Elon Musk újabb víziója, melyben megelőzné vetélytársait a sci-fi-be illő jövőképek megteremtésében
Űrutazás, mesterséges intelligencia, önműködő autók, Neuralink és még megannyi tudományos projekt, melyhez mind Elon Musk neve fűződik. Bár a nyughatatlan feltaláló és milliárdos cégvezető hajlamos erősen túlzó állításokat tenni, az tény, hogy számos nagyszabású projektje megszületett és jelenleg is folyamatos fejlődés alatt áll, még ha nem is egészen úgy haladnak, ahogyan a cégvezér eredetileg lefestette őket. A napokban azonban egy újabb adag Tesla fejlesztésből kaphattunk ízelítőt, köztük a sokak rémálmát megtestesítő emberszabású robotokból, melyek Musk álmában hamarosan az utcáinkat járják és az otthonainkban dolgoznak majd.
A csütörtökön lezajlott esemény az úgynevezett AI Day, melynek elsőszámú célja, hogy az izgalmasnak tűnő és hangzatos projektekhez friss és ropogós munkaerőt verbuváljanak. A „mérnököktől mérnököknek” típusú esemény persze bőven szolgál olyasmivel, mely akár az átlagember számára is érdekes lehet, mivel végeredményében ezen projektek többsége a konzumer piacra készül, vagy utat talál oda valamilyen formában. Többek között szó esett a saját fejlesztésű, AI rendszerekhez és leginkább a Dojo szuperszámítógéphez tervezett D1 chipjükről, mely 7 nm-es eljárással készül, és persze a rengeteget ígérgetett, ám még mindig megvalósításra váró teljes önvezetésről. Az utóbbi tömeges térhódítását Musk nagyjából egy évvel ezelőttre ígérte, mindenesetre az utakon tényleg egyre több a Tesla, a balesetek többsége pedig továbbra is az élő és lélegző sofőrök hibájából történik. Nos, ezen változtathat legújabb bejelentésük tárgya, mely nem más, mint egy két lábon járó, humanoid felépítésű robot, mely idővel akár az autóvezetésben is segíthet, még akkor is, ha otthonunk előtt valami ócska, mesterséges intelligenciát nélkülöző járgány áll.
Az önálló tájékozódás, a vezetéstámogatás és az ezek mögött álló technológia szinte üvölt azért, hogy a sci-fi jövőképek megvalósításából sportot űző Elon Musk egy négykerekűből valami kétlábúba ültesse át őket. Talán még az sem teljesen elrugaszkodott gondolat, hogy az eredeti ötlet valójában ez volt, csak az elektromos autók kezdetben sokkal életképesebb üzletnek bizonyultak. A bejelentést szokás szerint prezentáció is kísérte, ugyanis a színpadon felbukkant egy futurisztikusnak szánt robotszabású statiszta, mely felvezette azt, ami egyelőre még a valóságban nem létezik, mindenesetre Musk szerint ez is csak idő kérdése. Ahogy azt kifejtette, az autóik is szinte értelemmel felvértezett robotoknak tekinthetők, miért ne kezdhetnének hát bele olyan robotok megalkotásába, amire az ember valóban gondol, amikor meghalja ezt a kifejezést. A Tesla Bot fedőneve is kellően beszédes, hiszen az Optimus hallatán ma is tömegek gondolnak elsőként az autóból robottá formálódó harcos gépre, mely társaival együtt felesküdött az emberek megsegítésére.
A Tesla-féle emberszabású gépezet alkalmassági köre persze ennél jóval visszafogottabbnak ígérkezik, mindenesetre akárhogy is szépítjük, a projekt valójában robotikus szolgákat takar, melyeknek az emberek által méltatlannak talált feladatok és tevékenységek kiszervezhetők. Ilyen lenne a takarítás, bevásárlás, vagy valamilyen egyszerűbb kerti munka végrehajtása, például a fűnyíró tologatása, persze vigyázva, hogy Cirmi cica és Lefety Lóránt a jó öleb távol maradjanak a forgókésektől. "Természetesen arra hivatott, hogy barátságos legyen és navigáljon az embereknek épített világban" – igyekezett a szokásos világvége sablonok elébe menni. "Úgy állítjuk be, hogy mechanikai és fizikai szinten el tudj futni előle, és nagy valószínűséggel le is győzd" – fektette le az alapvető, vagyis az emberek biztonságát érintő részleteket. Mindez az elővigyázatosság és ártalmatlanság egy 180 cm magasságú, 125 kilogrammos gépalakban ölt majd testet, mely egyedül akár 150 kilogramm megemelésére lesz alkalmas, kocogási képessége pedig megáll majd 8 km/h-nál, ami azért nem úgy hangzik, mintha egy váratlan meghibásodás esetén ne okozhatna valamilyen sérülést organikus felépítésű gazdáinak.
Optimus sötét és kifejezéstelen ábrázata amúgy valójában egy nagy kijelző lesz, melyre bőven elférnek a legszükségesebb információk, vagy akár az érzelmeket mímelő animált minták, de attól is erősen tartunk, hogy érintőkijelzővel lesz dolgunk, melyhez az arcokat taperoló embereket kifigurázó mémek valószínűleg már kilövésre készen állnak. Persze, ahogy erről már szó volt, ezzel még leginkább az ötlet fázisában járnak és a honlap tanúsága szerint szeretettel várják azokat a lelkes mérnököket, akik szeretnének részt vállalni az emberiség kipusz… vagyis az általános kényelmünk fokozásában, hiszen a monoton házimunka nap mint nap tömegektől rabolja el a tanulásra és önfejlesztésre alkalmas szabadidőt. Kíváncsian várjuk, hogy Asimov, A.C. Clarke, illetve Philip K. Dick sci-fi szerzők víziói, vagy a Terminátorból ismert jövőkép első képkockái szabad utat kaphatnak-e a megvalósulás felé, esetleg az Optimus is azon Tesla-projektek sorsára jut majd, melyek végül nem érhették meg a sikert.
A robotkutyák úgy tűnik útnak indultak, a Tesla és Elon Musk azonban nem az a követő típus, jobban szeretnek inkább utat mutatni, de legalábbis a saját útjukon járni, így több mint valószínű, hogy mire az első prototípus napvilágot lát, átesnek az olyan kellemetlenségeken, mint például az önvezető rendszerükhöz köthető halálos balesetek miatt jelenleg is zajló vizsgálatok, és valószínűleg az Autopilot hatékonysága is alaposan szintet lép majd, hogy humanoid alakban végre igazán elkápráztassa az érdeklődőket.
Nem, ne gondoljunk Neuralinken keresztül távirányítással levezényelt robotpankrációra, az sajnos még túl korai.