Rugalmasabb tartalomkezelés, és új beszélgetős opció érkezik a felhasználóknak
A Facebook nem is olyan rég ismét egy súlyos adatkezelési botrány kapcsán került a hírekbe, de a közösségi portál érthető okokból inkább előre tekintene. Az 500 millió érintett profil tulajdonosa csak a híroldalak jóvoltából értesülhetett az esetről, a Facebook ugyanis annyit fűzött hozzá az esethez, hogy a baj már megtörtént, ezért nem fáradnak a felhasználók értesítésével. Természetesen a színfalak mögött nem áll meg az élet, és számos új fejlesztéssel igyekeznek a közönség kedvére tenni, az egyik például abban segít, hogy a megosztásainkat külső tárhelyre menthessük.
Az oldalon megjelenő új lehetőségek az adatbiztonság kérdését talán nem oldják meg, de a felhasználók kényelméhez valóban hozzátehetnek egy kicsit. A rólunk tárolt információkat egy ideje már valóban átláthatóbbá tették, hiszen tevékenységünket már nem csak az oldal adminisztrátorai, de mi magunk is lekérhetjük. A feltöltött videókat és képfájlokat lehetőségünk van Dropbox, Google Fotók, Koofr, vagy a Backblaze szolgáltatások bármelyikére exportálni, mostantól pedig hasonló módon bánhatunk megosztásainkkal is. A hivatalos blogbejegyzés szerint kedvenc jegyzeteinket és posztjainkat szintén elmenthetjük az utókor számára, a művelethez pedig a Google Docs, Blogger és WordPress tárhelyünket vehetjük igénybe.
A „Transfer Your Information” névre keresztelt eszköz a portál szerint az adatvédelem, biztonság és hasznosság hármasának jegyében született meg. A kiválasztott tartalmak átviteléhez újra meg kell adnunk belépési jelszavunkat, cserébe a Facebook titkosítja a fájlokat a másolás idejére, így, ha valaki hozzá is fér a gépünkhöz, nem kezdeményezheti csak úgy a mentési folyamat elindítását, egy esetleges szivárgás esetén pedig még dekódolni is kellene az illetéktelen kézbe került csomagokat. Amennyiben élnénk az exportálás lehetőségével, a Facebookon a Beállítások menü alatt az Adatvédelmi hivatkozások fület kell keresnünk, azon belül a Facebook-adataid részt, ott pedig az adataid másolatának átvitele gombra kattintva válogathatunk a mentésre kijelölt tartalmak között. A kiegészítő segédlet bevezetés alatt áll, így előfordulhat, hogy valakinél még nem elérhető, esetleg a felkínált tárhelyek valamelyike még nem választható.
A tájékoztató bejegyzésben hozzáfűzik, hogy szeretnék folyamatosan bővíteni lehetőségeinket a különböző tartalmak lementéséhez, azonban ehhez szükség van egy részletesebb, átfogóbb hivatalos szabályozásra. Az adatok hordozhatóságát elősegítő ökoszisztéma fejlesztéséhez olyan jogi keretek szükségesek, melyek egyértelműsítik, hogy mit szabad tovább másolni és mit nem. Az is kardinális kérdés, hogy ki felel az átmozgatott, illetve külső tárhelyre költöztetett információk biztonságáért. A Facebook ezt tehát egy nyilvános felhívásnak is szánja, abban bízva, hogy a jogalkotók, szakértők és fejlesztők között párbeszéd kezdődik a nagyon is aktuális adatkezelési kérdésekről. Ez a komolykodó és felelősséget mímelő gesztus persze csak egy a sok közül, hiszen oldalukat olyan extrákkal is felvérteznék, amik más szolgáltatások jóvoltából, például a Clubhouse alkalmazás jóvoltából népszerűek.
A Facebook nemrégiben bejelentett audio funkciója valójában aligha meglepetés, hiszen jelenleg is milliók használnak élő beszélgetésre, hangos tartalmakra építkező alkalmazásokat. Ezeknek a Messenger jelen formájában nem éppen teljes értékű alternatívája, a Live Audio Rooms, illetve Soundbites viszont az lehet, a mikrofonos kommunikációra hangolt újdonság tehát külön részleget kap a platformon belül. Ez viszont nem egészen az ingyenes beszélgetős appok konkurenciája lesz, sokkal inkább a tartalomszolgáltatás egy új eszköze. Az izgalmas újdonságról áradozó, de kissé ködös ajánlószövegekből nem derül ki az ötlet forrása, de nem kell sokat tanakodnunk, hogy lássuk: leginkább a nagysikerű Clubhouse koncepcióját veszik „kölcsön”, amíg még elég friss ahhoz, hogy számukra is sikert hozzon. Lesznek élő beszélgetést nyújtó szobák; podcast funkció; rövid, szerkeszthető hangklippek, és minden, amit éppen divatosnak találnak. Sőt, a felhasználók állítólag még pénzt is kereshetnek monetizációs lehetőségek, illetve rajongói támogatások jóvoltából, de erről még egy szűk hónapig nem sok információ lesz elérhető, az új részleg ugyanis nagyjából ennyi idő múlva indulhat útjára.
Szóba került, hogy egyes lehetőségeket csak előfizetéses, vagy valamilyen díjfizetéses modell keretében tesznek hozzáférhetővé, így valóban kíváncsian várjuk, hogy mivel állnak elő a közeljövőben.