Több száz millió dolláros veszteséget könyvelhet el az Epic játékáruháza
2018 decemberében indult útjára az Epic Games saját digitális áruháza, mely a saját kiadású játékok mellett szívesen látja más kiadók és fejlesztők alkotásait is. A piacvezető Steam ellenében életre hívott szolgáltatás alaposan megosztotta a közösséget, a játékosok egy része például a háta közepére sem kívánt még egyet, ami a platformexkluzív címek miatt biztosan megkerülhetetlen lesz. Az Epic azonban nagyon komolyan veszi a bolt felfuttatását, olyannyira, hogy az elmúlt évek alatt százmilliókat bukott el dollárban, a veszteség nagy részét pedig a népszerűsítő kampánynak, vagyis az ingyen játékoknak és az exkluzív szerződéseknek köszönheti.
Nincs abban semmi különös, hogy a cégek a közönség felé leginkább csak a sikereiket kommunikálják, ám az Epic Games-ről most olyan érdekes háttérinformációk is a nyilvánosság elé kerültek, melyekkel alapvetően biztosan nem büszkélkednének el. Az áruház működtetésébe és promóciójába ölt anyagiak azonban más megvilágításba helyezik a céget, mely a közelmúltban többször is büszkén számolt be folyamatosan növekvő népszerűségükről. A részleteket annak a bírósági pernek köszönhetjük, mely az Epic Games és az Apple közötti csatározás elsőszámú vonala, persze csak ha a híroldalakat félretesszük. A cégek azóta vívnak egymással több fronton háborút, mióta az Epic megpróbálta megkerülni az Apple áruházát, és a Fortnite iOS verziójába egyedi fizetőrendszert épített, és olcsóbban kínálta az ott elérhető tartalmakat. Az Apple persze egyből kitiltotta őket, a per kezdetét vette, a médiafelületek pedig azóta is közvetítik a nagyvállalatok sárdobálását, melyből a Google is kiveszi a részét.
A bírósági iratokból kiderült, hogy az Epic Games elképesztő összegeket öl játékboltjának népszerűsítésébe, ami mostanáig legalább 454 millió dollár (136 milliárd forint) veszteséget jelent a számukra. Az tagadhatatlan, hogy az elmúlt nagyjából három évben tényleg szépen nőtt az oldal látogatottsága, ám ehhez olyan eszközöket vetnek be, amivel egyelőre esélytelen nyereséget termelniük. Mivel nem igazán terveznek óvatosabban költekezni, egyelőre úgy néz ki, hogy a közeljövőben esélyük sem lesz súlyos milliók elszórása nélkül zárni az adott évet. Az Epic egyik elsőszámú, és rendkívül drága marketingmódszere a heti rendszerességgel osztogatott ingyen játék, melyekről mi is gyakran írtunk, és biztosan sokan emlékeznek rá, mikor az egész világot ingyen GTA V-ökkel ajándékozták meg, ami még nagytételben is hatalmas befektetés lehetett. A másik drága módszer a játékfejlesztőkkel kötött megállapodás, mellyel néhány új cím esetén egy éves, vagy akár teljes exkluzivitást vásárolnak. A lényeg, hogy hajlandók vállalni a további veszteséget azért, hogy egy-egy játék a Steamen csak egy év múlva, vagy akár egyáltalán ne is legyen elérhető.
Azt persze nehéz lenne állítani, hogy a módszerük eredménytelen. A 2018-as indulás óta már 160 millióan regisztráltak hozzájuk, és már 56 millió olyan játékosuk van, aki legalább havi rendszerességgel használja az Epic Games Store-t, ám az is biztos, hogy ennek a rétegnek egy jó része az ingyenes játékokért jelentkezik be és ezzel le is tudta a dolgot. Az Epic felhasználói az előző évben úgy termeltek 700 millió dolláros bevételt, hogy az Epic ezzel együtt is 273 millió dollár hátrányban volt, tehát még többet veszített, mint egy évvel korábban, így tart most ismereteink szerint 454 milliónál. A kiadó optimista tervei szerint 2023-ban már pozitívra fordíthatja az éves mérleget, és 2027-ben behozhatja az eddig elvesztett százmilliókat is. Ezt egyelőre még úgy is nehéz elképzelni, hogy az Epic Games rendkívül tudatosan alkalmazza a stratégiáját, és sosem tagadta, hogy hasonló erőfitoktatás nélkül esélye sem lenne a Steam mellett. Természetesen tartják magukat az elsőszámú elvükhöz is, hogy míg a Steam minden eladott játék után 30%-ot tart meg, addig az Epic csak 12%-ot tesz zsebre, és 88%-ot ad az alkotóknak. Ez persze mind szép és jó, kár, hogy a felhasználói igényeket és kéréseket már kevésbé tartják szem előtt, a Steam jóval kiforrottabb felülete, az értékelőrendszere és más kényelmi funkciók például náluk még mindig hiányoznak.
Még szerencse, hogy a Fortnite olyan összegeket termel számukra, amiből bőven jut a Store promóciós költségeire, az Epic pedig nem is tervez változást, az ingyenes játékok tehát egyhamar nem tűnnek el a heti ajánlatok közül.