzék tiszteletüket a Mafia és a rajongótábor irányába, indításkor dönthetünk, hogy az eredetihez hû módon inkább betartjuk a sebességhatárokat, esetleg engednünk a modern idõk szavának, és kedvünk – illetve az autók képességei - szerint gyorsulunk.
A felvételeken jól látható, hogy a Mafia 3 sokat kritizált, néhol kissé mosottas képivilága ezúttal nem riogat minket. A Mafia Remake láthatóan élesebb és tisztább képet ígér, fejlettebb bevilágítást használ, és állítólag nem csak a grafikai motor esett át felújításon, de a hangzás is összetettebb lesz. A megjelenéshez közeledve Blackman azt is elárulta, hogy a PC-s kiadás mellett a jelenleg kapható Xbox One és PS4 konzolok is megkapják a magukét, az új generációs konzolok vásárlóinak azonban valószínûleg be kell majd érniük a visszafelé kompatibilitással. Addigis dõljünk hátra, élvezzük ezt a kis kedvcsinálót, és reménykedjünk, hogy játékélményt romboló bugok nélkül készülhet el, melyet képesek lesznek egy újabb halasztás nélkül abszolválni.
A Mafia: Definitive Edition jelenleg hivatalosan szeptember 25-én jelenik meg, és a három epizódot magában foglaló Mafia: Trilogy csomagban is elérhetõ lesz.