Hiába vesztette el számos hirdetőpartnerét, a bojkott alá vont Facebook továbbra is szárnyal
Mostanság könnyedén megfigyelhettük, hogy milyen az, ha egy nagyvállalatot érintő nehézségek negatív irányba terelik az adott cég megítélését, ám a Facebook esetében egyfajta varázslatos immunitást figyelhetünk meg. A médiaszolgáltatóként is funkcionáló közösségi oldal márpedig szintén azok közé a nagyformátumú platformok közé tartozik, melyek rendszeresen belekeverednek különféle adatkezeléssel, visszaélésekkel, vagy épp közéleti tevékenységekkel összefüggő botrányokba. Azonban akárcsak az Intel, Mark Zuckerberg vállalata minden megkérdőjelezhető lépése ellenére kiváló negyedévet zárt, a bevételek alakulása és az aktív felhasználók száma ugyanis egyaránt a vártak fölött alakult.
A Facebook június végén zárta három hónapos üzleti időszakát, mely kiemelkedő anyagi és népszerűségi sikerről tanúskodik. Először is ebben a második negyedévben 98 százalékkal szárnyalta túl a tavaly ilyenkor mért 2.62 milliárd dolláros adózott eredményét, ugyanis részvényeinek 0.91 dolláros értéke 1.8 dollárra hízott. Az 5.18 milliárd dollár jóformán duplázásnak tekinthető és a 11 százalékos emelkedéssel elért, bevételként elkönyvelhető, 18.69 milliárd dollár sem csekély szám. A szakértői becsléseket tehát látványosan meghaladták, az Wallstreet elemzői ugyanis 1.39 dolláros részvényarányos profitot, és 17.34 milliárdos bevételt jeleztek előre. Ez a jó ideje a cég legnagyobb anyagi sikereként könyvelhető el, hiszen 2019 utolsó negyedében közöltek ennél is magasabb, összesen 30.736 milliárd dolláros bevételt.
Ahogy az sejthető, az aktív felhasználók számának erős emelkedését a Facebook esetében is a koronavírus számlájára írják, mivel az utóbbi három hónap leforgása alatt mintegy 51 millióval nőtt azok száma, akik naponta legalább egyszer felléptek az oldalra. Bár az első negyedévben kialakuló járványkrízis miatt intenzívebb növekedést tapasztaltak, július elején még így is összesen 1.785 milliárd Facebookozóról beszélhetünk. Az arányok még jobbak, ha azok számát vizsgáljuk, akik legalább havi egy alkalommal léptek be az oldalra, és az előző negyedévhez képest mindössze 7 millióval volt kisebb a gyarapodás. Az áprilistól júniusig tartó időszakban 98 millióval nőtt az érdeklődők száma, mely 2.701 milliárdos havi aktivitást jelent.
Az igazi kérdés a júliusban megkezdett harmadik negyedév lesz, ugyanis július elején lépett életbe az a hirdetői bojkott, melynek folyamányaként, többek között olyan korábbi partnerek viszik máshova hirdetéseiket, mint a North Face – ruházati és sportszergyártó, Honda – jármű- és gépgyártó óriásvállalat, Starbucks – nemzetközi kávéházlánc, Unilever – fogyasztási cikkeket gyártó óriásvállalat, The Coca-Cola Company – üdítőital- és szirupgyártó óriásvállalat, Levi Strauss & Co. – ruházati termékeket gyártó cég, és a lista még hosszasan folytatható, egészen a tekintélyes Verizon – telekommunikációs vállalatig, mely a hirdetői ranglétrán a 78. helyet foglalta el.
A történelmi léptékű elhatárolódást az amerikai Anti-Defamation League (ADL) nevű szervezet kezdeményezte, és egyszerre tekinthető politikai célú gesztusnak, illetve gazdasági manővernek. Közös lépésüket elsősorban Donald Trump bejegyzései iránt tanúsított visszafogott cenzúrával indokolták, Mark Zuckerberg pedig azóta törölte a májusban nagy port kavart elnöki bejegyzését, és többször jelezte, hogy a szintén bojkott alá vont Twitterhez hasonlóan ők is változtatásokat terveznek, például náluk is megjelölik a kifogásolhatónak ítélt megosztásokat. A posztok eltávolítását azért továbbra is óvatosan intézik, azonnali törlésre csak az erőszakra buzdító, és hasonló veszélyeket rejtő tartalmak számíthatnak.
A következő időszakra vonatkozó előrejelzések a bojkott ellenére is további növekedést várnak, de azt is érdemes megjegyezni, hogy az Egyesül Államokban idén elnökválasztási év van, az oldal forgalmában és a bevételek tekintetében tehát egyaránt növekedés várható.