Construct Royale
Az Epic games ingyenesen játszható építkezős Battle Royale mókája töretlen sikernek örvend, 2017-es megjelenése óta. Néhány nappal ezelőtt szóívivőjük megerősítette, hogy jelenleg 8.3 millió aktív játékost számlálnak, az összes platformot beleértve. A PC-n, konzolokon és okostelefonokon is elérhető játékot folyamatos frissítésekkel látják el, a játékosbázist pedig ideiglenes, új játékmódokat kínáló eseményekkel kényeztetik. Lássuk, mire a nagy felhajtás.
A sikerre épít!
Pályafutása eredetileg a Save the world játékmóddal indult, ami tulajdonképpen egy bázisvédős taktikai lövöldözős játék, külső nézetben. Erődünket hullámokban támadó zombilények ellen kell megvédenünk, a körök közti felkészülési időszakot nyersanyaggyűjtéssel és a védelem felépítésével érdemes eltölteni.
Ekkor még szó sem volt Battle Royale-ról, ám a PlyayerUnknown’s Battlegrounds egyre növekvő sikere szöget ütött a fejlesztők fejébe. Úgy gondolták, játékuk tökéletesen alkalmas arra, hogy vendégül lássa a 100 fős összecsapásokra kiéhezett közönséget. És lássunk csodát, az összesített adatok alapján túl van a 125 millió letöltésen, aktív játékosbázisa pedig jelenleg is a legnagyobb.
Falazz nekem
Fogták tehát az eredeti receptet, miszerint egy méretes szigetre pottyanó 100 fő küzd egymással, a győzelmet jelentő magányért. Ám a PUBG féle realisztikus megközelítést, itt egy színes-szagos, zenés-táncos, ugrabugrálós őrületre cserélték, mindezt rajzfilmszerű dizájnba ágyazva. De még csak most jön a lényeg, vagyis a játék magja. Az építkezés fontosabb eleme a játéknak, mint maga a lövöldözés. Játszhattunk akármennyi akciójátékkal, ha nem sajátítjuk el az építési mechanikát és nem tudjuk azt harc közben is dinamikusan használni, nagyjából teljesen esélytelenek vagyunk a többiekkel szemben.
A letisztult élmények kedvelői máig fanyalognak és komolytalannak tartják az egészet. Értetlenül figyelik, hogy a megszokott akció helyett, építkezési hajlamukat kiélő, felpörgött kőműves jelöltek csatájába kerültek. Ez persze a több mint nyolc millió rajongót nem izgatja különösebben, az Epic pedig ezek után már csak egy kávét kér.
A házat a tetővel kezdjük?
Az induláshoz itt is a szokásos ismeretekre lesz szükségünk. A terep felett egy hőlégballonokra aggatott iskolabusz halad át, ebből másokat megelőzve igyekszünk egy kiszemelt pontra ugrani, siklóernyőnkkel lavírozva a cél fölött. Alapfelszerelésünk és hű társunk a csákány lesz. Kaszáló mozdulatainknak nem áll ellen sem épület, sem autóroncs vagy tömör szikla. A felhalmozott nyersanyagokat, mesébe illő feneketlen táskánk három felé osztja. Fát, követ és fémet is gyűjthetünk a különféle konstrukciók létrehozásához.
Az elsőre kissé idegen játékelem hasznát hamar felfedezzük. Azzal, hogy módosíthatjuk környezetünket, jóformán nem marad megmászhatatlan hegy vagy bevehetetlen épület. A meredek sziklafalakba zuhanás közben kiszögelléseket rakhatunk, így nem kell kerülőt tennünk és ha jól csináljuk, nem is zúzzuk halálra magunkat. Az egymáshoz csatolt elemek az égig is elérhetnek, melyre felmászva belátjuk az egész terepet, ám ez a trükk rizikós. Elég egyetlen kilőtt elem és már zuhanunk is.
Az emeleten értékes fegyverzetet sejtünk, esetleg valaki már lezúzta a feljárót és elvitte tüzelőnek? Gond nélkül lebonthatjuk a plafont, egy lépcső gyors lehelyezésével már fent is vagyunk. Nyílt terepen vagyunk és lőnek ránk? Olyan sebesen falazhatjuk körbe magunkat, hogy előbb fogy el az ellenfél lőszere, minthogy kimerülne a nyersanyag-utánpótlás. Sőt, sarokba szorult ellenfelünk köré helyre kis bunkert is rittyenthetünk, csapdába ejtve őt. A lehetőségeknek csak rutinunk és fantáziánk szab majd határt, amire szükségünk is lesz a veterán mérnökök ellen.
Az egyre szűkülő területért itt egy szürreális és gyilkos viharzóna felel, érkezése fokozatosan zsugorítja a harcteret. A kéken villámló apokalipszist nem lehetetlen megelőzni, de sokáig ne pihengessünk egy helyben. A kint rekedtek életerejét, minden szűkülés után egyre gyorsabb iramban csökkenti a baljósan közeledő sáv. Páncélzatunkat kis butykosból hörpölhető szörp tölti fel, de a hurrikán ellen hatástalan lesz.
Távcsöves csákány?
Bár néhány játékos tényleg versenyt csinál abból, mit és milyen gyorsan tud összetákolni, azért a fegyverek sem maradnak ki a buliból. Stukkereink értékét a szerepjátékokból ismerős színskála jelzi, a gyakori szürkétől egyenesen a ritka, narancs fényben úszó legendás tárgyakig. Persze a különböző pisztolyoktól és sörétesektől elindulva egészen komoly vadászpuskákat és automata gépágyúkat találhatunk. A masszív felépítmények lebontásához különböző gránátokat és rakétavetőt is bevethetünk, öröm lesz nézni ahogy egy torony a szétzúzott alapjaitól a tetejéig atomjaira bomlik. Az elvetemültebbek, precíz időzítéssel a kilőtt rakétára pattanva átszelhetik a fél pályát, meglepve a megcélzott ellenfeleket. A rendelkezésünkre álló eszközpark nem karcsú, ezek között szokatlan és rendhagyó tárgyakra lelhetünk. Legnépszerűbbek között szerepel például a Boogie Bomb, ami kíméletlenül megtáncoltatja a robbanás sugarában lévőket. Padlóra és plafonra csapdák helyezhetők, újabb troll megoldásokat kínálva mások megviccelésére. Ha kincsesládát rejtő szobát találunk, álljunk ellen a kísértésnek és ragasszunk fölé csapdát. Zsákmányra áhítozó ellenlábasunk meglepetésében valószínűleg vérmérsékletétől függően elismerően kacag, vagy vélhetően felmenőinket szidalmazza majd.
Nem elveszett gyerek
A játékok történetében nem ritka, hogy egy alapvetően szimpatikus, jó ötletekkel vagy eltalált játékmenettel bíró cím mögül kihátrálnak a fejlesztők. Ha nem sikerül megfelelő közönséget gyűjteni mögé, a süllyesztő többnyire elkerülhetetlen. Az ilyen rövid életű darabok eltűnését az is borítékolja, hogy az online darabok esetében teljesen zárt rendszerben zajlik a játékosokat fogadó szerverek üzemeltetése. Ezt a privilégiumot manapság többnyire a kiadó, illetve a fejlesztő cég birtokolja. A helyi hálózat szinte teljesen letűnt opció lett, így sok bukottnak bélyegzett alkotást már sosem ismerhetünk meg, vagy próbálhatunk ki újta. Jó példa erre, a hasonló rajzfilmes stílussal és szintén free to play modellel kiadott 2009-es Battlefield Heroes. Ez a megoldás akkor még nem volt ilyen elterjedt, pedig a program már ekkor szinte mindent tudott, ami ma már általánosnak mondható. Végül 6 év után kapcsolták le a szervereket.
Fort nyáj
Nos, a Fortnite egyelőre nem küzd ilyen gondokkal. Hogy mit hoz a jövő, persze csak megtippelni lehet, de ekkora játékosbázisnak még a töredéke is hosszú évekig életben tarthatja a projektet. Összehasonlítva a PUBG Corp. visszafogott kommunikációját (a frissítések hiányát és a közösségi igényekre adott ritkás, felületes reakcióit) az Epic Games hozzáállásával, érthető, hogy miért száguld ennyire a hintó. Játékuk minden rendszeren stabilan működik, a megszokott alapot időszakos játékmódokkal és eseményekkel színesítik, nem beszélve a bőséges kozmetikai tartalomról, melyek szezononként újabb feloldható meglepetéseket nyújtanak. Utóbbi kategória olyan popkultúrális figurákkal bővült, mint a népszerű mémalak, Techno Viking. Emlékezetes tánckoreográfiáját mintha csak ide szánta volna.
Keanu Reeves, nagy akciófilmes visszatérését elhozó John Wick karaktere is szembe jöhet, ami ügyes üzleti húzás. A sor hosszasan folytatható. Biztosított továbbá a cross-platform lehetőség is, így egy Xbox One felhasználó gond nélkül összefuthat, csapatba verődhet akár mobiltelefonról érkezőkkel is.
A lélek trükkje
A kezdeti sikereivel motivációként szolgáló PUBG, nem kínlódott erőltetett háttértörténettel, vagy univerzumépítéssel. Ezt kár is lenne felróni egy taktikára és technikai részletekre koncentráló alkotásnak. Más a helyzet azonban egy gyerekbarátra fazonírozott játék esetében. Bár az első sorban fiatalok tömegeit megnyerő arculat valószínűleg önmagában is elegendő lenne, a Fortnite készítői nem ennyire pragmatikusak. Az olajozottan működő gépezet karbantartása mellett jut idő árnyalni a képet apró, a játékmenetet gyökeresen nem befolyásoló kis módosításokkal. A stratégia egy jól bevált módszeren alapul, ez pedig nem más mint a rejtély. Thrillerek? Krimik? Hitchcock-tól, Stephen King-en át a Lost sorozatig, többszörösen is igazolást nyert az információ-visszatartás pszichológiája.
Adott egy terep, ahova újra és újra visszatérünk a győzelem reményében, ám az ott zajló küzdelemmel ellentétben, világa nem marad teljesen állandó. Sejtelmes természeti jelenségek és természetellenes anomáliák ütik fel a fejüket, váratlan események zajlanak. A történések kérdéseket vetnek fel, melyek egy élő, változó világ képét milliók fejében ültetik el. Azt érezhetjük, hogy a résztvevők jelenlététől függetlenül, vagy éppen velük összhangban zajlik az élet. Látsz valamit ami eddig nem volt ott? Ismeretlen fényjelenségre leszel figyelmes az égbolton? Elkezdődik az elméletgyártás az összefüggésekről, izzanak a közösségi fórumok, megpróbálva összekötni a pontokat. Ügyes húzással bevonják az élménybe az erre fogékonyakat, és a sajtónak is jut cikkezni való.
Felületesen szemlélve persze ezek aprónak tűnő csekélységek, bagatell részletek. Bugyuta ugrabugrálás, idióta ruhákban rohangászó elnagyolt karakterekkel? Meglehet. Ugyanakkor a fejlesztői stratégia hatékonynak tűnik, és talán pont ez lesz a hosszú távú siker egyik fő pillére.
Akinek az eddigiek alapján ígéretes a Fortnite bugizós, építkezős lövöldéje, nem kell mást tennie mint levadászni az Epic Games Launcher-t, a játék továbbra is ingyenes.
Dani - PCX