2020. 05. 14

Perceken át csodálhatjuk az Unreal Engine 5 képességeit

Az Epic Games szerdán bemutatta továbbfejlesztett Unreal grafikus motorját, melyben kiemelték a legfontosabb újdonságokatŐsi világok új technikával!


A látványos technológiai demonstráció a derült égből érkezett, és talán most először láthattuk valójában, hogy mit kell elképzelnünk, amikor fejlett újgenerációs videojáték-grafikáról hallunk. A bemutató több szempontból is érdekes volt, hiszen a videóban megszólaló Phil Spencer és Aaron Greenberg, egyaránt az Xbox konzolokat is fejlesztő Microsoft kötelékének vezető beosztású tagjai, a nagyjából 8 perces demó viszont egy Sony PlayStation 5 konzolon futott.

Nagy falat? Másszuk meg!


Az élő közvetítés alatt természetesen teljesen megbolondult a chatfal, a képzavar pedig az Xbox Series X konzolt előre temető hozzászólásokban csúcsosodott ki. Érthetetlen okból, sokan valóban azt gondolták, hogy az 1998 óta létező, és 2015 óta szabadon is használható Unreal Engine, egy Sony-exkluzív grafikus rendszer. A másik nagy kérdés a látványos techdemo hitelessége volt, hiszen nem ez lett volna az első példa, hogy egy bemutatóban nem valós időben futtatott és irányított programot adnak el úgy, mint a motor, vagy az adott hardver képességeinek meggyőző bizonyítéka. Nos, utóbbiról kiderült, hogy a technológiai újdonságok után „Lumen in the Land of Nanite” névre keresztelt demó nem egy készülőfélben lévő játék részlete, viszont teljes egészében játszható, méghozzá tényleg az új Playstation 5-ön. Sőt, az Epic Games vezérigazgatói posztját betöltő Tim Sweeney állítja, hogy eredetileg a koronavírus miatt elmaradó GDC rendezvényen tervezték bemutatni, ahol bizony ki is lehetett volna próbálni.

Lumen, avagy


Az Unreal Engine képességei az új konzolok egyedi struktúrájára támaszkodnak, ezzel lehetővé válik a Nanite leképező rendszer számára, hogy hatalmas mennyiégű tömörítetlen képi anyagból, illetve teljes egészében körbefotózott 3D-s objektumokból dolgozzon. Ez különösen izgalmas terület, mivel olyan szolgáltatásokra van hozzá szükség, amit jelenleg egyetlen PC sem tud felmutatni, hiszen ezt a villámgyors memóriaelérést itt külön hardver szabályozza, a tekintélyes mennyiségű adatot pedig nem a RAM, hanem maga az SSD tárhely szolgálja ki. A Lumen a valós időben kezelt, realisztikus fény-árnyék hatásokért felelős „global illimination” rendszert alkalmazza, a Chaos pedig az új fizikai szimulációért felelős motor, továbbá szó esett arról a részletgazdag térhangzásról is, amiből egy keveset meg is tapasztalhatunk a videó megtekintése közben.

Aprólékos részletek közelről is


Az Unreal Engine természetesen továbbra is elérhető lesz PC-n, ahogy a két nagyobb konzolon is, ám nem a PS5-tel egyszerre érkezik, megjelenésére még nagyjából egy évet várnunk kell. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, az ilyen erődemonstrációkat nem feltétlen követik hasonlóan magas minőségű teljes játékok, sőt, sokszor az adott generáció vége felé is csak korlátoltabb produkciókat láthatunk. Az Unreal Engine egyik fő felhasználási területe amúgy is a filmipar, ahol a CGI technológia, és a megkomponált jelenetek valós időben történő leképezése fontos szerepet játszanak.

Filmes minőségű textúrák


Azonban a PC-ket ezúttal sem érdemes leírni, hiszen mire az első Unreal 5 képességeit kihasználó játék megszületik, elérhető lesz a DDR5, a még fejlettebb PCI-Express, és a dedikált videokártyák felépítése is felzárkózik a technológiai követelményekhez. Az átalakulás egyre kézzelfoghatóbb modon jelenik meg a nagyközönség számára is, így kíváncsian várjuk, hogy az újdonságok végül képesek lesznek-e megfelelni a felfokozott elvárásoknak.

2020. 05. 14

Mi a BIOS, a CMOS és hogyan érjük el őket?
Összefoglalónk az alaplapok és egyben a PC-k rejtélyes kezelőfelületétét mutatja be
Megvettem az első számítógépemet, csak a BIOS-szal ne kelljen vacakolnom. Egyáltalán mi az és mit kezdjek vele? Sok felhasználó gondol így első számítógépére, de még sokszor azok is, akik már egy ideje használják és nem most húzták le a fóliát frissen összeszerelt gépükről. A következő sorok arra tesznek kísérletet, hogy bemutassák, mi is az a BIOS, hogyan jutunk oda a különböző gyártók alaplapjain, és mit tehetünk, ha egyes beállítások miatt gondokat tapasztalunk.
A BIOS
A BIOS a Basic Input/Output System rövidítése és egy olyan beépített firmware, melyet minden számítógép esetében az alaplapon találunk és alapvetően a rendszerindításért felel. Egy olyan aprócska szoftver, mely felismeri, diagnosztizálja és kezeli egy számítógép legfontosabb alkatrészeit, tehát a processzort és a RAM-ot, melyek nélkül a gép el sem indulna, illetve a háttértárakat és az USB portokat melyek az operációs rendszer betöltéséhez, illetve a kezeléséhez szükséges eszközöket, perifériákat tartalmazhatják.
Bár a Windows és a Linux számos lehetőséget és módot kínál egyes beállítások elvégzésére, néhány változtatás csak a rendszer BIOS-án keresztül végezhető el. A BIOS segítségével ellenőrizhető, hogy a gép minden összetevője megfelelően működik-e, mielőtt a Windows rendszerbe bootolna. Ez tehát a gépünk első védvonala is egyben, hiszen már itt is számos dolgot módosíthatunk és a hibák elhárításában is fontos
Amit az alaplapokról tudni érdemes - 2. rész
Mi a VRM szerepe egy alaplapon, miben térnek el a lapkészletek, és milyen alaplapok közül választhatunk?
Cikkünk első fejezete az alaplapok szerepét tárgyalta, kitérve az alapvető felszereltségre, amelyek tekintetében többé-kevésbé minden lap ugyanazt kínálja. De mik azok a részletek, amelyek nagyobb mértékben is megkülönböztetik ezeket a hardvereket? A következőkben a feszültségszabályozást végző VRM, a chipsetek és az igényeink és pénztárcánk szerinti választási lehetőségek következnek.
A VRM
Az alaplapi VRM-ek meglepően fontos részei minden modern alaplapnak, de gyakran figyelmen kívül hagyják őket a marketing és a kritikák során is, vagy nem magyarázzák el megfelelően, ha egyáltalán megemlítik őket. Mik azok az alaplapi VRM-ek, miért említik őket együtt a túlhajtással, és milyen kulcsfontosságú specifikációkat kell megérteni ahhoz, hogy megalapozott döntést hozzunk vásárlás előtt?
A VRM a Voltage Regulator Module (feszültségszabályozó modul) rövidítése, és szerencsére ez a név eléggé magától értetődő. Minden alaplapon van egy feszültségszabályozó modul, amelyet a CPU közelében helyeznek el, hogy szabályozza a feszültséget, amely a tápegységtől és a tápkábelektől a CPU aljzatához jut. Annak ellenére, hogy a CPU önmagában is elég sok energiát képes fogyasztani, mégis szüksége van arra, hogy ezt az energiát kezeljék és szabályozzák, mielőtt a CPU rendelkezhetne vele.
Miért fontosak az alaplapi VRM-ek a túlhajtás szempontjából?
Mivel a tápegységből érkező
Amit az alaplapokról tudni érdemes - 1. rész
Az alaplap egy asztali számítógépben és amit még tudni érdemes
Jól tudjuk, hogy számítógépünk szívét és lelkét a processzor és a videokártya párosa adják, pláne, ha játékra vagy komolyabb grafikai munkára vásárlunk számítógépet. Azt azonban továbbra sem felejthetjük el, hogy a számunkra kiemelten fontos összetevők nem feltétlenül a legfontosabb összetevők. Minőségi tápegység nélkül gépünk egy instabil időzített bomba lehet, és talán még el sem indul, megfelelő alaplap nélkül pedig ugyan mibe pakolnánk az izmos CPU-t és méregdrága videokártyát? A következőkben az alaplap általános működését és funkcióit igyekszünk bemutatni, hogy megértsük, miért fontos egy PC-s felhasználó számára. A cikk folytatásában kitérünk a különböző árkategóriákra is, amelyek különböző minőséget és lehetőségeket kínálnak a felhasználóknak.
Mi is az alaplap?
Ha valaha is raktunk össze vagy szedtünk már szét számítógépet, akkor láthattuk azt az egyetlen alkatrészt, amely mindent összeköt – az alaplapot. Ahogy a neve is árulkodik róla, egy PC esetén ez lesz az alap, amire építkezni fogunk. Ez az a központi áramköri lap, amely mindazokat az alkatrészeket és csatlakozókat tartalmazza, amelyek lehetővé teszik, hogy a számítógép minden eleme áramot kapjon és kommunikáljon egymással. Jellemzően számos beépített funkcióval büszkélkedhetnek, és közvetlenül befolyásolják a számítógép képességeit és bővítési lehetőségeit. Természetesen az alaplap nem új találmány, hiszen már jóval a személyi szá
Értékelések
Az értékeléshez be kell jelentkezned. Belépés
PCX 2006-2024.
Kapcsolat: [email protected]
Cookie / süti kezelés
Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk a Részedre. Néhány általunk használt "süti" elengedhetetlen az egyes szolgáltatások megfelelő működése érdekében, mások információkat gyűjtenek a weboldal használatával kapcsolatban, hogy még kényelmesebb és hasznosabb oldalt hozhassunk létre. Vannak átmeneti "sütik" , amik eltűnnek ha bezárod a böngésződet és vannak tartós változatok is, melyek egy ideig számítógépeden maradnak. Néhány "süti" feltétlenül szükséges az oldal működéséhez, míg másokat a teljesítmény és a felhasználói élmény növelése érdekében használunk. Adataidra különös figyelmet fordítunk, ennek részleteit az adatvédelmi tájékoztató-ban találod. Milyen "sütiket" használunk az oldalunkon? Emlékeznek, mi van a bevásárlókosaradban és a bejelentkezési adataidra, biztosítják a bejelentkezés közbeni biztonságot és a weboldal következetes megjelenését, növelik a weboldal teljesítményét, fokozzák a felhasználói élményt és mérik az oldal felhasználását. Ha látogatásod során mellőzöd a Cookie-k használatát, a legtöbb funkció és oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha szeretnéd a tárolt cookie-kat törölni, a böngésződ beállításai között könnyedén megteheted.