Újra mozgásban a System Shock Remake
Az 1994-es System Shock sokaknak talán ismeretlenül cseng, ám szellemi örököse, a díjnyertes Bioshock széria már egész biztosan nem kerülte el senki figyelmét. A cyberpunk világba ágyazott alkotás csak első pillantásra tűnt hagyományos FPS-nek, valójában egy szerepjáték és egy túlélőhorror együttese, és izgalmasan egyedi alkotás volt. Bár a kritikai megítélése pozitív volt, ez már akkor sem volt elég az üzleti sikerhez. Két Doom epizód között landolt, így a kissé bonyolult irányításával könnyen elrettentethette a türelmetlenebb érdeklődőket, de az sem segített, hogy a navigáció hiánya miatt nem kevés bolyongás várt ránk, a veszélyekkel teli űrállomás labirintus szerű folyosóin. A folytatás szerencsére mégis elkészült, még az ezredforduló előtt. Választható kasztokkal és a Bioshock által is megörökölt narrációs megoldásokkal támadott, a taktikus, túlélésre kihegyezett játékmenet köré pedig dermesztően erős atmoszférát sikerült megteremtenie. Az 1999-es második rész tehát szintén elismerések gyűrűjében rajtolhatott, ám az előtte érkező Half-Life árnyékában sokan eltűntek szem elől.
A jobb sorsra érdemes cím, érdemeihez mérten (és választás híján), a kult klasszikusok menhelyére vonult, várva, hogy valaki haza vigye. Erre vállalkozott többek között a Nightdive Studios, egy modern grafikával újraalkotott, első epizód ígéretével. 2016-ban 1.3 millió dolláros tartásdíjat kalapozott össze egy Kickstarter kampány keretében, ami közel 22 000 rajongót mozgatott meg. A közösség örömét és a nagy várakozást sajnos tavaly maguk a fejlesztők törték le, mikor az ő szavaikkal élve „utat tévesztettek”, és ezzel a lendülettel pihenőre küldték a projektet. Állításuk szerint a fejlesztés elkanyarodott az eredeti tervtől, először csak grafikai motort váltottak, ám hamar azon vették észre magukat, hogy a beígért remake helyett valami teljesen mást, valami újat készítenek. Az eltelt, nagyjából két év munkálatai némileg felemésztették a rajongóktól begyűjtött összeget, de bejelentették, hogy némi újraszerveződést követően, 2020-ban elkészülnek az eredeti elképzelésekhez hű programmal.
Nemrég egy új, pre-alpha állapotot tükröző videó látott napvilágot, ahol megcsodálhatjuk az űrállomás Unreal 4-ben újrarajzolt folyosóit, és karakterünket is láthatjuk mozgás közben. A felvétel nem túl eseménydús, de ha már a támogatóknak beígért játszható alpha változatot nem sikerült kiadniuk, legalább láthatjuk, hogy még van okunk a bizakodásra. A System Shock amúgy sem tűnt el a süllyesztőben, aki figyelt, az találkozhatott az eredeti klasszikusok felújított változataival. A GOG felületén elérhető verziók már futnak a frissebb operációs rendszereken, javított irányítással és megemelt felbontással játszhatók.
Rendeződni látszik a hivatalos folytatás sorsa is
Sosem egyszerű tető alá hozni egy olyan tervet, ami mögött nem állnak tömegek, vagy nem élvezi hatalmas kiadók bizalmát. A System Shock 3 gondolata, valamikor 2015 tájékán kezdett alakot ölteni, két évvel később végül a Starbreeze kiadó a jogok felvásárlása mellett döntött, és 12 millió dollárral támogatta meg a fejlesztést. A sors nem volt kegyes a kiadóhoz, az elmúlt időszakban nem kevés nehézséggel kellett szembenéznie, ami értelemszerűen kihatott a folyamatban lévő projektekre is. Az Overkill’s The Walking Dead rémes lett, és ehhez mérten jókorát hasalt, ez pedig jóformán a csőd szélére sodorta a céget. Ezt követően lemondott a cég CEO-ja, Bo Anderson is, és ha ez nem lett volna elég, svédországi irodájuk ellen belső kereskedelem miatt vizsgálat indult. A fejlesztő Otherside Entertainment még időben lépett, és visszavásárolta a kiadás jogait. Remélhetőleg az üdvözlendő lépés őket nem törte meg anyagilag, és hamarosan többet is kapunk annál, hogy a játék állítólag már félig készen van. Annyi biztos, hogy a sorozat főgonosza, SHODAN az őrült mesterséges intelligencia visszatér, ráadásul az eredeti hangján. Én már rettegek is!
Ethan Carter rajta maradt a fájdalomcsillapítón
A ezredforduló környékén a Quake 3 Arena és az Unreal Tournament csapást mért és tarolt, így a következő években mások is bátrabban próbálkoztak az aréna shooter-re keresztelt stílussal, ahogy történt ez a mobákkal vagy most a Battle Royale-lal. De mitől lesz emlékezetes egy olyan játék, ahol pattogva irthatjuk a hordában érkező ellenfeleket? Erre a 2004-es Painkiller adott nagyszerű választ, hiszen megtartotta a stílusra jellemző sebességet, viszont ahelyett, hogy egy egyániségtől mentes, vagy ötlettelen színkavalkádba csomagolta volna, inkább gondoskodott a bitang erős hangulatról. Változatosan horrorisztikus helyszínein mindig volt miért tovább haladni, a pályák végén pedig torony méretű főellenfelek vártak. Szórakoztatóan egyedi darabokat számláló fegyverzetével élmény volt halomra lőni a rémségeket, az adrenalin megfelelő adagolásához pedig tökéletesen járult hozzá az instrumentális metal. Ez egyszerű, ám végül mégis egyszeri és megismételhetetlen receptnek tűnt. A játék több folytatást is kapott, de az első kiegészítő kivételével ezek inkább elvettek, mint hozzáadtak, érdemi újragondolás pedig azóta sem érkezett. Ezen igyekszik változtatni a Witchfire, mely az utóbbi idők egyik legígéretesebb FPS-e lehet.
Bizakodásra pedig nem csak azért van okunk, mert a rövidke kedvcsináló láttán a bankkártyámat megpróbáltam az USB-s kártyaolvasóba inzertálni, hanem mert a fejlesztők nem csak az utóbbi évek egyik legjobb atmoszféráját nyújtó The Vanishing of Ethan Carter-t készítették, de a csapat abból a People Can Fly-ból alakult, ami eredetileg a Painkillerért és a zúzós, de kissé fantáziátlan Bulletstormért is felelt. Ugyan ki lehetne alkalmasabb a feladatra, mint aki a megtett út végén, rengeteg tapasztalat birtokában és új ötletekkel megrakodva tér vissza a kiindulási ponthoz. Az biztos, hogy nagybetűs hangulatra és felesleges átvezetőktől mentes játékmenetre számítunk, ahol a művészeti dizájn és a harcok mesélnek, az erőltetett átvezetők helyett. A The Astronauts oldalára látogatva megtudhatjuk, hogy a játék még kezdetleges állapotban van, de nagy lelkesedéssel dolgoznak, és időnként életjelet adnak, hogy ne higgyük halottnak a projektet. A videó sok információval nem szolgál, viszont a bejegyzés szerint egy alternatív történelemben járunk, ahol a boszorkányüldözések nem koholt vádak alapján zajlottak, és mi sem védtelen nőkre vadászunk. Inkvizitorként természetesen a mágia sötét oldalával állunk szemben, ám a játékmenet érdekében biztosan számíthatunk néhány karakterünket érintő csavarra, és a készítők is sejtetik, hogy ebben a szürreális fantasy világban betöltött szerepünk nem lesz ennyire egyértelmű. Az ígéretek szerint tehát nem egy történetorientált kalandot kapunk, ahol egyik scriptből a másikba lökdös minket a játék, de a pontos elképzeléseket csak később tárják elénk. Kíváncsian várjuk, és ha a ti érdeklődéseteket is felkeltette, érdemes néha felnézni a Twitterükre, ahol koncepciós rajzokat, vázlatokat, és a játék fejlődésének részleteit is megosztják.