A legkedveltebb oldalak közül rengeteg nem töltött be, vagy hibaüzenetet dobott
Ha ma valaki dél környékén egyik kedvenc külföldi videómegosztóját, blogját, zeneszolgáltatóját vagy hírportálját kereste fel, hogy az ebéd mellé valami érdekes tartalmat találjon, akkor azzal szembesülhetett, hogy ezek közül több is teljesen elérhetetlen volt. Az akadályozó tényező szerencsére viszonylag gyorsan elhárult, és az is hamar kiderült, hogy a problémát egyetlen vállalat okozta.
Ma tizenkét óra körül rengeteg közismert weboldal vált világszerte elérhetetlenné. Hogy csak a legismertebbeket említsük, a Reddit, Spotify, Twitch, GitHub, Hulu, HBO Max, Quora, PayPal, Vimeo, Shopify, Stripe is tömegek számára tagadták meg az elérést, de olyan népszerű híroldalak, mint a CNN, The Guardian, The New York Times, BBC és a Financial Times, sőt, még a brit kormány oldala is elhasaltak. A kisebb pánikot okozó eseményről a TechChrounch adott elsőként tudósítást, és mivel ők mindvégig elérhetők voltak, folyamatos frissítésekkel szolgáltak a helyzettel kapcsolatban. A meglepően kiterjedtnek tűnő probléma végül mindössze egyetlen órán át tartotta fel a netezni vágyókat, ám manapság ez már bőven elég idő ahhoz, hogy felháborodást keltsen és új összeesküvéselméleteket szüljön. A beérkező hírek végül gyorsan tisztázták, hogy a jelenség forrása a Fastly nevű felhőszolgáltatásokat nyújtó vállalat, és az úgynevezett CDN hálózatukban keletkezett hiba, melyre az érintett oldalak mindegyike támaszkodik.
A CDN, avagy Content Delivery Network egy több szerverből álló hálózat, mely úgy éri el az oldalak gyorsabb betöltését, hogy átveszi a terhelést az eredeti szolgáltatást nyújtó szerverekről. Mivel akár több kontinensen is lehetnek ilyen pontok, így az internetezők automatikusan a hozzájuk legközelebb eső CDN szerveren keresztül érhetik el a választott szolgáltatást, anélkül, hogy tudnának róla. Lényegében egy gyorsítótárként funkcionál, így az oldalak elérése nem érződik olyan darabosnak és vontatottnak, mintha a a föld másik végéről várnánk az adatokat. Az egyik legnagyobb előnye, hogy a hirtelen érkező nagy érdeklődés esetén segít, hogy az oldal továbbra is elérhető maradjon, a Black Friday például kiváló példa az ilyen esetekre. Ezen felül már tartalmazhat terhelést kiegyensúlyozó kiegészítést, DDoS támadások elleni védelmet, tűzfalakat és egyéb biztonsági védvonalakat, tehát egy elég komplex és hasznos szolgáltatás, nem csoda, hogy a felsorolt oldalak – és még ki tudja mennyi – mindegyikénél alkalmazzák valamilyen formában. A Fastly ezen a területen amúgy amolyan nagyágyú, rengeteg ügyfele van és egy lapon emlegethető a Cloudflare, CloudFront és Azure szolgáltatókkal.
A Fastly saját, nyilvános helyzetjelentő oldalán jelezte, hogy minőségproblémákat tapasztalnak, majd nem egészen egy órán belül azonosították is a hibát. A probléma eredetét és okát sajnos nem kötötték az orrunkra, de a bejelentéstől számított két óra alatt majdnem teljesen helyreállították a rendszert, így a többség számára minden visszatért a megszokott kerékvágásba. A mai probléma nem egyetlen konkrét adatközpontot sújtott, a Fastly ugyanis "globális CDN-zavarnak" nevezte, ami úgy hangzik, mintha a vállalat hálózatát világszerte érintené. Ha valaki esetleg még most is tapasztal problémákat, az a Fastly szerint a jelenlegi körülmények között teljesen normális, időbe telik, mire minden helyreáll. Mi azért kíváncsiak lennénk, hogy mi okozott ennyire jelentős problémát egy ekkora vállalatnak, főleg annak számtalan nagykaliberű hackertámadásnak a tükrében, melyekről az elmúlt hónapokban hallhattunk.
Nem egy példa volt rá, hogy a legnagyobb biztonsági cégeket is feltörték, ám a Fastly valószínűleg többet vesztene a titkolózással, mint azzal, ha elismerné, hogy ők is áldozattá váltak.