Az Epic Games szerdán bemutatta továbbfejlesztett Unreal grafikus motorját, melyben kiemelték a legfontosabb újdonságokat
A látványos technológiai demonstráció a derült égből érkezett, és talán most először láthattuk valójában, hogy mit kell elképzelnünk, amikor fejlett újgenerációs videojáték-grafikáról hallunk. A bemutató több szempontból is érdekes volt, hiszen a videóban megszólaló Phil Spencer és Aaron Greenberg, egyaránt az Xbox konzolokat is fejlesztő Microsoft kötelékének vezető beosztású tagjai, a nagyjából 8 perces demó viszont egy Sony PlayStation 5 konzolon futott.
Az élő közvetítés alatt természetesen teljesen megbolondult a chatfal, a képzavar pedig az Xbox Series X konzolt előre temető hozzászólásokban csúcsosodott ki. Érthetetlen okból, sokan valóban azt gondolták, hogy az 1998 óta létező, és 2015 óta szabadon is használható Unreal Engine, egy Sony-exkluzív grafikus rendszer. A másik nagy kérdés a látványos techdemo hitelessége volt, hiszen nem ez lett volna az első példa, hogy egy bemutatóban nem valós időben futtatott és irányított programot adnak el úgy, mint a motor, vagy az adott hardver képességeinek meggyőző bizonyítéka. Nos, utóbbiról kiderült, hogy a technológiai újdonságok után „Lumen in the Land of Nanite” névre keresztelt demó nem egy készülőfélben lévő játék részlete, viszont teljes egészében játszható, méghozzá tényleg az új Playstation 5-ön. Sőt, az Epic Games vezérigazgatói posztját betöltő Tim Sweeney állítja, hogy eredetileg a koronavírus miatt elmaradó GDC rendezvényen tervezték bemutatni, ahol bizony ki is lehetett volna próbálni.
Az Unreal Engine képességei az új konzolok egyedi struktúrájára támaszkodnak, ezzel lehetővé válik a Nanite leképező rendszer számára, hogy hatalmas mennyiégű tömörítetlen képi anyagból, illetve teljes egészében körbefotózott 3D-s objektumokból dolgozzon. Ez különösen izgalmas terület, mivel olyan szolgáltatásokra van hozzá szükség, amit jelenleg egyetlen PC sem tud felmutatni, hiszen ezt a villámgyors memóriaelérést itt külön hardver szabályozza, a tekintélyes mennyiségű adatot pedig nem a RAM, hanem maga az SSD tárhely szolgálja ki. A Lumen a valós időben kezelt, realisztikus fény-árnyék hatásokért felelős „global illimination” rendszert alkalmazza, a Chaos pedig az új fizikai szimulációért felelős motor, továbbá szó esett arról a részletgazdag térhangzásról is, amiből egy keveset meg is tapasztalhatunk a videó megtekintése közben.
Az Unreal Engine természetesen továbbra is elérhető lesz PC-n, ahogy a két nagyobb konzolon is, ám nem a PS5-tel egyszerre érkezik, megjelenésére még nagyjából egy évet várnunk kell. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, az ilyen erődemonstrációkat nem feltétlen követik hasonlóan magas minőségű teljes játékok, sőt, sokszor az adott generáció vége felé is csak korlátoltabb produkciókat láthatunk. Az Unreal Engine egyik fő felhasználási területe amúgy is a filmipar, ahol a CGI technológia, és a megkomponált jelenetek valós időben történő leképezése fontos szerepet játszanak.
Azonban a PC-ket ezúttal sem érdemes leírni, hiszen mire az első Unreal 5 képességeit kihasználó játék megszületik, elérhető lesz a DDR5, a még fejlettebb PCI-Express, és a dedikált videokártyák felépítése is felzárkózik a technológiai követelményekhez. Az átalakulás egyre kézzelfoghatóbb modon jelenik meg a nagyközönség számára is, így kíváncsian várjuk, hogy az újdonságok végül képesek lesznek-e megfelelni a felfokozott elvárásoknak.