2019. 02. 14

Megjelenések és érdekességek - Játékvilág 2019.02.14.

Újra mozgásban a System Shock Remake


Az 1994-es System Shock sokaknak talán ismeretlenül cseng, ám szellemi örököse, a díjnyertes Bioshock széria már egész biztosan nem kerülte el senki figyelmét. A cyberpunk világba ágyazott alkotás csak első pillantásra tűnt hagyományos FPS-nek, valójában egy szerepjáték és egy túlélőhorror együttese, és izgalmasan egyedi alkotás volt. Bár a kritikai megítélése pozitív volt, ez már akkor sem volt elég az üzleti sikerhez. Két Doom epizód között landolt, így a kissé bonyolult irányításával könnyen elrettentethette a türelmetlenebb érdeklődőket, de az sem segített, hogy a navigáció hiánya miatt nem kevés bolyongás várt ránk, a veszélyekkel teli űrállomás labirintus szerű folyosóin. A folytatás szerencsére mégis elkészült, még az ezredforduló előtt. Választható kasztokkal és a Bioshock által is megörökölt narrációs megoldásokkal támadott, a taktikus, túlélésre kihegyezett játékmenet köré pedig dermesztően erős atmoszférát sikerült megteremtenie. Az 1999-es második rész tehát szintén elismerések gyűrűjében rajtolhatott, ám az előtte érkező Half-Life árnyékában sokan eltűntek szem elől.


A nyák napja


A jobb sorsra érdemes cím, érdemeihez mérten (és választás híján), a kult klasszikusok menhelyére vonult, várva, hogy valaki haza vigye. Erre vállalkozott többek között a Nightdive Studios, egy modern grafikával újraalkotott, első epizód ígéretével. 2016-ban 1.3 millió dolláros tartásdíjat kalapozott össze egy Kickstarter kampány keretében, ami közel 22 000 rajongót mozgatott meg. A közösség örömét és a nagy várakozást sajnos tavaly maguk a fejlesztők törték le, mikor az ő szavaikkal élve „utat tévesztettek”, és ezzel a lendülettel pihenőre küldték a projektet. Állításuk szerint a fejlesztés elkanyarodott az eredeti tervtől, először csak grafikai motort váltottak, ám hamar azon vették észre magukat, hogy a beígért remake helyett valami teljesen mást, valami újat készítenek. Az eltelt, nagyjából két év munkálatai némileg felemésztették a rajongóktól begyűjtött összeget, de bejelentették, hogy némi újraszerveződést követően, 2020-ban elkészülnek az eredeti elképzelésekhez hű programmal.


Nemrég egy új, pre-alpha állapotot tükröző videó látott napvilágot, ahol megcsodálhatjuk az űrállomás Unreal 4-ben újrarajzolt folyosóit, és karakterünket is láthatjuk mozgás közben. A felvétel nem túl eseménydús, de ha már a támogatóknak beígért játszható alpha változatot nem sikerült kiadniuk, legalább láthatjuk, hogy még van okunk a bizakodásra. A System Shock amúgy sem tűnt el a süllyesztőben, aki figyelt, az találkozhatott az eredeti klasszikusok felújított változataival. A GOG felületén elérhető verziók már futnak a frissebb operációs rendszereken, javított irányítással és megemelt felbontással játszhatók.


Rendeződni látszik a hivatalos folytatás sorsa is

egy ekkora teknőn kell legyen valahol egy kocsmának is

Sosem egyszerű tető alá hozni egy olyan tervet, ami mögött nem állnak tömegek, vagy nem élvezi hatalmas kiadók bizalmát. A System Shock 3 gondolata, valamikor 2015 tájékán kezdett alakot ölteni, két évvel később végül a Starbreeze kiadó a jogok felvásárlása mellett döntött, és 12 millió dollárral támogatta meg a fejlesztést. A sors nem volt kegyes a kiadóhoz, az elmúlt időszakban nem kevés nehézséggel kellett szembenéznie, ami értelemszerűen kihatott a folyamatban lévő projektekre is. Az Overkill’s The Walking Dead rémes lett, és ehhez mérten jókorát hasalt, ez pedig jóformán a csőd szélére sodorta a céget. Ezt követően lemondott a cég CEO-ja, Bo Anderson is, és ha ez nem lett volna elég, svédországi irodájuk ellen belső kereskedelem miatt vizsgálat indult. A fejlesztő Otherside Entertainment még időben lépett, és visszavásárolta a kiadás jogait. Remélhetőleg az üdvözlendő lépés őket nem törte meg anyagilag, és hamarosan többet is kapunk annál, hogy a játék állítólag már félig készen van. Annyi biztos, hogy a sorozat főgonosza, SHODAN az őrült mesterséges intelligencia visszatér, ráadásul az eredeti hangján. Én már rettegek is!


Ethan Carter rajta maradt a fájdalomcsillapítón

CSak megkeresem a nagyi sírját és már itt sem vagyok


A ezredforduló környékén a Quake 3 Arena és az Unreal Tournament csapást mért és tarolt, így a következő években mások is bátrabban próbálkoztak az aréna shooter-re keresztelt stílussal, ahogy történt ez a mobákkal vagy most a Battle Royale-lal. De mitől lesz emlékezetes egy olyan játék, ahol pattogva irthatjuk a hordában érkező ellenfeleket? Erre a 2004-es Painkiller adott nagyszerű választ, hiszen megtartotta a stílusra jellemző sebességet, viszont ahelyett, hogy egy egyániségtől mentes, vagy ötlettelen színkavalkádba csomagolta volna, inkább gondoskodott a bitang erős hangulatról. Változatosan horrorisztikus helyszínein mindig volt miért tovább haladni, a pályák végén pedig torony méretű főellenfelek vártak. Szórakoztatóan egyedi darabokat számláló fegyverzetével élmény volt halomra lőni a rémségeket, az adrenalin megfelelő adagolásához pedig tökéletesen járult hozzá az instrumentális metal. Ez egyszerű, ám végül mégis egyszeri és megismételhetetlen receptnek tűnt. A játék több folytatást is kapott, de az első kiegészítő kivételével ezek inkább elvettek, mint hozzáadtak, érdemi újragondolás pedig azóta sem érkezett. Ezen igyekszik változtatni a Witchfire, mely az utóbbi idők egyik legígéretesebb FPS-e lehet.


Bizakodásra pedig nem csak azért van okunk, mert a rövidke kedvcsináló láttán a bankkártyámat megpróbáltam az USB-s kártyaolvasóba inzertálni, hanem mert a fejlesztők nem csak az utóbbi évek egyik legjobb atmoszféráját nyújtó The Vanishing of Ethan Carter-t készítették, de a csapat abból a People Can Fly-ból alakult, ami eredetileg a Painkillerért és a zúzós, de kissé fantáziátlan Bulletstormért is felelt. Ugyan ki lehetne alkalmasabb a feladatra, mint aki a megtett út végén, rengeteg tapasztalat birtokában és új ötletekkel megrakodva tér vissza a kiindulási ponthoz. Az biztos, hogy nagybetűs hangulatra és felesleges átvezetőktől mentes játékmenetre számítunk, ahol a művészeti dizájn és a harcok mesélnek, az erőltetett átvezetők helyett. A The Astronauts oldalára látogatva megtudhatjuk, hogy a játék még kezdetleges állapotban van, de nagy lelkesedéssel dolgoznak, és időnként életjelet adnak, hogy ne higgyük halottnak a projektet. A videó sok információval nem szolgál, viszont a bejegyzés szerint egy alternatív történelemben járunk, ahol a boszorkányüldözések nem koholt vádak alapján zajlottak, és mi sem védtelen nőkre vadászunk. Inkvizitorként természetesen a mágia sötét oldalával állunk szemben, ám a játékmenet érdekében biztosan számíthatunk néhány karakterünket érintő csavarra, és a készítők is sejtetik, hogy ebben a szürreális fantasy világban betöltött szerepünk nem lesz ennyire egyértelmű. Az ígéretek szerint tehát nem egy történetorientált kalandot kapunk, ahol egyik scriptből a másikba lökdös minket a játék, de a pontos elképzeléseket csak később tárják elénk. Kíváncsian várjuk, és ha a ti érdeklődéseteket is felkeltette, érdemes néha felnézni a Twitterükre, ahol koncepciós rajzokat, vázlatokat, és a játék fejlődésének részleteit is megosztják.

2019. 02. 14

Mi a BIOS, a CMOS és hogyan érjük el őket?
Összefoglalónk az alaplapok és egyben a PC-k rejtélyes kezelőfelületétét mutatja be
Megvettem az első számítógépemet, csak a BIOS-szal ne kelljen vacakolnom. Egyáltalán mi az és mit kezdjek vele? Sok felhasználó gondol így első számítógépére, de még sokszor azok is, akik már egy ideje használják és nem most húzták le a fóliát frissen összeszerelt gépükről. A következő sorok arra tesznek kísérletet, hogy bemutassák, mi is az a BIOS, hogyan jutunk oda a különböző gyártók alaplapjain, és mit tehetünk, ha egyes beállítások miatt gondokat tapasztalunk.
A BIOS
A BIOS a Basic Input/Output System rövidítése és egy olyan beépített firmware, melyet minden számítógép esetében az alaplapon találunk és alapvetően a rendszerindításért felel. Egy olyan aprócska szoftver, mely felismeri, diagnosztizálja és kezeli egy számítógép legfontosabb alkatrészeit, tehát a processzort és a RAM-ot, melyek nélkül a gép el sem indulna, illetve a háttértárakat és az USB portokat melyek az operációs rendszer betöltéséhez, illetve a kezeléséhez szükséges eszközöket, perifériákat tartalmazhatják.
Bár a Windows és a Linux számos lehetőséget és módot kínál egyes beállítások elvégzésére, néhány változtatás csak a rendszer BIOS-án keresztül végezhető el. A BIOS segítségével ellenőrizhető, hogy a gép minden összetevője megfelelően működik-e, mielőtt a Windows rendszerbe bootolna. Ez tehát a gépünk első védvonala is egyben, hiszen már itt is számos dolgot módosíthatunk és a hibák elhárításában is fontos
Amit az alaplapokról tudni érdemes - 2. rész
Mi a VRM szerepe egy alaplapon, miben térnek el a lapkészletek, és milyen alaplapok közül választhatunk?
Cikkünk első fejezete az alaplapok szerepét tárgyalta, kitérve az alapvető felszereltségre, amelyek tekintetében többé-kevésbé minden lap ugyanazt kínálja. De mik azok a részletek, amelyek nagyobb mértékben is megkülönböztetik ezeket a hardvereket? A következőkben a feszültségszabályozást végző VRM, a chipsetek és az igényeink és pénztárcánk szerinti választási lehetőségek következnek.
A VRM
Az alaplapi VRM-ek meglepően fontos részei minden modern alaplapnak, de gyakran figyelmen kívül hagyják őket a marketing és a kritikák során is, vagy nem magyarázzák el megfelelően, ha egyáltalán megemlítik őket. Mik azok az alaplapi VRM-ek, miért említik őket együtt a túlhajtással, és milyen kulcsfontosságú specifikációkat kell megérteni ahhoz, hogy megalapozott döntést hozzunk vásárlás előtt?
A VRM a Voltage Regulator Module (feszültségszabályozó modul) rövidítése, és szerencsére ez a név eléggé magától értetődő. Minden alaplapon van egy feszültségszabályozó modul, amelyet a CPU közelében helyeznek el, hogy szabályozza a feszültséget, amely a tápegységtől és a tápkábelektől a CPU aljzatához jut. Annak ellenére, hogy a CPU önmagában is elég sok energiát képes fogyasztani, mégis szüksége van arra, hogy ezt az energiát kezeljék és szabályozzák, mielőtt a CPU rendelkezhetne vele.
Miért fontosak az alaplapi VRM-ek a túlhajtás szempontjából?
Mivel a tápegységből érkező
Amit az alaplapokról tudni érdemes - 1. rész
Az alaplap egy asztali számítógépben és amit még tudni érdemes
Jól tudjuk, hogy számítógépünk szívét és lelkét a processzor és a videokártya párosa adják, pláne, ha játékra vagy komolyabb grafikai munkára vásárlunk számítógépet. Azt azonban továbbra sem felejthetjük el, hogy a számunkra kiemelten fontos összetevők nem feltétlenül a legfontosabb összetevők. Minőségi tápegység nélkül gépünk egy instabil időzített bomba lehet, és talán még el sem indul, megfelelő alaplap nélkül pedig ugyan mibe pakolnánk az izmos CPU-t és méregdrága videokártyát? A következőkben az alaplap általános működését és funkcióit igyekszünk bemutatni, hogy megértsük, miért fontos egy PC-s felhasználó számára. A cikk folytatásában kitérünk a különböző árkategóriákra is, amelyek különböző minőséget és lehetőségeket kínálnak a felhasználóknak.
Mi is az alaplap?
Ha valaha is raktunk össze vagy szedtünk már szét számítógépet, akkor láthattuk azt az egyetlen alkatrészt, amely mindent összeköt – az alaplapot. Ahogy a neve is árulkodik róla, egy PC esetén ez lesz az alap, amire építkezni fogunk. Ez az a központi áramköri lap, amely mindazokat az alkatrészeket és csatlakozókat tartalmazza, amelyek lehetővé teszik, hogy a számítógép minden eleme áramot kapjon és kommunikáljon egymással. Jellemzően számos beépített funkcióval büszkélkedhetnek, és közvetlenül befolyásolják a számítógép képességeit és bővítési lehetőségeit. Természetesen az alaplap nem új találmány, hiszen már jóval a személyi szá
Értékelések
Az értékeléshez be kell jelentkezned. Belépés
PCX 2006-2024.
Kapcsolat: [email protected]
Cookie / süti kezelés
Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk a Részedre. Néhány általunk használt "süti" elengedhetetlen az egyes szolgáltatások megfelelő működése érdekében, mások információkat gyűjtenek a weboldal használatával kapcsolatban, hogy még kényelmesebb és hasznosabb oldalt hozhassunk létre. Vannak átmeneti "sütik" , amik eltűnnek ha bezárod a böngésződet és vannak tartós változatok is, melyek egy ideig számítógépeden maradnak. Néhány "süti" feltétlenül szükséges az oldal működéséhez, míg másokat a teljesítmény és a felhasználói élmény növelése érdekében használunk. Adataidra különös figyelmet fordítunk, ennek részleteit az adatvédelmi tájékoztató-ban találod. Milyen "sütiket" használunk az oldalunkon? Emlékeznek, mi van a bevásárlókosaradban és a bejelentkezési adataidra, biztosítják a bejelentkezés közbeni biztonságot és a weboldal következetes megjelenését, növelik a weboldal teljesítményét, fokozzák a felhasználói élményt és mérik az oldal felhasználását. Ha látogatásod során mellőzöd a Cookie-k használatát, a legtöbb funkció és oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha szeretnéd a tárolt cookie-kat törölni, a böngésződ beállításai között könnyedén megteheted.